RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=7&t=85174
Stránka 1 z 1

Autor:  Shorty [ pon 03.12.2018 20:19 ]
Předmět příspěvku:  Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Ahoj,
po pročítání vlákna o zkrácený vrtuli mě napadlo zjistit jak je na tom můj Spitfire.
Po dohodě s TomasemC jsem založil toto vlákno.
Snad budou moje údaje stačit.
R - 1650 mm
váha - 4600g ( dal by se udělat lehčí :( )
bat. - 6S 4000mA ( už mají dost za sebou) na jaře budou 5200.
mot. LEOPARD LC4260-T 420KV
vrtule 15x6E APC , později 15x8E APC
deklarovaný odběr cca 40A, určeno do váhy 5100 g.
Zatím rychlost asi 85 km/h.
Má za sebou jen pár letů a tak jsem se víc soustředil na let, než na testování maxima a pod.
Zajímalo by mě, jestli by se dal změnou vrtule zvýšit výkon ( pokud možno bez nárustu proudovýho odběru).
Případně jakej jinej pohon použít celkově.
Snad se to bude hodit na navrhování pohonu i jiným.
Tomasi, předem díky. :D

Autor:  robil1.6gti [ pon 03.12.2018 22:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Ahoj, po zadání do eCalc se potvrdily Tebou uváděné hodnoty s vrtulí 15 x6 to je odběr 40A a odhad rychlosti 85 km/h. S vrtulí 15x8 se odběr zvýší na 51 A a rychlost na cca 100 km/h .Pro udržení proudu okolo 40 A a stávající rychlosti cca 100 vychází průměr na 14 x 8. To je teorie která se musí ověřit měřením za letu - tak že pracovat s telemetrií - odběr motoru, snímání rychlosti. Teoreticky vychází zmenšení vrtule o 1palec a zvětšení stoupání o 2 palce na odběr motoru stejně, zvětší se rychlost proudu vzduchu a trošku i tah.

S pozdravem Robil.

Autor:  dudaj [ úte 04.12.2018 9:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Shorty píše:
Zajímalo by mě, jestli by se dal změnou vrtule zvýšit výkon ( pokud možno bez nárustu proudovýho odběru).
:D


pokud není motor zatížen vrtulí v nějakém extrémním režimu, nebo není vrtule špatná, což není tvůj případ , tak zvýšit výkon elektromotoru při zachování napětí a proudu nejde.
Můžeš zvyšovat rychlost na úkor statického tahu, nebo obráceně . Na první situaci asi nedoženeš vrtuli.
Takže pokud chceš zachovat proud a zvýšit rychlost při zachování statického tahu, tak jedině zmenšit vrtuli na průměru a zvýšit napětí.

Autor:  Shorty [ úte 04.12.2018 21:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Pro lepší měření pořídím ještě proudový čidlo a jak dovolí počasí, budu laborovat. Jsem zvědavej navýsledek.
Ono čistě teoreticky ta rychlost do 100 km je v měřítku :wink: .
Ještě by mě zajímalo, jakej rozměr u třílistý. Mění se oproti dvou?
Zatím díky

Autor:  Roman_rc.pilot [ úte 04.12.2018 23:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Ahoj. Neco podobneho jsem resil na svem EPP Hurricanu. Sice odlisna vaha, ale neco by se dalo nalaborovat. Od zacatku jsem mel puvodni, setovy motor a vrtuli graupner 11x8 dvoulist. Regulator 60A a baterky 3S 4000mAh. Hmotnost kolem 2500g. Nicmene nedavno jsem komplet predelaval kamuflaz a celkovy vzhled. Tak jsem si rekl, ze vymenim i motor, abych mohl dat 3list. Motor tedy mam Emax GT2826, nejakych 1080kV a prvne jsem zkusil trilist stejneho rozmeru, tedy 11x8. Ovsem potom jsem vyzkousel od Master Airscrew 11x7 a to bylo ono. Leti krasne maketove, netrapi se tolik a vypada to skvele.
Nicmene jak jsi se ptal na prechod z dvou na trilist, tak je tusim nepsane pravidlo o palec mensi prumer a zaroven o palec vetsi stoupani. Ale i ja to neposlechl uplne ;)
Nicmene jak poletis s trilistem a pristavas na podvozek, coz predpokladam, tak Ti malinko vzroste pristavaci rychlost. I ja zjistil, dost rychle, ze kdyz jdes na pristani s dvoulistem a potom s trilistem, je to mnohem vetsi odpor, ktery pred sebou "hrnes" :)
Tak letu RAF zdar

Autor:  TomasC [ stř 05.12.2018 11:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Vrhám se na to...

V první řadě je třeba říci, že motor podle stránek výrobce neexistuje. Předpokládám nějaké zmatení u obchodníka a budu nadále uvažovat motor s kv 460
http://www.leopard-model.com/html/en/pr ... 21/87.html

Tahle sestava dává podle ecalc nejlepší účinnost pohonu při proudu 31,2A při otáčkách 8876ot/min a výkonu 580W.

Za mě tedy hledáme vrtuli, která odebírá výkon 580W při 8876ot/min (tohle si zjednoduším na 9000 pro co jsou výpočty) při rychlosti 100km/h.
Na Americké jednotky: 0.777HP, 62.13mph

Tomu podle dat od APC velmi dobře při 9000 otáčkách odpovídá vrtule 13x8E (62.9mph, 0.748HP).

Ale to máme pohon pro maximální účinnost s nijak dramatickou rezervou výkonu.


Takže pojďme hledat vrtuli, namontovanou na tento motor, kde taková pohonná jednotka bude dosahovat nejlepší účinnosti na cca 75% plynu.
Teď budu VELMI spoléhat na odhad a ecalc. Experimentálně si najdu zatížení motoru tak, aby při plynu 75% byl proud cca 31A. Vím, že se při regulaci posílá motor do nevhodné oblasti účinnosti, ale modely tak létají a modeláři to tak používají. Pokládám za nutné tohle zmínit.
Zase z ecal zjistím, že takovou oblastí je cca 6600ot/min při výkonu 731W při plynu 79% (atd.....)

Takový výkon odebere při 100km/h vrtule 16x12E. Ale zde je zásadní problém. Proud na zemi vyletí až k 81A.

Tohle jsou dle mě mantinely, kde se pohybovat.

Volil bych kompromisní APC 15x10E. Za letu na plný plyn bude pohon na hranici 45A a bude třeba plným plynem za letu šetřit. Na zemi, to bude pěkně startovat, ale za 62A a tak to bude chtít plynulé přidávání plynu. Ale bude to létat dobře s rezervou výkonu. Možná to přijatelně poletí nad 1/2 plynu.

Pokud si nevěříš, že udržíš plyn na uzdě, tak APC 14x10E. Tam bude na startu jen 51,7A, ale možná ještě při rozjezdu se to odlehčí na bezpečný proud.



Hlavní výhodu vrtulí s velkým stoupáním spatřuji v tom, že jde stáhnout trochu plyn a model pořád přijatelně letí. U vrtulí, kde je malé stoupání, znamenají snížené otáčky okamžitě oblast, kde je pádová rychlost.

Vím, že 3-listá vrtule na Spitfire patří, ale pak je to otázka maketovosti a nikoliv optimalizace. Osobně létám na modelu jednolisté vrtule a jsem velmi spokojen.

Autor:  Shorty [ stř 05.12.2018 16:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Optimalizace pohonu na Spitfira a jiný ...

Díky za obsažný souhrn.
Ten motor mě taky překvapil. Kostka mi ho poslal jako ekvivalent za původně objednanej Arrouwind(snad je to dobře napsaný). Tento údaj je na krabičce, ale bude to nejspíš těch 460 KV.
Pořídím vrtule a čidlo. No a budu čekat na příležitost.
Tu třílistou jsem bral spíš kvůli maketovosti.

Včil je jen otázkou, zdali bude někdo ochotnej pomoct případnýmu dalšímu zájemci o informace.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/