Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: pon 02.04.2018 14:26 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 20.9.2010
Příspěvky: 310
Bydliště: Znojmo ČR
Zdravím,je rozdíl v tahu elmotoru při zkoušce na zemi a v letu?Děkuji t.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: pon 02.04.2018 15:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Je. Stačí jako odpověď? Ne, nestačí. Rozlišujeme staticky tah, to je ten na zemi, když letadlo stojí s běžícím motorem, a dynamicky tah, který vyvozuje vrtule v letu. Nezáleží přitom, jestli jde o motor elektrický či spalovací. Statický tah nedává představu o možném dynamickém. Vliv na velikost tahu (obou) má vrtule, její průměr a stoupání (těch věcí, které na to mají vliv je mnohem víc). Rychlý model má menší vrtuli s větším stoupáním (např. modely stíhaček), pomalejší (typ Piper) může mít vrtuli větší s menším stoupáním.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: pon 02.04.2018 16:28 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... etu-modelu

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: pon 02.04.2018 18:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
jyrry píše:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=923&n=aky-je-tah-elektro-pohonnej-jednotky-pocas-letu-modelu
Díky za tento příspěvek, přesně tuhle závislost jsem si taky kdysi odvodil. Teď aspoň vím, že je to opravdu tak.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: pon 02.04.2018 19:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 20.9.2010
Příspěvky: 310
Bydliště: Znojmo ČR
Pánové, velice děkuji za odpovědi.kt


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 16:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Dobrý odkaz. Užitečný článek. 8)
Autoři to sice dost zjednodušili (nakonec sami jsou si toho vědomi) ale pro nás rekreační modeláře to opravdu postačí.
Já jsem to ještě trochu doplnil 2 komentáři pod článkem. Totiž, chybělo mi tam aspoň stručné vysvětlení, proč ta závislost tahu na rychlosti není úplně lineární a taky úvaha o tom, jaký vliv na tah bude mít v reálu odlehčování motoru a tudíž nárůst otáček vrtule při zvyšující se rychlosti letu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 16:34 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Oni chlapi toho tam mají hooodně a je to hooodně zajímavé, třeba jejich měření a odborná interpretace věcí kolem elektriky řešených tady na manii a tak podobně. Tak 2-3x týdně tam nakouknu, vyplatí se to :-)

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 17:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
Mne zase vždy chýba jasne povedané že aké sú tie rýchlosti, aby si to človek vedel úplne normálne predstaviť.

Pre vysvetlenie - model má danú minimálnu rýchlosť, (pádovú, t.j. takú ktorú ak nedosiahne tak nie že nestúpa ale už neletí a padá ako kameň a ešte aj bez poriadneho riadenia), každý inú ale povedzme napríklad 5m/s. Je daná hmotnosťou, plochou a profilom.

Vrtuľa X/Y dosiahne pri tej rýchlosti nulový ťah t.j. prestane brzdiť ale ešte neťahá (to neznamená že motor nežerie prúd) pri otáčkach R.... To znamená že sa musí točiť aspoň toľko rpm, inak to nepoletí a zabrzzdí a padne.
Aké to je "R"? čiže otázka je, sú normálne tie otáčky? 1000, 5000, 10000? Dosiahne ich motor?

Lietam navyše na nižší než plný plyn, takže aj keby som naplno mal 10000rpm, chcem aby to nepadlo ani pri pol plyne.
To neviem či zodpovedá pol plynu polovičným otáčkam, alebo nie?
Mám skúsenosť že malá cessnička mi letí na pocit oveľa lepšie, a navyše na malý plyn aj o dosť úspornejšie, s vrtuľou aspoň 8/6" ak nie 8/7, a to napriek použitému motorčeku s vyššími KV.

Aby to nebolo len ničnehovoriacim vzorcom alebo rečami, tu je kalkulačka http://www.rcpro.org/rccalc/PitchSpeed.aspx
Zjednodušene a v anglických mierach:
- na každých cca 1000rpm motora je maximálna rýchlosť letu v míľach cca rovná číslu stúpania vrtule v palcoch..
nooo.. toto si neviem len tak laicky predstaviť... skúsme trochu inak:
Jednoduchšie a po našom:
na každých 2000rpm zodpovedá to číslo stúpania vrtule, maximálnej rýchlosti v metroch za sekundu.
Napríklad 6000rpm a vrtuľa 8/4" - t.j. 3 x 4 = 12 čiže cca pekných 12 m/s.

Ale teraz k Vašim grafom - pri tom výsledku, je vidno že ťah stúpa z tej nuly, ale chceli by sme sa dostať niekde k 2/3 tých kriviek kde cca je najlepšia účinnosť a už aj ťah dostatočne vysoký. V tom príklade, 2/3 z 12 je 8 m/s.
Vrátim sa k vyššie uvedenej formulke a upravím otáčky v pomere takže:
"Na každých cca 3000 rpm je pohon rozumne použiteľný od rýchlosti cca čísla vrtule za lomítkom, v m/s."

Myslím si že je to síce totálne nepresné, ale vystihuje to situáciu, a tí čo nechcú nič počítať by aspoň na toto mohli pomyslieť.
Profíci s kilowattmi a nadštvorcovými vrtuľami to zrejme nepotrebujú.
Ale zdá sa mi že hodne slow-fly a začiatočníkom, by sa to malo pripomenúť. Otáčky tam sú menšie a mýtus že vrtuľa s malým stúpaním "lepšie funguje" stále žije..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 18:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Coro, v zásade súhlasím, ale ta Tvoja definícia pádovej rýchlosti nie je celkom v poriadku. :roll:
V prvom rade, aby mohol "letúň" resp "plošník" (použijem toto slovo, pretože "lietadlo" je širší pojem, kam patria napríklad aj helikoptéry, ale aj balóny/vzducholode) letieť, musia jeho krídla vyvodzovať vztlak, ktorý je väčší než je jeho tiaž.
Pri bežnej letovej rýchlosti "v" v oblasti maximálnej kĺzavosti je profil krídla obtekaný pod pomerne malým uhlom nábehu a existuje značná rezerva možného zvýšenia vztlaku zvýšením toho uhla. Ale uhol je presne taký malý, aby udržal letúň vo vzduchu.
Ak sa rýchlosť letu znižuje, tak na udržanie vo vzduchu je nutné zvyšovať vztlak, pomocou zvyšovania uhlu nábehu.

Tu trochu odbočím pre vysvetlenie. Každý profil krídla má charakteristické vlastnosti vyjadrené predovšetkým polárou a vztlakovou krivkou. Polára udáva vzťah medzi koeficientom vztlaku Cy a koeficientom odporu Cx. Vztlaková krivka medzi koeficientom vztlaku Cy a uhlom nábehu "alfa". Sú aj ďalšie charakteristiky, ale tie pre dané vysvetlenie nie sú v tejto chvíli podstatné. Podstatné je však to, že vztlaková sila je úmerná štvorcu rýchlosti a koefiecientu vztlaku, teda v^2*Cy, podobne sila čelného odporu bude v^2*Cx

Ak teda klesá rýchlosť letu, tak velmi rýchlo klesá vztlaková sila, ktorá sa dá s ohľadom na ten vzorec kompenzovať jedine zvyšovaním Cy pomocou väčšieho uhlu nábehu. Problém je však v tom, že pre všetky profily platí to, že so zvyšovaním uhlu nábehu síce rastie vztlak, ale aj odpor. Ideálny letový režim je niekde blízko špice poláry, kde je maximálna kĺzavosť, teda pomer Cy/Cx. Pri stále menších a menších rýchlostiach sa tomuto ideálu vzďalujeme, Cy síce rastie, ale Cx ešte viac, no a nárast čelného odporu spôsobuje ešte výraznejší pokles rýchlosti letu.
Neuvažujeme teraz motorový let, kde motor svojim výkonom dokáže aj dlhodobo udržať letúň v takom režime (napr. tzv kobrí let). Uvažujme let bezmotorovéh vetroňa, kde sú dve možnosti, buď potlačením zrýchlime let (na to ale potrebujeme dostatok výšky, ktorú takým manévrom stratíme), alebo sily odporu znížia rýchlosť natoľko, že Cy dosiahne svoje maximum a ďalšie zvyšovanie uhlu nábehu už väčší vztlak neprinesie, len ešte výraznejšie zvýšenie odporu. To sa deje v situácii, keď sa okolo profilu naruší prúdenie a profil priam skokovo stratí väčšinu vztlaku. A práve toto sa deje pri pádovej rýchlosti. Letúň sa prepadne, často padne na jedno krídlo, lebo sa to zvyčajne neudeje na oboch krídlach naraz, ale na jednom vždy trochu skôr, takže padne po krídle do vývrtky. Ak je dostatok výšky, tak sa dá potlačiť, nabrať rýchlosť, vývrtku vybrať a prejsť do usporiadaného kĺzavého letu, ale ak je to nízko, tak sa nedá spraviť nič. Motorák samozrejme do istej miery kedykoľvek môže pridať plyn, rýchlosť zvýšiť a tento stav odvrátiť.
Problémom skúmania tohoto procesu je ešte aj to, že charakteristické vlastnosti profilu sa menia s rýchlosťou, lebo pri jej znižovaní sa mení kvalita prúdenia k horšiemu ešte aj znižovaním parametra Re (Reynoldsovho čísla - závisle od rozmerov a rýchlosti). Takže pre každú rýchlosť obtekania bude mať ten istý profil poláru trochu a niekedy podstatne inú.

A teraz späť k vrtuliam. Nadštvorcové vrtule majú tak veľký uhol nastavenia listov (schválne nehovorím uhol nábehu), že v statickom režime vobec nemožno hovoriť o nejakom laminárnom obtekaní, ale skôr o vírení vzduchu. To má za následok to, že od nulovej až do nejakej optimálnej rýchlosti budú mať dynamický ťah menší, než by sa očakával. Je to tým, že listy sú obtekané pod príliš veľkým uhlom nábehu a nanajvýš ich konce budú mať to obtekanie kultivovanejšie a budú vyvodzovať väčšinu ťahu, zatiaľ čo stred len čistý odpor. S rastúcou rýchlosťou letu však efektívny uhol nábehu listov postupne klesá a pri Vpitch dosahuje nulovú, či dokonca mierne zápornú hodnotu. Pri tejto rýchlosti bude mať vrtuľa, teda profil jej listov, Ťah nulový. Optimálny režim bude pri mierne nižšej rýchlosti, kedy aj listy vrtule budú pracovať v režime maximálneho pomeru Cy/Cx. Ale velmi podštvorcové vrtule, používané napríklad u 3D akrobatov, teda napríklad 14x4" a pod., majú uhol nastavenia listov taký malý, že aj pri nulovej rýchlosti je obtekanie listov dobre vyvinuté, v zásade laminárne, a taká vrtuľa potom ťahá pekne od nuly a jej charakteristika ťahu v závislosti na rýchlosti je presne taká, skoro lineárna mierne vypuklá krivka ako opisijú v tom článku na cevaro.sk.
Ešte poznámka - veľké lietadlá to riešia tak, že majú vrtule s meniteľným stúpaním vrtule, takže si pri rozjazde pri štarte nastaví malé stúpanie, ktoré potom pri zvyšujúcej sa rýchlosti rozbehu a letu postupne zvyšuje, pritom sa automatika snaží celý čas udržať prevádzku vrtule v tom optimálnom rozsahu a ako rýchlosť letu stúpa, tak postupne zvyšuje stúpanie a otáčky. Turbovrtuľové lietadlá bežne lietajú 700km/hod a pri takej rýchlosti majú listy natočené tak, že vrtule sú teda riadne nadštvorcové.

Inak si myslím, že tí čo nechcú nič počítať, tak nech radšej nelietajú a venujú sa napríklad hudbe. :lol: I keď aj tam je treba počítať takty. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 04.04.2018 11:48, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 18:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
VTJr, aj Ty spomínaš vrtuľu 14/4", a ja som to písal len preto že _sa mi zdá_ že si občas modelári myslia že takými vrtuľami, prípadne menšími ale tiež ešte so zbytočne malým stúpaním, navyše pri malom výkone aj v nutne malých otáčkach, dosiahnu akosi lepší, spoľahlivejší či ako to nazvať, výsledok. Boja sa že pri štarte im bude vrtuľa len miešať vzduch.
Beriem to ako škodlivý mýtus nezaložený na pravde, a myslím si že výsledok je že im vrtule s malým stúpaním len miešajú vzduch po celý čas letu - lebo proste nemajú ten pitch speed aby to letelo, a už vôbec nie na pol plynu..
A pritom aj Cevaro tam má graf pre 8/6" a je na ňom vidno že žiadne miešanie vzduchu sa už pri takom pomere, proste nekoná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: úte 03.04.2018 21:08 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Myslím, že solidní odpověď je třeba tato: Tah vrtule je za letu roven energetické náročnosti modelu. Pokud je tah vyšší, tak model zrychluje (a obráceně).

Přiznávám, že pohon elektromodelů hodně řeším. Na zrychlování je třeba znát, jak prudce se po startu stoupá, atd...

Ale je potřeba přistoupit k návrhu pohonu komplexně. Myslím, že by většina ocenila pohon ve smyslu: dobrý start, solidní účinnost = vytrvalost, rezerva výkonu pro případ nouze.

Za mě dobře pro tento případ funguje vrtule cca 10x7, nic menšího. Na startu je dobrý rozjezd, 70% ještě jde. Taková vrtule má na 1/2-3/4plynu dobrou účinnost a pokud je třeba pobere výkon na nějakou krizovku.

"Dynamický tah" pro jedny otáčky je jen teoretická konstrukce, která za letu prostě nenastane. Tedy kromě upoutaných modelů s elektropohonem. :D


Tady je pár obrázků z JETI MEZON během 60sekund letu modelu. Rozběh je poněkud omezen, přeci jen je ten regulátor jen 90A. Je vidět, že rozlet modelu tvá cca 10sec. Max výkon který tam na chvilku spadne je cca 2kW, ale to je jen chvilka. Pro běžný let, kdy se vyrovnají síly postačuje kolem 1kW. Ty vlnky, které jsou vidět na proudu jsou následky zatáčení modelu, kdy model zpomalí, tím se vrtule zatíží, otáčky poklesnou a naroste proud.

Příloha:
IMG_20180403_215520.jpg
IMG_20180403_215520.jpg
[ 46.1 KiB | Zobrazeno 2693 krát ]


Příloha:
IMG_20180403_215536.jpg
IMG_20180403_215536.jpg
[ 46.69 KiB | Zobrazeno 2693 krát ]


Příloha:
IMG_20180403_215548.jpg
IMG_20180403_215548.jpg
[ 44.93 KiB | Zobrazeno 2693 krát ]



A upřímně nesouhlasím s dělením na rekreační a profi. Vzduch je stejný a baterky vždy z PRC. A zábava stejná.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2018 10:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
coro píše:
VTJr, aj Ty spomínaš vrtuľu 14/4", a ja som to písal len preto že _sa mi zdá_ že si občas modelári myslia ... že pri štarte im bude stúpavejšia vrtuľa len miešať vzduch.
Beriem to ako škodlivý mýtus nezaložený na pravde, a myslím si že výsledok je že im vrtule s malým stúpaním len miešajú vzduch po celý čas letu - lebo proste nemajú ten pitch speed aby to letelo, a už vôbec nie na pol plynu..
A pritom aj Cevaro tam má graf pre 8/6" a je na ňom vidno že žiadne miešanie vzduchu sa už pri takom pomere, proste nekoná.

Tak ale to skutočne záleží od dizajnu, predovšetkým použitých profilov krídla a ich výšky a samozrejme spôsobu akým bude daný model lietať. Tieto vrtule s malým stúpaním sú skutočne určené len na 3D akrobaciu s pomalými modelmi s úžasne hrubými profilmi krídla.
A súhlasím, že u vrtúľ, kde stúpanie je cca do 75% priemeru, sú stále ešte tie statické hodnoty ťahu celkom dobré a k miešaniu vzduchu nedochádza. Naopak na dostatočnej rýchlosti sú takéto vrtule, ale aj tie rovno štvorcové, výrazne účinnejšie.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 04.04.2018 11:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2018 11:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
TomasC píše:
... "Dynamický tah" pro jedny otáčky je jen teoretická konstrukce, která za letu prostě nenastane. Tedy kromě upoutaných modelů s elektropohonem. :D .

S tím souhlasím, to jsem já taky napsal, tady sice ne dost výrazně, ale o něco víc pod ten jejich článek. 8)
Jinak s upotanými modely - to máš pravdu, pokud lítají jen se stabilizací governoorem (resp. s regulátorem, který má takovou funkci). Ale Igor Burger to ještě víc vylepšil svým kontrolérem (který v CZ a SK používají snad už všichni), který svými g-senzory naopak dovede otáčky měnit tak, že ve směru dole brzdí a nahoru přidává. Tedy děje se něco, co je v obráceném smyslu než by docházelo jen přirozeným odlehčováním a zatěžováním pohonné jednotky při změně rychlosti letu. Ale popravdě vůbec nevím jaké vrtule, jakých stoupání a průměru tam používají. Vím jen, že dominují 3-listé, které se lépe chovají v obratech (jde tuším lepší vlastnosti jako gyroskopu, o nutaci osy, nebo něco podobného)
TomasC píše:
Tady je pár obrázků z JETI MEZON během 60sekund letu modelu...

Obrázky jsou vskutku výmluvné. :wink:
TomasC píše:
A upřímně nesouhlasím s dělením na rekreační a profi. Vzduch je stejný a baterky vždy z PRC. A zábava stejná.

No, vzduch je opravdu stejný, zábava asi taky, ale rozdíl je v tom, co požaduje od svého modelu ta nebo jiná skupina. Ti soutěžící mají právě vzhledem k jiným, náročnějším požadavkům pak trochu jiný pohled na svět. Neříkám horší, ale jiný. :wink:
Taky ne každého soutěžícího bych hned pasoval za profíka. Ti nepochybně jsou, ale i mezi soutěžícími je jich jen část. A opravdový profesionál v pravém slova smyslu, tedy, že se touhle činností i živí, těch bude asi ještě míň. Tedy já nikoho takového ze svého okolí neznám. Nebo jsi ním Ty snad? :!:
Nemyslím tím stavitele modelů, nebo výrobce elektroniky, motorů a pod (jako třeba Heinrich, Jelen, Cita a pod.). Myslím takové, co se profesionálně věnují jen létání (ne však leteckým pracím - snímkování) a uživí je to. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 04.04.2018 13:28, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2018 11:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ešte k tomu jalovému "miešaniu" vzduchu štvorcovými a nadštvorcovými vrtuľami.

Vzduch "mieša" predovšetkým koreňová časť listov, konce majú menší uhol nastavenia a aj omnoho vyššiu obvodovú rýchlosť, takže tam také niečo hrozí v oveľa menšej miere. No a teraz si uvedomme, že vonkajšia 1/3 listov vrtule produkuje cca 80%, vonkajšia 1/2 cca 94% a vonkajšie 2/3 celých 99% ťahu. :o Naproti tomu koreňová časť listov svojim veľkým uhlom nastavenia pri malých rýchlostiach letu produkuje len odpor a ani pri tých veľkých výrazne ťahom neprispieva. :roll:
Takže si myslím, že vskutku dobrým riešením (predovšetkým pre vrtule s vyšším stúpaním) je prekryť celú strednú 1/3 priemeru obrovským kužeľom. Potom budú ťahať len jej konce, príde sa síce možno o 1% ťahu, ale v dôsledku poklesu odporu sa vrtuľa pri nezmenenom výkone motora určite roztočí na vyššie otáčky (N), čo tento úbytok hravo vykompenzuje. Keďže vieme, že ťah je úmerný N^2, tak na vykompenzovanie 1% postačí nárast otáčok cca o 0,5%, takže je viac než pravdepodobné, že to zakrytie stredu vrtule kužeľom ťah dokonca o poznanie zvýši.
Ja som si doteraz vždy myslel, že ten kužeľ má význam predovšetkým pre dosiahnutie plynulého prechodu do aerodynamického tvaru trupu, teraz ale uvažujem, že veľké kužele majú aj tento význam. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Rozdíl el. motoru v tahu.
PříspěvekNapsal: stř 04.04.2018 12:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2008
Příspěvky: 3152
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
TomasC píše:
A upřímně nesouhlasím s dělením na rekreační a profi. Vzduch je stejný a baterky vždy z PRC. A zábava stejná.

Myslím, že už VTjr naznačil, čo sme tým mysleli:
VTjr píše:
No, vzduch je opravdu stejný, zábava asi taky, ale rozdíl je v tom, co požaduje od svého modelu ta nebo jiná skupina. :mrgreen:


Aby bolo jasné, do akej skupiny sa radíme my, tak sme sa hneď v úvode článku "vymedzili", čoby rekreační modelári, nasledovne:
- od svojich modelov nevyžadujeme žiadne špičkové (pretekárske) výkony
- do svojich modelov nehodláme „vrážať“ tisícové sumy a preto
- do našich modelov nemontujeme žiadne high-end komponenty: skôr je to samá Čína
- od našich modelov neočakávame (a ani nežiadame) dosahovanie žiadnych „ukrutných“ rýchlostí a preto vrtule v našich modeloch sú v podstate výhradne „podštvorcové“

Obzvlášť posledná veta jasne zdôrazňuje, že nám o vysoké rýchlosti vôbec nejde, ale v danom článku nás zaujíma to, aký asi tak (plus - mínus) môže byť ťah pohonnej jednotky pri nejakej rýchlosti letu, ak statický ťah - nameraný na zemi, je "nejaký".

Možno trochu pichľavá narážka na "ťažkých profíkov" je len reakciou na vyjadrenia niektorých "renomovaných modelárov" na rôznych modelárskych fórach (aj na tomto), že modelárske programy ako drivecalc a pod. a grafy (aké sú uvedené v spomínanom článku), sú pre nich neužitočným balastom, ktorý im môže akurát tak zaprasiť disk v počítači.

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz