Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
pon 09.10.2017 9:52
Zdravím, pořídil jsem hornoplošník Yak 12, rozpětí 2 metry, lehká konstrukce na elektropohon. Plánuji s modelem vlekat historické papíráky, Sg 38, cca 3,5 kg a pod. Nemám s elektro pohonem takové zkušenosti, takže bych chtěl poradit, jaký pohon zvolit. Představoval jsem si Motor + regl+ 2x accu, asi 5S kolem 3000mah tak za 6000,-. Asi Čínu, rád nakupuji např.na Big Hobby. Napájení serv asi zvlášť přes 2S+ max bec. Díky za rady.
pon 09.10.2017 12:17
Mám za to že máš nízký rozpočet...
Kdybys to chtěl osadit ekvivalentem benzinu 30-35ccm (a to myslím není na takové éro zrovna moc, pokud má tahat 3,5kg větroně), viděl bych to na motor SK3 6364 + vrtuli 20/10 + regl HV (!!!) 80A + aku 9-10s 5000mAh.
Takový pohon doma připravuji, tak vím co to žere - baterku 3000mAh to vycucne za 3 minuty...
pon 09.10.2017 13:04
To letadlo létalo na 4S s nějakým motorem, ekvivalent tak 15 ccm. Uvažuji i o možnosti použití benzínového motoru obsahu 20-26ccm, což je dle mého strop pro tento model. Znamenalo by to však značný zásah do konstrukce modelu, takže se spíš zaměřuji na pohon elektro. Navíc chci mit model doma v pokoji, takže i proto pohon benzínem ne. Samozřejmě ten rozpočet beru orientačně, ale nehci kupovat nějaké dražší pohony jako třeba Axi. Tzn. Třeba motor - 2000,-, 2x accu po 1500, regl, 1500, 500- vrtule, unašeč.+/-
3,5 Kg Glajtr je váhový strop co stím chci vlekat. Asi tam větší accu než je 5S nedám z důvodu velikosti a hmotnosti. Takže tak:)
pon 09.10.2017 16:29
Ten model jsem neviděl, ale píšeš "lehká konstrukce na elektropohon". Bude dost pevný aby si ho při vlekání nepřetrh? Když s tím škubne 3,5kg větroň, je to už docela řacha. Jesli by nebylo dobré udělat od závěsu nějaké vyztužení až k motorové přepážce.
pon 09.10.2017 19:26
Přikládám 2 fotky modelu. Přední část je přizpůsobená nějakému menšímu elektromotoru, vidím to tak, že to celé vyřezu, zesílím přepážku, zevnitř celý ten prostor vylaminuji a udělám nové lože pro motor i accu. V oblasti centroplánu udělám zesílení v místě spojky křídel, kam plánuji přimontovat vlečný háček. Středové žebro asi bude muset pryč, místo něj udělám nějaké vyztužení do kříže přes celý prostor dovnitř trupu. Jinak si myslím, že model je celkem vyztužený, takže snad po těchto úpravach zvládne cca o 1/2 silnější a acca 500g těžší pohon a ještě aerovlek 3,5 kg větroně.
- Přílohy
-
-
pon 09.10.2017 20:13
Přidám několik svých zkušeností. S elektrickou vlečnou létám už několik let.
Používám dvě. Tiger Moth o rozpětí 2200mm na 8s a Piper na 12s. Tiger bez problémů uvleče 5kg větroň typu K8 či ASK 18 orozpětí 4,5m. Měl jsem příležitost vlekat Hemelici Vládi Hadače:
http://www.minfo.cz/lm/hangar.php?v=112&w=7 A to byl setsakra těžký vlek. Mnohem víc problémů dělá velký odpor větroně , než jeho váha...
A to Tiger bez problémů visí. Příkon na plný plyn cca 2000W. Tož tak.
pon 09.10.2017 20:35
Ok. Díky za názor. Podle všeho to vypadá, že s baterií 5S nemám moc šanci uvléct Glajta o rozpětí 2600 mm.
http://www.bllmodel.stranky1.cz/nova-stranka-286514/Takže baterií bych mohl dát ještě 6S. Víc tam prostě velikostně nedám. Teď k tomu vybrat co nejlepší pohon s ohledem na maximální výkon.
pon 09.10.2017 21:29
Tak to máš celkem jednoduché počty...
Pokud chceš dát aku 6s 3000mAh a mít příkon alespoň 1000W, půjde do reglu nejméně 40A což pak poměrově je 40/3= 13C. Ten výkon ti to tedy bude dávat maximálně po dobu 1/13 hod. a spíš méně, baterky to chce vybíjet max. 80%, tedy 0,8/13=0,06 hod. = 3,7 minuty...
Proto se při vyšších příkonech jde do velkého počtu článků - aby se to proudově a tím i časově zlepšilo, pak ale zase potřebuješ HV (na vyšší napětí) regl, ten je cenově také jinde. Ale jiná cesta k výkonu elektriky není. Buď proud nebo napětí.
Prostě kde nic není, ani čert nevezme
Jo a vidím spoustu místa po stranách toho lože baterek - tam by se 10s vešlo a proud hned klesne, doba motorového letu naroste...
pon 09.10.2017 21:37
To středové žebro bych ale rozhodně nepáral, už i proto, že podepírá ty trubky a zvyšuje jejich odolnost proti ohnutí.
pon 09.10.2017 21:49
Tak ještě bych mohl uvažovat o zvýšení kapacity na 5200 mah. Tím bych byl na pohonu 6S, 5200 mah. Pohonem 2x 5 S se dostávám úplně jinam, než jsem chtěl. Jak cenově, tak uspořádáním v modelu atd. Ale třeba jiná možnost nebude, jsem spíše začátečník, měl jsem u větších modelů pouze benzín. Takže nic nevylučuji.
To středové žebro končí přesně v místě, které jsem chtěl z druhé strany u pouzdra spojky překližku vyztužit a přimontovat vlečný háček pomocí vrutů. A v deklu jenom udělat výřez na háček. To by se mi líbilo. Ale jak nahradit to žebro a ještě model vyztužit navíc..
pon 09.10.2017 22:16
Na 6s mám docela slušně odzkoušené motory SK3 5055 320kV (cca 48Eur), vrtule APC třílist 15,75/13, regulátor YEP 80A. Pro pomalejší éro bys mohl jít na větší vrtuli s menším stoupáním, tak 18/10 nebo 18/8. Levnější motory bych už v té velikosti nebral, NTM 5060 jsem 2x usmažil, vylézaly magnety až jsem řekl dost.
Máš tu 6s čím nabíjet v rozumné čase? A z čeho? To je taky dobré uvážit dopředu. Nabíječ alespoň 250W, aku olovo tak 80-100Ah...
Nestraším, jen sděluji své zkušenosti s větším elektropohonem, kam až mně to zahnalo
pon 09.10.2017 23:30
kolik máš kolegu s větroni ? Na letišti to chce 220/ generator nebo dve baterky a tak aspon tři sady aku do era at´ neco vyvlekáš za odpoledne.....
úte 10.10.2017 8:10
Plánuji vlekat pouze 1 větroň bratra, tzn. Max 10 aerovleku za odpoledne. Na jednu sadu bych chtěl udělat alespoň 3 aerovleku do 300 m + mít trochu rezervu. Ještě jednou..byla tam accu 4S a ekvivalent motoru cca 12,5 ccm.
Co zvažuji: kvůli vlekání.
1. Možnost - accu 5-6S kolem kapacity 5000 mah. + Vhodný motor.
2. možnost - 2x accu 4S kapacita 3000 mah - 5000 mah + vhodný pohon.
3. Možnost navrhovaná zde- 2x 5S mi přijde prostě moc a vybočuje mým představám.
4. Vyztužení modelu s ohledem na použitý pohon a vlekání.
Accu napájení serv přes okruh zvlášť. To je asi samozřejmost.
Díky.
úte 10.10.2017 11:46
Mám na elektro udělaného 2m PATCHWORKa (mini BIVOJ)
motor: Turnigy Aerodrive SK3 - 6374-192KV Brushless Outrunner Motor
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.htmlregulátor: FOXY 120 opto HV
baterka: 10S (2x 5S) kapacita 4000 mAh
vrtule: APC 21x12WE Elektro
Baterka vydrží na 4 vleky (drobná rezerva tam je).
Zatím jsem tahal 3-5kg větroně (Orlík, Pionýr, Luňák, VSO-10, ASK 18 atd.)
úte 10.10.2017 11:53
Z 8čl. 5000mAh dáš max. 4 vleky do 300m s malou rezervou. Větroň cca 4kg, aerodynamicky čistý.
Na nižší kapacitu bych určitě nešel. Např. z 3200 Kokam dám max. 2 vleky.