peta1 píše:
Aha, no do OS MAX 91 Surprass to chci právě lít... dosud mimochodem chodil na 5% nitra dobře. Takže fakt doporučuješ dva kanystry?
To snad nemůže být až takový problém, nebo ne?
Jinak ja jsem nezkoumal co píšou v návodu tvého nového Surprassu.
Ja mám ještě ten nejstarší OS FS-120 Surprass (tedy fakticky Surprass-I, ale číslovat to začali až od dvojky), co má v sobě i mechanický kompressor (něco jako turbo, ale poháněné od kliky). No a tam píšou přesně to, co jsem napsal. Yamadu YS FZ-110 mám taky, ale tu jsem zatím ještě nestartoval. Nicméně návod mám přečtený podrobně (dokonce jsem vytvořil plnohodnotný slovenský překlad, kdyby někdo potřeboval, rád zašlu PDF) a i nejaká zahraniční fóra o tomto motoru. Snižovat nitro i olej se tam opravdu nedoporučuje.
Jinak si myslím, že méně nitra asi motoru moc neublíží, jen se z něj nevymačká to jeho maximum a bude mít citlivější seřízení volnoběhu, větší citlivost na změny polohy nádrže (pochopitelne to ale neplatí u Surprasu s palivovou pumpou). Ale možná se bude i trochu víc přehřívat, protože nitro díky velkému skupenskému teplu odpařování motor vnitřně víc chladí. To si myslím, že asi tomu motoru může škodit nejvíc. Samozřejmě záleží to i od pracovních režimů, jak se používá, možná to ani v tomto ohledu vždy vadit nemusí.
A s tím doporučováním paliva v návodu se výrobci pochopitelně jistí.
Počítají spíš s horším a neodborným zacházením, takže je v tom pro zkušené i určitá rezerva.
Taky záleží i na kondici samotného motoru. Něco jiného je, když je motor v záběhu, nebo těsně po něm, a jiné je, když je v té správné kondici a zas jiné, když je už značně vyběhán. V první a poslední fázi života motoru to chce oleje spíš víc, ale v té střední se může i trochu ubrat, ale s citem. Ono totiž ubrání každých 2% maziva se projeví na výkonu asi tak jako by se přidalo 1% nitra.
Ovšem jen do určité bezpečné míry. Protože s rostoucím výkonem roste i tření, takže někdy je to dost na hraně. Pokud člověk nepotřebuje z motoru ten výkon ždímat (kvůli soutěžním pravidlům s omezením zdvihového objemu), tak je opravdu zbytečné si s tím zahrávat. Je pak mnohem lepší zvolit motor s větším zdvihovým objemem a ten plynem jen šimrat, než se snažit dostat z menšího technické maximum.