Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 12.02.2020 18:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5267
Bydliště: Žilina SR
No sympatie jsou jedna věc :) , vzhledem k mnou zjištěným výhradám, taky jich moc nemám a nový bych ho určitě nekoupil :P (přitom stále je kupodivu k mání u Čemecha teď v akci za "pouhých" 6000CZK - nejspíš neprodejná skladová položka). Ale ho mám prakticky zadara (za mírnou protislužbu), k tomu i elektronické zapalko, 2 tlumiče a myslím, že je mi škoda ho nevyužít. :roll: Jenže pokud postavím k němu nějaký model, začnu provozovat, tak co když dojde k zadření, nebo ta moje oprava se ukáže jako nedostatečná, :roll: resp klika se po čase znovu samovolně rozhodí? :cry: Pak ty náhradní díly ale už nemusí být nikde k mání, a já budu nucen sehnat jiný, podobný motor, do toho tehdy už existujícího modelu, který ale bude stát určitě řádově víc, než tyto díly z JAR na generálku. :wink:
No fakt intesivně zvažuji. :roll: Kdyby byla klika ve 3 ložiscích, tak neváhám. :P

Taky jsem uvažoval, pohánět tím motorem dlouhou hřídel přes spojku, to by pak motor nendostával žádné gyroskopické momenty. :o To mě hned napadl model Airacobry P-39, tam i originální stíhačky měly motor za sedadlem pilota, od něj spodem trupu vedl dlouhý hřídel do reduktoru ve předku trupu, který pak byl pln výzbroje, zejména 37mm kanónu se zásobou munice, který pak střílel dutým hřídelem vrtule. Motor v nich měl ale někdy potíže s chlazením, jelikož vstup vzduchu za kabinou byl málo účinný. I proto se to Američanům v bojích v tropech Pacifiku neosvědčilo, naproti tomu sovětští letci si je v kruté ruské zimě pochvalovali. Až na 3-kolový podvozek, který přece jen vyžadoval o dost kvalitnější plochu letiště, než běžné ostruhové dvoukoláky.
Ale to je jen taková vize, stavět něco takového by asi bylo dost komplikované. :|
Ale jednu Airacobru mám, elektrickou polystyrénovou od Alferyho (zatím pořád v krabici). 8)

Jardo, Tys mi v tom moc nepomohl :lol: , spíš ještě přidal měšec dalších pochybností. :(
Teď ale asi napíšeš proč se ptám, stejně jsem se už rozhodl to koupit? 8O Inu nerozhodl. :(
Chtělo by to ten motor dát na stojan a nahodit, vyzkoušet jak vrčí. On možná ani nebude vrčet, může být zalepený karbec, nebo rozsušené membrány a bude vyžadovat další a další investice. :roll: Na druhé straně Walbra jsou standart a určitě jsou servisovatelné. Jenže v tomto zimním odobí není kde a jak ho zkoušet.

Jardo, zkus se vžít do situace, kdybys i Ty dostal ten motor zadara, odložil bys ho, nebo opravil, použil a zásobil se do foroty i dostupnými díly. :wink:

Jinak, když jsem opravoval ten křoviňák, tak jen za nový válec, píst a dva pístní kroužky jsem dal s poštovným cca 70€ (a to byl prodejce/dovozce ze Slovenska). Tady je za menší cenu k tomu ještě klika s ojnicí a pístní čep a půjde to přes půl zeměkoule.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne čtv 13.02.2020 10:15, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.02.2020 9:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2373
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
kdybys i Ty dostal ten motor zadara, odložil bys ho, nebo opravil, použil a zásobil se do foroty i dostupnými díly.
Inu - to je jiná situace, to bych se taky snažil ho rozdýchat. :idea:
Ten svůj nedostatek sympatií jsem myslel jako obecný pocit z motoru, o kterém jsem usoudil, že bych si ho nepořídil (= nekoupil). Kromě Tebou zmíněných nepříjemností nemám v oblibě celkovou koncepci vyplachování napříč (sání řízené pístem, karburátor na boku a výfuk na protilehlé straně). Motor je tak hodně široký a jestliže já nemám rád motory nějak ošklivě trčící z přídě éra, zbývá pro něj slušná montáž prakticky jen do krytu hvězdicového motoru.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.02.2020 10:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5267
Bydliště: Žilina SR
No, to jsou do jisté míry i mé výhrady. :roll:
Je to ale poplatné tomu, že vznikl jako předělávka nějakého zahradního dříče a jeho základní koncepci tím pádem příliš neměnili. 8)
Vyplachování tam ale není příčné :o , je dvoukanálové vratné! :P V výše citovaném článku s redakčním testem toho motoru je další chyba, kde autor uvádí mylně že má motor 3-kanálové vyplachování, no nemá! :lol: To vyplachování je něco na způsob jak mívaly MVVSky ze 60. let (2,5TR, TRS/RL, D7/G7, 10RL a pod), tedy poměrně moderní a výkonné, Fakticky ten 3. busterový kanál (vratné Schnürle), nebo další rozšířené, či zdokonalené 4 a 5-kanálové verze, se výhodně uplatňují jen při velmi vysokých otáčkách, čili pro tyto motory jsou asi zbytečné. :?
Sání pístem má ale nespornou výhodu v jednoduchosti, vyšší životnosti bez nutných servisních zásahů a tím i spolehlivosti. :wink: Pro někoho může být výhodou i snadná reverzibilita směru otáčení. Nevýhodou je samozřejmě horší efektivita plnění klikové skříně nasávanou směsí (dokonce její částečné vyfukování zpět), tím pádem menší dosažitelný výkon. Ale v zahradní technice je jednoznačně upřednostněna jednoduchost před vyšším výkonem. Prostě já si nedovedu představit, že bych v křoviňáku nebo motorové pile musel rok co rok měnit např. unavené membránové ventily. :|
Jednoznačně motory jako ROTO, MVVS nebo i DLE, které vznikaly od začátku jako modelářské, jsou výkonově lepší, ale taky jsem slyšel i bajky o tom jak často se ty sací ventily musí měnit. Tedy netuším kolik je na tom pravdy.
S tím širokým čumákem - to máš pravdu. :( Na mé fotce to není, ale v tom článku z časopisu ano, on měl mít od výroby na vstupu karurátoru ještě takový plastový nátrubek, který ale u toho mého byl ulomen, patrně při havárii. Takže to ho udělá ještě širším. Uvažuji, že vytočím něco na ten způsob z duralu, ale pohrávám se i s myšlenkou vyklonit ho mírně dopředu o 30°. :roll: Tedy z teorie vím, že 60° úhel sacího hrdla vůči ose klikovky (směru letu) je ten optimální. Při ostřejším úhlu proud nabíhajícího vduchu zvyšuje tlak v difuzéru, při úhlu větším než těch 60° ho naopak snižuje, pří 90°a víc může dokonce vyvolávat i podtlak. Samozřejmě pokud je to kryté haubnou, tak ty tlakové poměry mohou být zcela odlišné. Otázkou je, zda při použití haubny je ten nátrubek vůbec potřebný? :?
Já ale plánují k němu postavit model s nějakým velmi jednoduchým bedýnkovým trupem a ani moc nepočítám, že bych k tomu tvořil nějakou haubnu. Většinou se takhle staví účelové vlečné, ale já mám spíš zálusk na většího účelového akrobata, možná i 2-plocha, aby to bylo kompaktnější pro dopravu autem. Žádnou maketu, ani polo, prostě něco takového, aby to bylo stavebně hodně jednoduché. :)

Možná Ty bys mi mohl poradit nějaký vhodný model? :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.02.2020 11:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2373
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
ROTO, MVVS nebo i DLE, které vznikaly od začátku jako modelářské, jsou výkonově lepší, ale taky jsem slyšel i bajky o tom jak často se ty sací ventily musí měnit.
O životnosti těch ventilů také moc nevím, provozuji motory ROTO a ty mají sání řízené šoupátkem.

Pokud jde o tip, já bych asi volil nějaké výřezy a to buď éro se zakrytým hvězdicovým motorem, např.
https://www.modelservis.cz/produkt/z-37-cmelak-2600mm
https://www.modelmax.cz/modelmax2/eshop ... -Short-kit
nebo naopak s motorem bezostyšně odkrytým
http://www.flyingwood.wbs.cz/Motorove-m ... 644#detail
http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1225/

Ty ovšem můžeš mít důvody stavět od prkýnka nebo naopak hledat ARF.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.02.2020 9:42 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5267
Bydliště: Žilina SR
Jardo, díky za odkazy! :wink:
No, z toho všeho budu volit asi něco jako ten Stik :roll: , i když vzhledově ten model vypadá opravdu otřesně (ale ve vzduchu se to nepozná). Ale jak jsem si všiml, k dispozici už stejně není, takže jedině si ho postavit z prkýnek vlastní stavbou.
Ta konstrukce je vcelku dost triviální. Koneckonců podobnou "nestvůru" si asi dovedu namalovat i já sám. :D
Spíš bude trochu problém v tom, že já nemám zkušeností s návrhem tak velkých modelů. Ono při menších se pochopitelně používaly nějaké osvědčené konstrukční postupy, tedy i rozměry/materiály nosníků a pod, tady je asi nutno už něco i propočítat, aby to bylo dostatečně pevné, ale přitom ne zas zbytečně, tím pádem těžké.
Taky se mi docela zamlouvá ten Čmelák :roll: , jen je otázka nakolik by mne bavilo s ním létat. Na akrobacii to jistě není a dělat "práškovací" lety, to by mi dlouho nevydrželo. Pro nedostatek adrenalinu by pak ten model jen zabíral místo ve sklepě. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 14.02.2020 10:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2373
Bydliště: Ústí nad Labem
Z rodiny Sticků existuje ještě tenhle fešák: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1225/ , možná ještě sehnatelný: https://www.ebay.co.uk/itm/362431310106


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz