JardaRůžička píše:
...právě Yamada je na tom s mazáním lépe ... nasávaná směs prochází nejprve karterem, kde maže a chladí a pak je teprve poslána do válce.
No, jak se to vezme, na to nemám úplně vyhraněný názor.
Jde o to, že při tom "průsakovém" mazání u většiny čtyřtaktů, do karteru proniká prakticky jen olej, protože metyl se ve spalovací komoře spálí. I když je ten olej už poškozen vysokou teplotou, přesto je hustší, protože je nezředěný metylem. IgorB tvrdí, že syntetika, pokud je zředěná metylem, nemaže, nebo špatně, zatím co ricínový olej i v tomto zředěném stavu maže mnohem lépe. Navíc vysokou teplotou prošlý, tedy už trochu polymerizovaný ricínový olej je ještě hustější a tudíž zadření hrozí ještě míň, až na to nebezpečí tvorby nerozpustných povlaků - ale to se dá eliminovat správným ošetřením After_Run.
U Yamady je do karteru nasávána čerstvá palivová směs, tedy olej značně rozředěný metylem, navíc studená, tedy nijak neovlivněná vysokou teplotou. Tam, pokud se jedná o palivo jen se syntetikou, opravdu může být ten olej až příliš naředěn a v uzlu ojničního čepu a spodního oka ojnice opravdu může nastat redukce mazacího filmu a zadření. Zadření pístu bych se neobával, poněvadž shora prosakuje hustější olejový film, a ten, pokud ještě navíc obsahuje ricín, je i modifikovaný/polymerizovaný teplem. Pokud ale směs obsahuje i tu ricínovou složku, tak si myslím, že pro spodní oko ojnice je situace výrazně lepší než když tam jde pouze metyl s čistou syntetikou.
To jsou ale jen moje úvahy.
Já jsem si taky zpočátku myslel, že jelikož do karteru jde čerstvé palivo, tak ta Yamada bude mazána lépe a bude schopna pracovat s menším obsahem oleje v palivu. Ale i podle informací v jejím návodu, je to zřejmě právě naopak.
Radi5, který má několikaleté zkušenosti s těmito motory YS, tvrdí, že nejlépe je kupovat HELI palivo s obsahem nitra 20%. Já jsem kdysi, před cca 1 rokem, studoval složení různých paliv, a pak to i publikoval ve vlákně a shrnul posledním jeho příspěvku
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=7 ... 5#p1272337. Z té tabulky je vidět, že paliva HELI opravdu mají výrazně vyšší obsah maziva.
A opravdu i to, že tehdy dostupná paliva určená speciálně pro 4-T (Byron a Caliber), mají toho maziva spíš méně než běžná paliva FLIGHT.
Bohužel celá ta tabulka se týká tehdy prodávaných značek paliv, které již na trhu nejsou (Tornado, Rapicon ...)
, taky z dostupných pramenů nebylo nikdy zcela zřejmé, v jakém poměru tam byl syntetický a ricínový olej, nebo zda tam ten ricín vůbec byl.
Nicméně si myslím, že i v současnosti prodávaná paliva budou na tom podobně, takže pro potvrzení mých/našich dnešních úvah to asi postačí.