Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: úte 29.09.2015 19:16 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.12.2013
Příspěvky: 84
Musím se podělit o nečekanou radost: Nedávno náhodou nakouknu do hromady kovošrotu a zarazil mě tvar něčeho vespod - chladící žebra motoru! Ze zvědavosti jsem to vylovil a čtu- "LETNÁ 6 ".....!!! No to snad ne?! Jak to někdo může vyhodit? Takový konec si nezaslouží! Doma jsem ho opatrně rozebral a vymyl benzínem. Po prohlídce jsem zjistil že: stav celkem dobrý, píst drží tlak, ale zřejmě to bylo částečně přidřené na spodním ojničním oku. No, radost obrovská :D !!!!!


Přílohy:
IMG_4598.JPG
IMG_4598.JPG
[ 94.21 KiB | Zobrazeno 4025 krát ]

IMG_4595.JPG
IMG_4595.JPG
[ 85.38 KiB | Zobrazeno 4025 krát ]

IMG_4601.JPG
IMG_4601.JPG
[ 71.7 KiB | Zobrazeno 4025 krát ]

IMG_4633.JPG
IMG_4633.JPG
[ 92.32 KiB | Zobrazeno 4025 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: úte 29.09.2015 21:22 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 15.10.2009
Příspěvky: 84
Bydliště: Chalupy (u Merklína)
úžasný nález, gratuluji !!!
Na Tvém místě bych asi nad haldou šrotu jako pamětník uronil slzu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: úte 29.09.2015 22:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7125
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Na slzy bych se klidně vykašlal, řekni kde ten tvůj kovošrot je. Třeba by se tam našlo i něco dalšího :lol: . Dost podobným způsobem jsem kdysi získal také několik motorů. Sice ne tak starých, ale všechny také ve velmi slušné kondici, běhají. Jen prostě někomu překážely na půdě a nenapadlo ho nic lepšího, že je vyhodit. Bohužel takové štěstí už mít nebudu. Původní majitel je vyhodil na kontejner s odpadem a jiný soused - obchodník s kovy (ale žádný francúz z Alžíru!) mi je přinesl, protože věděl, že do toho dělám. Ten soused už bohužel obchoduje s barevnými kovy o levell výš.

Takže gratuluju ti k nálezu a na rovinu ze srdce závidím.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 8:18 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2452
Bydliště: Ústí nad Labem
Tak to je opravdu poklad. Píst vypadá dokonale a futro snadno vyměníš.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 13:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
Proč by ho měnil :o - vyčistit a do vitríny :wink:

Tedy fakt skvělý nález. Taky Gratuluji :D
Tedy vidět to v kovošrotu - to se musel starý pan Bušek v hrobě obracet. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 14:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2452
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
Tedy vidět to v kovošrotu - to se musel starý pan Bušek v hrobě obracet.
To určitě. Vždyť on pro jejich výrobu riskoval život. Vyráběl je (i) za války, kdy použití barevných kovů pro jiné účely než válečné bylo trestné. (O původu materiálu na vložky válců raději ani nemluvě...)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 14:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.9.2013
Příspěvky: 713
Obrázky: 2
Super nález !


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 17:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7125
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
JardaRůžička píše:
To určitě. Vždyť on pro jejich výrobu riskoval život. Vyráběl je (i) za války, kdy použití barevných kovů pro jiné účely než válečné bylo trestné. (O původu materiálu na vložky válců raději ani nemluvě...)

Někde jsem četl (Kalina Modelářské motory? nevím), že slitinu Al na bloky tavil doma v upravených kamnech a na trubky na válce chodil na nějaké letecké vrakoviště a řezal CrMo trubky z vraků letadel. No a výroba za války, podle legend, které kolují krajem, to byla kapitola sama pro sebe. O provozu motorů by se prý také dalo vyprávět. Sehnat slušné palivo se rovnalo zázraku. Byly to směsi všeho možného.

Kdyby se původní majitel podíval na net, např. Aukro, zcela jistě by on nyní zamáčknul slzu v oku, kdyby viděl, za jaké sumy se takové věci, hlavně originály ve slušném stavu, prodávají. Jeho smolík :lol: , tvoje výhra.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 30.09.2015 19:48 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.12.2013
Příspěvky: 84
Dík kluci, jsem rád, že se vám líbí... Něco jsem si přečetl o motoru na netu, vložka je opravdu zalitá do válce z trubek havarovaných vojenských letadel (to je teda příběh, kdo ví, co ten kousek kovu prožil.....), všechny díly motoru jsou poctivě odlity do písku, na deflektoru pístu jsou vidět tahy pilníku... Tam je příběh jak ve staré knížce, škoda, že nám to ten motor nemůže povyprávět.
No, zatím ho nebudu nijak opravovat ani startovat, zřejmě půjde na čestné místo na poličku, vedle BE 4, o kterém jsem zde psal někdy koncem zimy.
Ještě chci poprosit- nerozepsal by se někdo o té malé zapalovací svíčce? Tahle malá věc je mi neznámá. Dá se to nějak odzkoušet, jestli je funkční, a nebo- vyrábí se to ještě? Jaké napětí do toho má jít?
Martin


Přílohy:
IMG_4599.JPG
IMG_4599.JPG
[ 78.61 KiB | Zobrazeno 3132 krát ]

IMG_4611.JPG
IMG_4611.JPG
[ 75.56 KiB | Zobrazeno 3132 krát ]

IMG_4613.JPG
IMG_4613.JPG
[ 83.62 KiB | Zobrazeno 3132 krát ]

IMG_4635.JPG
IMG_4635.JPG
[ 88.74 KiB | Zobrazeno 3132 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: čtv 01.10.2015 9:32 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2452
Bydliště: Ústí nad Labem
Ta svíčka byla zřejmě rovněž vyrobena "na koleně". Asi to nebude funkčně (hlavně na životnost izolátoru) žádný zázrak a pro létání by se jistě dala nahradit jinou, zato je skoro zázrak a výtvor zlatých českých ručiček (včetně hlavy), že ji někdo za tehdejších okolností dokázal stvořit. Nejspíš je rozebratelná, takže by měla jít "přečíst" a stvořit znovu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: úte 28.01.2020 19:46 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 10.8.2010
Příspěvky: 7
Bydliště: Lázně Bohdaneč
Chlapi, nevíte někdo co je to za motor?


Přílohy:
IMG_8355.JPG
IMG_8355.JPG
[ 57.45 KiB | Zobrazeno 1716 krát ]

IMG_8357.JPG
IMG_8357.JPG
[ 61.7 KiB | Zobrazeno 1716 krát ]

IMG_8364.JPG
IMG_8364.JPG
[ 62.5 KiB | Zobrazeno 1716 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 29.01.2020 7:38 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
martin250 píše:
Dík kluci, jsem rád, že se vám líbí... Něco jsem si přečetl o motoru na netu, vložka je opravdu zalitá do válce z trubek havarovaných vojenských letadel (to je teda příběh, kdo ví, co ten kousek kovu prožil.....), všechny díly motoru jsou poctivě odlity do písku, na deflektoru pístu jsou vidět tahy pilníku... Tam je příběh jak ve staré knížce, škoda, že nám to ten motor nemůže povyprávět.
No, zatím ho nebudu nijak opravovat ani startovat, zřejmě půjde na čestné místo na poličku, vedle BE 4, o kterém jsem zde psal někdy koncem zimy.
Ještě chci poprosit- nerozepsal by se někdo o té malé zapalovací svíčce? Tahle malá věc je mi neznámá. Dá se to nějak odzkoušet, jestli je funkční, a nebo- vyrábí se to ještě? Jaké napětí do toho má jít?
Martin

Ta svíčka na 99.9% bude nepoužitelná - originál se používala Rychly a nebo ty samý svíčky, co byly v motorech od Kordy.
A s tím futrem kliky taky opatrně - je narádlovaný a taky zalitý. U Gusty standardní technologie - co šlo zalejt, zalil :lol: .
Z důležitějších věcí ještě pozor na nálitky pro šrouby u předního víka, jsou poměrně subtilní, materiál odpovídající době vzniku a tak zejména pokud někdo udělá těsnění za papíru pouze jako mezikruží, tak je to jistota ulomení.
Pokud má ten motor kompresi, tak je to spíš takové neobvyklé - jednak výbrusy u letné byly obvykle odpovídající použité technologií (násada od smetáku), ale hlavně ty CrMo trubky při tom zalití se deformovaly a měnily strukturu - prostě každá technologie má svoje plusy i mínusy.
Letných mi prošlo rukama xx kusů, a asi pořád mám i na přední víko, hlavu a držák kontaktů někde ještě modely (xx jsem jich kdysi pro náhradu rozlámaných, odlil).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 29.01.2020 15:23 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 9455
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
DAF píše:
na trubky na válce chodil na nějaké letecké vrakoviště a řezal CrMo trubky z vraků letadel.
na to si taky vzpomínám.... Byl tam cca citát "byl to dobrý materiál, pilka se rychle opotřebovala"..


A samozřejmě gratuluji k nálezu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Letná 6,3 z kovošrotu
PříspěvekNapsal: stř 29.01.2020 16:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5625
Bydliště: Žilina SR
MPml píše:
Z důležitějších věcí ještě pozor na nálitky pro šrouby u předního víka, jsou poměrně subtilní, materiál odpovídající době vzniku a tak zejména pokud někdo udělá těsnění za papíru pouze jako mezikruží, tak je to jistota ulomení...


Tos mi připomněl, že i u posledních sérii motorů MVVS2,5, kde bylo plastové zadní víko karteru, dávali to těsnění jen ve tvaru O kroužku, patky se ohýbaly. No a mně se kvůli tomu i ty plastové ulímaly a dokonce to mělo za následek, že se celé víko rozpraskalo. Motor začal blbnout a ja stále netušil proč. Ale zaznamenal jsem úniky spáleného oleje do prostoru motorového lože, motor jsem vyndal a hned pochopil co je ve věci. Nu vytočil jsem nové víko z duralu, ale i tam hned tvarové těsnění i s patkama. Od té doby pohoda. Měl někdo z Vás podobný problém?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz