Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 6:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Dovolte mi jeden dotaz: pro jaké soutěžní létání potřebujete znát přesný počet minut provozu, na který máte ještě energii v baterkách?? Jak tu už někdo psal - dle předpokládaného zatížení pohonu zvolím napětí, kapacitu a zatížitelnost baterie, při nabíjení zjistím dodanou energii, během pár letů iterací zjistím, jak dlouho mě asi vydrží baterka, nastavím na plyn stopky, nastavím si čas takový, abych vylétal cca 70 procent kapacity, a jdu létat. Na co je mi třeba telemetrie??

Edit: telemetrii mám od roku 2013, sleduji jak napětí, tak kapacitu i čas, nějaké zkušenosti s telemetrií a baterkama mám. Nejméně spolehlivé je dle mého názoru měření napětí, protože je nejvíce závislé na okamžitém odběru. Měření spotřebované energie a času je asi na stejné úrovni. Důležité je si při nabíjení zpětně ověřit, kolik energie dobíjím, a v jakém stavu je baterka.

Pro upřesnění - létám vrtulníky, elektroakrobaty, elektrovětroně a haláky. Cca polovina mých poletovadel má telemetrii, buď unisense nebo info z regulátoru, buď přímo (Jeti, Frsky), nebo přes JLog (Kontronik, Graupner Hott).

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 11:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1986
Bydliště: Vysočina, ČR
Pokud existuje napěťová hranice pro článek, považuju měření napětí za zásadní. Pokud se při zatížení motorem dostanu pod tuto hranici, stejně musím dolů (nebo zatížení snížit). Když sleduji i kapacitu vím navíc jen to, že můžu zůstat dýl v bezmotorovém letu. Ale jak už jsem psal, po čase "sžití" se s érem to odhadnu i na čas (a když se k času blížím nebo čas přetáhnu, i podle tahu motoru, jsem ale rekreační "pilot" a na ničem moc nezáleží.)
Na př. při 2S baterii, měření celkového napětí stačí (chyba na 1 článku nemůže být výrazná).
Moje zkušenost (hlavně životnost baterií), potvrzuje, že není důvod něco měnit a to se vracím s baterkama výrazně pod 30%.

Docela by mě zajímalo (moc jsem nehledal) na jakou hranici se můžu, z pohledu životnosti baterie, beztrestně při vybíjení článku dostat. To se doma moc nasimulovat nedá a tak jsem si hranici prostě nějak určil.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 12:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.5.2010
Příspěvky: 1891
[quote="BoŠ"]Dovolte mi jeden dotaz:............. při nabíjení zjistím dodanou energii, během pár letů iterací zjistím, jak dlouho mě asi vydrží baterka, nastavím na plyn stopky, nastavím si čas takový, abych vylétal cca 70 procent kapacity, a jdu létat. Na co je mi třeba telemetrie??
.............................
Důležité je si při nabíjení zpětně ověřit, kolik energie dobíjím, a v jakém stavu je baterka.



Ne vždycky létáš úplně stejně a ne stále na plný plyn. Proto se Ti motorový čas buď prodlouží, nebo zkrátí. Proto při létání na čas buď přistaneš se zbytečně nevyužitou kapacitou baterie, nebo vybiješ příliš. Já vylítávám do napětí 3,7V na článek. Proto mne zajímala možnost automatického přepočtu nastaveného času podle odebrané kapacity baterie.
Pokud mám telemetrii, tak asi můžu létat na čas s tím, že mi unisens bude hlídat napětí i odebranou kapacitu a telemetrie mi bude dle nastavení hlásit nebo upozorňovat na stav baterie. Pak je na mne, co z toho upřednostním během letu. Musím vyhodnocovat. A to bych právě chtěl nechat na systému. Proč stále poslouchat nějakou hlášení, že? Chci lítat a jediné co bych chtěl slyšet je například,"zbývá 1 minuta do přistání" s tím, že bude využita naplno požadovaná kapacita baterie, i té slabší, s tím, že pokud se některý ze článků bude vybíjet nestandardně rychleji, tak to systém započítá zjistí a pak dá hlášku o vzniklé situaci.

Když už ta telemetrie je a systém to má šanci zvládat, tak ať maká. Ale jak to celé nastavit na Taranisovi, to asi nebude tak úplně jednoduché. Tak klucí. Trochu jsem se vykecal, je řada na vás. :D

Ještě jen doplním pro odůvodnění mého dotazu. Mám motorového větroně s odběrem 7-12A a baterií Li-Ion 4S 3Ah. Tady se čas opravdu blbě odhaduje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 13:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1986
Bydliště: Vysočina, ČR
Standa Stuchlý píše:
... Mám motorového větroně s odběrem 7-12A a baterií Li-Ion 4S 3Ah. Tady se čas opravdu blbě odhaduje.
Mám podobný éro (do 15A) i baterku a v pohodě. Platí to, co jsem napsal v předchozím příspěvku (případně hodinky a před koncem občas přidat plyn...), ono bez účasti hlavy to přijatelným způsobem řešit nelze :).
Nikdo ze zastánců lítání na kapacitu zatím nezveřejnil scénář, který uplatní při poklesu napětí na článek pod kritickou mez, když zbývá (zejména u starší baterky) značná nevyužitá kapacita.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 13:45 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10795
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Telemetrie je jasné požehnání RC souprav. Samozřejmě, že v první řadě monitor napájení přijímače, ale kapacita pohonu jde hned za tím.

Telemetrické čidlo kapacity jsem měl hned, jak šlo pro Duplex koupit. Odhadem tak 10-12 let dozadu a už tenkrát to byla dokonalá věc.
Létal jsem s kompozitovým akrobatem F3A, kde bylo 10S 5Ah.

Po přechodu na telemetrii se letové časy (protože jsem předtím létal samozřejmě jen na čas) prodloužili o několik minut. Kapacita nastavená na 4Ah a když začal Duplex pípat "cílovníci", tak jsem věděl, že to chce dokončit obrat v sestavě, dát ještě jednou nesložitější obrat v sestavě a jít na přistání.

Výhoda kapacity je, že pokud jsem měl nějakou slabší sadu, tak jsem s ní trénoval energeticky méně náročné obraty a tím šel samozřejmě letový čas do háje.

Je to prostě rozdíl mezi vědět, kolik jsem vylétal a odhadovat.

Kontrola napětí je samozřejmě zajímavá, ale je to poslední obranná linie.


A telemetrické čidlo se mi zaplatilo na jedněch závodech, kde jsem v předstartovním stresu dal do letadla vybité baterky. Ale protože součástí rituálu před startem byla i kontrola napětí, tak jsem na to přišel a startovné 1000Kč nepřišlo nazmar.. :D
Informacemi je nutno pracovat, nespoléhat se na ně.


Dokonalá telemetrie od JETI, kterou používáme v závodních modelech je jedním z důvodů, proč víme (nebo si myslíme že víme) co se děje v modelech za letu. A výsledek? Český tým přivezl z posledních mistrovství světa v kategorie elektropylonů 31 medailí a z toho 25 zlatých. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 13:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1986
Bydliště: Vysočina, ČR
TomasC píše:
... ale je to poslední obranná linie
A proto je vlastně z pohledu baterie jediná důležitá

Ten výsledek byl vynikající ale je to úplně jiná "kategorie" pohledu na všechny části pohonu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 23:39 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2019
Příspěvky: 17
Bydliště: Štatl
Standa Stuchlý píše:
Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity? Mne nic nenapadá ... třeba by to někoho zaujalo a řešil by to dál.


Tak mě to z hecu zaujalo. Na taranisu se asi nic takového běžně nastavit nedá. Ty hlášky a logické spínače jsou takové podmínky "když se něco stane, udělej tohle".
Zkusil jsem ten lua skript v companionu (poprvé v životě, takže to berte prosím všichni s rezervou).

Příklad:
kapacita baterky 2200mAh
napětí 11V
odběr 12A
spotřeba = kolik už jsem odebral (tuhle hodnotu umí taranis spočítat v telemetrii)

cas = (kapacita - spotřeba)/proud * 60min
cas = (2200 mA - 488mA)/12000mA * 60min = 8,56 min

Snad je to správně.
P.S.: na letadlech se primárně řídím stopkami (odpozorováno kolik jaká baterka asi vydrží) a pro jistotu si tam dám někdy měřák li-pol článků


Přílohy:
cas.JPG
cas.JPG
[ 37.05 KiB | Zobrazeno 2254 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 23:42 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2019
Příspěvky: 17
Bydliště: Štatl
Jo ještě ten skript. Případní programátoři, berte to prosím s velkou rezervou.


Kód:
-- CAS
-- Version 0.1

local proud = 0
local napeti = 0
local spotreba = 0
local kapacita = 2200
local cas = 0

local function background()
proud = getValue("Curr")
proud = math.floor(proud*100)/100
napeti = getValue("VFAS")
napeti = math.floor(napeti*100)/100
spotreba = getValue("Spot")
cas = math.floor(((kapacita-spotreba)/proud)*60)/1000
end

local function run(event)
background()
print(event)

lcd.clear()

lcd.drawText(1,0,'Kapacita baterky mA',INVERS)
lcd.drawText(120,0,kapacita,INVERS)

lcd.drawText(1,10,'Proud:',0)
lcd.drawText(1,20,proud,DBLSIZE)

lcd.drawText(60,10,'Napeti:',0)
lcd.drawText(60,20,napeti,DBLSIZE)

lcd.drawText(120,10,'Spotreba:',0)
lcd.drawText(120,20,spotreba,DBLSIZE)

lcd.drawText(1,40,'Cas:',0)
lcd.drawText(30,40,cas,DBLSIZE)

end

return { background=background, run=run }


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2019 0:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.5.2010
Příspěvky: 1891
............


Naposledy upravil Standa Stuchlý dne pát 13.12.2019 1:51, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2019 1:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.5.2010
Příspěvky: 1891
Qbec tak jsem přemohl svou lenost a stáhl si luaeditor a do něj si opsal Tvůj program. Už je uložený a zítra jej zkusím nacpat do Taranise. Snad to půjde.

Sakra, ona ta hlava ještě funguje 8O .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2019 9:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3757
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Našel jsem: odhad % kapacity z napětí.
A vzpomněl jsem si, že LUA umí vytvořit počítaný senzor
Kód:
setTelemetryValue(id, subID, instance, value [,unit [, precision [, name]]])

Takže se objeví v senzorech, dá se hlásit hlasem ve spec fcích a umí se pak logovat. Z logů se pak dají dělat statistiky a zpřesňovat rozličné "odhadované konstanty"...

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2019 9:43 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 26.11.2019
Příspěvky: 17
Bydliště: Štatl
To je dobrá zpráva pokud lua umí vytvářet i senzor. Pak se dá už jednoduše udělat varovná hláška :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2019 11:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3757
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Qbec píše:
To je dobrá zpráva pokud lua umí vytvářet i senzor. Pak se dá už jednoduše udělat varovná hláška :-)

Umí, mám to vyzkoušené na senzoru otáček - vytvořil jsem si převod na km/h (u auta, takže tam to fakt jde). :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz