Autor |
Zpráva |
jvyhlidal
|
Napsal: pon 09.10.2017 9:52 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 4.7.2017 Příspěvky: 23
|
Zdravím, pořídil jsem hornoplošník Yak 12, rozpětí 2 metry, lehká konstrukce na elektropohon. Plánuji s modelem vlekat historické papíráky, Sg 38, cca 3,5 kg a pod. Nemám s elektro pohonem takové zkušenosti, takže bych chtěl poradit, jaký pohon zvolit. Představoval jsem si Motor + regl+ 2x accu, asi 5S kolem 3000mah tak za 6000,-. Asi Čínu, rád nakupuji např.na Big Hobby. Napájení serv asi zvlášť přes 2S+ max bec. Díky za rady.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 09.10.2017 12:17 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20841 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Mám za to že máš nízký rozpočet... Kdybys to chtěl osadit ekvivalentem benzinu 30-35ccm (a to myslím není na takové éro zrovna moc, pokud má tahat 3,5kg větroně), viděl bych to na motor SK3 6364 + vrtuli 20/10 + regl HV (!!!) 80A + aku 9-10s 5000mAh. Takový pohon doma připravuji, tak vím co to žere - baterku 3000mAh to vycucne za 3 minuty...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
jvyhlidal
|
Napsal: pon 09.10.2017 13:04 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 4.7.2017 Příspěvky: 23
|
To letadlo létalo na 4S s nějakým motorem, ekvivalent tak 15 ccm. Uvažuji i o možnosti použití benzínového motoru obsahu 20-26ccm, což je dle mého strop pro tento model. Znamenalo by to však značný zásah do konstrukce modelu, takže se spíš zaměřuji na pohon elektro. Navíc chci mit model doma v pokoji, takže i proto pohon benzínem ne. Samozřejmě ten rozpočet beru orientačně, ale nehci kupovat nějaké dražší pohony jako třeba Axi. Tzn. Třeba motor - 2000,-, 2x accu po 1500, regl, 1500, 500- vrtule, unašeč.+/- 3,5 Kg Glajtr je váhový strop co stím chci vlekat. Asi tam větší accu než je 5S nedám z důvodu velikosti a hmotnosti. Takže tak:)
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 09.10.2017 16:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ten model jsem neviděl, ale píšeš "lehká konstrukce na elektropohon". Bude dost pevný aby si ho při vlekání nepřetrh? Když s tím škubne 3,5kg větroň, je to už docela řacha. Jesli by nebylo dobré udělat od závěsu nějaké vyztužení až k motorové přepážce.
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: pon 09.10.2017 20:13 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Přidám několik svých zkušeností. S elektrickou vlečnou létám už několik let. Používám dvě. Tiger Moth o rozpětí 2200mm na 8s a Piper na 12s. Tiger bez problémů uvleče 5kg větroň typu K8 či ASK 18 orozpětí 4,5m. Měl jsem příležitost vlekat Hemelici Vládi Hadače: http://www.minfo.cz/lm/hangar.php?v=112&w=7 A to byl setsakra těžký vlek. Mnohem víc problémů dělá velký odpor větroně , než jeho váha... A to Tiger bez problémů visí. Příkon na plný plyn cca 2000W. Tož tak.
|
|
Nahoru |
|
|
jvyhlidal
|
Napsal: pon 09.10.2017 20:35 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 4.7.2017 Příspěvky: 23
|
Ok. Díky za názor. Podle všeho to vypadá, že s baterií 5S nemám moc šanci uvléct Glajta o rozpětí 2600 mm. http://www.bllmodel.stranky1.cz/nova-stranka-286514/Takže baterií bych mohl dát ještě 6S. Víc tam prostě velikostně nedám. Teď k tomu vybrat co nejlepší pohon s ohledem na maximální výkon.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 09.10.2017 21:29 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20841 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Tak to máš celkem jednoduché počty... Pokud chceš dát aku 6s 3000mAh a mít příkon alespoň 1000W, půjde do reglu nejméně 40A což pak poměrově je 40/3= 13C. Ten výkon ti to tedy bude dávat maximálně po dobu 1/13 hod. a spíš méně, baterky to chce vybíjet max. 80%, tedy 0,8/13=0,06 hod. = 3,7 minuty... Proto se při vyšších příkonech jde do velkého počtu článků - aby se to proudově a tím i časově zlepšilo, pak ale zase potřebuješ HV (na vyšší napětí) regl, ten je cenově také jinde. Ale jiná cesta k výkonu elektriky není. Buď proud nebo napětí. Prostě kde nic není, ani čert nevezme Jo a vidím spoustu místa po stranách toho lože baterek - tam by se 10s vešlo a proud hned klesne, doba motorového letu naroste...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pon 09.10.2017 21:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
To středové žebro bych ale rozhodně nepáral, už i proto, že podepírá ty trubky a zvyšuje jejich odolnost proti ohnutí.
|
|
Nahoru |
|
|
jvyhlidal
|
Napsal: pon 09.10.2017 21:49 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 4.7.2017 Příspěvky: 23
|
Tak ještě bych mohl uvažovat o zvýšení kapacity na 5200 mah. Tím bych byl na pohonu 6S, 5200 mah. Pohonem 2x 5 S se dostávám úplně jinam, než jsem chtěl. Jak cenově, tak uspořádáním v modelu atd. Ale třeba jiná možnost nebude, jsem spíše začátečník, měl jsem u větších modelů pouze benzín. Takže nic nevylučuji.
To středové žebro končí přesně v místě, které jsem chtěl z druhé strany u pouzdra spojky překližku vyztužit a přimontovat vlečný háček pomocí vrutů. A v deklu jenom udělat výřez na háček. To by se mi líbilo. Ale jak nahradit to žebro a ještě model vyztužit navíc..
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 09.10.2017 22:16 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20841 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Na 6s mám docela slušně odzkoušené motory SK3 5055 320kV (cca 48Eur), vrtule APC třílist 15,75/13, regulátor YEP 80A. Pro pomalejší éro bys mohl jít na větší vrtuli s menším stoupáním, tak 18/10 nebo 18/8. Levnější motory bych už v té velikosti nebral, NTM 5060 jsem 2x usmažil, vylézaly magnety až jsem řekl dost. Máš tu 6s čím nabíjet v rozumné čase? A z čeho? To je taky dobré uvážit dopředu. Nabíječ alespoň 250W, aku olovo tak 80-100Ah... Nestraším, jen sděluji své zkušenosti s větším elektropohonem, kam až mně to zahnalo
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
SKAY
|
Napsal: pon 09.10.2017 23:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.12.2003 Příspěvky: 910 Bydliště: stud. zbys.
|
kolik máš kolegu s větroni ? Na letišti to chce 220/ generator nebo dve baterky a tak aspon tři sady aku do era at´ neco vyvlekáš za odpoledne.....
|
|
Nahoru |
|
|
jvyhlidal
|
Napsal: úte 10.10.2017 8:10 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 4.7.2017 Příspěvky: 23
|
Plánuji vlekat pouze 1 větroň bratra, tzn. Max 10 aerovleku za odpoledne. Na jednu sadu bych chtěl udělat alespoň 3 aerovleku do 300 m + mít trochu rezervu. Ještě jednou..byla tam accu 4S a ekvivalent motoru cca 12,5 ccm.
Co zvažuji: kvůli vlekání. 1. Možnost - accu 5-6S kolem kapacity 5000 mah. + Vhodný motor. 2. možnost - 2x accu 4S kapacita 3000 mah - 5000 mah + vhodný pohon. 3. Možnost navrhovaná zde- 2x 5S mi přijde prostě moc a vybočuje mým představám. 4. Vyztužení modelu s ohledem na použitý pohon a vlekání.
Accu napájení serv přes okruh zvlášť. To je asi samozřejmost. Díky.
|
|
Nahoru |
|
|
Jester80
|
Napsal: úte 10.10.2017 11:46 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 24.8.2010 Příspěvky: 195 Bydliště: Louny, ČR Obrázky: 0
|
Mám na elektro udělaného 2m PATCHWORKa (mini BIVOJ) motor: Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192KV Brushless Outrunner Motor https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.htmlregulátor: FOXY 120 opto HV baterka: 10S (2x 5S) kapacita 4000 mAh vrtule: APC 21x12WE Elektro Baterka vydrží na 4 vleky (drobná rezerva tam je). Zatím jsem tahal 3-5kg větroně (Orlík, Pionýr, Luňák, VSO-10, ASK 18 atd.)
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: úte 10.10.2017 11:53 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Z 8čl. 5000mAh dáš max. 4 vleky do 300m s malou rezervou. Větroň cca 4kg, aerodynamicky čistý. Na nižší kapacitu bych určitě nešel. Např. z 3200 Kokam dám max. 2 vleky.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|