Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Záběh benzínového motoru ve stojanu
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 4:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
Zdar "smraďoši",
mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu
Citace:
Neodporúča sa, že motor by mal bežať v skúšobnom stojane, pretože neumožňuje vstrebávanie vibračnej energie.

Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém.
Co si o tom myslíte...?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 5:42 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
aviatik666 píše:
Zdar "smraďoši",
mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu
Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém.
Co si o tom myslíte...?
ten návod jsem neznal, ale už ano :D
hlavně "aby sa mal čas valec a piest s krúžkom zalapovať a loziská nasýtiť olejom" :mrgreen:
Motto: Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 7:19 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.4.2018
Příspěvky: 7
Odstraněno uživatelem


Naposledy upravil Jenda1975 dne úte 23.10.2018 21:26, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 7:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 2651
Bydliště: Havířov
Obrázky: 0
A co zkusit dát motor do toho stojanu přes nějaké gumové podložky? To by vibrace trošku utlumilo, ne?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 12:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
Jenda1975 píše:
Zdravím. Problém záběhu popisuji v sekci OSmax GT-33, tak to můžeš vzít jako základ. Důležitá je konstrukce motoru, zda tvrdochrom na hliníku, nebo ocelová vložka v hliníku. Každopádně záběh na zemi není de facto možný, jsou potřeba jiné otáčky i teploty. Ale přečti si to na výše zmíněném vlákně, uvádím tam i doporučený olej, čas, atd. H


Jendo, díky za snahu, ale tvé široké pojednání o modelářských benzínových motorech z vlákna na které odkazuješ beru spíše jako vtip. Je mi úplně jedno, že jsi původně letecký mechanik, protože např. můj děda celý život až do roku 1990 opravoval motocykly a svůj první benzinový dvoutakt (fichtla) jsem si po výbrusu zaběhl pod jeho dohledem sám, již v 80 letech minulého století. To jen na okraj. :wink:

Nezlob se, ale některé věci co píšeš zde http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=82715 považuji za totální kraviny, např. to, že se motor na zemi ve stojanu nezaběhne... To mi tedy popiš, jak bys zaběhl motor u motorové pily, nebo křovinořezu...? To by si s ním lítal v Andule od Aše do Košic, kvůli střídání teplot...? Páč v principu jsou ty motory stejné jako ty co používáme do modelů.
Rukama mi prošlo nespočet motorů od žhavíků až po 400 kubíkouvou Mokinu a nikdy jsem žádný, snad až na pár žhavíků nezabíhal v éru. Ono se totiž klidně může stát a mě se to naštěstí stalo ve stojanu na zemi, že praskla klika. Dost dobře si nedovedu představit, že by se to přihodilo v nějakém obříku, kde se celková hodnota včetně motoru a elektropičičáren rovná i 6-ti mistné finanční částce. Já nevím jak ty, ale já většinou instaluji nový motor do nového éra a i když mám za těch let odlétáno stovky hodin, tak jistá nervozita a respekt při záletu u mne stále funguje. Abych zalétával éro a ještě u toho zabíhal motor, tak "to ku*va ani omylem".
Takže i když jsi původně ten letecký mechanik, tak se nezlob, že ti nezavolám nebo nenapíši o radu, co se motorů týče.
Při založení tohoto vlákna jsem se nejspíš špatně vyjádřil. Nešlo mi o radu jak zabíhat, jak nastavit karbec, atd. Šlo mi spíše o to, že jsem se až dosud u žádného z benzinových motorů MVVS, ZDZ, DLE, 3W, ROTO, MOKI a DA nesetkal, že není vhodné zabíhat motor ve stojanu. 8)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 12:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
varok píše:
A co zkusit dát motor do toho stojanu přes nějaké gumové podložky? To by vibrace trošku utlumilo, ne?


Pokud je dobře vyvážená vrtule, tak by motor neměl nijak extremně vibrovat. Pokud vibruje, tak je chyba jinde. Např. ZDZ nedoporučuje pružné uložení motoru, nikdy jsem to nedělal ani ve stojanu. Teprve budu motor instalovat na stojan a až ho nahodím tak uvidím, třeba se ani nehne... :D Zkrátka, jen mne zarazil ten blábol v návodu.


Přílohy:
motor uložení.png
motor uložení.png
[ 109.36 KiB | Zobrazeno 4766 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 12:54 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 16.4.2018
Příspěvky: 7
Odstraněno uživatelem


Naposledy upravil Jenda1975 dne úte 23.10.2018 21:27, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 13:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
V první řadě nehledám cestu a v druhé opakuji, zaběhl jsem cca 15 benzinových motorů do modelů letadel a žádný nebyl utažený, ani se mu nezkrátila životnost, takže myslíš špatně...
Především se tu ale nejedná o dvanáctiválcový Rolls-Royce Merlin do Spitfire, ale o jednoduchý benzinový motůrek do letadélka. :mrgreen:
Nové projekty realizuji přes zimu a motory zabíhám při venkovních teplotách kolem 10°, tudíž střídání teplot považuji vzhledem k historii této metody za dostatečné. Pro dosažení maximálních otáček ve stojanu lze použít metodu výměny vrtule s menším stoupáním, ale kdo by se s tím trápil, že...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 13:37 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 24.8.2014
Příspěvky: 90
Bydliště: Vyškov
Záleží asi taky na tom, co za lože je v tom stojanu, na pružným překližkovým domečku budou patky motoru určitě namáhaný daleko míň než na nějakým ocelovým ingotu. Asi to tak někomu ruplo tak to dali do návodu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 13:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
Vláďo,
to máš pravdu, já mám stojan ze 2cm lepené překližky, takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 14:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
aviatik666 píše:
Vláďo,
takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk.

Nojo, fenolová vodovzdorná překližka. :) Nedělali z ni rusáci za války Lavočkiny?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 15:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2008
Příspěvky: 1328
Bydliště: Praha-západ Letiště: Trněný Újezd
Obrázky: 30
Ono to má i další aspekty...
Nemyslím, že nechat motor běhat na několik prvních startů na štandu je špatně.
Nejde o to, motor zaběhnout na čisto přímo na štandu. To opravdu úplně na čisto nejde z důvodů časových (několik hodin), které by musel dotyčný absolvovat...ale min, hoďku nebo dvě je třeba se mu věnovat.
Většina štandů co jsem viděl (vč. toho mého) je stejně z větší části z překližky, tak že tvrdit že jde motor na štandu " na tvrdo" je nesmysl. No a co se chlazení týče, tak záběh svých motorů si nechávám na období, kdy už bývá chladněji. V otáčkách, v kterých se motor na štandu pracuje (postupné zatěžování a prostřídávánání otáček aby došlo opět k ochlazení) není šance aby došlo k přehřátí...
Další věc:
Pro první "seznámení " s motorem není vůbec na škodu, když je dobře přístupný... V zástavbě modelu není pokaždé dost místa na seřizování a třeba jen nasátí paliva bývá velký pro některé velký problém :wink:

Další věc -
Na první starty je motor je naprosto "syroví" tzn. extrémně velké vibrace a velké množství oleje zrovna modelu neprospívá...to bych svému novému modelu opravdu neudělal... :wink:
Na první start by měl motor běžet bohatší a v rozsahu - volnoběh až cca 1/3 max. otáček. což není pro bezpečný let pro některé modely úplně dostačující. Třeba jen to, mu při prvním startu motoru hned "naložit" plnej a odstartovat.
Motor nemá ani většinou bezpečný volnoběh, tak že hrozí i nouzák a u modelu, který nemám tak zvaně ještě v ruce, bych ho nechtěl absolvovat.
To jsou mé zkušenosti z praxe.

Dle mého se cca ty dvě doďky vyplatí si s motorem pohrát na stojanu :idea:

To aviatik666
Přesně jak píšeš...udělej to jako vždy tzn. Dej ho na štand a pěkně si sním pohraj... :wink:

_________________
K létání nepotřebuji mít v dosahu trafostanici...


Naposledy upravil pikus 1 dne úte 23.10.2018 17:29, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 16:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6689
Bydliště: Berounsko
Dovolim si par poznamek.
Modelarske benzinove motory rozhodne nejsou nejaka raketova technologie. Naopak je to skoro to nejlevnejsi.
Pokud je takovy motor dobre udelany, geometrie dosedacich ploch a vule jsou takove jake maji byt, tak co vlastne zabeh resi ?
Kulickova a jehlova loziska zabeh nepotrebuji, pist v podstate take ne. Jedine co je treba, tak aby si sednul pistni krouzek. Aby nepodfouknul a odvadel teplo z pistu do steny valce. Krouzku samotnemu je naprosto jedno jestli pri tom leti nebo sedi na zemi. Ten potrebuje pohyb nahoru a dolu aby mel cas si sednout na stenu valce, prizpusobit se geometrickym nepresnostem. Pokud krouzek nesedi a neodvadi teplo, pist nabyde vice nez ma a pridre se.
Zabihani ve stojanu je podle me uplne v poradku. Muzu si hlidat teplotu a otacky. Motor je pritom zatizen vrtuli.
Uplne stejny system se pouziva u zavodnich motoru. Take se zabihaji treba na motorove brzde.

_________________
Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 16:28 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 20.12.2013
Příspěvky: 115
Souhlasím s názory, že alespoň z kraje záběhu by měl motor běžet na stolici, aby byl pod kontrolou.
Napadla mě ale otázka: jak se to řeší s pístovými motory skutečných letadel? Nevěřím, že by to někdo zabíhal až ve vzduchu...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.10.2018 17:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Kurňa, když si vzpomenu na zabíhání ZDZ90 na štandu, nevím, jak bych to dělal v modelu. Ten motor má s letovou vrtulí tah skoro 25 kg. Já měl na europaletě přidělanej masivní držák s motorem, nádrží a mufflerem od mistra Břečky. Na tý paletě ležela jako zátěž betonová zahradní dlaždice 50 x 50 x 5 cm, ta něco váží. Když jsem motor poprvé osolil, tak mi začal tu zatíženou paletu tahat po asfaltu letiště. :) Kdybych ho zabíhal na Funtáně 2600, tak by se buď rozklepala na elementy a nebo se urvala vejškovka přes kterou byl protaženej popruh a přivázanej na šprdle litýho kola auťáku jak to dělám teď při startu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz