Pokládám si za povinnost Vás všechny informovat, jak jsem tu situaci vyřešil.Silikonový tmel Mega Cooper do 371°C v pořádku dorazil, tak přišlo na lámání chleba, tedy konečně přsitoupit k opravě, k čemu jsem se ale několik dní odhodlával.
V první řadě bylo potřeba tlumič rozebrat. Odštípl jsem hlavičky nýtů, vyšrouboval fitink tlakování, zbytky nýtů zatlačil dovnitř a ouha, rozebrat to pořád nešlo
, ten plechový hrnec 2. komory je na ten původní jednokomorový výfuk naražen, ale jeho přední okraj zafalcovaný.
No, myslím si, že kdyby to v MVVS už ve výrobě, před tím falcováním, namazali vhodným teploodolným tmelem, tak by asi nikdo nikdy nic řešit nemusel, tlumič by byl těsný.
Oni to ale neudělali, vibrace falcovaný spoj oslabili a tlumič tekl. Ale každopádne to zafalcování znamená, že i u značně tekoucího, kvedlajícího výfuku, kde ze spoje teče špinavý olej, se ztráty té druhé komory za letu bát nikdo nemusí.
Zde jsem pro lepší pochopení nakreslil schéma tlumiče v řezu (ale nákres je už i s novými díly zamýšlené opravy):
Příloha:
2-komorovy_vyfuk.png
[ 86.92 KiB | Zobrazeno 1751 krát ]
No ale jak to tedy rozebrat, jak odstranit ten falc
- no, asi jedine ho upíchnout na soustruhu.
Co asi víte (tadi ti, co čtou moje jiné vlákna), že to pro mne není žádný problem.
Ale přesto problémem je, jak ten tlumič do toho stroje spolehlivě a centricky upnout, když přední část je křehký odlitek, navíc se kepředu mírně zužuje.
Jednoznačně se zadní část musí opřít o koníka a na to bylo samozřejmě nutno zhotovit přípravek. Asi takový:
Příloha:
tlmic_2-komorovy_pripravok_pre_konik_susrtuhu.JPG
[ 53.14 KiB | Zobrazeno 1769 krát ]
Použil jsem bukové dřevo s tím, že jímku pro hrot koníka jsem vytočil z kousku duralu a zalisoval do dřeva. To jednak proto, aby byla poloha středu lépe definována, a taky abych přípravek trochu prodloužil a kužel koníku se neopíral o výstupní trubku tlumiče. No a takhle to vypadalo po upnutí v soustruhu:
Příloha:
tlmic_2-komorovy_upnutie_do_susrtuhu.JPG
[ 104.29 KiB | Zobrazeno 1769 krát ]
Falc se i navzdory mírnému házení podařilo úspěšně upíchnout a tlumič rozebrat.
Ale přední část tlumiče šla ještě jednou do sustruhu (tentokrát už se dala koníkem opřít rovnou za výstupní otvor v její kuželovém zakončení), kde jsem nožem asi o 1mm zkrátil ten vystouplý prstenec, kolem kterého se falcuje, tedy posunul dozadu jeho přední hranu, ale i zaoblil zadní - to aby se díly daly při montáži vsunout víc do sebe a vzniklý asi 1,5mm přesah vnější trubky 2. komory se dal znovu zafalcovat.
Všechny díly jsem pak řádně vymyl lihem, benzínem a pak ještě dokonale odmastil perchlórem.
Jenže po tom rozebrání byl spoj dost narušen těmi 3 otvory po nýtech a fitinku, které při odstraňování falce přešli až ke hraně. Aby i po novém zalepení byl spoj spolehlivý, jsem se rozhodl vytočit z duralu mezikruží výšky 12mm s vnitřním přůměrem 40,5mm (to je cca o 0,3mm víc než je vnější průměr plechové trubky 2. komory) a vnějším 44,5mm (točil jsem ho z 45mm kulatiny). Do prstence jsem vyvrtal jeden otvor 2,5mm a nařezal do něj závit M3 pro fitink tlakování nádrže.
Pak jsem to nasucho smontoval a polohu zajistil šroubkem M3 do stávajícího závitu pro fitink v tlumiči a prstenci. Plechovou trubku 2. komory jsem přitom ale nasadil pootočenou cca o 120°, takže jsem změnil původní polohu výfukové trubky z dolné na novou vpravo nahoře. Tím jsem oddálil výfukovou trubku a gumový deflektor od přední hrany křídla, zvedl celé asi o 20mm, co jse pak při zkušebních letech ocenil, protože se míň špiní trup a VOP modelu olejem. A z hlediska vypouštění nahromaděného oleje z druhé komory je to stejně jedno, protože trubka je zavařena tak, že trčí i dovnitř, takže je ho stejně nejde z 2. komory snadno vylít.
V takhle nasucho smontované poloze jsem začal vrtat po obvodu prstence skrz všechny stěny tlumiče otvory 1,6mm pro zapuštěné šroubky M2, kterých sem se rozhodl dát 7 ks. Tedy i s fitinkem je tak spoj jištěn celkem v 8 místech cca po každých 45° obvodu.
To by snad mělo stačit.
Závity pro šroubky jsem řezal jen prvním závitníkem. Do takhle předřezaného závitu jsem pak nasilu šrouboval rovnou ty M2 šroubky, aby byl takhle vytlačený závit co nejtěsnější. Materiál měkkých Al slitin mi tento postup umožňoval. I ten tvrdší dural prstence tomu příliš nevadil, protože v něm bylo kuželové zahloubení pro hlavu a tím pádem závitu jen minimum.
Po přeřezání/protlačení všech závitů jsem vše zas rozebral, vyfoukal špony a ještě jednou propláchl dutinu předního tlumiče lihem a přistoupil k lepení. Silikonový tmel jsem nanesl dovnitř falce těla 2. komory. Následně jsem tlumič složil, přes ten M3 zajistil šroubkem s malou hlavou, upnul to přes bukový přípravek znovu do soustruhu a při nejnižších otáčkách spoj zafalcoval.
Teprve pak jsem navlékl duralový prstenec a zatmelil kouty spoje z přední i zadní strany. A samozřejmě pak zašrouboval i všech 7 šroubků M2 a ten fiting M3. Před šroubovánim jsem ale do všech závitů a zahloubení natlačil trochu silikonového tmelu.
A výsledek vypadá takto:
Příloha:
tlmic_2-komorovy_po_oprave-detail-2.JPG
[ 59.33 KiB | Zobrazeno 1769 krát ]