RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://rcmania.cz/ |
|
Převinutí BLDC motoru http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=18282 |
Stránka 5 z 5 |
Autor: | JirkaA [ ned 22.03.2020 16:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
tenčí drát je na prd mechanicky, je to moc choulostivý na poškození a máš tam víc laku než mědi, nedostaneš se na rozumnej průřez protože se ti to nevejde do drážky statoru. |
Autor: | YenyaKas [ stř 25.03.2020 9:35 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
YenyaKas píše: Ještě přemýšlím, že vlastně když 1100KV a 1800KV verze mají vizuálně stejnou tloušťku drátů ve vinutí, tak zřejmě se liší počtem závitů versus počet paralelně zapojených vodičů, takže výrobci vlastně stačí mít na skladě jeden průřez, a s tím vyrobí celou řadu motorů (dělají se v tomto rozměru KV 1100, 1400, 1800, 2300), takže předpokládám ze dvou, tří, čtyř a pěti paralelně zapojených vodičů. Doplňuju pro sebe a pro příští generace - KV1800 motor je 11 závitů 4 dráty paralelně, KV1100 motor je zřejmě 17 závitů 3 dráty paralelně. Ten 1400 nemám v ruce, ale nejspíš to bude 14 závitů a kolik vodičů nevím. Každopádně - teď potřebuju spíš KV1100 než 1800, takže půjdu na tři vodiče a 17 závitů. Smaltovaný drát 0.2 mm jsem koupil v GESu (umí osobní vyzvednutí zakázek i teď - člověk počká před prodejnou a borec to předá ve dveřích; jediné nedomyšlené je, že chtějí fyzicky podepsat nějaký papír o převzetí). Stator se zdá že není vodivý kromě vnitřku který se nalisuje na pouzdro motoru. Je to pokryté něčím tvrdým trochu průhledným, jako epoxyd. Jsou tam teda do toho vypálené drážky, jak se to vinutí přehřálo, ale zkoušel jsem to měřit, a izoluje to. Má cenu jinou než estetickou snažit se namotat ty paralelní vodiče přesně vedle sebe, aby se nekřížily a tak? Originálně je to navinuté docela halabala. Kdybych navinul 18 otáček místo 17 - co se změní? Jasně že se změní KV (snad zhruba na 17/18 původní hodnoty), jasně že se změní stejnosměrný odpor (na necelých 18/17 původní hodnoty). Co dalšího? Může mít víc materiálu výrazný negativní vliv na chlazení? Můžou se vodiče sousedních cívek nějak výrazně ovlivňovat, pokud jsou blíž sobě? |
Autor: | JirkaA [ stř 25.03.2020 16:45 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
pokud se vejde, není problém. |
Autor: | YenyaKas [ ned 29.03.2020 21:01 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Tak jsem vyzkoušel na dvou sousedních cívkách, že se vejde 15 závitů 4 dráty paralelně. Čili 60 jednotlivých závitů na cívce. Možná teda o jeden závit míň, protože ta první cívka se mi podařila navinout fakt těsně a pěkně, ale ta druhá už ne. Čili buďto 14z x4 dráty, anebo 19z x3 dráty. Tak se musím rozhodnout, co vlastně chci. Ještě prosím k tomu hvězda-trojúhelník - já tomu asi furt nerozumím - jak regulátor čte u trojúhelníku průchod kolem magnetů, když přece při trojúhelníkovém zapojení (na rozdíl od hvězdy) proud prochází všemi vinutími, a tedy regulátor by měl načíst ten PWM, co pouští do druhých dvou vývodů (vyhlazený průchodem přes 4 vinutí z každé strany - u 12-pólového motoru). A teda ještě jeden dotaz: furt nerozumím tomu, proč se dělají motory se 12 cívkama ale 14 magnetama. Ta kalkulačka http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/calculator/ v některém z pokročilých nastavení ukazuje věc s názvem "Winding factor", která je pro 12 cívek největší při použití 10 nebo 14 magnetů. Proč není lepší mít přesně 12 magnetů tak, aby přesně všechny cívky byly ve špičce proudu přesně mezi dvěma magnety? Takto přece občas půjde proud cívkou, i když zrovna některá cívka nebude přesně mezi dvěma magnety. Omlouvám se, pokud je to "přece úplně jasné", ale teď to nějak nevidím. |
Autor: | YenyaKas [ ned 05.04.2020 11:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Nakonec jsem se rozhodl pro 14Tx4 paralelní vodiče. Vešlo se to taktak. Nicméně: když mám takovéto vinutí a chci je spojit do trojúhelníku: Příloha: Je třeba spojit End-A se Start-B End-B se Start-C End-C se Start-A anebo Start-A s End-B Start-B s End-C Start-C s End-A anebo je to jedno? Nějak mi nejde si představit, jak to vlastně má být. Dost mi to komplikuje těch 14 magnetů místo 12. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 09.04.2020 13:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Ještě k tomu smaltovanému drátu z GESu - píšou tam "pájitelná izolace". To jsem nepochopil, jak je to myšleno. Jak takovou věc pájíte? Prostým přiložením hrotu páječky to pocínovat nejde. Zkoušel jsem zvýšit teplotu (360 °C podle pájecí stanice), nepomohlo. Když jsem použil střídavě vyšší teplotu a mezitím se snažil izolaci oškrabat nožem, tak se to po delší době podařilo. No ale přece nebudu jeden konec jednoho drátečku pájet čtvrt hodiny? Je jich tam takových 24. Pak jsem to zkusil opálit plynovým zapalovačem, co mám na smršťování bužírek - měď se rozpálila do červena, na konci zůstala na drátu černá struska která šla oškrábat, ale pájitelné to i tak moc není. Co dělám špatně? |
Autor: | HLA [ čtv 09.04.2020 14:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Lakovaný drát cínuji na kousku novoduru (PVC) nebo na acylpyrinu - lak sleze. |
Autor: | YenyaKas [ sob 18.04.2020 21:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Tak jsem s nasazením vlastního života navštívil lékárnu, abych koupil acylpyrin. Paní se ptá "a berete nějaké léky na tlak?" Já: "neberu, ale já to mám jako tavidlo na pájení ...". Po zahřátí se to chová zajímavě, nicméně že by to cínovalo nějak líp než po opálení té izolace zapalovačem, to se teda říct nedá. Akorát na rozdíl od toho zapalovače je u acylpyrinu víc zasviněný hrot páječky tou struskou. Na kolik stupňů se to tak má pájet? |
Autor: | YenyaKas [ ned 19.04.2020 20:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Z toho pájení furt nemám dobrý pocit - ta izolace je fakt brutálně silná, a nechce se jí ven. A i po odstranění je ten drát dost nesmáčivý cínem. No ale sestavil jsem to, a nějak to jede, snad se to nerozpadne. Proměřil jsem všechny jednotlivé dráty že nejsou zkratované a že vedou, ale samozřejmě po spájení konců a nalisování statoru na obal motoru už nevidím, jestli mám všechny konce vodivě spájené, a jestli jsem někde něco neskřípnul. Tady píšou, že zapojení do trojúhelníku má být Start A-End C, Start B-End A, Start C-End B: http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/common/ (u obrázku označeného dLRK). Ještě je tam alternativní způsob vinutí, kdy vývody k propojení do trojúhelníku vycházejí vždy mezi stejnými póly statoru. Ale to původní je zase zajímavější v tom, že pokud chcete všechny dráty vytáhnout ven na jednom místě statoru, tak to máte docela blízko sebe. EDIT: teď jsem si na rcgroups přečetl, že nemám zakapávat konce vedení CA, že to žere izolaci. No, pozdě. Musel jsem teda zakapávat jen dva ze šesti konců, zbytek vyšel nějak docela dobře překrytý jinými věcmi, takže se nerozmotává. Uvidíme, co to udělá. ---- Umíte někdo spočítat v eCalcu, jak se takový motor bude chovat v mém samokřídle? Já standardně lítám se sklopkou 9x5 CAM, ale pokusně jsem nedávno vylítal baterku na pevnou 8x6 APC - těžko se dodrží stejný styl létání a stejný vítr/bezvětří, no ale s tou CAM jsem měl tak 12 minut motorového letu, s tou APC 16 minut, Baterka 3S/1300mAh. Může to být až takový rozdíl, nebo jsem prostě v jednom případě víc divočil? Hodily by se mi výpočty pro: Motor 2208 okolo 40 g, KV1800, 3S, vrtule 9x5 Motor 2208 okolo 40 g, KV1800, 3S, vrtule 8x6 Motor 2208 okolo 40 g, KV1400, 3S, vrtule 9x5 Motor 2208 okolo 40 g, KV1100, 3S, vrtule 9x5 V podstatě mi jde o to, jestli mám do samokřídla Ita dát místo stávajícího motoru KV1800 ten převinutý na KV1400, anebo ještě jeden KV1100, který tady mám. Asi nemá cenu nějak moc řešit situaci na plný plyn, spíš účinnost při běžném lítání s průměrem okolo těch 60 W příkonu. Díky. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 23.04.2020 23:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Tak převinuto a instalováno do samokřídla se sklopnou vrtulí 9x5". Je to trochu divné - je to jakoby línější než původní motor, ale asi je to spíš jen subjektivní dojem, protože s nižším KV je asi třeba dávat víc plynu. Na dobu motorového letu je to myslím efektivnější. Je to ale takové divné - tak třeba do půl plynu ten motor jde krásně tiše jako dřív, ale když přidám víc, začne to zejména v prudších obratech (ale někdy i v přímém letu) vydávat zvuky, jako kdyby to někde drhnulo nebo mělo písek v ložiskách. Takový nepříjemný jakoby škrábavý pazvuk. Nějak extra se to nehřeje, ale ty zvuky jsou fakt divné. Přitom "na sucho" v ruce necítím, že by tam něco drhnulo, točí se to úplně hladce. Podle wattmetru to ze 3S baterky nabité na storage bralo na plný plyn necelých 21 A. Ještě jsem vyčetl, že předchozím spálením vinutí můžou být tepelně poškozené magnety - může se to projevovat takto? |
Autor: | ellet [ čtv 23.04.2020 23:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Vzal bych dřív v úvahu vyvážení nebo s větším proudem vinutím i větší amplitudu kmitu volnějšího vinutí. |
Autor: | YenyaKas [ pát 24.04.2020 9:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Právěže já jsem předtím než jsem motor spálil vůbec nepozoroval žádné podobné problémy. Dále: při převinutí původního 11z na 14z by měl proud být naopak menší a vinutí těsnější. Díval jsem se ještě na jeden 11z motor který tady mám, a okometricky tam nejsou žádné velké mezery mezi jednotlivými cívkami - podle mě je moje převinutí jen utaženější a tím o kousek úspornější. Ale je pravda, že víc závitů znamená větší amplitudu magnetického pole. |
Autor: | ellet [ pát 24.04.2020 10:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Mám na mysli hlavně kvalitu vinutí, t.j. správně poskládané a utačené (s citem) vinutí. Volné vinutí může "hrát" a při větším proudu (přidáním plynu) samozřejmě hlasitěji. Je to jen jedna z možostí a víš to jen ty, jak dobře je vinutí provedeno. (Jinak drát 0,2 čistím jen škrábáním, trvá to max 10 vteřin a to na to už moc nevidím ani s brýlemi.) |
Autor: | YenyaKas [ pát 24.04.2020 10:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Převinutí BLDC motoru |
Díky. Asi neumím posoudit, jak moc to mám utažené - je to moje první převinutí něčeho, tak nemám srovnání. Jsem rád, že to čištění jde aspoň někomu. Mně se to v podstatě nepodařilo oškrábat, opálit, ani použít jiné tavidlo tak, aby se to příjemně dalo pájet - takové to jak člověk úplně vidí, jak po tom drátu ten cín hladce vzlíná. Bylo to spíš takové to že když člověk dá na hrot víc cínu, tak se fakt neochotně nějaký uchytí i na tom drátu. Mechanicky oškrábat nepomohlo vůbec, a opálením jen trochu. |
Stránka 5 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |