Autor |
Zpráva |
jyrry
|
Napsal: úte 01.08.2017 7:12 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Pokusím se pdf přiložit... Příloha:
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 01.08.2017 7:21 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Nechápu proč Ti to PDF nejde. Tady jsem zkušebně vložil jedno, pravda je o něco menší (198kB), tak nevím, jestli tam není nějaký limit pro velikost souboru. Musím se zeptat admina.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 01.08.2017 7:24 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
jyrry píše: Pokusím se pdf přiložit... Příloha: LM rok 53 a metylové palivo.pdf Jyrry, tak Ty jsi to dokázal , takže asi tam velikostní limit není, nebo je mnohem vyšší. Zajímavé je, že to okénko s Tvojí přílohou PDF je bílé a to moje je šedé. V záhlaví Tvého vložení je "Příloha" a mého "Přílohy". Nevíš proč, v čem je rozdíl? Ale chybí Ti tam pokračování článku, jak to dole v textu odkazuje na stránku 160.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Leon
|
Napsal: úte 01.08.2017 7:31 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.5.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK Obrázky: 0
|
..... vážení až přijedu dnes z HK naskenuji pokračování a dodám. Ony se ty info táhnou celým ročníkem 53 který jsem spolu z dalšími, vše svázáno zachránil z pozůstalosti kolegy, který . . . Jinak mířilo to do stoupy . . . V trucovně mám chládek, Bernarda si dovezu. Jen budu muset víc zpřístupnit skener, abych zbytečně nelámal dobrou vazbu.
Leon
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 01.08.2017 10:18 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Nicméně po přečtení i té jediné stránky z toho článku od pana Husičku, musím s ním v několika bodech nesouhlasit. V první řadě pan Husička příliš nerozlišuje metylalkohol od etylalkoholu. Při popisu chemického odvodňování je označuje jednotně alkohol nebo líh. Jenže to je přesně ten omyl , kterého jsem se dopustil i já. Totiž opravdu není líh jako líh zejména z hlediska rozpustnosti, či schopnosti reagovat se solemi za vniku solvátů. Zatím co etanol s většinou solí nereaguje vůbec tak u metanolu to tak není. Etanol reaguje jen s alkalickými kovy za vzniku alkoholátů, které jsou ale dost nestabilní a za působení vody se rychle rozkládají. A konkrétně CuSO4 (tedy skalice modrá) je v něm dokonale nerozpustná a dá se jednoduše zcedit a odfiltrovat. Myslím si, že toto pan Husička, stejně jako i já předtím, nevěděl. Internet a Wikipedie tehdy nebyly a o této vlastnosti metanolu bohužel v knížkách a učebnicích chemie běžně moc informací nenajdete. Dále pak nesouhlasím s těmi % vody, které v článku pan Husička uvádí. Chemicky čistý 98% etylalkohol (a 99% už vůbec ne!) na trhu být prostě nemůže! Etanol je silně hydroskopický a při koncentraci 95,57% tvoří s vodou tzv. azeotropní směs která se frakční destilaci už oddělit nedá , protože při této koncentraci se jak voda tak etanol odpařují stejně rychle. Takže jedinou cestou jak ho těch zbylých 4,43% vody zbavit, je chemická očista pomocí vysušovadel (tady například i tím bezvodým CuSO4 nebo CaCl2 jak doporučuje v článku pan Husička). Naproti tomu metanol s vodou azeotropní směs netvoří a lze jej bez problému očistit destilací, a to teoreticky až na 100%, prakticky však jen kolem 99%, poněvadž metanol je taky hydroskopický a vždy nějakou vodu ze vzduchu do sebe natáhne. Ovšem jeho hydroskopičnost je výrazně menší než etanolu - i to je jeden z důvodů proč je jako palivo lepší. A nějaké zbylé 1% vody nemá na chod motoru výraznější vliv. Teď ještě k těm bezvodým solím, co se používají jako vysušovadla. V případě metanolu nepomůže ani záměna CuSO4 za CaCl2, jelikož on tvoří solváty i s ním a taky se spoustou dalších solí, viz tady na ruské Wikipedii ru.wikipedia.org... píše: ...Метанол дает со многими солями соединения, подобные кристаллогидратам (сольваты), например: CuSO4 ∙ 2СН3ОН; LiCl ∙ 3СН3ОН; MgCl2 ∙ 6СН3ОН; CaCl2 ∙ 4СН3ОН ... ВаО ∙ 2СН3ОН ∙ 2Н2O ... tady je celý odkaz, odstavec hned za tabulkou teplot https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0 ... 0.B8.D0.B8A toho prostě plyne jen to, že s vysušovadly se na metanol musí velmi obezřetně. Další věc, kterou se pan Husička v článku dost významně zabývá, jsou nečistoty - cyklické aromatické sloučeniny (fenoly a piridiny), jakož i acetaldehyd a kyselina octová. Ty příměsi a jejich koncentrace však dost závisí od způsobu výroby metylalkoholu. V minulosti se metanol vyráběl suchou destilací dřeva, čímž se do něj dostávala spousta zmíněných nečistot. Ale dnes se už vyrábí téměř výhradně hydrogenaci oxidu uhelnatého podle reakce CO + 2H2 => CH3OH Tím pádem, v běžně kupovaném metylalkoholu, je množství, panem Husičkou zmiňovaných, nečistot mnohem menší a není nutno je při použití jako paliva do motorů řešit.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 01.08.2017 10:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@VTjr Obecná Info o malé hydroskopičnosti methanolu je jasná. Uvádíš prakticky dosažitelný podíl vody v methanolu cca 1 %. Pokud je methanol-palivo v této čistotě, jak je to s dalším příjmem vody ze vzduchu? Mám pocit, že v té hromadě čtených stránek jsem četl něco(velmi přibližně)"Příjem vody ze vzduchu do 1 % ." ? - Když to nyní hledám, tak to nemohu najít.
(Na rozdíl od ethanolu, který "saje jak houba" a to i když je součástí benzínového paliva. Tam navíc ten problém, není ani tak s vodou v palivu, ale s vodou co se separovala (auta na Natural).. Pokud k tomu dojde, je řešením další ethanol do nádrže.Nádrž co nejvíc vyjet.Dotankovat "čerstvý-dobrý" benzin.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 01.08.2017 12:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Nevím, kdysi se na pohlcování vody v benzínovém palivu lil do nádrže přípravek Velfobin. Nevím jestli se ještě prodává, ale určitě bude existovat i nějaká novější náhrada. Jinak já to už léta neřeším. Mám sice 2 auta, ale jezdí se nimi tak hodně, že mají v nádržích pořád čerstvé palivo. Navíc jedno z nich je diesel. A ta procenta - no, taky jsem to někde četl a teď to nemohu najít.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 01.08.2017 12:22 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
guchar píše: ... Na rozdíl od ethanolu, který "saje jak houba" a to i když je součástí benzínového paliva. ... Staré zkušenosti s čerstvými a odvodněnými etanolovými palivy jsou už jen v paměti , praktické nové už víc jak 30 let nejsou. Snad jen to, že před asi 3 lety jsem zabíhal jeden motor (starou ruskou sedmičku Raduga) a našel flašku s kdysi dávno (30 let) namíchaným palivem z denaturáku. Nebylo ale ani rozvrstvené, ani zakalené, ani s chaluhami, tak jsem si říkal proč ho nezkusit? Tak abych ušetřil v záběhu nové palivo, přidal jsem do něj pro jistotu ještě 2% ricínu a natankoval. Motor sice běžel, ale potřeboval neustále přižhavovat. Jinak hned snižoval otáčky a nakonec i zhasínal. Asi v něm bylo už opravdu hodně vody. Dvaapůlky už na to nestartovaly vůbec. Jednu nádrž jsem takhle spálil a pak zbytek vylil, poněvadž jsem usoudil, že případná přepálená svíčka představuje mnohem větší ztrátu než by byl zisk z ušetřeného litříku kupovaného paliva.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 01.08.2017 14:34 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pát 04.08.2017 6:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10493 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
VTjr píše: Tak abych ušetřil v záběhu nové palivo, přidal jsem do něj pro jistotu ještě 2% ricínu a natankoval. Někde jsem kdysi četl, že záběh na etyl je riziko přehřívání a zadření. Matně si pamatuju, že to tam zdůvodňovali delším řetězcem OH, tudíž více tepla při spalování. Asi na tom něco je, MVVS 6,5 potřebovala na doktorskej Spiritus cum, benzino denaturatum asi o půl až tři čtvrtě otáčky na jehle míň než na metyl. To znamená, že na stejnej výkon stačilo míň paliva. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 04.08.2017 7:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jednak jde o to , že čistý etanol má trochu nižší oktanové číslo než metyl a které se přidáním benzínu ještě víc snižuje. Při stejném kompresním poměru tak hrozí detonační spalování, nebo příliš brzké zapálení směsi před hornou úvratí (jakoby nadměrný předstih) => motor pak nepodává výkon a hřeje se. Naopak voda v etanolu ho zas výrazně zvyšuje a jelikož voda v etanolu je vždy (pokud je tam jen těch 4-5% - to si ještě můžeme gratulovat), tak ve skutečnosti je to oktanové číslo vyšší a paradoxně motory v praxi lépe fungovaly na etanol, když se jim kompresní poměr mírně zvýšil (tedy pokud se tam nepřidával ten benzín, pak se nemuselo s kompresním poměrem dělat nic). Ale ten delší řetězec má skutečně za následek vyšší výhřevnost a taky potřebuje o 39% víc vzduchu na spálení stejného hmotnostního množství etanolu v porovnání s metanolem. Tudíž motor vyžaduje chudší směs a má i menší spotřebu než u metanolu. To ale má taky za následek zhoršení chlazení, protože v optimální směsi je méně paliva, které svým výparným skupenským teplem vnitřně chladí motor.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 04.08.2017 7:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
guchar píše: r. 2017 Velvana Velfobin 450 ml(A celá řada dalších pod jiným názvem od různých výrobce (pro benzin i naftu)) ... Jen by mne zajímalo na jaké bázi jsou Velfobin, nebo ty jeho novější náhrady. Jestli je to metyl, etyl či jiný alkohol, nebo něco jiného. Musí to být něco, co se dobře rozpouští v benzinu a přitom váže na sebe molekuly vody. Co se týče aditiv do nafty - nevím, ale jejich význam je spíš v zvyšování cetanového čísla a snižování tvorby sazí a karbonu. Kvůli tomu to poslednímu to používám ve své Toyotě Avensis, ale nemám pocit, že by to mělo významnější účinek. Každých 30 tisíc km totiž stejně musím rozebrat zpětné vedení spalin do sání a pročistit jak EGR ventil, tak komůrku v sacím potrubí pod ním. To je prostě bolest dieselových motorů Toyota D-4D. Ta práce není složitá a je k tomu dobrý přístup, ale špinavá, špinavá ...
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 04.08.2017 7:55 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@VTjr " ... metyl, etyl či jiný alkohol, nebo něco jiného ... " Z jakéhosi dlouhého povídání jsem věděl, že "líh" míchaný s benzinem je výhradně ETHANOL. Nicméně nahlédl jsem i do složení Velfobin(Bezpčnostní list). A hodně stručně lze říct: "Ve Velfobinu je 90% ethanolu a 0.5% methanolu. Ethanol +2až8% aceton +přísady. BEZPENOSTNÍ LIST - Velfobin, VELVANA, a. s.Datum vydání: 6.2.2009, Stran: 6, Datum revize: 1.12.2012, Číslo revize: 1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 07.08.2017 7:21 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Když tak na to koukám, tak asi zásadní složky Velfobinu budou 90% etanolu + cca 8% acetonu, Zbývající příměsi jsou do 1% a ty chápu spíš jako nečistoty z výroby, kterých odstraňování se jim nevyplatí kvůli výrobním nákladům.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Karel Charlie
|
Napsal: čtv 23.04.2020 17:50 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 6.3.2019 Příspěvky: 22 Bydliště: ČR
|
Dobrý den, mám staré palivo methyl s nitrem a syntetickým olejem. Po přečtení diskuze jsem pochopil, že jediná záchrana paliva, ve kterém je voda, je pouze destinace. To dělat nebudu. Existuje ještě jiná metoda podobná té skalici modré, která by u tohoto paliva fungovala a motor nezničila?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|