RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://rcmania.cz/ |
|
Záběh benzínového motoru ve stojanu http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=84873 |
Stránka 1 z 2 |
Autor: | aviatik666 [ úte 23.10.2018 5:44 ] |
Předmět příspěvku: | Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Zdar "smraďoši", mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu Citace: Neodporúča sa, že motor by mal bežať v skúšobnom stojane, pretože neumožňuje vstrebávanie vibračnej energie. Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém. Co si o tom myslíte...? |
Autor: | MPml [ úte 23.10.2018 6:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
aviatik666 píše: Zdar "smraďoši", ten návod jsem neznal, ale už ano mám technický dotaz. Chystám se zaběhnout RCGF 20ccm a v manuálu se píše, že se nedoporučuje motor zabíhat ve stojanu Tak nevím, vždy jsem nové motory zabíhal ve stojanu a nikdy nebyl žádný problém. Co si o tom myslíte...? hlavně "aby sa mal čas valec a piest s krúžkom zalapovať a loziská nasýtiť olejom" Motto: Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde veliké rizoto, že to skončí fiatem. |
Autor: | Jenda1975 [ úte 23.10.2018 8:19 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Odstraněno uživatelem |
Autor: | varok [ úte 23.10.2018 8:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
A co zkusit dát motor do toho stojanu přes nějaké gumové podložky? To by vibrace trošku utlumilo, ne? |
Autor: | aviatik666 [ úte 23.10.2018 13:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Jenda1975 píše: Zdravím. Problém záběhu popisuji v sekci OSmax GT-33, tak to můžeš vzít jako základ. Důležitá je konstrukce motoru, zda tvrdochrom na hliníku, nebo ocelová vložka v hliníku. Každopádně záběh na zemi není de facto možný, jsou potřeba jiné otáčky i teploty. Ale přečti si to na výše zmíněném vlákně, uvádím tam i doporučený olej, čas, atd. H Jendo, díky za snahu, ale tvé široké pojednání o modelářských benzínových motorech z vlákna na které odkazuješ beru spíše jako vtip. Je mi úplně jedno, že jsi původně letecký mechanik, protože např. můj děda celý život až do roku 1990 opravoval motocykly a svůj první benzinový dvoutakt (fichtla) jsem si po výbrusu zaběhl pod jeho dohledem sám, již v 80 letech minulého století. To jen na okraj. Nezlob se, ale některé věci co píšeš zde http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=82715 považuji za totální kraviny, např. to, že se motor na zemi ve stojanu nezaběhne... To mi tedy popiš, jak bys zaběhl motor u motorové pily, nebo křovinořezu...? To by si s ním lítal v Andule od Aše do Košic, kvůli střídání teplot...? Páč v principu jsou ty motory stejné jako ty co používáme do modelů. Rukama mi prošlo nespočet motorů od žhavíků až po 400 kubíkouvou Mokinu a nikdy jsem žádný, snad až na pár žhavíků nezabíhal v éru. Ono se totiž klidně může stát a mě se to naštěstí stalo ve stojanu na zemi, že praskla klika. Dost dobře si nedovedu představit, že by se to přihodilo v nějakém obříku, kde se celková hodnota včetně motoru a elektropičičáren rovná i 6-ti mistné finanční částce. Já nevím jak ty, ale já většinou instaluji nový motor do nového éra a i když mám za těch let odlétáno stovky hodin, tak jistá nervozita a respekt při záletu u mne stále funguje. Abych zalétával éro a ještě u toho zabíhal motor, tak "to ku*va ani omylem". Takže i když jsi původně ten letecký mechanik, tak se nezlob, že ti nezavolám nebo nenapíši o radu, co se motorů týče. Při založení tohoto vlákna jsem se nejspíš špatně vyjádřil. Nešlo mi o radu jak zabíhat, jak nastavit karbec, atd. Šlo mi spíše o to, že jsem se až dosud u žádného z benzinových motorů MVVS, ZDZ, DLE, 3W, ROTO, MOKI a DA nesetkal, že není vhodné zabíhat motor ve stojanu. |
Autor: | Jenda1975 [ úte 23.10.2018 13:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Odstraněno uživatelem |
Autor: | aviatik666 [ úte 23.10.2018 14:25 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
V první řadě nehledám cestu a v druhé opakuji, zaběhl jsem cca 15 benzinových motorů do modelů letadel a žádný nebyl utažený, ani se mu nezkrátila životnost, takže myslíš špatně... Především se tu ale nejedná o dvanáctiválcový Rolls-Royce Merlin do Spitfire, ale o jednoduchý benzinový motůrek do letadélka. Nové projekty realizuji přes zimu a motory zabíhám při venkovních teplotách kolem 10°, tudíž střídání teplot považuji vzhledem k historii této metody za dostatečné. Pro dosažení maximálních otáček ve stojanu lze použít metodu výměny vrtule s menším stoupáním, ale kdo by se s tím trápil, že... |
Autor: | vlada123 [ úte 23.10.2018 14:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Záleží asi taky na tom, co za lože je v tom stojanu, na pružným překližkovým domečku budou patky motoru určitě namáhaný daleko míň než na nějakým ocelovým ingotu. Asi to tak někomu ruplo tak to dali do návodu... |
Autor: | aviatik666 [ úte 23.10.2018 14:45 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Vláďo, to máš pravdu, já mám stojan ze 2cm lepené překližky, takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk. |
Autor: | Celeron [ úte 23.10.2018 15:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
aviatik666 píše: Vláďo, takové ty hnědé desky, co se na stavbách používají na šaluňk. Nojo, fenolová vodovzdorná překližka. Nedělali z ni rusáci za války Lavočkiny? |
Autor: | pikus 1 [ úte 23.10.2018 16:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Ono to má i další aspekty... Nemyslím, že nechat motor běhat na několik prvních startů na štandu je špatně. Nejde o to, motor zaběhnout na čisto přímo na štandu. To opravdu úplně na čisto nejde z důvodů časových (několik hodin), které by musel dotyčný absolvovat...ale min, hoďku nebo dvě je třeba se mu věnovat. Většina štandů co jsem viděl (vč. toho mého) je stejně z větší části z překližky, tak že tvrdit že jde motor na štandu " na tvrdo" je nesmysl. No a co se chlazení týče, tak záběh svých motorů si nechávám na období, kdy už bývá chladněji. V otáčkách, v kterých se motor na štandu pracuje (postupné zatěžování a prostřídávánání otáček aby došlo opět k ochlazení) není šance aby došlo k přehřátí... Další věc: Pro první "seznámení " s motorem není vůbec na škodu, když je dobře přístupný... V zástavbě modelu není pokaždé dost místa na seřizování a třeba jen nasátí paliva bývá velký pro některé velký problém Další věc - Na první starty je motor je naprosto "syroví" tzn. extrémně velké vibrace a velké množství oleje zrovna modelu neprospívá...to bych svému novému modelu opravdu neudělal... Na první start by měl motor běžet bohatší a v rozsahu - volnoběh až cca 1/3 max. otáček. což není pro bezpečný let pro některé modely úplně dostačující. Třeba jen to, mu při prvním startu motoru hned "naložit" plnej a odstartovat. Motor nemá ani většinou bezpečný volnoběh, tak že hrozí i nouzák a u modelu, který nemám tak zvaně ještě v ruce, bych ho nechtěl absolvovat. To jsou mé zkušenosti z praxe. Dle mého se cca ty dvě doďky vyplatí si s motorem pohrát na stojanu To aviatik666 Přesně jak píšeš...udělej to jako vždy tzn. Dej ho na štand a pěkně si sním pohraj... |
Autor: | pkotatko [ úte 23.10.2018 17:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Dovolim si par poznamek. Modelarske benzinove motory rozhodne nejsou nejaka raketova technologie. Naopak je to skoro to nejlevnejsi. Pokud je takovy motor dobre udelany, geometrie dosedacich ploch a vule jsou takove jake maji byt, tak co vlastne zabeh resi ? Kulickova a jehlova loziska zabeh nepotrebuji, pist v podstate take ne. Jedine co je treba, tak aby si sednul pistni krouzek. Aby nepodfouknul a odvadel teplo z pistu do steny valce. Krouzku samotnemu je naprosto jedno jestli pri tom leti nebo sedi na zemi. Ten potrebuje pohyb nahoru a dolu aby mel cas si sednout na stenu valce, prizpusobit se geometrickym nepresnostem. Pokud krouzek nesedi a neodvadi teplo, pist nabyde vice nez ma a pridre se. Zabihani ve stojanu je podle me uplne v poradku. Muzu si hlidat teplotu a otacky. Motor je pritom zatizen vrtuli. Uplne stejny system se pouziva u zavodnich motoru. Take se zabihaji treba na motorove brzde. |
Autor: | martin250 [ úte 23.10.2018 17:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Souhlasím s názory, že alespoň z kraje záběhu by měl motor běžet na stolici, aby byl pod kontrolou. Napadla mě ale otázka: jak se to řeší s pístovými motory skutečných letadel? Nevěřím, že by to někdo zabíhal až ve vzduchu... |
Autor: | Celeron [ úte 23.10.2018 18:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Záběh benzínového motoru ve stojanu |
Kurňa, když si vzpomenu na zabíhání ZDZ90 na štandu, nevím, jak bych to dělal v modelu. Ten motor má s letovou vrtulí tah skoro 25 kg. Já měl na europaletě přidělanej masivní držák s motorem, nádrží a mufflerem od mistra Břečky. Na tý paletě ležela jako zátěž betonová zahradní dlaždice 50 x 50 x 5 cm, ta něco váží. Když jsem motor poprvé osolil, tak mi začal tu zatíženou paletu tahat po asfaltu letiště. Kdybych ho zabíhal na Funtáně 2600, tak by se buď rozklepala na elementy a nebo se urvala vejškovka přes kterou byl protaženej popruh a přivázanej na šprdle litýho kola auťáku jak to dělám teď při startu. |
Stránka 1 z 2 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |