RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Pohonné baterie a tloušťka kabelu.
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=42&t=84273
Stránka 1 z 2

Autor:  dudaj [ čtv 19.07.2018 8:38 ]
Předmět příspěvku:  Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Koupil jsem baterie 3300 mAh /70 C trvale .
Když jsem je rozbalil, do očí mne udeřil nepoměr konektoru a silových kabelů k očekávanému výkonu .
231 A trvalého proudu a kabely 12 AVG se zapojeným konektorkem odhadem do 60 A mě osobně přijde velmi málo . Konektor není problém předělat . Ale čekal bych, že tam bude minimálně 10 AWG ale spíš 8 AWG .
Budu odebírat max 100 A , ale i to je na 12 AWG hodně a jsem docela otrávenej. Asi je zkrátím a nahradím 10 AWG .
Zajímala by mne zkušenost lidí zvyklých odebírat větší proudy z baterií s vysokým C .

Autor:  jio [ čtv 19.07.2018 8:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

To není neobvyklé. Před časem jsem koupil 500mAh a byly u toho pro změnu kabely, že nešly vtěsnat do 2mm gold konektorů. Navíc byly tvrdé jak hřebíky. Takže nezbylo než sundat bužírku a dát vlastní.

Autor:  tomashr [ čtv 19.07.2018 12:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Co se týče proudové zátěže, tak podle tabulky, kterou užívám, je u 12AWG odpor cca 1,5 ohm na 1000 stop, tedy 300m. Budou-li kabely mít cca 20 cm, tak jsme v řádu jednotek miliohmů (malých jednotek, určitě mnohem blíž k 1mohm než 10mohm) - přijde ti to jako až tak strašný stav? Zejména když chceš jen 100A a ne 230A...
Sám jsme kdysi v jednom modelu proudy přes 200A měl, kabely tuším 10AWG a neměl jsem pocit, že to dělá problém (samozřejmě snaha o co nejkratší kabely je správná, o tom není spor).
Měnit kabely je hezké, ale ony vnitřní spojovací pásky baterek taky nejsou nějak extrémně dimenzované (a ještě jsou často jen bodované). Mimochodem můj snad jediný pád na baterku přehořelou velkým proudem byl ještě v době NiMH právě na bodované spojovací pásky, odhořely právě ty :-(

Jiná věc jsou konektory, tam naopak mohu potvrdit, že dnešní móda XT60 skoro všude je až lehce absurdní, viz třeba postřehy lidí z Rotoramy z DRL, kde prý pěkných pár spadlých racecopterů bylo na uhořelé či odletované XT konektory - proudy přes 100A fakt nedají... Ale s tím si poradíš snadno :-)

Autor:  varok [ čtv 19.07.2018 14:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Jestli se vám kabely zdají slabé a mají délku třeba 100mm, tak bych je zkrátil na potřebné minimum, třeba 20mm a na to konektor. Od toho bych si už dal kabely jaké potřebuji.
Jestli pochybujete jestli kabely ten proud přenesou, tak vemte jiné kabely stejného typu. Zapojte je na nějaký spotřebič, který má předepsaný odběr a uvidíte. Nechte zapojeno třeba hodinu. Kabely nesmí být moc horké.

Autor:  dudaj [ čtv 19.07.2018 15:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

kluci díky, poradím si s tím, to problém není . Mne spíš zajímalo , jaký proudy přes kabely taháte . Já 160 A přes AWG 8 považuji za standart . 100 A bych viděl tak 10-12 AWG . Ale dát na značkový baterky AWG 12 a chlubit se proudy 230 A trvale, mě osobně přijde divný . O konektoru snad ani nemluvit .

Autor:  varok [ čtv 19.07.2018 16:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Ono podle mě bude asi i hodně záležet na tom, jak dlouho ty káblíky budete trápit. Jestli třeba 10 minut nebo hodinu v kuse.

Autor:  dudaj [ čtv 19.07.2018 16:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Takže jsem to zkusil . Konektor jsem dal 90 A . Jelo to na 105 A , takže odhad spotřeby spokojenost . Ale docela mne překvapilo , že AWG 12 od Dualsky byl studený, ale kabel Turnigy stejného průřezu teplejší . Ne moc, ale rozdíl tam opravdu je . Takže kvalita kabelu asi opravdu docela rozdílná . Prostě asi porovnávat nelze - vše se musí zkusit :D .

Autor:  varok [ čtv 19.07.2018 16:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Co jsem našel na netu převodní tabulku, tak AWG 12 by měla mít průřez zhruba 3,3mm2. To znamená že 1mm2 taháte necelých 30A. To už je docela dost. Víte jak to dneska je. Podobné jsou třeba startovací kabely na auta. Prodávají to pod různým označením proudu. I ty nejslabší do 150A by měly mít kabel plácnu 16mm2 při délce odhadem 3m. Jenže žlutí to tak šulí, že bužírka je hrozně tlustá a uvnitř je měděné jádro kabelu řekněme 2,5mm2. To vám na tu délku přenese stěží 50A, ani to možná ne a tím auto opravdu nenastartujete.
Naopak u kabelů na vyšší proudy, třeba 500A bych typnul kabel kolem 25mm2 a u těch prodávaných je tak stěží 10ka.
U těch modelářských se to asi počítá jinak. Kabely jsou složené z tenších vláken o větším počtu. Tam možná bude to tajemství které řešíte.
U těch levných čínských možná ani nebude poctivá měď, ale nějaká směska bůh ví čeho. U těch značkových budou vlákna podle mě tenší, větší počet a kvalitní měď, tak snesou větší zatížení.

Autor:  tomashr [ čtv 19.07.2018 16:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

dudaj píše:
Mne spíš zajímalo , jaký proudy přes kabely taháte .


Hodně jde o to, zda je daný proud špička či trvalý... Jinak ale u 12AWG honím špičky 100-120A běžně, to mám v hodně případech, pro trvalejší odběr této hodnoty už bych raději viděl 10AWG. Kabel 8AWG snad ani nikde nemám, to už je dost monstrózní :-)

Autor:  dudaj [ čtv 19.07.2018 17:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

varok píše:
a kvalitní měď, tak snesou větší zatížení.


Bude to o tý kvalitě mědi . Navíc ty vlákna budou pocínovaná , nebo jinak upravená a to se může odporem v součtu taky projevit .

tomashr píše:

Kabel 8AWG snad ani nikde nemám, to už je dost monstrózní :-)


Na castle 160 mám 8 AWG

Těch 105 A bude plný plyn , ne špička .

Ty EDFka si vemou dost :D .

Autor:  karval [ čtv 19.07.2018 20:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

varok píše:
Zapojte je na nějaký spotřebič, který má předepsaný odběr a uvidíte. Nechte zapojeno třeba hodinu. Kabely nesmí být moc horké.


Proč hodinu? Jaký to má význam? To už by mi bylo pomalu líto peněz za tu elektřinu :) .

Autor:  dagx [ čtv 19.07.2018 20:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Já se v této problematice moc neorientuju ale vzpoměl jsem si jak mě u mého modelu rc auta zaujala informace na regulátoru o 326A. Model jezdí na 2s-3s a kabely k regulátoru jsou myslím 12-14 awg.Žádný problém s kabely ani konektory(traxxas) jsem nikdy nezaznamenal.
https://www.rc-store.cz/traxxas-motory- ... -3370.html

Autor:  karval [ čtv 19.07.2018 21:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Víš jak dlouho by ti ten tvůj model jel na akumulátor 3000 mAh při tom proudu 326 A? Asi 30 vteřin. Tedy jen teoreticky :wink: .

Autor:  tomashr [ čtv 19.07.2018 21:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

Zrovna u RC aut jsou docela šílené rozběhové špičky, v daném případě těch 300A dokonce ani nemusí být "čínská pohádka", jsou to ale opravdu skoky i pod sekundu, to kabel nijak moc nezahřeje a není to na podobný proud nutno dimenzovat trvale.

Ty špičky jsou fakt hodně, co si vybavuji z měření, tak i obyčejná "plechovka" 27z létala zlomkově přes 85A, ač pak trvalý proud je ani ne 20A. U silnějších pohonů, třeba právě Traxxas budou přirozeně obě hodnoty patřičně vyšší.
Tohle se situací u dudaje nedá srovnat, pokud má jeho EDF na plný plyn 100A, tak to bude mít tento proud minimálně třetinu celého letu, možná i polovinu...

Autor:  jyrry [ pát 20.07.2018 4:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Pohonné baterie a tloušťka kabelu.

V D.H.98 Mosquito jsem tahal z Turnigy 5000mAh 20C 2x 50A prakticky po celou dobu letu. Taky jsem se po třech minutách musel začít starat o přistání :mrgreen:
Kabely byly snad 12AWG, cca 0,5m ke každému motoru (reglu) a těch 50A nijak nekomentovaly :lol:

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/