Switch to full style
Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odeslat odpověď

Telemetrie, létání na čas, napětí, kapacitu

pát 06.12.2019 0:41

Zdravím pánové. nechci zakládat nové téma protože se to stejně týká Taranise. Přiznám se, že jsem ani nehledal. je tu toho už moc. O co jde.
Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity? Mne nic nenapadá.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

pát 06.12.2019 7:39

Standa Stuchlý píše:Zdravím pánové. nechci zakládat nové téma protože se to stejně týká Taranise. Přiznám se, že jsem ani nehledal. je tu toho už moc. O co jde.
Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity? Mne nic nenapadá.


Alarm na hodnotu mAh není problém, to je jen o vhodném čidle. Udávat přímo čas jde výpočtem - máš-li kapacitu a aktuální odběr, tak se to spočítat dá, ale je tu dost otázka smysluplnosti, proud neustále kolísá. To už by mi přišlo skoro reálnější si zadat pro daný model nějakou konstantu typického odběru motoru a počítat s ní - výsledek by bylo "kolik asi můžu ještě čekat". Stejně budu muset zadávat další konstantu na kapacitu baterek, tu to samo nezjistí :-)

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

pát 06.12.2019 7:46

Standa Stuchlý píše:Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity?

Dá, čoby sa nedalo. Keby som vedel programovať LUA skripty, tak by som to spravil takto:

if ( Tmr1 > 30 )
T = Tmr1 * ( Bcap * Kvyuz - Cnsp )/ Cnsp

T = zostávajúci čas lietania
Tmr1 = Timer1, alebo nejaký iný timer, ktorý ti počíta odlietaný čas v [s]
Bcap = kapacita použitej baterky [ mAh ]
Kvyuz = koeficient využitia baterky. Na koľko vylietavaš baterky? Kvyuz = 0.7 ak na 70%, Kvyuz = 0.8 ak na 80%, atď
Cnsp = vylietaná kapacita baterky [ mAh ]
A preto je to od Tmr1 > 30 sekúnd, lebo pri nule by to delilo nulou, ergo prvých 30 sekúnd to nepočíta nič...

BTW: A nestačí ti varovanie napríklad pri vylietaní 70% kapacity baterky? Ja mám dve varovania: zostávajúcich 30% a zostávajúcich 20%.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

pát 06.12.2019 10:32

Standa Stuchlý píše:Zdravím pánové. nechci zakládat nové téma protože se to stejně týká Taranise. Přiznám se, že jsem ani nehledal. je tu toho už moc. O co jde.
Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity? Mne nic nenapadá.

Jestli je k dispozici kapacita baterky, odebraná kapacita a odlítaný čas, tak je to na LUA pár řádků (já teda LUA skripty tak nějak lehce ovládám), může odhadnout čas zbývající. ALE.
Kapacita baterky není konstanta, je jiná pro každou baterku a mění se v čase, takže spoléhat na odebranou kapacitu je, podle mě, minimálně komplikované.

Co mám úspěšně vyzkoušené je nastavit dva logické spínače, na baterku/nejvíce vybitý článek, jeden upozorní na "docházející baterky" (řekněme 3,6V v zátěži), druhé na "vybité baterky" (~3,3V v zátěži). -- pak mám ještě nastavený ESC, který tuším pod 3,1V na článek ubírá výkonu. Tak moc jsem zatím baterky netrápil. :)
U vrtulníků funguje bezvadně, protože tam je baterka v zátěži tak nějak pořád. U letadel je to trošku jinak, tam je třeba tyhle údaje sledovat, když není vypnutý motor. Ale jde to a hlavně je to jednoduché. Když mi letadlo při nějakém rozumném výkonu (80-100%) začne hlásit, že dochází baterky, už ho tolik nehoním a poletuju blíž, když mi při zmíněném výkonu začne pípat, že jsou baterky vybité, tak už chystám přistání. Pokud vím, v jakém stavu je baterka, tak můžu ještě kontrolovat napětí při nulovém výkonu a dobu létání upravit....
Takto létané baterky mi pak na zemi na prázdno dávají 3,6-3,7V, což je tak nějak OK.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 1:26

pánové díky za náměty a názory. Mne to napadlo při jednom letu, kdy mi vysílačka hlásila odlétaný motorový čas a hned nato odebranou kapacitu. Většinou létám na čas, ta hláška odebrané kapacity baterky byla tak nějak navíc. Tak mne právě napadlo, nastavit to nějak, aby mi šla pouze jedna hláška a to, zbývající čas. Ne pokaždé letím na plný kotel, tak se čas možného motorového letu samozřejmě mění. Asi zůstanu u zaběhnutého. Byl to jen takový nápad. Možná nesmysl, i když..... . třeba by to někoho zaujalo a řešil by to dál.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 7:39

Standa Stuchlý píše:pánové díky za náměty a názory. Mne to napadlo při jednom letu, kdy mi vysílačka hlásila odlétaný motorový čas a hned nato odebranou kapacitu. Většinou létám na čas, ta hláška odebrané kapacity baterky byla tak nějak navíc. Tak mne právě napadlo, nastavit to nějak, aby mi šla pouze jedna hláška a to, zbývající čas. Ne pokaždé letím na plný kotel, tak se čas možného motorového letu samozřejmě mění. Asi zůstanu u zaběhnutého. Byl to jen takový nápad. Možná nesmysl, i když..... . třeba by to někoho zaujalo a řešil by to dál.

Ahoj, od tý doby co mi telemetrie měří a hlásí odebranou kapacitu, tak nevím co je to lítat na čas. Pokud mi technika hlídá a hlásí odebranou kapacitu, tak je lítání na čas už pro mne neefektivní (netrénuju teda na žádné soutěže), protože stopky ti naopak od odebrané kapacity neumožní lítat ohleduplně vůči baterkám, které se stopkami můžeš vybíjet za žádoucí hranici a nebo naopak nevytáhneš jejich plný potenciál. S odebranou kapacitou se tedy eliminují oba dva stavy, baterkám to jen prospěje a naopak se ti některé lety mohou i prodloužit. Já jsem to vyřešil pro všechny modely jedním čidlem Unisens-E s XT60 konektory, které nemám v jednom modelu nastálo, ale zapojuju ho vždy do modelu se kterým jdu zrovna lítat, tedy efektivně jsem utratil jen za jeden telemetricky senzor do všech letadel a nemluvě o tom, co to Unisens umí všechno změřit, tedy proč kupovat hromady senzorů, když stačí jeden... ;-)

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 8:14

Standa Stuchlý píše:pánové díky za náměty a názory. Mne to napadlo při jednom letu, kdy mi vysílačka hlásila odlétaný motorový čas a hned nato odebranou kapacitu. Většinou létám na čas, ta hláška odebrané kapacity baterky byla tak nějak navíc. Tak mne právě napadlo, nastavit to nějak, aby mi šla pouze jedna hláška a to, zbývající čas. Ne pokaždé letím na plný kotel, tak se čas možného motorového letu samozřejmě mění. Asi zůstanu u zaběhnutého. Byl to jen takový nápad. Možná nesmysl, i když..... . třeba by to někoho zaujalo a řešil by to dál.

Aspoň čiastočným riešením by možno bolo nastaviť rýchlosť odčítania času v závislosti od polohy plynového knipla. Je to voľba s príznakom %.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 11:00

miglosch píše:... protože stopky ti naopak od odebrané kapacity neumožní lítat ohleduplně vůči baterkám, které se stopkami můžeš vybíjet za žádoucí hranici a nebo naopak nevytáhneš jejich plný potenciál. S odebranou kapacitou se tedy eliminují oba dva stavy, baterkám to jen prospěje a naopak se ti některé lety mohou i prodloužit.
To je (podle mě) to zmiňované "problémové" místo. Když pominu odběr serv a přijímače, tak (zejména u vrtulníků) je lítání na odebranou kapacitu ekvivalentní lítání na čas regulovaný plynem (zmíněné % u OTX). U obou případů je potřeba znát kapacitu baterie. Pokud není baterie úplně nová nebo se pravidelně neměří, tak je kapacita prakticky neznámá a kolísá například podle zátěže - když budu lítat na půl plynu, dostanu z baterky víc mAh než při letu naplno, to je prostá fyzika.
Lítání na napětí je vůči baterii mnohem ohleduplnější a na rozdíl od kapacity jednoznačné. Odlétaný čas a odebraná kapacita je pak údaj spíše orientační, i když se u nových baterií může hodně blížit realitě.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 13:19

máte pravdu. Mažu stopky a nechám jen měření odebrané kapacity. Lítání na čas byl jen zvyk z dřívějších dob.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 13:52

Standa Stuchlý píše:máte pravdu. Mažu stopky a nechám jen měření odebrané kapacity. Lítání na čas byl jen zvyk z dřívějších dob.

Ale lietanie na čas funguje dobre aj v čase telemtrie.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 23:09

prikrylm píše:Lítání na napětí je vůči baterii mnohem ohleduplnější a na rozdíl od kapacity jednoznačné. Odlétaný čas a odebraná kapacita je pak údaj spíše orientační, i když se u nových baterií může hodně blížit realitě.

Myslím, že s tebou celkom nebudem súhlasiť: pri slušnej baterke a slušnom prúdovom snímači je lietať na kapacitu lepšie voči baterke, keďže ťa upozorní, aby si nevymlátil baterku do mŕtva.
Ja lietam na kapacitu + napätie, pričom rozhodujúce je vždy napätie z jednoduchého dôvodu: napätie ťa upozorní, keď si náhodou zabudol nabiť baterku ( užitočná vec pre starších pánov ) a tiež na napätí vidíš, keď už baterka je v nie najlepšej kondícii.
Ale pokiaľ je baterka v slušnom stave, tak si napäťový senzor veľakrát počas lietania ani nevrzne. Prvé varovanie od kapacity mám na zostávajúcich 30%...

Standa Stuchlý píše:máte pravdu. Mažu stopky a nechám jen měření odebrané kapacity. Lítání na čas byl jen zvyk z dřívějších dob.

No keď myslíš... :?

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

sob 07.12.2019 23:53

Každý má na sledování motorového času svůj názor. Mne jen zajímala možnost, spojit tento údaj s kapacitou akumulátoru. Samotná hláška o kapacitě je pro mne jen informační údaj. Čas jsem bral jako zvyk z modelů, kde nemám unisens. Rozhodující je však pro mne hlášení napětí akumulátoru, kde mám jako první hlášku při 3,8V jako baterie téměř vybitá a druhou při 3,6V baterie vybidá. To už se starám o přistání. Těch možností je dnes víc než v minulosti. Ale létání na čas mi přijde jako to jednodušší sledování abych baterce moc neublížil. To ostatní je již tak nějak navíc z mého pohledu.Takový vyšší komfort poplatný dnešní době, když už ty možnosti jsou.

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

ned 08.12.2019 8:38

Jak tady padlo - hodně se to liší podle typu modelu a stylu jeho letu... Někde je reálně vzato telemetrie naprosto zbytečná, odběr je víceméně konstantní a pouhé nastavení stopek je vyhovující - pak nejde o žádné "staromilectví", ono to prostě sedí dobře.
V jiném modelu to už tak moc neplatí (velké kolísání), ale pokud je to něco pro rekreaci, kam se dává víc typů baterek, tak je měření kapacity velmi nepraktické, musely by se pořád měnit konstanty a nejlepší je měřit napětí.
Zase ale pro příklad u racecopterů dostávají baterky takový kouř, že je měření napětí o ničem, baterka klidně padne chvilkově dolů v plně nabitém stavu, po ubrání plynu se zas zvedne, tam mi přijde ideální mít údaj o kapacitě.

Ale jinak rýpavá poznámka - nejsem sice typický staromilec, najde se dost bodů, kde moderní funkce užívám naopak v rozsahu, které jsou velmi nad průměr, ale i přes to si myslím, že význam telemetrie pro bezpečnost je spoustou lidí zcela nesmyslně nadsazovaný. Modelů "bez telemetrie" mám dost a vlastně si nevybavuji snad žádný případ, kdy bych kvůli tomu něco rozbil, co se týče "ubližování baterkám", tak tam bych jeden případ měl, ale to byl trochu extrém, kdy byl blbě nastavený regl a ještě šlo o lehké EPP v režimu řekněme "večerní opilecké létání", to bych snad radši nekomentoval :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

ned 08.12.2019 10:19

ddano007: a jak zjistím kapacitu? A co u ne úplně nových baterek a co když lítám dvě různé kapacity? Kam budu na poli do vysílačky zadávat kapacitu (to asi najdu :) )? Pokud baterka klesá pod nějaké napětí, je vybitá ať má 300mAh nebo 30000 mAh. A je vybitá i nová i stará baterka..
Pořád mi to měření kapacity přijde ekvivalentní měření času.

tomashr: u chvilkových extrémních odběrů vím, že je zrovna extrémní odběr a můžu hodnotit napětí na baterce při std odběru. U racecopter se asi hodně používaji hodně dobré (nové) baterky, tam je možná kapacita vyhovující - ale podle mě stejně odpovídá času.

Dělám někde myšlenkovou chybu?

Re: FrSky Taranis - páté pokračování

ned 08.12.2019 10:49

S většinou souhlas, jen u racecopterů je problém v tom, že jde všechno moc rychle - klidně vyžereš baterku za 1,5 minuty, ale při klidnějším letu vydrží třeba přes 3 minuty... Tohle se jen na stopkách hlídá blbě, reálně máš v OSD napětí i kapacitu a průběh je, že při letu ti blikají výstrahy na pokles napětí a ty jen mrkneš na kapacitu, abys viděl, zda už se fakt blížíš ke konci anebo je to "jen pokles", v praxi tedy tyto dvě informace kombinuješ.
Ono u copteru se nedá mluvit vyloženě o "špičce", třeba u mého určeného víceméně pro rekreaci (určitě ne topclass) je příkon na plný plyn něco k 900W, ale přitom pro klidný pomalý let v horizontu stačí něco kolem 150W. Tohle ti teorie o napětí úplně rozbije - dáš tři průlety přes celé letiště naplno a najednou máš těch 800W po 30s v kuse, pak chvíli relaxuješ, kdy nepřelezeš ani 300W...
Odeslat odpověď