Wormsnake
|
Napsal: stř 14.04.2021 19:36 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
Mě baví i to hračičkování, proměřím si baterie jak na tom jsou ještě doma. V letadle hloupém Easyglideru mě baví s ním létat, ale stejně tak mě baví sledovat napění baterie i senzor napění článků tam mám výškoměr, proudové čidlo můžu mít ale teď ha tam nemám. Baví mě to sledování telemetrie, hodnot v reálném čase. Nemám to ani tak že by bez toho nešlo létat to vůbec, rád na to koukám. Třeba při sledování F1 v televizi mě ani moc nebere kdo vede, ale záběry z kokpitu vozu s telemetrii v reálném čase to mě baví nejvíc.
Stavím si teď svépomocí ekolo kupovaným ekolům to nebude nikdy konkurovat ale baví mě to stavět a budu tam mít telemetrii baterie napětí články proud tam i zpět regulátor motoru bude mít telemetrii napětí proudu a to jak na straně motoru tak baterie. Baví mě v tom se vrtat a ty hodnoty znát...
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
rakos
|
Napsal: stř 14.04.2021 22:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.1.2008 Příspěvky: 1351 Bydliště: Praha
|
to Wormsnake - noo, právě o to jde, dělat co člověka baví i když se to někomu může zdát samoúčelné a škoda času. Stavěl jsem si přístroje, i když už jsem na ně dávno měl, ale vůně kalafuny a radost z hotového díla, o tom to je. Ještě bych se mohl vrátit hoodně zpět, kdy jsem si stavěl rc soupravy, i když jsem jednu tovární už měl .... tak ať nás to pořád baví
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 14.04.2021 23:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
rakos píše: u Li-Po kolem 2C a u Li-Ion kolem 2A na čl. (paralelní řazení) tedy při 1S4P asi max.8A Dík za názor U lipol netuším, ale 4P lion co používám na koloběžkách měřím--- zkušebně vybijím-- trvale max 4A.---1A/ článek. vybijecí min napětí nastaveno na 3,2V---aby byla ještě nějaká rezerva a nedošlo k podvybití nejméněkapacitní P sekce v té sadě. v reálu taky nejezdim dokud baterie nedojde uplně a s lodičkou asi taky nejezdíš stylem, kde se motor zastavím, tam si pro ni doplavu., navíc pod 3,2V už je tam stejně prd.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 15.04.2021 0:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
rakos píše: to pepin - jasně, píši "kolem" 2A čili klidně 1,5A/čl. zase při tom testu je nechci až tak moc šetřit, samozřejmě je podle potřeby mužu i chladit měř si to jak chceš, já to měřím tak, že když se mi na koloběžce baterie nehřejou, i když špičkový odběr mám třeba 15A, zkušebně je doma měřím takovým proudem, aby se neohřívali ani při trvalém odběru--což jsem se pokusem omylem dostal nakonec k těm 4A. mám tady ale taky sadu 3P, na které když ji vybijím trvale 4A, naměřím kapacitu max cca 1,5Ah pokud ji ale paralelně připojím k druhé tvrdé sadě 4P10Ah, výslednou kapacitu při vybijení 4A naměřím 15Ah. pokud máš třeba v té lodičce pruměrný odběr 4A, je nesmysl měřit tu baterii trvalými 8A----naměříš podstatně nižší kapacitu, než bys mohl sosat v té konkrétní lodičce a přitom ta baterie muže mít ve výsledku pro tu lodičku podstatně vyšší využitelnou kapacitu než tvrdá baterie ale o nižší kapacitě měřená zátěží 8A. PS: trvalých 1,5A je podle mého na lion baterii--jeden článek -- pořád hodně
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 15.04.2021 4:07 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
pepin píše: ... mám tady ale taky sadu 3P, na které když ji vybijím trvale 4A, naměřím kapacitu max cca 1,5Ah pokud ji ale paralelně připojím k druhé tvrdé sadě 4P10Ah, výslednou kapacitu při vybijení 4A naměřím 15Ah.... Kouzla a čáry Samozřejmě za to může vnitřní odpor, který občas někoho zajímá a někoho ne...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: čtv 15.04.2021 8:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
Už se tu nakouslo vybíjení střídou a spojování tvrdších a měkčích baterii. Je to špatně spojovat tvrdé a měkké baterie paralelně? - když mají stejný pracovní rozsah napětí
Spojím li (paralelně) baterii několika S a několika P článků typu Liion s baterii typu LiPo stejných S a 1P ale s nižší kapacitou (třeba jen čtvrtinovou nebo i menší) ale podstatně vyššími C než celá Liion sekce je to špatně?
Třeba ji použiju na ekole kde bude normální spotřeba do 25% C Liion sekce. Z jednoduché matematiky na 25% C můžu jet 4hodiny v kuse...
Když budu chtít krátkodobý sprint můžu to hnát až na limit C LiPo baterie.
Je tahle teorie špatná?
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 15.04.2021 9:00 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Ak spojis paralelne clanky s nerovnakym C (nerovnakym odporom/kapacite) tak pri vybijani alebo nabijani vybijes skorej jednu vetvu a potom druhu, takze nemozes pocitat s tym ze prud sa rovnomerne rozdeli a tym padom sa ti moze stat ze taku bateriu preatzis prudovo. Zatazitelnost ti udava ta slabsia a pri impulznom vybijani navyse moze ta slabsia dobijat tu silnejsiu, takze im este aj beries zo zivotnosti (poctu cyklov)
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: čtv 15.04.2021 9:26 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Wormsnake píše: Už se tu nakouslo vybíjení střídou a spojování tvrdších a měkčích baterii. Je to špatně spojovat tvrdé a měkké baterie paralelně? - když mají stejný pracovní rozsah napětí
Jednak je otázka co je spojovat a jestli obě hlídá elektronika. Při paralelním spojení si vyrovnaj napětí články samy mezi sebou, ale musej být propojené. Články zapojené v serii musí hlídat elektronika. A další věc je, že pokud pojedeš 4 h v kuse, tak ta spotřeba s ohledem ke kapacitě bude tak nízká, že tvrdé baterky vlastně ani moc nepotřebuješ. A další věc je, že třeba plného výkonu dosáhneš snadno při nabitých baterkách a po polovičním vybití se na něj nedostaneš ani zdaleka a napětí baterie bude intenzivně klesat pod zátěží. Čím tvrdší baterie, tím lépe se budou chovat ke konci a dojedeš na ně dále. Já u kol a podobně bych to jako problém neviděl. Je to hodně na konkrétním prostředku, kapacitě tvrdosti a spotřebě. A taky co od toho očekáváš.
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: čtv 15.04.2021 9:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
A co škodí baterii víc? 10 cyklů kdy odeberu z baterie jen 10% kapacity nebo jeden cyklus 100% (100% rozuměno 100% rozumné hodny vybití baterie)? Jistě že Liion bude LiPo v "pauzách" dobíjet ale když budou sprinty rozumně krátké nemusel by proud téct nikde nad rámec povolených hodnot. Když zastavím proudy se podle mě v řádu minut vyrovnají a dál se nic neděje. Ale jestli to vidíte (vidíš ) jinak tak budu vděčný za každý názor. Chemii článku vadí velmi časté přecházení mezi nabíjením a vybíjením (jen zlomku kapacity)? Jak moc? dudaj Zatím to beru hlavně jak diskuzi něco se dozvědět...
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: čtv 15.04.2021 11:57 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Wormsnake píše: A co škodí baterii víc? 10 cyklů kdy odeberu z baterie jen 10% kapacity nebo jeden cyklus 100% (100% rozuměno 100% rozumné hodny vybití baterie)?
. Pokud odebereš z baterie 1/10, není to bráno jako jeden cyklus, ale co jsem narazil na informace tak 1/10 cyklu. Baterce hlavně škodí nízké vybití, vysoké nabití, uskladnění na plném nabití a uskladnění na nízkém napětí. Vybíjet baterku z 10% je nepraktické, protože taháš zbytečnou váhu a tím i zvyšuješ spotřebu. Já si dal cíl co chci ujet a dle toho koupil baterku. Kámoš koupil dvojnásobnou kapacitu a dobíjí po každém druhém výletě. To považuji za ptákovinu.
|
|
Nahoru |
|
|
Wormsnake
|
Napsal: čtv 15.04.2021 12:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2015 Příspěvky: 1421 Bydliště: Šternberk, ČR
|
No já myslím tak že spojením Liion a LiPo jak sem naznačil v mé úvaze potečou mezi Liion a LiPo vyrovnávací proudy. Tj když odeberu z baterie minutový impulz proudu který Liion nepokryje poteče vetšina proudu přes LiPo páč jsou tvrdší. Po skončení odběru poteče proud ještě z Liion do LiPO poté se "spojené nádoby" ustálí. Liion bude při těchto impulzech jen zatěžována LiPo bude trpět střídavým nabíjením a vybíjením.
_________________ NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá Vektor XXL, EasyGlider,Taranis HB-D8T Brushless
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 15.04.2021 12:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
Wormsnake píše: Je tahle teorie špatná?
Ne není, přesně takto to na těch elektrickýchkoloběžkách provozuji, v kopcích táhne a drží napětí tvrdší baterie, na rovinkách a z kopce se dobije z té měkčí. nebo máš XP zapojeno tolik měkkých baterií, aby to jejich XP zapojení ve výsledku stačilo i na ty vyšší odběry v kopcích. jde o to, co po tom chceš---pokud dlouhý dojezd je ti prd platná tvrdá baterie o kapacitě 3Ah, když máš pruměrnou spotřebu 3Ah na 10km, víc jak 10km neujedeš ani na tu tvrdou. pokud potřebuješ dojezd 100km, potřebuješ tedy baterii o kapacitě 30Ah---tedy zapojení třeba 10P, což už ale zvládají i měkké baterie. je ale zase zbytečné provozovat těžkou baterii o XP mnohonásobném zapojení, když to máš pro pohybovadlo, na kterém si chceš jen dojíždět kilometr do trafiky pro noviny. měřením RI ale nejde moc dobře zjistit, co je málo a co je hodně, když nevíš jak tvrdou baterku vubec potřebuješ, jinak tvrdou bude potřebovat někdo, kdo jezdí v Alpách, a jinak tvrdou bude potřebovat někdo jiný, kdo jezdí Polabskou stezku. navíc těžko změříš RI 10čl/13čl baterie běžným modelářským nabiječem---max 6 čl.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 15.04.2021 12:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
Wormsnake píše: No já myslím tak že spojením Liion a LiPo jak sem naznačil v mé úvaze potečou mezi Liion a LiPo vyrovnávací proudy. Tj když odeberu z baterie minutový impulz proudu který Liion nepokryje poteče vetšina proudu přes LiPo páč jsou tvrdší. Po skončení odběru poteče proud ještě z Liion do LiPO poté se "spojené nádoby" ustálí. Liion bude při těchto impulzech jen zatěžována LiPo bude trpět střídavým nabíjením a vybíjením. to spojení lion/ lipol provozují e kolaři tak, že k lion baterii 10čl/36V připojují lipol baterii o 9 článcích a tu lipol připnou k té lion až když je ta lion trochu vybitá a přestává táhnout. konečné vypínací napětí 30V jim pak nepodvybije tu lipol baterii. já lion a lipol ze začátku také propojoval a fungovalo mi to v pohodě, ale když jsem zjistil, že z číny mohu koupit lion bike baterii třeba 10Ah za necelé dva tisíce tak jsem to bastlení lion lipol opustil---ty lipol ohledně bezpečnosti opravdu nic mnoho.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|