Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 104 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: sob 04.03.2017 16:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
S "pomocí" paliva při zatěsnění tak trochu počítám, aspoň ve skrytu duše. A co se týká prstů, také mám své zkušenosti. Déčkové motory kopaly jak sviňa, používal jsem hadr a naučil se graf na rychlé zahození, abych mohl doštelovat chod. A na palci levé ruky mám také "památku", nikoliv od déčka, ale Juniora dvojky G. Vyšel jsem si s modelem do přírody, tedy na pole za barák, a jal se motor startovat. Asi hodinu nic, tak jsem vysál palivo, sbalil věci a šel domů. Model jsem postavil na ponk a jel cvičně připojil žhavení a brnknul do vrtule. Pro upřesnění situace, model byl s motorem uprostřed a tlačnou vrtulí. Aby se to moc nerozjelo, hrábnul jsem po tom rukou, bohužel ale rovnou do vrtule (sahal jsem sice na model, ale on mi kua ujel pod rukama). Na palci byly šlicy, jak když se krájí salám. Ještě dnes tam jsou vidět jizvičky (a to je od té doby skoro 15 let). Naštěstí mám dodnes všechny prsty na svém místě.
Jinak jsem se, zatím zběžně, díval a vypadá to, že to má rozteče šroubů stejné jako Modela 2,0/MVVS 2,0.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 9:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
Jeny byly na nahazování hodné. Pokud ho přeplavíš, jen trochu povol kompresi a nic Ti neudělá. A ta těsnost na planžetě není kritická, přesně jak to napsal Lark.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 12:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
JardaRůžička píše:
Jeny byly na nahazování hodné.


Jo, jen jsi nesměl zapomenout zkontrolovat na kterou stranu fouká. :lol: (Pro neznalé, motory se sáním řízeným membránou nebo pístem šly natočit na obě strany.)

to DAF: mám se ti kouknout, zda nenajdu pytlík s novejma planžetema? Měl jsem ale Jena 2 a nevím, zda jsou stejný.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena DDR
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 13:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
Celeron píše:
Měl jsem ale Jena 2 a nevím, zda jsou stejný.
Jsou stejné, dvojka a dvaapůlka se lišily jen vrtáním, měl jsem obě.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: pon 11.10.2021 14:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Po více než 4 letech oživuji vlákno. :mrgreen:

Teď už totiž vím, že originální dvojka měla modrou hlavu. :wink:
A ty černé dvojky vznikly všechny tak, že po vyběhání původního 2,5-kového výbrusu v rámci generálky byly osazeny výbrusem 2-kovým. :o
V ČSSR se to dělalo z toho důvodu, že zatím co prý ty náhradní 2,5-kové výbrusy nebyly nikde k sehnání, tak těch dvojkových bylo v obchodech "habakuk". :P
A možná to bylo i tím, že výrobce Carl Zeis Jena výrobu dvojek ukončil dříve než dvaapůlek, jelikož 2cm3 nebyla ta pravá soutěžní kubatura a nebyla po nich taková poptávka, jako po mnohem lepších a výkonnějších dvaapůlkách. A tak tím asi zbyla spousta vyrobených dvojkových výbrusů, které se pak rozprodávaly jako náhradní díly.
Dokonce mi v mládí jeden starý modelář kdysi tvrdil, že tak se to má dělat, tedy že se po generálce zmenší objem motoru, aby menší síly šetřily již mírně vyběhaný spodek motoru (klikovku s ložisky a diskové šoupátko či membránový ventil). Dnes tvrdím, že tohle je holý nesmysl :lol: , pokud se při generálce vyměnila i ložiska kliky, tak klidně se může dál pokračovat i s původním objemem :P (membránové ventily se stejně musely měnit častěji). Dost možná, že tato zkazka byla šířena přímo výrobcem, aby se ty dvojkové výbrusy lépe prodávaly. :roll:
Zde připojuji foto originální dvojky s modrou hlavou, ale patrně nepůvodní jehlou karburátoru.
Příloha:
JENA_20_Aukro_files.jpg
JENA_20_Aukro_files.jpg
[ 44.35 KiB | Zobrazeno 2045 krát ]

Tu jsem nedávno vydražil na Aukru, fotka je zatím jen ta z Aukra, tedy motor nevyčištěný. Ačkoli motor jsem už vyčistil a složil, fotky jsem zatím udělat nestihl. Až je udělám, tak je tady zveřejním.
Jinak, dvojkový výbrus se od dvaapůlkového rozezná na první pohled tím, že vnější povrch místa s výfukovými okny je válcová plocha, zatím co u dvaapůlkového je v ní oblý zápich. A na druhý pohled u dvojkového je na jednom ze sloupků mezi okny vyražena číslice "2", zatím co u dvaapůlkového není žádné označení. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 6:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
membránové ventily se stejně musely měnit častěji
Tak ten jsem neměnil nikdy. Pravda, unavil se a dobře nedoléhal. Jenže byl symetrický a tak jsem ho prostě otočil :idea: a jelo se dál. :D
Taky jsem po těch bazarových Jenách - z čiré nostalogie - pošilhával, ale plácám se přes ruce, abych nepořizoval něco, co doopravdy nepotřebuju. Pravda, jsou krásné a byly to první motory, které mě klepaly přes prsty...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 6:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Tuhle Jenu jsem si pro zajímavost před časem pořídil, samo že z druhé (možná i třetí) ruky, vyčistil (byla zatuhlá jak sviňa), ale zatím jsem se nedostal k pokusům o start. Jinak také problém s jazýčkem, nedosedá tak, jak by nejspíš měl, ani po otočení. Ovšem dostala se mi do ruky také Jena 1, sice nemá ten pružinový startér (nevím, jestli se dávaly na všechny), ale podle všeho nejspíš ještě ani neokusila palivo. No a bohužel ani k ní jsem se ještě pořádně nedostal. Ale určitě bych našel i nějaký plánek přímo na tento motor.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 8:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
DAF píše:
Ale určitě bych našel i nějaký plánek přímo na tento motor.
Třeba Apollo?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 9:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Tak ten (Apollo) zrovna nemám, ale něco jiného bych mít mohl. Doma se podívám a případně napíšu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 13:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Většina SUMek od Faru (plánky Modeláře s nejnižšími čísly) byly navrženy pro motor JENA-2,5. Později už pro MVVS 2,5D7. RC model Pluto byl pro motor JENA-1, taky volný vrtulníček Pirueta. Pokud budeš listovat časopisy Modelář ročníky 65-75, tak tam toho taky hodně najdeš. Jinak ale jakýkoli model do rozpětí 1000-1200mm, a váhy <1kg, který byl původně navržen pro dvaapůlku, lze pohánět tou Jenou, ať už dvojkou nebo dvaapůlkou.

Problémem motorů JENA je to, že mají zadní sání a vyžadují tedy delší motorové lože s přístupem k difuzéru karburátora.

Jako významný nedostatek považuji konstrukci unašeče vrtule, který zvětšuje hřídel na 10mm, čili vyžaduje aby se do vrtule vrtaly obrovské otvory. Dokonce i ta jednička ho má 8mm. To se mi na Jenách nikdy nelíbilo. Třeba šedou plastikovou vrtuli Modela 200/100 na dvaapůlku JENA nebylo vůbec možno použít, protože její střed by se příliš oslabil. S motorem JENA-1 jsem sice používal šedou plastikovou 180/100, s vyvrtanou obrovskou dírou, ale pokaždé jsem ji poctivě vařil, aby se neroztrhla a asi jen díky malému výkonu (malých otáček) té jedničky to nakonec vždy vydržela (i rany do země). 8)

Další věcí, se kterou se musí člověk smířit (a nejen u motorů JENA, ale většiny z toho období) je nemožnost nasazení tlumiče. Nejen kvůli hluku, ale zejména any odvedl dým a nespálený olej a nerozstřikoval ho na všechny strany. Modely byly vždy zapatlané, což mi vadilo. A dnes, když jsem si zvykl otřít jen malou olejovou čmouhu pod křídlem kam ústí deflektor z tlumiče, by mi to vadilo ještě víc. Nehledě k tomu, že detoňáky mívají oleje v palivu 25 až 30%, většinou čistý ricín, který se vůbec nespaluje.

No a nakonec motory JENA mají jednu nectnost vyplývající z jejich konstrukce. A sice praktickou nemožnost vypláchnutí ložisek kliky před uložením motoru. Takže zbytky ricínového oleje po provozu tam prostě zůstanou a ty pak pomalounku zasýchají a přitom ocel koroduje (jak ložisek, tak kliky). To vidím, v jakém stavu měly ložiska ty moje 3 motory JENA, co jsem nedávno získal. Ve všech jsem ta ložiska musel vyměnit. Co ložiska, jejich cena je pakatel, ale vyndávají se opravdu velice nesnadno. :x Vymýt pořádně by to šlo jedině tak, že by se motor rozebral, vylisovala by se ven klikovka, pak to všechno propláchlo a nalisovalo zpět a motor se smontoval. Motor, který je určen do nostalgické sbírky bych po vyčištění už raději vůbec nestartoval a nelil do něj palivo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 17:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tady pár fotek k tomu, jak se rozezná výbrus 2,0 cm3 a 2,5cm3.
Takže dvaapůlkový vypadá takto:
Příloha:
J25.jpg
J25.jpg
[ 44.17 KiB | Zobrazeno 1921 krát ]


A dvojkový (i když taky s černou hlavou) takto:
Příloha:
J20.jpg
J20.jpg
[ 45.74 KiB | Zobrazeno 1921 krát ]


Na jednom ze sloupků ma navíc vyraženu tu číslici 2:
Příloha:
j20_mm.jpg
j20_mm.jpg
[ 69.32 KiB | Zobrazeno 1921 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 17:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
A zde jsou moje Jenečky, které jsem nashromáždil, vyčistil a opravil co bylo třeba (jehly, ložiska a pod).
Příloha:
JENA_1_2_25_25G_02m.jpg
JENA_1_2_25_25G_02m.jpg
[ 121.67 KiB | Zobrazeno 1919 krát ]

Pro mne je to kus nostalgie k dětství a mládí. Stejně tak jako vůně detonačního paliva. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: úte 12.10.2021 17:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
JardaRůžička píše:
... plácám se přes ruce, abych nepořizoval něco, co doopravdy nepotřebuju ...

Tak tím jsi vystihl vynikající definici, kde končí modelářství a začíná sběratelství! :lol: :lol: :lol:
:mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: stř 13.10.2021 8:17 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
RC model Pluto byl pro motor JENA-1
Ahoj Vlado, DAF uvažoval o éru právě na Jenu 1.
A k těm výfukům - cosi podobného výfuku se k Jenám dokonce vyrábělo. Ne přímo výfuk, ale řekněme sběrač spalin, viz fotka. Někde jsem přišel k originálu a další jsem si pak tvořil (i pro "dvaapůlky") z konzervového plechu. S potěšením jsem totiž zjistil, že detoňáky jsou za provozu přece jen chladnější než žhavíky a spoje realizované cínovou pájkou to přežívaly. Dělal jsem pak ty sběrače delší, někdy i na obě strany. K odvodu spalin mimo éro to dost přispělo a hluk jednak od těch poměrně nevýkonných motorů nebyl velký a také to tenkrát nikdo moc neřešil.


Přílohy:
873192_1543167369.jpg
873192_1543167369.jpg
[ 44.35 KiB | Zobrazeno 1872 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jena 2,5ccm - DDR
PříspěvekNapsal: stř 13.10.2021 16:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ten originální sběrač k jedničce mám, taky vodní hlavu a tu startovací pružinu (je ale značně zrezavěna). Teprve když jsem ji dostal do ruky jsem pochopil k čemu je pod difuzérem ten otvor se závitem M3, co mi předtím nikdy nešlo do hlavy, poněvadž ty moje Jeny jedničky z mládí jsem vždy od někoho dostal ale už bez té pružiny.

Co se týče modelů na jedničku, plánek modelu Pluto dokonce mám (to byl jednokanál pro RC soupravu GAMA s rohatkovým vybavovačem, jestli to dnes někomu něco říká :roll:, pokud ne, mohu v dalším příspěvku rozvést, ač sám jsem to nikdy nepoužil a jen jednou viděl v akci).
Taky mám plánek polomakety Taylor Cub. To je taky RC-M1 na motor 1cm3 (tuším originálně navržený pro Taifun Hobby).
Na dvaapůlku mám pak plánek MONOCLUB (taky RC-M1, ale to je soutěžní pro MVVS 2,5 D7/G7) a Simplex (ten je už pro 4-kanál, tedy kolem 3 os, vzhledem k velikosti bych řekl, že jako pohon je MVVS 2,5cm3 je naprosté minimum, pokud vím, tak ho autor Hořejší provozoval i s TONO-5,6).
No a taky PONY je psán od 1,5 až do 2,5cm3 (no to, jak se vyvede co se týče hmotnosti, na 1,54cm3 to asi bude hodně líné, můj má po několika opravách letovku 1800g, sice s dvapůlkou s laďákem létá hezky, ale určitě by snesl i silnější motor).

Ale ještě bych doporučil model z Modeláře č.10/1976/str.14-15 s nic neříkajícím názvem F76126, který Jaroslav Fara navrhl speciálně pro motorek OTM-08 Kolibri. Já jsem si ten model postavil jako RC-M1, tehdy ovládaný soupravou MARS-II, zpočátku opravdu na OTM-08. Ale s tím motorem se mi to neosvědčilo, protože motor se strašně špatně nahazoval :x a přestalo mě to trápení s ním bavit. Ale pak mi starší kamarád věnoval běhanou Jenu-1cm3, tu jsem do něj vrazil a pak zažil s tím modelem hodně hezkých chvil. :D JENA-1 byl naprosto hodný motor, který startoval na křivý pohled, jen občas do obrácené strany, to byla jeho jediná nectnost (to jsem jednou hodil model a on mi spad k nohám :lol:, později jsem si už dával pozor a kontroloval, zda vrtule opravdu fouká dozadu). Pak, když jsem kompletoval amatérskou proporcionální soupravu, tak jsem model prodal i s motorem JENA-1 i s tou MARS-kou. :(
Takže tenhle model bych pro motor JENA-1 určitě taky doporučil. :wink:
Já jsem si ho pro sebe pojmenoval Kolibrík a zde jsem Vám vycucl dvoustranu z toho časopisu. 8)
Příloha:
F76126_Kolibrik.pdf [933.95 KiB]
65 krát

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 13.10.2021 17:06, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 104 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz