Autor |
Zpráva |
guchar
|
Napsal: stř 24.07.2019 8:56 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@tomashr Trochu potíž jsou 2 články " Využiteľná kapacita LiPol batérieUpravený a doplnený pôvodný článok" Kód: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=4 A až v tom druhém ta formulace zní "Vyčerpať udávanú kapacitu je možné len pri odberoch jednotiek alebo desiatok mA" (píše se tam, že se jmenovitá kapacita vybije jen při malých proudech v relaci desítek mA.) Zde jde o obvyklý problém nějaká kapacita je napsaná na článku (dohodněme se, že jmenovitá) jiné tři hodnoty lze najít v datasheet minimální (garantovaná) a typická. A pak ještě prodejce (většinou bez rozvádění) uvádí trvalý proud a krátkodobý(špičkový) proud. Pokud se najde jedinec (modelář) který nemá dost znalostí a zkušeností s akumulátory udělá závěr, že z článku dostane jmenovitou kapacitu (JmC) při trvalém proudu (TrI) a dosáhne času T = JmC/TrI Až delším a podrobnějším studiem datasheet zjistí, že na článku je napsaná typická kapacita zaručovaná=minimální kapacita se dá získat když "zajetý" článek, nabitý definovaným způsobem, je vybíjen v datasheet uvedeným proudem, mnohdy 0.1 až 0.2 C. Zatím co trvalý jsou desítky C. Takže formulaci "pri odberoch jednotiek alebo desiatok mA" = "jen při malých proudech v relaci desítek mA" je nutno chápat, a upravit si dle datasheetu pro konkrétní používaný (zamýšlený) článek. Zjednodušení v článku užité (pro větší názornost a snadnější pochopení) tak vedlo k rozporu se skutečností ergo kladíko Zaručená (obvyklá) kapacita platí při proudech (a podmínkách) daných datasheetem, typicky desetiny C
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jio
|
Napsal: stř 24.07.2019 9:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Solim Namez: Myslel jsem tím, že zjištěná kapacita podle dodaného náboje nabíječkou je na těchto veličinách závislá....
Dík za doplnění.
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:02 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 875 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
semo píše: Nedávno jsem zkusil z jednoho 4 článku udělat 2x2článek do loďky. Ale vypadá to, že už má asi míň jak poloviční kapacitu [i](byl to čtyř článek 2600mAh, takže bych očekával, že 2S2P bude mít cca 5000 mAh, což nemá, při nabíjení to píše tak 2000) Mě by spíš zajímalo, z čeho vychází úvaha, že pouhým přehozením zapojení článků se jejich celkový součet kapacity (celkově uloženého náboje) dá zdvojnásobit...
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:04 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
zelkar píše: Mě by spíš zajímalo, z čeho vychází úvaha, že pouhým přehozením zapojení článků se jejich celkový součet kapacity (celkově uloženého náboje) dá zdvojnásobit... Nechceš si tu otázku ještě jednou promyslet?
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:14 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 875 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Je pravda, že už mám chvílema výpadky Tak mi pomoz nějakým stručným nakopnutím.
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
|
zelkar píše: Je pravda, že už mám chvílema výpadky Tak mi pomoz nějakým stručným nakopnutím. 4x 2600mAh v sérii dává 2600mAh z 16,8V což je 43,68 Wh 2x (2600+2600mAh paralelních) v sérii dává 5200mAh z 8,4V což je 43,68Wh
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
tomashr píše: Na cevaro obecně mají v hodně věcech pravdu, ale trochu moc se smiřují s baterkami jemně řečeno podprůměrnými - třeba v daném článku zmíněný pohonný tříčlánek s odporem přes 30ohm na článek podle mne není "dost vyběhaný", ale "na vyhození". Možno sme to v tom článku neuviedli dostatočne dôrazne, ale ak je tam napísané (citujem): Rozdiel je v ich vnútornom odpore: zatiaľ čo jedna má 100 miliOhmov (tomu zodpovedajú Céčka asi 5), tak tá druhá má len 20 miliOhmov (čomu zodpovedajú Céčka asi 25).tak máme na mysli vnútorný odpor celej sady, nie jedného článku. Je fakt, že ak má 3-článok 2200mAh (celkový) vnútorný odpor 100 miliOhmov, tak taká batéria je na pohon modelov lietadiel fakt nepoužiteľná. Ak má však taká istá batéria Ri = 20 miliOhmov, tak má Céčka asi 25, čo vôbec nie je zlá batéria. Namiesto výrazu: " trochu moc se smiřují s baterkami jemně řečeno podprůměrnými", by sme uprednostnili výraz, podložený tzv. "Jyrryho pravidlom" a tiež našou mnohonásobnou skúsenosťou, že po istom čase sa z každej (aj tej najlepšej) LiPolky stane batéria podpriemerná. Paradoxne: čím bola pôvodne batéria "hviezdnejšia", tým rýchlejšie sa stane podpriemernou. Batérie, kúpené ako priemerné, sa podpriemernými stanú oveľa neskôr, ako tie "lepšie". Tu je to popísané podrobnejšie: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ekedy-viacTejto skúsenosti sme prispôsobili aj výber našich modelov a pohonu v nich. Väčšinou sa snažíme, aby priemerný odber nepresahoval 10C a to dokonca aj u konvertoplánov, kde je ten odber viac-menej konštantný a v závere dokonca stúpa (klesá napätie batérie, tak aby sa konvertoplán udržal vo vzduchu, tak pilot musí postupne pridávať plyn a tak zvyšovať prúdový odber). Možno aj vďaka tomu nám naše LiPolky vydržia roky, pričom sú v modeloch lietadiel stále použiteľné. Samozrejme máme aj modely, ktoré špičkovo odoberajú aj takmer 30C (Mirage 2000-5: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... st-ma-desi), ale snažíme sa, aby to bolo čo najkratšiu dobu - sekundy.
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: stř 24.07.2019 11:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 875 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
To zdzd: Díky, už jsem si to přebral. Občas už cítím plíživou demenci, obzvlášť po ránu
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 24.07.2019 13:20 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@mior Ten jev ČÍM LEPŠÍ BATERKA tím RYCHLEJI (čas od výroby) JDE DO KYTEK jsem poznal před dost lety u NiMH, čím suprovější (větší uváděný proud - menší vnitřní odpor - větší kapacita) tím dřív se začínala (samovybíjením) vybíjet na nula voltů (do zkratu). Jejich "horší-opovrhovaní" sourozenci na menší proudy s menší kapacitou zapadly na dno šuplíku. Když "lepší" už byli dávno v odpadu, a horší omylem vytaženi na světlo, dost velké procentu z nich bylo POUŽITELNÝCH. Sice to žádná sláva nebyla, snížená kapacita zvýšený Ri, ale pro menší nároky mohly sloužit
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 24.07.2019 13:43 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Pokud pamatuji "cevaro" je tam zmínka ve smyslu "s věkem klesající kapacita je menší problém než růst Ri" Měl jsem stejnou ideu. Měření (spíš sledování a porovnávání) by mělo být jakýmsi měřítkem objektivního věku (odhad kolik toho má za sebou, kolik lze asi čekat, že ještě vydrží). Nejdou tak hlídat poruchy "infarkt" K mému velkému překvapení se takový předpoklad u Li-Xxx accu (-Pol a -Ion) nepotvrdil. Ri se s věkem měnil málo a jaksi náhodně. Navíc kolísal (v čase) nahoru i dolů, i když byl měřen za stejných podmínek. Kupodivu prvním a jediným varováním (nějaký čas uložen) byl u sady malý pokles napětí některých článků (v sadě) proti jiným. U jednotlivých článků pak proti napětí obvyklému v předchozích měřeních 0.10 až 0.20V.
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: stř 24.07.2019 16:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 10.6.2010 Příspěvky: 640
|
guchar píše: ... K mému velkému překvapení se takový předpoklad u Li-Xxx accu (-Pol a -Ion) nepotvrdil. Ri se s věkem měnil málo a jaksi náhodně. Navíc kolísal (v čase) nahoru i dolů, i když byl měřen za stejných podmínek... Až mám chuť říci, že ti závidím. Ale řek bych, že se svým zjištěním budeš poněkud zřídkavým jevem, ne-li přímo osamocen.
|
|
Nahoru |
|
|
Grugh
|
Napsal: čtv 25.07.2019 0:18 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky: 9
|
StrycAlois píše: Až mám chuť říci, že ti závidím.
Ale řek bych, že se svým zjištěním budeš poněkud zřídkavým jevem, ne-li přímo osamocen. Mám podobnou zkušenost. Přímo měřený vnitřní odpor se zdál být v pořádku. Ale po 2-3 vteřinách po přidání plného plynu při startu letadla napětí padlo a byl jsem rád, že jsem přistál. Baterie není jen elektrika, ale i chemie. Asi může mít připravený náboj (jako by k ní byl paralelně připojený nabitý kapacitor). Ale po vybití tohoto náboje chvilku trvá než chemická reakce dodá další. I v mém případě měl jeden článek po zime o 0,1V nižší napětí: viewtopic.php?f=42&t=85693
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: čtv 25.07.2019 8:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.9.2008 Příspěvky: 3152 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Grugh píše: ... Baterie není jen elektrika, ale i chemie. Asi může mít připravený náboj (jako by k ní byl paralelně připojený nabitý kapacitor). Ale po vybití tohoto náboje chvilku trvá než chemická reakce dodá další... Áno, LiPolky sa tak skutočne správajú. Ako keby mali kapacitný charakter: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... l-co-s-tyma http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... na-hodnotaPříloha:
Kapacitny charakter LiPol.jpg [ 34.88 KiB | Zobrazeno 3506 krát ]
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: čtv 25.07.2019 12:55 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Má představa (nevím zda správná) je, že použitelné (vybíjením neproměněné chemické sloučeniny účastnící se zpětné přeměny při vybíjení) musí být v blízkosti elektrod Musí se tam nějakou cestou*) dostat. Někde v hlavě se mi honí accu kde hlavní zásoba elektrolytu je vně accu**), a čerpadlo je honí do části s elektrodami. Jednou z výhod je pak dobíjení výměnou za čerstvý "nabitý" elektrolyt. *) prolínáním z míst kde proměna "před/po vybití" ještě neproběhla. **) Flow battery=průtočné baterie s vanádovými elektrolyty. S lithiovými accu tvoří někdy hybridní systém Zatím trochu vzdálené - spíš funkce jak vodíkové články - Tak uvidíme - nanoFlowcell Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh https://www.teslamagazin.sk/nanoflowcell-podrobne-informacie/
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: čtv 25.07.2019 14:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
guchar píše: Má představa (nevím zda správná) je, že použitelné (vybíjením neproměněné chemické sloučeniny účastnící se zpětné přeměny při vybíjení) musí být v blízkosti elektrod Musí se tam nějakou cestou*) dostat. Někde v hlavě se mi honí accu kde hlavní zásoba elektrolytu je vně accu**), a čerpadlo je honí do části s elektrodami. Jednou z výhod je pak dobíjení výměnou za čerstvý "nabitý" elektrolyt. *) prolínáním z míst kde proměna "před/po vybití" ještě neproběhla. **) Flow battery=průtočné baterie s vanádovými elektrolyty. S lithiovými accu tvoří někdy hybridní systém Zatím trochu vzdálené - spíš funkce jak vodíkové články - Tak uvidíme - nanoFlowcell Technológia nanoFlowcell, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v elektromobilite, je pripravená pre trh https://www.teslamagazin.sk/nanoflowcell-podrobne-informacie/Zatiaľ je to viac-menej scifi. Ale ak sa vrátime do súčasnej reality, tak nie som si úplne istý, či výmena elektrolytu pomôže. Ak si zoberiem na pomoc olovené akumulátory, tak tam "transfúzia" elektrolytu nie je žiadny problém. Ale opotrebovaná batéria sa vyznačuje štrukturálnymi zmenami na elektródach. Ak je to podobne aj v LiPolkách (neviem, len uvažujem), tak by sme si výmenou elektrolytu veľmi nepomohli.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Alf, Patas_ a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|