OrDa
|
Napsal: sob 11.07.2015 21:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
|
Je to motor samozápalný (zvaný též detonační). Jako palivo se používá směs éteru, petroleje a ricinového oleje. Ten šroub na hlavě slouží k nastavení komprese protipístem. K zážehu dochází tak, že při kompresi stoupne teplota nad zápalnou teplotu éteru. Karburátor to samosebou má. Máš ho tam, jen mu chybí jehla. Mimochodem - tenhle kousek má sání řízené membránou, což se moc nevidí. A má spotřebu jaxviňa.
Naposledy upravil OrDa dne ned 12.07.2015 19:37, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: sob 11.07.2015 23:25 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Tuhle Jenu jsem kdysi měl v Terry. Na hlavě byl klasický T šroub na štelování komprese a pojišťovací páčka aby se šroub komprese zajistil proti pootočení. Tady to je asi taky ale na fotce je to blbě vidět. S tou sací membránou byla možnost nastartovat na obě strany otáčení. Ale musela se správně předpružit aby již minimální podtlak z karteru ji dokázal odchlípnout ale aby dobře těsnila, jinak se Jena nedala nastartovat. Taky stačilo nepatrný smítko pod membránou a nešla nahodit. Orda má pravdu, strašně žrala a skoro všechno zase vyházela výfukem ven. Terry měl po každým letu zcela poblitej trup olejem. Výkonově byla lepší než MVVS1,5D. Kouknu se, jestli ji nemám v bedně v garáži. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 12.07.2015 5:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
4 sergio při rozebírání si dej pozor na polohu dílů. Díly si za dobu provozu "sedly" a změnou můžeš motor prakticky vyřadit z provozu (např. nebude těsnit, pokud ho nastartuješ , tak se budou díly "zabíhat" znovu a tím výrazně zkrátíš životnost). Jinak o palivu si pořečti zde viewtopic.php?t=28288&start=0 . Ono nahodit déčkový motor chce trochu šikovnosti a naučit se "ty správné tance". Už dlouho jsem žádný nestartoval, v provozu se žhavíky je určitý rozdíl. Při startování nasaješ po zacpání karbecu palivo, také se trocha stříkla přímo do válce. Pak se za současného seřizování komprese (viz šroub na hlavě) prudce protáčela vrtule. Párkrát to koplo a praštilo tě to přes prsty, až se motor nakonec rozběhl. Doladěním komprese a jehly karbecu jsi pak motor došteloval. 4 Celeron, prosím tě zkus rozvézt formulaci "správně předpružit". Pokud na to byl nějak spešl grif, napiš. Mám Jenu doma, ale zatím jsem se nedostal k jejímu zprovoznění.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 12.07.2015 9:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Já bych ten motor vyčistil jen tak jak ho máš rozebraný, protože ta vložka (válec) je do karteru zašroubovaná a po rozebdání už jí nedotáhneš do stejné polohy vůdči pístu. Ta planžeta ale vypadá, že je orezlá a bude se muset udělat nová, aby byla opravdu hladká a rovná. Zrovna tak to chce zalapovat dosedací plochu na zadním víku. Ta planžeta se napružovala tak, že se uchopila v místě toho zúžení, za delší stranu, do nezmordovaných plochých kleští (bez zoubků) a ta patka, co přijde pod šroub se nepatrně napružila. Ale opravdu jen nepatrně, aby dobře přiléhala na otvor. Už si ale nepamatuju její přesnou tloušťku, jestli to bylo 0,05 nebo 0,1mm. Máš ale její vzorek tak ho změř. Její tvar ale musíš vybrousit. Nůžkama ji zohýbáš.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 12.07.2015 11:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Lark to popsal dobře. Ta planžeta se dá odzkoušet "na hubu" s zataženou jehlou. Na lehkej fuk do difuzéru nesmí mít odpor a při sání nesmí propouštět. Pokud není na planžetě důlková koroze, povrchovou rez vygumovat do lesku šedou stranou Kohinoor 6541/40, každý papírnictví. I na hliníkový sedlo se dá použít. Válec radši nešroubuj, bude to nejspíš zapečený k nepohnutí a pokud to vemeš násilím třeba ve svěráku fasákem, tak motor zničíš. Namoč ho na pár dní do benzínu, petroleje a až ty napekliny změknou, zkus je tvrdou dřevěnou špejlí co nejvíc rozšťourat a pak vydrbat kartáčkem na zuby. Nepoužívej na to čističe na spáleninu vařičů a grilů, vetšinou žerou hliník. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 12.07.2015 12:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Jinak na šroubování té vložky se používal půlkruhový klíč se zobáčkem, který se zaklesnul do výfukové štěrbiny. Ale nepovoluj jí. Udělej to jak radí Celeron.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: ned 12.07.2015 12:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Larku, právě tím hákem jsem ji zničil. Nepatrně se poškodila hrana výfuku a pak se v tom místě rafnul píst. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 12.07.2015 13:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Jo, taky se mi to povedlo, ale přišel jsem na to včas. Ten zobáček se musel upravit, aby nezasahoval až dovnitř. Lepší bylo použít objímku na celý průměr, třeba z hliníku, staženou šroubem. Hasák nebo sikovky, ale taky rozhodně nedoporučuju. To je spolehlivý způsob na zničení. Myslím, že v jeho případu je ale vyndavání vložky nerozumné. To vyčištění karteru pod pístem a oprava té planžety, by měly stačit.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: ned 12.07.2015 14:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Podobným způsobem jsem sprovodil z tohoto světa OTM 0,8 Colibri. Jen s tím rozdílem, že jsem ten klíč někde velmi pečlivě uklidil a nemohouc ho najít, jal jsem se motor rozebírat pomocí jiného vercajku. Výsledek byl stejný, poškozený sloupek u výfuku, samozřejmě na vnitřní hraně, a pak z toho byla rýha na pístu. Ten zcela logicky už neměl čím těsnit .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Vlasta2
|
Napsal: ned 12.07.2015 17:17 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 3.9.2013 Příspěvky: 770 Obrázky: 2
|
Když se dívám na ty fotky, jako bych se díval na své dětství. Jenu 2,5 jsem taky měl. Když se mi po neskutečně dlouhé době podařilo rodiče přesvědčit, že 175,- Kčs opravdu velice nutně potřebuji pro svůj modelářský rozvoj, slavnostně jsem dojel tramvají do prodejny Modelář v Jindřišské ulici, vystál jsem si tradiční frontu a pak už jsem s papundeklovou krabičkou jel netrpělivě domů a cestou jsem krabičku min. 10 otevřel a díval se, jestli to tam fakt je a jak je to úžasná věc. Marně přemýšlím, kde ten motor vlastně je, na 100% jsem ho nevyhodil, jen někam důkladně uklidil. Měla by tam u něj být ještě Jena 1,5 . Ta byla červená a stála pouhých 130,- Kčs ......... Při ceně páru polokecek á 35,- , jsem byl tenkrát vlastně boháč
|
|
Nahoru |
|
|
sergio
|
Napsal: ned 12.07.2015 21:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 3.1.2010 Příspěvky: 251 Bydliště: Liberecko
|
Děkuji za rady začal jsem tím že jsem celý motor ponořil do benzínu natural 95 tak uvidíme jak bude vypadat za pár dní. zatím děkuji, píst asi demontovat nebudu vypadá to, že bych musel použít velké množství síly a to se mi nechce. Pak se budu muset zaměřit na tu planžetu protože neprošla testem na sání a foukání a taky budu muset nějak obnovit ten karburátor nemám tam žádnou jehlu. jen jednu ,, trysku s malinkou dírkou umístěnou v pravo a kuželovou ,, trysku s nějakým zkrouceným drátkem na boku na levé starně.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: ned 12.07.2015 21:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Na tu trubičku s dvouma drážkama přijde přívodní hadička paliva a jehla by měla být na druhé straně, jak je ten drátek. Ten by měl sloužit pro pojištění polohy jehly, na které by měl být vroubkovaný kroužek. Uvnitř té kuželové trubičky pro jehlu by měl být jemný závit, ale už nevím jaký. Jehla by měla mít hodně táhlý kužel, aby se dalo citlivě seřídit množství paliva. Někdo kdo ten motor má by ti tu jehlu moh změřit a namalovat. Při troše šikovnosti by se dala ve vrtačce vybrousit i doma.
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pon 13.07.2015 8:28 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
sergio : Kolegové Ti předali dost užitečných rad, ale obecně - nedej se příliš vyplašit. Ty motory (je to Jena 2,5 ccm) byly naprosté nezmary, měl jsem jich několik, se sáním řízeným membránou (jako tato) i s rotačním šoupátkem. Narozdíl od kolegů jsem u těch s membránou extrémní spotřebu nezaznamenal, navíc bude vždycky menší než u žhavíku. Když se memrána unavila, prostě jsem ji otočil, je symetrická. Je pravda, že s tím obstřikovým vyplachováním ten motor toho hodně vyprská na model, ale to je spíš tím, ze palivo obsahuje dost oleje, který se nespálí a jen parojde a také tím uspořádáním výfuku. Nedělaly se k nim tlumiče, jen sběrače spalin. Ty jsem si ale snadno i vyráběl z cínovaného plechu spájením obyčejnou cínovou pájkou. Jeho výfukové plyny jsou chladnější než u žhavíku a pájení to vydrží. Rovněž označování polohy dílů není moc důležité, je spíš k ničemu, protože válec je v karteru na jemném závitu, který prostě musíš utáhnout - a kam si sedne, tam bude. Měl jsem těch motorů víc, různě jsem díly kombinoval a posloužily mi hodně. Palivové jehly byly kalené a tedy dost křehké, lámaly se ochotně. Navíc na nich byl závit M1,7; víckrát jsem tedy vyráběl jiné se závitem M2, protikus jsem na něj přeříznul. Palivo se raději pokus pro začátek sehnat hotové, i když namíchat se dá. Špatně se ale shání éter. Palivovou hadičku nesmíš použít silikonovou, nepřežije to. Když to posháníš a budeš se pokoušet ho oživit, chce to určitý postup: - předběžně otevřít jehlu tak na tři otáčky a nasát palivo - kompresní šroub hodně povolit (protipíst Ti ale "odskočí" až při protáčení) - při nahazování vždy šroub povolit o 1/ otáčky a protočit - když nechytne, utáhnout o otáčku a o 1/2 otáčky vrátit - opakovat až chytne, pak obvyklým způsobem předběžně doladit směs palivovou jehlou - pomalu utahovat kompresní šroub, otáčky porostou do maxima, pak začnou klesat, tehdy asi o 1/2 otáčky povolit - načisto doladit směs jehlou Vypadá to složitě, ale po nacvičení takhle detonační motor nahodíš bezpečně do 1 minuty. Když už byla Jena seřízená, chytala obvykle na 1 - 2 protočení. Pozor, detonační motory, jsouce uchlastány, šly často pomstychtivě po prstech svých majitelů. Proti tomu slouží to opatření při nahazování vrátit vždy kompresní šroub o 1/2 otáčky. Vhodná vrtule je 220/120, raději hmotnější plastová. Vlasta2 píše: Měla by tam u něj být ještě Jena 1,5 . Ta byla červená a stála pouhých 130,- Kčs Ta cena sedí, ale kubatura ne, měla jen 1ccm. 1,5 ccm Jena v sortimentu neměla. Mimochodem - měli je vyrábět učni v podniku Karl Zeiss Jena...
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 13.07.2015 11:13 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Vlasta2 píše: Když se dívám na ty fotky, jako bych se díval na své dětství. Jenu 2,5 jsem taky měl. Když se mi po neskutečně dlouhé době podařilo rodiče přesvědčit, že 175,- Kčs opravdu velice nutně potřebuji pro svůj modelářský rozvoj, slavnostně jsem dojel tramvají do prodejny Modelář v Jindřišské ulici, vystál jsem si tradiční frontu a pak už jsem s papundeklovou krabičkou jel netrpělivě domů a cestou jsem krabičku min. 10 otevřel a díval se, jestli to tam fakt je a jak je to úžasná věc. Marně přemýšlím, kde ten motor vlastně je, na 100% jsem ho nevyhodil, jen někam důkladně uklidil. Měla by tam u něj být ještě Jena 1,5 . Ta byla červená a stála pouhých 130,- Kčs ......... Při ceně páru polokecek á 35,- , jsem byl tenkrát vlastně boháč Pamatuji si podobné pocity, které jsem zažíval při koupi každého svého nového motoru v dětštví. Ale v mém případě to byly většinou sovětské motory, kde bohužel vzhledem k nevalné kvalitě (až na výjimky) v provozu (nebo spíš pokusu o provoz) přicházelo nepříjemné vystřízlivění. Z ruských motorů se kterými se mi podařilo i opravdu létat bych jmenoval MK-16, Mk-17, Meteor MD-2,5 a Kometa MD-5, OTM-0,8 Kolibri, OTM-1,5 Stryž a OTM-2,5 Sokol. Například MK-12V se mi nepodařilo zprovoznit ani jednu (většinou nepřežily záběh), Sokolu se dost rychle zlomila kazová ojnice , Stryžu zase klikovka. MK-16/17 byly vcelku nejpovedenější a MD-2,5 Meteor a MD-5 Kometa mám funkční dodnes. Taky jsem měl Ritm 2,5, bohužel z nějaké nepovedené série s velmi volným pístním čepem - takže byl po záběhu nepoužitelný. Ale s tou Jenou se pleteš, jedenapůlka se nikdy nevyráběla, jen 1cm3 s tou červenou hlavou a předním sáním (ovšem řízené pístem) a pak s černou hlavou byly 2cm3 nebo 2,5cm3 (lišily se jen vrtáním) ať už v membránovém nebo šoupátkovém provedení. Já jsem Jenu-1cm3 měl taky (dávno prodal I s modelem) a s Jenou 2,5 jsem taky létal a startoval, ale sám ji nikdy nevlastnil - měl jsem ji jen půjčenou.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|