Switch to full style
Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odeslat odpověď

Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 13:22

Ahoj, rád by som otvoril tému a poznal Váš názor na otázku, či má zmysel u elektromotorv priplácať za značku/kvalitu, alebo stačí najlacnejšia čína, prípadne niečo rozumné menej značkové? Viem, že táto otázka je dosť zovšeobecnená a záleží aj na spôsobe použitia modelu, t. j. v podstate na cene. Rekreačný pilot si do svôjho "tisíckorunového polystyrénu" nebude dávať motor za cenu, ktorá prevyšuje cenu stavebnice. Špičkový, súťažne lietajúci modelár si však potrpí na kvalitu a možno aj na zopár percent výkonu/účinnosti naviac.

Len aby sme sa chápali. Väčšinu môjho leteckého parku tvoria cenovo lacnejšie bublinkolety, kde používam mix (lacnú aj drahšiu) elektroniku, ale stále platí, že elektromotory aj servá mám lacné číny. Nie preto mám lacné modely, že by som sa pozeral na každú korunu. O to nejde. Ide mi o to, aby pre mňa lietanie bolo zábavou a nie strachom z toho, že pri prvom tvrdšom pristátí zničím 2m konštrukčný model. Proste lietam kedy sa mi zachce. Nabijem batérie a skočím si do parku na hodinku.
V poslednej dobe sa však pohrávam s myšlienkou, že by som svoje novo kúpené modely vybavil kvalitnejším/značkovým pohonom (servá a motor). Servá by som však v tomto vlákne neriešil. Napríklad teraz plánujem nákup Spitfire od Alfa model. Ten stojí 2000 a nemám problém do toho dať hoci aj AXI, ktorý má skoro rovnakú cenu.

Takže priatelia, otázka je jasná. Oplatí sa priplatiť si za značku/kvalitu v prípade elektromotora? Uvítam každý postreh, ako rekreačných, tak aj závodných pilotov (tých tu bude určite menej, no ich pohľad je zaujímavejší, keďže sa na veci pozerajú z inej prespektívy, ako my ostatní). Prezraďte teda, čo sa Vám skrýva vo vaších modeloch. Stalo sa niekedy, že ste si chceli urobiť radosť a kúpili ste cenovo neadekvátne drahý motor do svojho "lacného" miláčika?
Naposledy upravil soaron dne sob 17.10.2020 16:19, celkově upraveno 1

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 13:37

bude to podle pohledu každého znás, ale do bublinoletů včetně létajících tácků pod maso :lol: od Alfamodelu stačí klasická čína. Např.Axika mám jednoho a už ho mnoho let ani nepoužívám.
Používám i Emaxi ve velké velikosti, což je také čína ,ale prý značková :roll: a na konci této sezony mi jeden začal zlobit tak jsem ho rozebral a koukal jsem jak puk....prostě klasická čína,lepidlo na magnetech napatlané,neznačková ložiska, závity vodičů snad dělali na ulici po tahu v hospodě.

Pořádný motor Axi , Mega, Typhoon apod. by šel do pořádného modelu,ovšem když s tím bouchneš oprava Axíka nebo Megy stojí jako polovina celého motoru a je tedy jednodušší koupit novou čínu.
U nás na letišti modely v hodnotě 20 tis. stejně lítají se zn.Turnigy a je spokojenost a spíše se více řeší akumulátory
Jiná je to otázka u závodníků ty to jistě řeší

IMHO : za mě NEMÁ

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 13:44

Já mám ve všech svých více jak 20 modelech motory Leopard.Je to asi jako skoro všechno Čína,ale opravdu velmi kvalitní.Zatím se nestalo abych některý reklamoval,nebo s ními měl nějaké problémy.Když jsem v začátcích padal,tak např.u motorů Ray se zlomila hřídelka,u Leopardu se mi ani při pořádné "čenichovce" nic takového nestalo.Dle mých zkušeností je to opravdu vynikající kvalita za přiměřenou cenu.Myslím si,že je někdy lepší si trošku připlatit než se potom trápit se zlomenou hřídelkou,vysypanými ložisky,spáleným vinutím apod.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 13:48

Myslím že nejde o "drahý" nebo "levný" elektromotor. Spíš preferuji "osvědčený".
Takhle jsem od levných Turnigy NTM přešel na trochu dražší Turnigy SK3 ve velikosti 4250 a 5055 (Mitchell a Tigercat, oba lehce přes 2m) a jsem s nimi spokojený. Nehodnotím ovšem jejich odolnost proti haváriím, koukám na jejich provedení a jak si vedou v provozu :-D
Chce to sledovat diskuze, koukat co kdo používá a jaké s tím má zkušenosti plus uplatnit zkušenosti svoje.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 15:57

Padla tady zmínka o AXI....
V roce 2003 jsem si koupil prvního AXIka 2208/34, stál tenkrát necelých 2000kč, k tomu 8A regulátor, stal taky skoro 2000kč!!!

Oboje provozuji dodnes k maximální spokojenosti, jen motor by už konečně zasloužil vyměnit ložiska, ale úplná nutnost to zatím není...

Několik AXIků jsem koupil starších přes bazar a všechny jsou v pohodě, navíc za ceny do 50% nových.

Jenže už provozuji 15 modelů, takže jsem hledal nějakou levnější náhradu a používám ještě Dualsky, taky ke spokojenosti.

Takže za mě, drahé kvalitní ano, osvědčené levnější taky ano ;)

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 16:53

Ešte doplním svoj prvý príspevok. Nikdy som s lacnou čínou žiaden problém nemal. Mám aj najlacnejšiu kategóriu a pri mojom rekreačnom poletovaní, fungujú perfektne. Takže čím sa dá ospravedlniť cenovka u drachších motoroch a aká je ich pridaná hodnota?

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 17:23

Kvalitu materiálov aj v zmysle magnetické vlastnosti, netreba podceňovať, je tam priestor na obrovské rozdiely.. Neviem ale či reálne je treba očakávať výrazný rozdiel medzi trochu kvalitnejším/značkovejším a úplnou čínou, to by som si nedovolil hodnotiť.
Pri rekreačnom lietaní je to len o pocitoch, niekedy proste chceme mať niečo kvalitné..
Čína je hlavne lotéria - niektoré sa podarili a perfektne fungujú, niektoré ani nie až vôbec..
jyrry to napísal stručne a jednoducho - osvedčené sú jasnou výhodou.
Napríklad ale mne Turnigy SK3 už do domu nesmie. A chýba mi tam zmienka, že aj nie všetky kusy sú u číny vždy rovnaké.

Beriem to tak že AXI mám len jeden (bezchybný starý 2820/10), a číny plný šuflík, väčšinou funkčné... Oboje má zmysel, treba si vybrať..
A nahradil som v modeli Megu ACn 1615/5 lacnou čínou BL2212/6.. No proste tam sadol lepšie trochu iný.. Keď odišli po pár letoch ložiská, plánoval som ich vymeniť za kvalitné z Tobexu, že asi to bude lepšie, ale nejak som sa k tomu nedostal a vymenil celý motor.. za presne rovnaký a ten už fungoval dlho s spoľahlivo. Je možné že ten prvý kus len trošku hádzal a rozobral sa sám otáčkami - a že také ložiská ešte nevyrobili čo by to zniesli... To by sa u značkových stať nemalo..

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 17:37

Do svých, ne moc drahých modelů používám ke spokojenosti a odolnosti proti čenichovkám Leopard, Turnigy SK3 , Dualsky. S motory RAY také špatná zkušenost - ložiska a hřídelky.

Libor.N.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 17:49

asi je to kus od kusu. mam stary noname ktery porad makaji, mam nektere noname co odesly po chvili, spalil jsem je proste upad magnet. mam HCS80 od freeair a Pot150 coz je technologicky pravek a porad to funguje. Stejne tak pres 10 let stary Dualsky XM, ktery uz slusne rachta pri letu, ale porad jede. Mam 10 let stary Turnigy sk3 nebo AXI, ty vypadaj skoro netknute. kupodivu jediny motor ktery se mi behem provozu nejak rozbil byl MVVS 3,5ka, tedy teoreticky nejbytelnejsi kousek co mam - spis asi starim nebo moji mozna chybou se mi uklepal jeden vystupni konektor musel jsem vymenit v servise MVVS zadni celo. nicmene po oprave nadale porad maka a neni na nem znat nejaka unava (este aby jo, takovy kus zeleza).

alferyho modely co mam s vrtuli (Dora a Jug) jsem z noname ciny prezbrojil na Leopard motory. za ty prachy podle me vyborne, slapou hladce a hlavne maj lepsi zvuk.. Dora pri nizkem pruletu s vrtuli graup cam 8x6 jen svisti.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 17:57

soaron píše:... čím sa dá ospravedlniť cenovka u drachších motoroch a aká je ich pridaná hodnota?

U motorů NTM 5060 se při 1200W odlepovaly a vylézaly magnety. U motorů SK3 5055 při 1200W drží i při vyšší teplotě motoru (cca do 60°C) v létě.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 17:58

coro píše:...
Napríklad ale mne Turnigy SK3 už do domu nesmie. ...

Mohu vědět konkrétní důvod? A velikosti motorů?

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 18:42

jyrry píše:quote="coro"...
Napríklad ale mne Turnigy SK3 už do domu nesmie. .../quote
Mohu vědět konkrétní důvod? A velikosti motorů?

No mal som 3 kusy a všetky odišli na skrat vinutia. A neverím že som ich preťažil, v tej dobe som meral všetko (HiBox alebo jeti MUI).
Ale u mňa to sú len malé motorčeky, myslím rozmer 2830 a jeden ešte menší.
Toto myslím jeden z nich https://hobbyking.com/en_us/tgy-aerodri ... tore=en_us
EDIT: žeby som sa zmýlil a neboli to SK3, ale len nejaké SK ?

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 18:52

Když se něco dělá levně, hledí se akorát na to, aby "to" aspoň nějak běželo. Může stačit.
Osobně jsem třeba v 450-kovém vrtulníku vyzkoušel Turnigy Typhoon a Scorpion podobných parametrů (velikosti, otáčky). Obojí lítalo podobně, ale Scorpion lítal 8 minut, a Typhoon 5...

Podobně jsem zkoušel u koptér. Dražší nebo vyzkoušené motory byly prostě lepší jak ty nejlevnější, co se sice točily, ale další parametry byly citelně horší.

Zrovna u vrtulníků je motor poměrně dobře schovaný a pokud není rána opravdu velká, tak se maximálně vymění osa a ložiska. Většinou, pokud už se padá, tak se (aspoň mě) daří padat tak, že motor zůstává netknutý.

U Letadel, kde je motor první na raně, je to trochu jiné.

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 19:31

coro píše:... žeby som sa zmýlil a neboli to SK3, ale len nejaké SK ?

Ty SK3 mají jiný vzhled - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Re: Má zmysel "drahý" elektromotor?

sob 17.10.2020 22:53

Dle mého názoru je to tak, jak píše jyrry. Nejvĕtší aušus jsou však setové motory ARF modelů se kterými je má zkušenost víc než špatná - mizerná ložiska, křivé osy, lajdácky navinuté cívky statoru, kde závity padaji z nástavců, špatná, nebo žádná impregnace vinutí, mezizávitové zkraty už odvýroby, vývody bývají špatnĕ zajištĕny proti vytrhnutí a taky mizerné magnety v rotoru. Naopak se samostatnĕ kupovanými čínskými i noname motory je moje zkušenost vcelku dobrá.

Ale ještĕ pár poznámek k modelúm od Alfa model.

Jsou to makety vesmĕs v mĕřítku 1:12, tedy vĕtšina je do 1m. Při dodržení letové hmotnosti 400-500g lítají velmi dobře, ale vzhledem k použitému materiálu (ne "nezničitelného" EPP, ale extrudovaného PS, který je dost tříštivý), nemají rády tvrdší přistání a už vúbec ne ani lehké havárie. Problematické je třeba i zdánlivĕ slušné přistávání do neposečené trávy, které nezřídka konči kotrmelci a mlýnskými koly. Takže radím sedat pouze na krátce posečenou trávu.

Další rada se týká řešení náhonu křidélek. Od výroby se předpokláda použití 1ks mikroserva umístĕného v centroplánu, ovládajíci 1 pákou najednou 2 lanovody ke kormidlúm křidélek. Bohužel do pravého úhlu zatočené lanovody jsou charakteristické určitou vůlí, kvůli které tak mají křidélka jistou hysterezi. Tedy při návratu do neutrálu z jedné nebo druhé strany je neutrál vždy nepatrnĕ vychylen příslušným smĕrem. Takže model nedrži v neutrálu stejny smĕr a dost špatnĕ se řídí. To, co by EasyStaru asi nevadilo, u tĕchto malých, obratných polomaket vadí dost. Řešením problému je použití 2 mikroserv v křidlech, pro které je nutno vyrobit šachty a křídlem protáhnout kabely. Pak to líta perfektně, model se v neutrálu křidélek chová stejnĕ neutrálnĕ at už se vrací z kterékoli krajní polohy.

Dále dopručuji se držet rady v návodu ohlednĕ přizvednutí neutrálu obou křidélek nahoru asi o 1 až 2mm na odtokovce. Tedy vytvoření jakýchsi negativů, které minimalizují tendenci padat po křidle při ztrátĕ rychlosti. Tohle bude zvlášť důležité u Spitfire, na jehož eliptickém křidle se při přetažení trhají proudnice najednou po celém rozpĕtí.
Odeslat odpověď