Pravidla fóra
Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno. Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.
Autor |
Zpráva |
Doctor2
|
Napsal: stř 03.01.2018 21:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2007 Příspěvky: 610 Bydliště: Kroměříž - Jarohněvice
|
Pánové, prosím o radu. Udělal jsem si v létě radost koupí (ojetého) auta - roadster/cabrio BMW Z4 Auto je pochopitelně od podzimu do jara v garáži (nevytápěné) a řeším, zda je vhodné/potřebné se nějak "starat" o akumulátor. Existuje nějaká "udržovací" nabíječka která udrží aku v kondici přes zimu? Pokud ano, nechat zapojené trvale? nebo jen "občas"?? Máte někdo radu?? díky předem
_________________ Discus2 3,2m, EXTRA 330L 2,4m + DL50, FunJet 2x, ZOOM XXL HELI: MINITITAN E325, T-REX 550 3gx
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
varok
|
Napsal: stř 03.01.2018 22:15 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
To by měli zvládnout ty procesorové nabíječky z lídlu a pod. Nebo se prodávají i jen takové krabičky, které se připojí na aku a do nich se napojí klasický adaptér do zdi.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 03.01.2018 23:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Já používám na udržování všech olověnejch baterek (auto, gelovky, 6 nebo 12V) tohle.
|
|
Nahoru |
|
|
SKAY
|
Napsal: stř 03.01.2018 23:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.12.2003 Příspěvky: 910 Bydliště: stud. zbys.
|
Lidl nebo si kup C tek 5,,,/ ma konektory na kablach tak protikus mužes mit furt v aute pokut mas baterku v kufru/ po kut nemas nic nanabijeni...mam oboje a jeto Ok tu zlidlu kluci nejak merili akdesi cosik a zaty prachy super v motorce to pichnu sem tam na nabijecku pres zimu a jeto ok nac to mit trvale....
|
|
Nahoru |
|
|
Koli
|
Napsal: stř 03.01.2018 23:59 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 11.10.2017 Příspěvky: 109 Obrázky: 4
|
V podstatě s žádnou udržovací nabíječkou PB neuděláš chybu. Doporučil bych ti již výše zmíněnou nabíječku z lídlu. ULGD 3.8 A1, http://www.vte.cz/zbozi/?detail=f05Je absolutně blbuvzdorná (nic ve zlém) Můžeš jí přepólovat, vyzkratovat, namočit a nic se jí nestane. A hlavně i po nabití s baterkou stále cvičí. Pokud je baterka zcela vybitá (7 - 10V) najede na pulzní nabíjení, pak nabíjí klasicky do 14,4V a přechází na udržování 100mA. Pokud během udržovacího dobíjení klesne napětí až na 12.7V, což se při neodpojené baterce v autě stává, automaticky začne dobíjet 800mA dokud nedosáhne znovu 14,4V. A stále dokola. Sám jsem je testoval a fungují tak. Mám jich několik, aby mi auta čekající na opravu nezvadly. Při ceně v lidlu 499kč je to skvělá nabíječka. Jo a ještě na ní vidíš, co právě dělá. Takže ji v klidu na podzim připojíš na baterku v autě a na jaře vypneš.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 04.01.2018 0:28 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20846 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Koli píše: ... ULGD 3.8 A1, ... Takže ji v klidu na podzim připojíš na baterku v autě a na jaře vypneš. No jen aby...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 04.01.2018 7:59 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Nemusíš mít udržovací nabíječku Stačí odpojit baterku. Maximálně na jaře před první jízdou dát baterku nabít. Stejně musíš udělat přípravu na první jízdu tak to udělat při tom Vím o čem mluvím. Máme takhle 4 auta a motorku. Technicky vzato bych ani nechtěl mít v garáži neustále zapojené něco za 400kč z lidlu.
to vybíjení auta způsobuje neustálý odběr elektrického proudu z baterky i když to stojí. Takže si udržovací nabíječkou v autě budeš napájet "hodiny" (té elektroniky je víc)
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: čtv 04.01.2018 8:37 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
Ale u klasických pb batérií sa pri ich nepoužívaní doporučuje nabíjať min. raz za 2 mesiace /v mototechne hovoril, že lepšie raz za mesiac/, aj keď je vymontovaná na stole v garáži, kvôli ich údajnému veľkému samovybíjaniu.
|
|
Nahoru |
|
|
Jardátor
|
Napsal: čtv 04.01.2018 9:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.2.2012 Příspěvky: 1248
|
Kamarád,automechanik udržovací nabíječky nedoporučuje,už viděl několik zničených akumulátorů.Je opravdu lepší baterii občas zkontrolovat a dobít obyčejnou nabíječkou.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: čtv 04.01.2018 9:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
Jardátor píše: Kamarád,automechanik udržovací nabíječky nedoporučuje,už viděl několik zničených akumulátorů.Je opravdu lepší baterii občas zkontrolovat a dobít obyčejnou nabíječkou. A co ty baterky zničilo? Špatné udržovací napětí, nebo nevhodně zvolená udržovací nabíječka, nebo její porucha, nebo chyba obsluhy? Udržovací neznamená dobíjecí. Baterka, která má U CC 14,4V může mít udržovací napětí 13,62V s kompenzací 0,01-0,02V / °C A jestli na ni někdo pověsí 14,2V na několik měsíců, tak ji popraví. Ale pokud baterka dostane to, co dostat má, tak na udržovacím napětí vydrží dlouho. A tím dlouho myslím roky až desítky let. A další pravda je, že taková krabička vypadá úplně jinak, než krabička z Lidlu, nebo (třeba) ctek. Ale jinak souhlas, raději jednou za měsíc dobít, než celou zimu udržovat. Ono totiž není čím. A když by bylo, tak to nikdo nezaplatí.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 04.01.2018 10:50 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@Doctor2 Zapotřebí začít od Manuálu = Návodu k roadster/cabrio BMW Z4. Možná tam lze najít jakou nabíječku a jak připojit. On proces odpojení a zpětného připojení akumulátoru je někdy možný jen přes RESET "auto-diagnostiky". Ona ta nabíječka si taky nemusí "rozumět" s trvale připojenou části ELEKTRONIKY BMW Z4 (či jiného auta). V nevytápěné garáži samovybíjení nepříliš staré(od výroby) baterie, moderního typu mohlo být malé. Takže spíš jde o trvalý odběr. Známý to řešil pro Tiguan. Nakonec pořídil CTEK, MULTI XS 5.0, 12V . Cca jednou za 4 týdny ji připojí a nechá baterii nabít do dosažení "kroku" č. 8 (PULSE viz. návod). Po té ji odpojí A) od accu B) od zásuvky 230 V AC. CTEK - NávodNabíječka CTEK MXS 3.8, 12V, 0,8/3,8A, 1,2-75/120AhDnes je k dostání i verse s teplotním čidlem (záruka 5let) CTEK MXS 5.0 12V, 0,8A/5A - s teplotním čidlem (záruka 5let)Test nabíječky CTEK MXS 5.0Důležitá je kvalita propojení nabíječky s akumulátorem ve vozidle. Malý přechodový odpor, a vyloučení náhodného rozpojení.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 04.01.2018 13:48 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
No a teraz vazne:
Ako bolo spravne poznamenane vyssie, moze sa stat ze na jar nsjdes iba hromadku popola
Ziadne hi-tech veci nepripadaju do uvahy, ja mam toto riesenie:
V zasuvke transformatorovy zdroj 15Vdc, nie spinany! Cez poistku 200mA to ide na 10W zenerku 13,7V, odpor si vypocitaj a over prud
Cez dalsiu kremikovu diodu a dalsiu poistku to ide do cigaretoveho zapalovaca, pokial Sa nevypina cez rele
Na baterii mas mat 13V, plynovacie 14,4 je moc na tento rezim
Ja to pouzivam vyse 10rokov /auto je na sk a ja v esterajchu/
Bateriu som vymenil po 10 rokoch lebo som uz mal zly pocit, bateria je stale ok v zal9znom zdroji
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 04.01.2018 17:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@sky59 Řekněme že "zdroj 15Vdc" je stabilizovaný, rozdíl napětí (úbytek na srážecím odporu ZD = 1.3 V), pro Imax = 0.1 A (tep. ztráta na ZD menší jak 1.37 W - celý proud přes ZD), Rsraž = 13 (12) ohm. Pokud bude bude napětí accu menší jak napětí ZD 13.7 V rozdělí se proud 0.1 A , nepřímo úměrně vnitřním odporům ZD a accu. - Pokud pojistka 0.2 A není mezi ZD a accu, je nemilé připojení accu s napětím vyšším jak 13.7 V. Pojistkou budou přívodní vodiče. - Accu v autě od roku 2009 znamená, že byl kvalitní a taky, že v dobrém stavu byla nabíjecí soustava auta.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: čtv 04.01.2018 17:57 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
guchar píše: @sky59 Řekněme že "zdroj 15Vdc" je stabilizovaný, rozdíl napětí (úbytek na srážecím odporu ZD = 1.3 V), pro Imax = 0.1 A (tep. ztráta na ZD menší jak 1.37 W - celý proud přes ZD), Rsraž = 13 (12) ohm. Pokud bude bude napětí accu menší jak napětí ZD 13.7 V rozdělí se proud 0.1 A , nepřímo úměrně vnitřním odporům ZD a accu. - Pokud pojistka 0.2 A není mezi ZD a accu, je nemilé připojení accu s napětím vyšším jak 13.7 V. Pojistkou budou přívodní vodiče. - Accu v autě od roku 2009 znamená, že byl kvalitní a taky, že v dobrém stavu byla nabíjecí soustava auta. Citaj pozornejsie 'kremikova dioda'... A ked uz doplnam tak som si spomenul, ze zdroj je v sieti cez prepstovu ochranu A 15vdc nie je stabilizovany a vzdy ma vyssie napatie, moj ma 18v naprazdno
|
|
Nahoru |
|
|
hipa
|
Napsal: čtv 04.01.2018 21:27 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 24.7.2013 Příspěvky: 414 Bydliště: Praha Obrázky: 0
|
Přesně , jak bylo řečeno výše superodborníky.Nabíječka z Lidlu a ještě za 500kč,cha,cha.Musí stát minimálně 500 euro.Jestli ta z Lidlu funguje neni duležitý , hlavní je cena!!!
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|