Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 04.06.2018 10:34 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Výrobu nových modelů pro závody kolem pylonů na letošní mistrovství světa elektroletů v japonském městě Takikawa https://www.f5wcjapan.jp/ jsem využil na testování vhodného vstupního otvoru.

V minulosti jsem vyzkoušel:
Turbokužel: dobrý, ale za motorového chodu to moc nechladí.
NACA otvor: no za tu práci to určitě nestojí a přečtení reportu NACA i nedává moc podkladu pro funkčnost, ale je COOL :D
Kolmo naříznout trup, prohřát laminát a promáčknout dovnitř, vyztužit a pilníčky opracovat. To nahřívání je dost riskantní s následky na trupu (někde najdu fotku)
Různé kryty nasávacích otvorů: ta jsem si oblíbil v poslední době.


Ale pro letošní rok jsem chtěl něco jiného. Hlavním důvodem byl přechod na motory o větším průměru od JETI. Účinností posun, ale taky málo místa v trupu.

Abych uvedl něco o potřebě chladit. Létá se s příkonem cca 1000W. Startovní výkon jde někam k 1,7kW, ale to rychle opadne na tak 900-1000W.
Létá se 5S kapacita 1,6Ah-2,6Ah. Doba motorového letu je okolo 60sec. Takže 1000W po dobu jedné minuty.

Mimochodem jde o v poslední době o českou nejúspěšnější letecko-modelářskou disciplínu. Za poslední tři mistrovství světa Češi vždy získali titul jak v jednotlivcích, tak i v týmech. V roce 2016 v Itálii jsme kategorii zcela ovládli a na prvních třech místech byl Čech.

Já létám regulátory JETI SPIN 66. Bez problémů to zvládají a jsou lehoučké a malé. Mnohem lepší regulátory MEZON jsou těžší, ale účinnost je trošku lepší. A naprosto dokonalá telemetrie. Používám na ladění pohonů a do lehčích modelů. Už se těším na novou generaci MEZON PRO, které spojí výhody obou.


Ale zpět k tématu. Jak uchladit tak 100W?? (něco motor, něco regulátor).

Pár fotek pro srovnání:
Turbokužel PohodaLet
Obrázek

Takhle vypadá NACA otvor:
Obrázek

Proříznutý trup:
...obrázek doplním...

Otvor s krytem nasávacího otvoru:
Obrázek



A teď k letošní variantě. Chtěl jsem to opravdu pracovně rychlé, tak jsem jen profrézoval otvor v trupu na levé horní straně. Otvor jsem upravil kulatým pilníkem průměr 6mm, aby vznikl náběh chladícího vzduchu.
ObrázekObrázek
Obrázek
Obrázek

Funkčnost mě velmi překvapila!!!!

Ještě porovnání referečního a "chlazeného" trupu:
Obrázek




Tak a po rozsáhlém úvodu, snad prominete... výsledky.
V sobotu jsem dal 10 startů s každým modelem a po vypnutí motoru (1000Wmin) jsem se podíval na teplotu regulátoru z telemetrie. Regulátor je umístěn hned za motorem.
Model GAMA, s kryty nasávacích otvorů, okolo 85 stupňů, ale tam je ještě jiná vrtule a i motor, jen pro srovnání.
Model BETA, bez chlazení, se teplota pohybovala cca od 93stupňů k 97stupňům.
Model ALPHA, s chlazením, teplota od 69stupňů do 73stupňů.
Tedy teplotní rozdíl 20stupňů a to je dobrý výsledek.


Tedy otvory hned za vrtulí moc nefungují, skoro stejné jako zcela bez práce. Ale obyčejná šikmá díra je docela dobrá.

V neděli jsem už létal i model BETA s chladícím otvorem a pokles o 20stupňů se potvrdil.

Je ještě třeba říci, že model letí kolem 260-280km/hodinu a tak tam docela "fouká". :D

A ještě poznámka o výstupním otvoru. Avionic má výhodu v tom, že má velmi dobře vyřešený výstup vzduchu, vzadu pod VOP.
Obrázek


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 04.06.2018 13:01 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
moje zkušenost z edf je , že zúžení u výtokového otvoru dost rozhoduje o účinnosti chlazení .
Vzniká tam podtlak a ten saje vzduch . Turbokužely jsem nikdy nechápal, k čemu jsou dobrý . V místě , kde vrtule dělá podtlak vzduchu se snažit o nějaké čerpání vzduchu k motoru ......


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.06.2018 14:37 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 24.8.2014
Příspěvky: 90
Bydliště: Vyškov
Na větroně? Motorovej let je krátkej, a turbokuželem se motor zchladí při klouzavým letu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.06.2018 19:40 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
vlada123 píše:
Na větroně? Motorovej let je krátkej, a turbokuželem se motor zchladí při klouzavým letu.

tam se motor snad nestačí ani ohřát :) . A při bezmotorovém letu se netočí vrtule . Takže zase žádnej význam .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 04.06.2018 22:12 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.12.2016
Příspěvky: 300
Bydliště: Liberec
Z mojí zkušeností s chlazení elektroniky nelze vyhodnocovat účinnost chlazení z jedné teploty jednoho chlazeného dílu.

U původního řešení vzduch o teplotě okolí vstupoval do modelu, při chlazení motoru se ohřál a pokud byl regulátor teplejší než vzduch, tak ještě trochu ochladil regl.

U nového řešení vzduch asi tolik motor nechladí a chladnější vzduch jde k regulátoru a více ho ochlazuje. To je můj odhad situace.

Pokud měřím teplotu na zařízení, tak ho nechám běžet tak dlouho, aby se ukázaly nejteplejší místa. Udělám snímek teplotní kamerou a do míst s nejvyšší teplotou dám čidla s co nejmenší teplotní setrvačností a změřím teploty po jejich ustálení za podmínek běžného provozu. Ale v laboratoři je to jednoduché, připojit dataloger s 50 čidly teploty, to na modelu nelze.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 9:49 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Ono je to tedy spíš srovnání. Vnitřnosti modelů jsou shodné a to jak typem, tak rozmístěním.

V jenom případě bez chladícího otvoru. V druhém případě s jednoduše udělaným chlazením. To, že se regulátor chladí na o 20 stupňů nižší teplotu je než měření, spíše důkaz, že tam nějaký vzduch proudí. A to mi stačí.


Taky bych rád ověsil letadlo senzory a vyfotil ho termokamerou. Jen se senzory nevejdou a než přistanu, tak je teplota prostě jinde.


dudaj píše:
tam se motor snad nestačí ani ohřát :) . A při bezmotorovém letu se netočí vrtule . Takže zase žádnej význam .

Chce si to zkusit. Když protáhneš motorem o hmotnosti 350g včetně převodovky přes 5kW, tak se dokáže docela ohřát i za 3sec docela slušně.
A při bezmotorovém letu funguje právě turbo kužel ideálně náporově. Během točení s motorem je přínos diskutabilní, ale funguje to taky.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 11:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.12.2003
Příspěvky: 910
Bydliště: stud. zbys.
super tema
Ja použival jen 4otvory 8mm pak s nasavaním a te´dka žádne otvory - ješte nebyl čas je udělat / elektro vetrone do 1kw


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 11:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.9.2005
Příspěvky: 2388
Bydliště: Doma
jak to tak ctu, nestalo by za to uvazovat nad zmenou pohonu? ty tady honis 5KW do motoru a litas na to jednu minutu a skoro to uvaris.. coz takhle raketovy pohon?
Hellmuth Walter dokazal za minutu dostat dvoutunove letadlo do deseti kilometru vysky :-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 12:45 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Změna pohonu na raketu nepřichází v úvahu. Důvodem je, že to není model, ale špičkové sportovní nářadí.
Mantinely pohonu jsou popsány poměrně přesně v pravidlech. Osobně se domnívám, že český tým má aktuálně nejlepší pohon na světě.
Speciálně vrtule je naprostá perla.


Takto vypadají stupně vítězů z posledního mistrovství světa:
Příloha:
gal_LM2016MS_F5D-P8193173.jpg
gal_LM2016MS_F5D-P8193173.jpg
[ 326.44 KiB | Zobrazeno 2652 krát ]



A medailová sklizeň:
Příloha:
DSC_0218.JPG
DSC_0218.JPG
[ 118 KiB | Zobrazeno 2652 krát ]



Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 13:38 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
TomasC píše:
Chce si to zkusit. Když protáhneš motorem o hmotnosti 350g včetně převodovky přes 5kW, tak se dokáže docela ohřát i za 3sec docela slušně.


Používám v dmychadlech Het 800-68 - 6,6 Kw si vezme na plnej výkon a váží 450 g . Takže myslím docela porovnatelné . Po 5 vteřinách běhu teprve začíná trochu hřát . Po 10 s je na své provozní teplotě. Větroně nelítám tak netuším časově kolik je potřeba . Ale krátké výkony problém nejsou .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 05.06.2018 13:59 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10762
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
TomasC píše:
Chce si to zkusit.
Nasimuloval jsem si v Ecalcu HET 800-68 s příkonem 6,6kW. Účinnost 85%. Tedy topení 1000W.

Asi to nemá cenu, ale turbokužely na e-větroních opravdu fungují.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 06.06.2018 13:58 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 192
Bydliště: Plzen
Tomasi, hodne zajimave mereni. V souladu s mymi nazory. Aby dira pro chlazeni fungovala, musi mit nejakou "nenulovou slozku" kolmou k proudeni. A to diry NACA a ty Tvoje maji.
Kuzely "turbo" ale nefunguji, a uz vubec ne predpokladanym zpusobem. Kdysi jsem o tom napsal clanek do RCR, teoreticke zavery byly potvrzeny experimenty.
Na prvni pohled se zda, ze celni dira je velka, ale plocha mezery mezi kuzelem a trupem je vetsinou vyrazne vetsi To se da spocitat snadno. Takze to co vnikne do kuzelu celni dirou, se okamzite odsaje mezerou. Na ni je totiz podle Bernoulliho podtlak. Treba u vetronu F5J se uz diry do prepazky vubec nedelaji.
Jestli tedy vzduch derami proudi, neni prinejmensim jasne a uz vubec ne jestli dozadu nebo dopredu. Pocitat, merit. Ale to nema cenu, musel by se pouzit kanon a cilem by byl zajic.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz