Autor |
Zpráva |
MPml
|
Napsal: čtv 08.04.2021 13:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
RC_FB píše: A ano, i ta motorka s vytaženým klíčkem (a tedy zapalováním do zkratu=bez jiskry) byla v danou chvíli vznětovým motorem. (Taky jsem si postavil takový motor do pily, když jsem šel s tuningem trochu nadoraz...) To je samozřejmě nesmysl prvního stupně. Pokud dojde k přehřátí klasické jiskřivé svíčky (tj. k zážehu docházi i bez jiskry, o přehřáté elektrody), tak je to furt zážehový motor - protože dochází k zážehu směsi o ty přehřáté elektrody. Tečka.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
RC_FB
|
Napsal: čtv 08.04.2021 13:48 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.2.2020 Příspěvky: 105 Obrázky: 2
|
Proč se v téhle debatě vytahují speciální případy? O přehřáté svíčce není vůbec řeč. Je to otázka konfigurace motoru a spalovacího prostoru, zejména s ohledem na kompresní poměr. Nevím, jak ta motorka-moje pila rozhodně žádnou přehřátou svíčku nepotřebovala.
_________________ Taranis XD9+ na OTX 2.2.2 Django F5J-100
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: čtv 08.04.2021 15:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1986 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Naservíroval jsem "vznětový motor" googlu a ve všech obvyklých jazycích to překládá jako diesel, na plnění motoru kašle . A docela pěkný dělení (co všechno je diesel) je i tady. Každý s tím ale možná nemusí souhlasit...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 08.04.2021 18:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
V tom případě mi po celý můj modelářský život všichni lhali . Jen poznámku (obecnou) k automatickým překladům, jsou ustálené termíny, které automat ne vždy dokáže dobře přeložit. V jiných souvislostech jsem se třeba setkal s tím, že překladem wing commandera do češtiny jako "křídlový velitel", kulomety na stíhačce měly ráži 50 kalibrů, výměnná hlaveň kulometu byla označena za zásobník, bombometčík za dělostřelce a podobné nesmyslnosti. Pokud mi někdo nevěří, stačí si prohlédnout dokumentární seriály od WW II, s překladem od fy. SDI Media. V naší kotlině převažoval termín "detonační", byť se v debatách běžně říkalo diesely. Ano, jak poznamenal MPml, podle rychlosti hoření se rozlišuje o co vlastně jde. Pokud si dobře pamatuju, detonace je prudké zahoření v celém, objemu najednou, kdežto spalovaní v motoru má být po vrstvách (šíří se od bodu zážehu, a je jedno zda je iniciováno svíčkou či vznícením). Aby hoření bylo optimální, jsou proto navrhovány různé tvary spalovacích prostorů. Detonační hoření ve velkých motorech je nežádoucí, to už zde také někdo zmínil.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 09.04.2021 17:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Už jsem to nevydržel jen číst a musím taky zareagovat. Ono detonační hoření (klepání) je nežádoucí jak ve velkých tak i malých motorech. A plně souhlasím s MPml, že pojmenování detonační motor je nešťastné. Správnější by určitě bylo pojmenování "vznětový" a dokonce i ten mnohými zatracovaný pojem "dieselový" vystihuje jeho fyzikální podstatu přesněji. Ale v našich jazycích je pojem "detonační" natolik vžitý, že ačkoli jde skutečně o označení něčím, čemu se chceme vyhnout, tak už to nikdo nezlomí. To je podobné jako když se kdysi vžil pojem "videomagnetofón", co je sice absolutní nesmysl a správnější, odborníky narhovaný pojem "magnetoskop" se nikdy neujal. Naštěstí se tomu začalo říkat krátce "video" a nakonec už i ta skončila na smetišti přežitých technologií a pojem "video" nabyl správneho významu (tedy ne přístroj ale záznam). Jinak je pravda, že v německé a anglické terminologii se používa pro detoňáky označení "diesel". Např. v ruštině se to nazýva "kompressionnyj dvigateľ" (компрессионный двигатель, čili kompresní motor), ale na fóru dnes naprosto taky po vzoru anglosasů převažuje pojem "dizeľ" (дизель). Nejspíš to první, dvojslovné, dlouhé se už nikomu necce vyslovovat. I s zapomenutim videomagnegofonu jme asi mĕli štĕstí, že vĕtšina byla líná použivat ten jazykolam. K těm nesmyslům (prosím za prominutí, nechci ho urazit, ale prostě musím nazvat věci pravým jménem) co tady píše RC_FB - to se snad ani nemá cenu vyjadřovat. Automobilový vznětový dieselový motor tím, že se před startem zahřeje žhavením, rozhodně nestává zážehovým žhavíkem a modelářský zážehový žhavík se nestane motorem vznětovým. Starší diesely ty žhavítka ani neměly a přesto startovaly a fungovaly i bez nich. Nebo je měly, ale nežhavilo se automaticky, bylo jen na rozhodnutí řidiče zda před startem nažhaví, a taky často nežhavili, šetřili baterku a nastartovali. Ta spirála opravdu jen ulehčuje studený start, ale pak na funkci motoru už nemá žádný vliv. A kecy typu, že modelářský žhavík poběží i bez vlákna svíčky když už se jednou nahodí může říkat jen někdo, kdo nemá s tím žádné zkušenosti. Naopak, stačí i nadměrný pokles teploty vlákna a žhavík nefachčí. I přepálení vlákna za chodu (příliš teplá svíčka, moc vysoké otáčky, vysoký kompresní poměr, nebo příliš vysoké % nitrometanu) znamená okamžité zastavení motoru. A příkladem jsou i žhavící víceválce, zejména 2-válcové boxery, kde když při volnoběhu dojde náhodou k zhasnutí jednoho válce, tak ačkoli ten motor nezastaví, tak i jdoucí na plný plyn na jeden válec se bez přižhavování tím funkčním ten druhý, zhaslý válec už sám nenahodí. Proto víceválce potřebují ke své spolehlivosti přižhavování (v boxerex totiž podmínky plnění obou válců směsí jsou vždy mírně odlišné a při nízkém volnoběhu k tomu zhasínání opravdu dochází). Kdyby byla pravda to, co tu on tvrdí, tak by žhavíka stačilo rychle protáčet výkonným elektrickým startérem, i bez svíčky a motor by naskočil - jenže každý ví, že to není pravda, bez žhavení motor nenaskočí, nikdy. Taky ty skazky o tom, že motorka po zahřátí krásně jede i bez zapalování - no to se stávalo jen pilotům, kteří kradli nízkooktánový letecký benzín a při jízdě na něj s motorem seřízeným na vysokooktánový benzín, tedy pro něj nadměrně vysokým kompresním poměrem, docházelo k detonačním zápalům. Motor sice prý nějak jel, ale rozhodně ne krásně - no, oni dělali něco, co jejich motorce strašně škodilo a ušetřené peníze za palivo rozhodně nevyvážili potřebu včasnější generálky motoru.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
RC_FB
|
Napsal: pát 09.04.2021 21:09 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.2.2020 Příspěvky: 105 Obrázky: 2
|
Nesmysly-s tím žhavíkem jsem to napsal blbě. Samozřejmě zdaleka ne každý a chcípnutí pro pokles teploty vlákna (ulití při rychlém přidání při nastavené moc bohaté směsi a tak...) je samozřejmě mnohem častější varianta. Tohle a alchymie se svíčkami byl důvod, proč jsem se žhavíkům vyhýbal. Ale fakt jsem u kamaráda zažil exemplář, který (dostatečně teplý) chytil znova do čtvrt minuty i bez nažhavení. Ano, musel pokračovat vlastně pod plným plynem. A nemůžu vyloučit, že byl po tuningu... Motorky nevím. Pila byla Husqvarna 372 po dost důkladném tuningu a teplá jela i na volnoběh bez zapalování na Verva 98, takže o nízkém oktanovém čísle nemůže být řeč. Hůř se sbírala do otáček a snažila se vytrhnout z ruky
_________________ Taranis XD9+ na OTX 2.2.2 Django F5J-100
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pát 09.04.2021 21:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
No konečně , už jsem myslel, že tuhle válku o kočičí prd přehlížíš . Ta motorka byla jednak překomprimovaná (dost snížená hlava), měla karbec s o hodně větším průměrem. Už takto se mi ten motor dostal do ruky (údajně s tím někdo v 70 letech jezdil závody). Blbě to spalovalo a tak se v hlavě tvořil karbon (který jsem oškrábal, pak šel trochu líp), takže tomu "chodu" pomáhal i on. A máš pravdu, že ten chod nebyl nic moc, vždycky jsem to hned nějak chcípnul. Jet se na to určitě nedalo a nastartovat také ne. A vlastně o co jde, za pár let bude každý, kdo bude chtít provozovat čuďáka vyvrhelem, kdo nebude mít baterky, nebude in.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: sob 10.04.2021 15:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: ... za pár let bude každý, kdo bude chtít provozovat čuďáka vyvrhelem, kdo nebude mít baterky, nebude in. Rád bych sdílel Tvůj optimismus , ale já si myslím, že naše generace se toho nedožije a kdo ví jestli i ta příští. Ono totiž pohled do těch zářných elektro-mobilních zítřejšků vypadá asi takhle: Příloha:
Wired_Fatra.jpg [ 95.31 KiB | Zobrazeno 2348 krát ]
Jen s tím rozdílem, že dnes jsou ty hory přes ty dráty a sloupy pořád ještě vidět, ale v budoucnu nebudou, budou všude vidět jen ty dráty a stožáry. Laické veřejnosti se totiž soustavně zamlčuje fakt, že přes čerpací stanice dnes proteče cca 10x víc energie, než přes všechny dráty, co tu už natahané máme. I kdybych připustil, že elektro-mobilita se bude vyznačovat 2x větší účinností, než autonomní spalovací proces (o čem ale dost pochybuji), tak stejně těch drátů budeme potřebovat 5x víc. A to absolutně zanedbávám fakt, že ta energie se musí i nějak vyrobit a nejspíš taky skladovat (pokud opravdu chceme při zvyšování kapacity ve velkém využívat zejména obnovitelné zdroje). Já však vidím hlavní problém především v její dopravě. Už dnes má Německo obrovský problém v tom, jak dostat energii z větrných parků v Severním moři na průmyslový jih země. Kapacity jsou na hraně a to jen díky tomu, že mohou parazitovat na české a polské přenosové soustavě. Takže mne nejvíc mrzí, že se asi nedožiji toho, abych věděl jak tohle dopadne. Anebo možná jsem i rád, že se toho nejspíš nedožiji.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: sob 10.04.2021 15:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Ne, nejsem optimista, to se budu raději dohadovat, jestli MVVS 1,5D je detoňák, nebo diesel, a jestli MVVS 2,0 byl jen ve verzi G, nebo i D. K eletromobilitě, proč se uvádí doba nabíjení na 80% kapacity a ne na 100%? Když jedu k benzince, beru plnou (samozřejmě podle potřeby, ale opravdu většinou plnou, ta mi vydrží na většinu měsíce, není třeba každý den doplňovat - dobíjet, abych mohl ráno vyjet). Mimochodem už se objevily venku návrhy na zákaz nabíjení v určitých denních dobách, právě pro nedostatek zdrojů. A nikdo nemluvi o potřebných (obrovských) investicích na výstavbu siti, aby bylo možno nabíjet to předpokládané množství e-aut. Těch otazníků je mnoho, ale odpovědí málo..Ale už jsme zase mimo téma .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: úte 13.04.2021 18:53 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: stř 14.04.2021 7:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
DAF píše: že to je vlastně dieselový detoňák Předpokládám, že v tomhle případě to prodejce pojmenoval takhle proto, aby jeho inzerát našel vyhledávač podle obou možných klíčových slov.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 14.04.2021 9:43 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No, ono se tam najdou i jiné terminologické perly. Například toto https://aukro.cz/bila-cepice-pro-3liste ... 6981510634. Taková klíčová slova lepší šanci na vyhledávání rozhodně nezvýší. Ještě že je tam aspoň slovné spojení "3listé vrtule".
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 14.04.2021 9:45 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: ... že to je vlastně dieselový detoňák ... No, proč ne? Zkus nalejt do automobilového diesla místo nafty petrolej, nebo benzín a budeš z něj mít opravdu ten dieselovej detoňák. Ale jen na chvíli.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 14.04.2021 9:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Jardo, to bych se musel zeptat jeho, tvé vysvětlení má ale svou logiku. Ovšem na druhou stranu se v inzerátech opravdu objevují perličky - balkenkreuz je balkánský kříž, plán na modely jménem beilage 1 a beilage 2 (prodávající nechápal, že beilage není jméno, ale v překladu "příloha" a nejde o dva různé plány, ale jeden plán na dvou arších), RC motor MK-17 (co je na něm RC?) a tak bych mohl pokračovat. V každém případě s těmi motory onen dotyčný celkem dlouho obchoduje a proto se domnívám, že by o nich mohl něco vědět. Myslím, že jsem od něj také něco koupil. Mě prostě jen pobavila ta kombinace, asi jako bys řekl akumulátorová vrtačka na elektrické baterky.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: flyabit, uherlu a 31 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|