Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 104 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 12:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
JardaRůžička píše:
...nedej se příliš vyplašit. Ty motory (je to Jena 2,5 ccm) byly naprosté nezmary...

Nezmary jsou prakticky všechny detoňáky, ale jen v dobrých rukou. :mrgreen: Naopak u začátečníka bych se obával, že ho může poškodit. Zejména s přitahováním kompresního šroubu se musí velice opatrně, radši začít s menší kompresí a pozvolna přitahovat dokud nezačne motor bafat. Pokud se to náhodou přežena až tak, že motor nejde protočit přes horní úvrať, tak než to zkoušet násilím je lepší motor rozebrat a vyrazit protipíst na tvrdé dřevěné podložce kladivem pomocí bukového kolíku. :!:
Ale dobrou zprávou je, že detonační motory JENA nikdy nemívaly ty protipísty příliš těsné a vracely se celkem snadno. I proto však museli mít na regulačním šroubu onu kontrovací páčku, aby se za chodu komprese nepovolovala. :wink:
JardaRůžička píše:
Palivové jehly byly kalené a tedy dost křehké, lámaly se ochotně. Navíc na nich byl závit M1,7; víckrát jsem tedy vyráběl jiné se závitem M2, protikus jsem na něj přeříznul.


Jó, ty jehly byly opravdu velice zranitelné. :(
JardaRůžička píše:
Palivo se raději pokus pro začátek sehnat hotové, i když namíchat se dá. Špatně se ale shání éter.

Étér se dá sehnat v zdravotnických laboratořích, pokud má v té brandzi nějaké známe, tak by ho mohl sehnat. Je sice pravda, že ten laboratorní je superčistý, tím pádem i velice drahý, který spalovat v motoru je škoda, ale pro tuto kubaturu když sežene 2 deci, tak bude mít paliva až-až.

Ricín se dá koupit, může se ale doplnit půl na půl mnohem levnějším olejem M2T pro dvoutakty (například 10% ricínu a 15%M2T), dobře zaběhaným motorům to dokonce vyhovuje.

Petrolej se dá snadno koupit v drogerii, ale stejně dobře lze místo něj použít i obyčejnou motorovou naftu.

AmilNitrid je drahá, těžkosehnatelná přísada, která má smysl jen v soutěžním létání pro zvyšování výkonu. Tu bych neřešil, ta tam být nemusí.

JardaRůžička píše:
Palivovou hadičku nesmíš použít silikonovou, nepřežije to.

Palivová hadička musí být buď z klasické gumy, nebo se hodí I ta, co je prodávána pro benzínové motory. Hadička pro žhavíky ze silikonové gumy se dost rychle rozleptá a naboptna - pak se trhá a samovolně slézá z fitinek. Dá se použít I průhledná chlorvinylová hadička (měkˇčený PVC), například z použitých infuzních souprav. Jen její nevýhodou je to, že v éteru se dost rychle rozpustí všechna ta změkčovadla a hadička ztvrdne na kámen. :cry: Ale to zas tolik nevadí, pokud k tomu dojde, tak se při případné demontáži/montáže prostě vždy použije nová.
JardaRůžička píše:
Když to posháníš ... chce to určitý postup:
...

Postup je přesný jak píše Jarda. Nemám k tomu co dodat. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 12:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.9.2013
Příspěvky: 770
Obrázky: 2
S tou kubatůrou asi máte pánové pravdu. Jena byla asi skutečně 1 cm3 . Už je to fakt delší doba .....
Palivo jsem si tenkrát míchal a nahazování chtělo cvik. Každý motor měl svoje a kdo to neznal, nadřel se. Starší kozáci používali kožené rukavice, my mladý frajeři jsme měli od kvalitních dřevěných vrtulí rozřezaný a pomlácený prsty :D Měl jsem (mám ?) 2,5 s planžetou a pravidelně jsem ji otáčel . Papírové těsnění nebylo moc k mání a skoro vždy se mi ho podařilo přetrhnout .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 17:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Zcela bych nesouhlasil s Jardou Růžičkou ohledně značení dílů. Máš pravdu s válcem, ten prostě nejde otočit jako např. u MK-17. Ovšem ojnici a píst bych raději vracel do stejné polohy, v jaké byl zaběhnut. Ojnice si nějakým způsobem sedla na čepy a píst si také udělal "cestičku" ve válci. Mohu doložit, mám MVVS 1,5D a běhal v určité sestavě. Náhodně jsem zjistil, že píst je namontován obráceně (má výřezy pro správné krytí s kanály, srovnával jsem to s druhým motorem). Píst jsem tedy otočil a ouha, najednou svině začal profukovat, přesto, že před tím perfektně trěsnil.

4 sergio, pokud nemáš náhradní trysku s jehlou, mohl bys tam dát náhradu. Zkus sehnat tuhle sestavu na MVVS 1,5, nebo na Modela 2 Junior. Z té Modely by to možná i bylo lepší. Kdybys to delší dobu nemohl sehnat, ozvi se po SZ. Jinak kdysi jsem používal hadičky, které se používají na kapačkách. Nevím už kde jsem k nim přišel, ale šlo to s nimi. Pravdou ale je, že po delší době tvrdly. Jinak hadičku určenou přímo na déčkové motory jsem před (dnes již mnoha) lety sehnal v RCM. Zkus se podívat na Pelikána, nebo na RCM, třeba něco najdeš.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 18:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2010
Příspěvky: 251
Bydliště: Liberecko
panejo ani jsem nečekal že dostanu tolik cenných rad za které moc děkuji. Dnes jsem se byl podívat v malé modelářské prodejně po palivu, bohužel mi bylo zděleno, že se jedná o zastaralou technologi kterou udržují jen nadšenci a tak, že už se palivo koupit nedá, takže budu muset zkusit namichat sám uvidíme to má asi ještě čas, ted nechám do víkendu ten motor odmočit v tom naturalu 95 a pak jej povyčistit a zkusit se podívat na tu planžetu a nějak začít zkoumat kde bych sehnal tu jehlu, popřípadě disponuji soustruhem tak nějakou udělat, ale neznám rozměry ani požadovaný tvar. Ale je mazec kolik lidí se našlo a ochotně prozradili svoje tajemství provozu těhle moturku. Zatím mě rozchození nějak netrápí ani nemám pro motor využití spíš bych si to chtěl zkusit když už jsem to koupil a pak možná k tomu koupim nějakou stavebnici od Sigu uvidíme.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 19:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Dával jsem ti odkaz na palivo pro déčka. Zkus to pročíst. Nebo pohledej zde na mánii, myslím, že to nebyla jediná diskuze na toto téma. Na "historických" akcích se to dá prý ještě sehnat. Jinak pokud bys měl zájem dát historika do historika, mám nějaké plánky na modely, kam by správně takový motor patřil. Např. Junior XII, ale i další. původně to jsou volňásci na motor 1 - 2ccm, krabicovitý, většinou plaňkový trup, hornoploch s velkým vzepětím (takže dost stabilní). Muselo by se to upravit na RC. Mimochodem, teď prásknu kolegu, veka1 má rozsyp na model Major - http://eshop.rcrevue.cz/index.php?page= ... t&Itemid=1 . Tady máš odkaz http://www.vekamodel.cz/historici/major ... roku-1966/ na jeho stránky, i s tou stavebnicí.
A s tou jehlou (celá sestava - tryska, jehla, aretace z Modely), tu mám na tom motoru a předchozí majitel říkal, že mu to tak běhalo bez problémů.
A já mám problém, moje planžeta pěkně píská, ale netěsní. Ano, psalo se, jak to opravit, jenže já nemůžu povolit ten zasr...rezlej šroub (tedy jen doufám, že jen chytil liščí vocas a proto se nechce pustit).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 13.07.2015 22:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Ještě k tomu čištění. Pokud máš ultrazvukovou pračku, nebo někoho kdo jí má, hodně ti to čištění usnadní. Ten ultrazvuk naruší usazeniny i v nepřístupných koutech. Roztoky můžeš i prostřídat (benzín, petrolej, nitroředidlo), i když se hořlaviny nemají do UZ praček používat (kvůli možnosti vznícení), ale když je přiklopená víkem, není tam na hoření kyslík. Provozuju to tak běžně. Udělej praní třeba v benzínu, vydrbej kartáčkem, pak třeba nitroředidlem a zase vydrbat... Jde to rychle a nemusíš několik dnů čekat, až se to odmočí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 7:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.3.2005
Příspěvky: 855
Bydliště: Vinohradská 48 Praha 2 ČR
Lark píše:
Jinak na šroubování té vložky se používal půlkruhový klíč se zobáčkem, který se zaklesnul do výfukové štěrbiny. Ale nepovoluj jí. Udělej to jak radí Celeron.


Hlava válce se povolovala pomocí dvou otvorů stejným způsobem, jako kotouč u rozbrusu. Jehlu použij z MVVS 2,5 která je určena do difuzéru, je u každého motoru a zbyde při použití RC karburátoru. Palivo si můžeš namíchat sám říkali jsme mu třetinové 1/3 éteru,1/3petroleje, nebo nafty,1/3rycínu. Pozor na prsty:-) při nahazování to chce cit, otočit jehlu o dvě otáčky, stříknout pod válec, a bouchat do vrtule a při tom pomalu utahovat protipíst a neztrácet naději:-) V úplných začátcích jsem to kolikrát ani nenahodil, než jeden získal cit. přeji hodně úspěchů. Ohledně nahazování radši požádej nějakého staršího modeláře, který má s detoňáky zkušenost, nebo se budeš trápit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 9:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jehla se dá uzpůsobit opravdu z jakéhokoli motoru podobné kubatury (1,5 až 2,5) ale i z větší. Jen aby pasoval vnější průměr a délka tak, aby otvor trysky sedl cca do poloviny difuzéru (když tak vytoč na soustruhu nějaké podložky). Pokud máš soustruh, tak vyrobit trysku není zas takový velký problém, sám jsem vyrobil nejednu a to I v dobách kdy jsem ani neměl soustruh a točil jsem to pilníkem v elektrické vrtačce.

Palivo opravdu není žádný problém si namíchat pokud se Ti podaří sehnat ten diethyléter. :) Pro již zaběhaný motor bych ale tu třetinkovou recepturu už nedával - je to zbytečně moc oleje a všechno bude pak zamazáno od něj. Doporučil bych proto složení 40% éteru, 35% nafty nebo petroleje 15% olej pro dvoutakty M2T (nebo ten co se používá do 2T kosaček a motorových pil např. zn. Stihl a pod) a 10% ricínový olej (klidně i ten z lékárny).

Co se týče čištění, tak ultrazvuk je dobrý nápad. Jde hlavně o to, že mezi kuličkami ložisek mohou být zaschlé zbytky ricínu, které jen tak odmočením rozpustit nejdou. Jinak ne tohle účinkuje lépe nitroředidlo C-6000 než ten benzín. Ale taky je dobrý způsob rozebrat motor na díly, ty dát do hrnce s vodou a trochou saponátu (Jar, Pur a pod., ale ne prášky nebo tablet do myček! Ty leptají hliník!) a dlouze vařit, pak čistit mechanicky starým zubním kartáčkem. Ale nikdy ne drátěným (ani tím mosazným), nebo už vůbec ne smirkem! To jsou pak nenapravitelné škody na povrchu dílů.
Pokud bys chtěl vyndávat ložiska, tak při dostatečném nahřátí klikové skříně teplovzdušnou pistolí vypadnou ze sedel samy.

Jinak detoňáky se velice dobře nahazují startérem, jen se to nesmí přehnat s kompresí a přechlastat. Motor si svou sací schopností karburátoru při točení startérem natáhne dostatek paliva sám.
Ale taky souhlasím, že pro začátek je lepší přizvat někoho zkušeného.

S povolováním žebrované černé hlavy a samotné vložky válce velmi opatrně. :o Závit je tam jemný a pokud je v něm zaschlý ricínový olej (jako že určitě je) tak to jde velmi ztuha. Klíč na hlavu je třeba si vyrobit z kusu 3mm ocelového plechu do kterého se zalisují 2 kolíky tak aby přesně zapadly do otvorů v hlavě. Dá se to vyrobit I z kusu ocelového drátu vhodného průměru, který se zahne do U a konce pak na jednu stranu do pravého úhlu. Ale tím drátem to lze povolit jen když to není příliš zapečené, jinak hrozí, že se ohne, konce se vysmeknou z těch důlků a povrch hlavy se poškrábe. V žádném případě se nepokoušej povolovat tu hlavu pomocí kleští, nebo svěráku! Co se týče povolování vložky válce, tak je na to speciální klíč, který má kruhovitý výřez a malý výstupek, který zapadne do výfukového okna. Výstupek ale nesmí být vyšší než cca 2mm, aby se neopíral o vnitřní hranu okna, která bývá ostrá a snadno se dovede při tom povolování zbortit, vzniklé výstupky dovnitř válce pak při pokusu o protáčení motoru nenávratně poškodí (poškrábou hlubokými rýhami) píst. Lepší je si na soustruhu vyrobit přípravek, takovou hrubostěnnou trubku ze 6-hranu, s vnitřním odstupňovaným průměrem tak, aby šla volně nasadit na válec a v místech výfukových otvorů udělat otvory s červíky (stačí i jeden). Z vnější strany trubky pak na 6-hran nasadíš vhodný klíč a bez problémů to povolíš.

sergio píše:
... panejo ani jsem nečekal že dostanu tolik cenných rad za které moc děkuji...

Těch starých motorů, které jsou pro nás starší přímo relikvie, je čím dál tím méně a bylo by opravdu škoda, kdyby se zničil neodbornou manipulací. Aspoň touhle formou děláme vše proto, aby se každý historický kus zachránil. I když Pravda těch motorů Jena bylo v bývalé NDR nasekáno opravdu hodně (jsou I mnohem cennější typy), ale I tak by ho bylo škoda. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 10:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.1.2010
Příspěvky: 861
Bydliště: Praha 4
Jen doplním k hadičkám. Jak bylo napsáno výše - silikonová nabobtná a rozpadne se, PVC ztvrdne. Polyetylenová vydrží.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 11:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Kdysi se na detoňáku používaly neoprénový hadičky, hlavně na bimbátko do nádrže. Už si nepamatuju, jak dlouho v nádrži vydržely, zda se taky nafoukly nebo naopak ztvrdly. Ty se asi v modeláři dnes koupit nedají. Taky by měly vydržet hadičky na benzín, ale pochybuju, že je seženeš v malým průměru 3/1,5 mm nebo 4/2 mm (vnější/vnitřní).
Jak tady byly rady s ultrazvukem, dával bych bacha na "žrací" tekutiny. Třeba u Tesly byla nádoba lepená k kovový krabici nějakým silikonem. Nechal jsem benzínovej čistič po mytí v nádobě pro příště a zakryl pokličkou. No a za 14 dní při dalším mytí nádoba odpadla od krabice a benzín málem skončil v elektronice a mohl bych i vyhořet. U těch novejch s plastovým futrálem rozhodně ne ředidla, poleptáš s tím bednu při vystříknutí či vylévání. Jo a mezi vanou a bednou je zase silikonový tvarový těsnění, takže bacha na benzín a petrolej.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 12:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jo, na tu "žravost" tekutin jsem zapoměl upozornit. :oops: Já na ně používám tenkostěnnou skleněnou laboratorní kádinku, do které dám to "svinstvo" a postavím jí do vody ve vaničce UZ pračky. Sice to trochu snižuje účinnost, ale snadno se s tím pracuje a nic nepoliju. V pračce nikdy žádné roztoky, ani vodu zásadně nenechávám.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 12:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Nojo, ale když máš pračku tak malou, že do ní stěží nacpeš brejle nebo karter od 15 ccm žhavíka, tak tam dávej ještě kádinku. :cry:
Zrovna jsem přivezl od známýho na opravu dvoulitrovou Teslu. Prý se z ní malinko čudilo. :roll: Ale jestli se povede opravit, tak si konečně vyperu i větší věci. :)
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 12:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Tak držím palce ať se to podaří. Já mám Emmi-16 (1,6 litru), hranatá vanička 210 x 120mm. Občas mi zlobí časovač, ale už mám od atora tipy, kde to hledat, ale jako na potvoru zatím nezlobí a nějak se mi do toho zatím nechce. Jinak max. spokojenost.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 22:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tu moji UZ- ku Silvercrest z Lidlu jsem zrovna nedávno spravoval. Najednou ale občas, nepravidelně ale čím dál častěji při mytí cvaklo relátko a přestala pištět i když digitální časovač šel dál. Zjistil jsem, že je napájení digitálu jen 4,3V tak jsem šel po zdrojový cestě. Je tam 5V stabilík z 12V co napájí cívku relátka pro silovou část. No a celý to je napájený z 230V přes předřadníkovej kondík 150N/250V AC2. A ten měl poloviční kapacitu a tudíž 12V po sepnutí relé spadlo na 7V a ještě kolísalo. Tak jsem kond vyměnil a hlavně připojil před síťový filtr za kterým původně byl. Ten UZ měnič generoval takovou zněť rušení se špičkama až 320V, že se ten AC2 kondík prostřílel (AC2 má samoregeneraci průrazu ale snižuje při tom kapacitu) už asi po 10 hodinách provozu. Dobrý kurvítko, co? Myslím, že to budeš mít něco podobnýho.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: úte 14.07.2015 23:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Co jsem se dozvěděl od autora, tak je tam pravděpodobně problém v propojení kostry silové části a časovače, nebo problém resetovacího tlačítka. To tlačítko vypadá, že je v pořádku. Mě se někdy časovač sám vynuluje, takže nejspíš povolený šroub kostření, nebo konektor propojení desek. Někdy se na to budu muset podívat, ale zatím o tom jen kecám. Když už jsem měl snahu, nemoh jsem najít dlouhej šroubovák (má to hodně utopené šrouby krytu), tak jsem to zase nechal plavat. :oops: Snad se někdy dokopu to opravit. :D


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 104 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz