Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 31.01.2020 9:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
To, že to nepůjde srovnat bez demontáže přímo v motoru jsem pochopil velmi rychle a jakmile mi došlo, že patrnĕ nedošlo k ohnutí ale jen rozhození klikovky, tak jsem už vĕdĕl, že klika musí jít ven. :P
A to jsem včera taky udĕlal. 8)
Válec jsem sundal celkem snadno, a demontoval píst z ojnice. Rozebírání dĕlené skřínĕ už dalo víc práce, poklepem hliníkovým kladivem v rukách jsem vysunul kliku z přední části skřínĕ, to šlo celkem hladce. Horší bylo vyndat kliku z ložiska v zadní části skřínĕ. Nakonec pomocí současného páčení 2 plochými šroubováky to vylezlo. Uložení kliky v ložiscích je přechodné, jde to, ale nesmí docházet i k tomu nejmenšímu zkřížení, to se pak zasekne a nejde, tedy musí se páčit symetricky z protilehlých stran, co je tam trochu problém, protože úplnĕ symetricky tam nelze ničím pořádnĕ vlézt. :(
Každopádnĕ, klika je venku a začal jsem mĕřit. Skutečnĕ asi není křivá, ale "jen" mírnĕ rozhozená.
jakub37 píše:
Na kleštinu zapomeň, každá trochu hází a nic nepoznáš. Kontrolovat jedině mezi STOJÍCÍMA špičkama. Pamatovat si (označit) nejvyšší bod, VYNDAT ze špiček ven a v ruce doklepnout - o nic neopírat. A znova do špiček, zkontrolovat, vyndat, doklepnout a tak pořád dokola, až se to povede - ideálně do max 0,02mm, jinak ti budou odcházet ložiska. Hlavně nic neohřívej! Žádnou kliku nikdy nemůžeš rovnat zamontovanou v motoru!!!

No, dobrá kleština je hned po hrotech asi ten druhý nejlepší způsob v pořadí co se týče přesnosti upnutí. Problém kleštin je ale v tom, že přesné a pevné je to jen v případĕ když je délka upínaného válcového kusu >= delce kleštiny. :wink: Tehdy to pak drží dobře a házivost je pod 0,01mm (samozřejmĕ v závislosti od kvality kleštiny a jejího unašeče). Kdyby tomu tak nebylo, tak by přece pro upínání fréz byly ty kleštiny nanic. :lol:
To, že se do kleštiny nedá přesnĕ a hlavnĕ dostatečnĕ pevnĕ upnout klikovka za tu kratší, zadní hřídel, která je dlouhá jen cca 14mm, jsem poznal hned. Upnul jsem do ní zadní, kratší konec kliky a lítalo to kam chtĕlo (i celé mm), jakýkoli mírný poklep hliníkovým kladívkem tomu dával naprosto libovolnou polohu, takže v tomhel uspořádání nešlo zmĕřit nic. :( Ale upnutí za přední delší hřídel už bylo pevné a přesné. 8) Tak jsem zjistil, že zadní část je rozhozena o pouhých +/-0,05mm. Upínal jsem to opakovanĕ, pokaždé to v kleštinĕ trochu pootáčel a vždy jsem namĕřil stejný výsledek a ve stejné poloze maxima házení, které je cca 90° proti poloze ojničního čepu. To samé jsem vyzkoušel i při upnutí ve srovnané univerzálce soustruhu a dostal stejný výsledek. Čili jde jednoznačnĕ o to rozhození, pootočení v ose ojničního čepu a to o pouhou 1 desetinu mm. :o
martin250 píše:
Přesně tak. Pevné špičky, svírat velmi lehce, klepat v ruce. Nic neohřívat. Měřit se dá i upnuté na špičkách v místě ložisek. Klepe se lehce. I neopatrné klepnutí klikou o těžký stůl ji může rozhodit. Zkus najít v okolí někoho, kdo opravuje motorkové klikovky a nech to udělat tam. Většinou ti poradí motoveteránisti, komu to odvézt.

No opravdu diky za Vaše rady 8) , dále to budu mĕřit v hrotech tak, jak mi radíte. 8)
Ale i to promĕření v kleštinĕ mělo svůj význam. :roll:
Takže nahřívat to určitě nebudu, pro doklepávání v ruce by to vlastně ani nešlo. :roll:
Jen uvažuji s jakým přesahem je nalisován ten čep a zda s tím vůbec půjde hnout? Jak silnou ránu to bude vyžadovat? :?:

Jinak nebojte se chlapi, i když jsem vystudovaný elektronik, tak ke strojařinĕ a motorům mám hodnĕ blízko a taky i dost zkušeností. Taky i s obrábĕním (malý soustruh mám doma již 35 let, druhý velký jsem si koupil před necelými 2 lety). I benziňáky podobné koncepce jsem už úspěšnĕ generálkoval.
Ale zrovnávání rozhozené klikovky - to se přiznám, dĕlám opravdu poprvé, ale vĕřím si, že i to nakonec zvládnu. :) A pokud ne, tak ji minimálnĕ nepoškodím tak, aby to nemohl zrovnat nĕkdo jiný. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 31.01.2020 13:09, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 31.01.2020 10:18 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 515
VTjr píše:
Jen uvažuji s jakým přesahem je nalisován ten čep a zda s tím vůbec půjde hnout? Jak silnou ránu to bude vyžadovat?

Podle toho, kdo to vyráběl a na jaké technické úrovni :roll: byl.
Takže v tomto případě budou setrvačníky bláto, a přesah bude malý.
Jinak pro ilustraci - kdysi před 89 kolega nakreslil jakýsi motor, který používal komponenty z Husquaren tuším 66 typ - vylisovat to nešlo ani s použitím špuntů (přesně udělaných na míru z 16720 a zušlechtěných co to šlo) - a to centrování to byla taky čirá tragedie - udělat dostečně velký ráz, aby se to pootočilo.
Prostě pořádný motor, fakt nemá kliku jako Aero 50 :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 31.01.2020 14:53 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.12.2013
Příspěvky: 83
[quote="VTjr"
Jen uvažuji s jakým přesahem je nalisován ten čep a zda s tím vůbec půjde hnout? Jak silnou ránu to bude vyžadovat? :?:

Jak moc do toho praštit ti nikdo neporadí. Musíš zkusit a změřit. Někdy to ani moc nepotřebuje. Klepat pouze na setrvačníky- ne na hřídele! Nejlépe mosazným kladívkem- ze začátku radši lehčím- tomu dát takovou lehkou rychlou ránu a měřit. Na to musíš přijít sám. Chce to čas a pevné nervy.Ale jde to. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 31.01.2020 16:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 359
Bydliště: Strakonice, ČR
Až budeš mít srovnáno, tak nakonec ještě přeměř kolik to hází ve všech třech místech kde jsou ložiska a ještě na začátku a konci upínacího kužele. Na začátku jsi psal, že jsi VIDĚL, jak hází vrtule s unašečem, takže ta házivost 0,1 na klice v tom nebude sama. Pokud bude při proměřování kliky kužel v pořádku ( když ne - přebrousit), tak máš naražený ten protikus co se na něj nasazuje - jeho vyrovnáni už je ale podstatně složitější. Měla by to být ta první ze tří částí se žlutým eloxem na obrázku.


Přílohy:
AC51C401-2DD1-48D7-9F6C-6D0E214A7B52.jpeg
AC51C401-2DD1-48D7-9F6C-6D0E214A7B52.jpeg
[ 139.89 KiB | Zobrazeno 2455 krát ]


_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 31.01.2020 21:34 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Tak konečnĕ z Jižní Afriky přišla faktura k zaplacení, která mi tedy vyrazila dech. 8O Na rozdíl od potvrzení objednávky, kde byla doprava 9,32€, tak na té to vyčíslili na 66€. :o Takže klika kolem 8€ a doprava 8x víc. :lol: I kdybych se rozhodl koupit všechny díly pro generálku (válec, píst, kroužky, čepy, ložiska ...), tak bude doprava vic než 120% ceny dílů. A to ještě nepočítám 20% DPH, kterou mi určitĕ vymĕří celnice.
Prostĕ musí se to opravit, nebo vyhodit. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 01.02.2020 0:32 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Přednĕ, po rozebrání mne motor zklamal tím, že klikovka je uložena jen ve dvou ložiscích. Zároveň se domnívám, že právĕ to je hlavní příčina toho, že se při nárazu klikovka mohla takhle rozhodit. Totiž, kdyby byla poloha výstupní části hřídele pojištĕna ještĕ i třetím ložiskem (tak jak je to na obrázku rozsypu dílů jeho většího bratra GF50i v ůvodním příspĕvku), tak se to asi nestane. :roll: Prostĕ ten, kdo upravoval motor, který byl původně určen do křoviňáku nebo pily, pro pohon vrtule modelu letadla, si asi zpočatku hned neuvĕdomil specifika použití, zejmĕna jaký značný gyroskopický moment má taková 20-22" vrtule, nemluvĕ jaká je to šupa když náhodou zavadí o zem. O "čumákovce" ani nemluvím. :P
jakub37 píše:
Až budeš mít srovnáno, tak nakonec ještě přeměř kolik to hází ve všech třech místech kde jsou ložiska a ještě na začátku a konci upínacího kužele. Na začátku jsi psal, že jsi VIDĚL, jak hází vrtule s unašečem, takže ta házivost 0,1 na klice v tom nebude sama.

No a právě s tím 2-ložiskovým uložením souvisí to, jak se navenek projeví rozhození osí zadní a přední části byť jen o pouhých 0.10mm. :o Kuličková ložiska mají vždy určitou radiální vůli, která tím umožňuje i jistou zmĕnu úhlu osy vnitřního kroužku vůči ose vnĕjšího. Takže i mírnĕ rozhozená klikovka se tam vejde, protáčí se možná i lehce, ale s vychýlenými osami obou hřídelí, budou tedy ty jejich konce házet. Na zadní se to nepozná, ale přední, která je cca 4x delší, se to projeví na jejím konci přimĕřenĕ vĕtším házením, tedy asi 4x vĕtším. A to by korespondovalo se skutečností namĕřenou na konci kužele ještĕ nerozebraného motoru (0,17mm).
jakub37 píše:
Pokud bude při proměřování kliky kužel v pořádku ( když ne - přebrousit), tak máš naražený ten protikus co se na něj nasazuje - jeho vyrovnáni už je ale podstatně složitější.

Ale hned i to moje úplnĕ první mĕření (viz fotky) bylo už dĕláno bez protikusu (unašeče), tedy přímo na kuželu hřídele. Protikus je podle mne naprosto v pořádku a je natolik masivní, že jeho deformaci prakticky vylučuji jakož i ohnutí toho prodlužujícího nástavce. Kdyby se z toho přece jen mohlo něco ohnout tak asi spíš jen ten prodlužovák.
Přebrušování kuželu smontované klikovky považuji za nevhodné. :( Ten kužel se přece musí brousit jedinĕ tak, že se v hrotech upne samostatnĕ pouze ten přední díl klikovky, celá klikovka upnutá v hrotech nikdy nebude dokonale srovnána, takže by se to tím jen zbytečnĕ pokazilo. :| Navíc brousit kužel, dodržet úhel tak, aby nekvedlal a dokonale sedl, to taky není sranda.
jakub37 píše:
Měla by to být ta první ze tří částí se žlutým eloxem na obrázku.

Můj motor je barevnĕ úplně jiný, hlava je černá a unašeč s prodlužovákem jsou modré. :wink:

Jinak, ten článek (celkem 3 strany) já už mám dávno stažený z netu. Nicménĕ děkuji za jeho vložení. :) Ono pro úplnost ho sem asi doplním aby byl celý (i když :? autorská pŕáva, tak radši ne :| ).
Bohužel toho autora té recenze nenapadlo podrobit kritice to dvouložiskové uložení kliky. :roll: Výrobce nakonec asi dost rychle pochopil, že je to nedostatečné a do vĕtšího GF50i a i dalších modelů CRRC, to třetí ložisko doplnil. Smůla je, že i když u GF45i je v předku skřínĕ pro další ložisko dost místa, není tam pochopitelnĕ vyvrtáno přesné osazení pro jeho vnĕjší kroužek. :( A vyvrtat ho tam dodatečnĕ tak, aby bylo dokonale souosé s druhým ložiskem, je prakticky nerealizovatelné. :roll:
Ja mám stejnĕ obavu, že i prudší obrat vzniklým gyroskopickým momentem dá takto uložené klikovce zabrat. :( Asi by bylo nejlepši přes pružnou spojku pohánět motorem nezávislé vřeteno s vrtulí. Navíc ono i to značné prodloužení výstupní hřídele je až příliš velké, stačí pak malé házení, a to pak bude mít tendenci se zvĕtšovat. :|

Prostě jsem z cele té konstrukce dost zklamán :x a nemám už ani příliš ochotu do toho extra moc investovat. Svůj čas možná, ale jen kvůli získání zkušeností s tím vyrovnáváním rozhozené kliky, ale víc penĕz rozhodně ne. :P

Jó, kdybych mĕl tento motor už osazen v modelu, lítal s ním a najednou se mi stane tohle, tak bych možná nakonec se skřípĕním zubů ten díl koupil s drahou dopravou i za tĕch 74€, ale takhle? :roll:
Takže buď to nĕjak sám opravím, anebo skončí jen jako hezký exponát na polici :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 03.02.2020 16:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Tak jsem se s tou klikovkou pohrál a podařilo se to dostat do cca +/-0,015mm.
jakub37 píše:
... takže ta házivost 0,1 na klice v tom nebude sama.

No měl jsi nakonec pravdu :wink: , nebylo to jen rozhozené, krom doklepávání polohy vůči čepu bylo potřeba trochu rovnat i ten čep. Do mezery mezi závaží jsem vkládal vidlicový klíč 24mm a páčením ty segmenty odtahoval od sebe. :P
Příloha:
CRRC_Crankshaft_01m.jpg
CRRC_Crankshaft_01m.jpg
[ 104.07 KiB | Zobrazeno 2249 krát ]


Jen ten postup byl jiný, protože metoda měření velikosti a polohy házení mezi hroty se ukázala jako naprosto nepoužitelná. :(
Jde o to, že ta klika je naprostej šmejd :x , konce jsou opracované nahrubo a důlky pro hroty nemají polohu centrickou. Já vůbec nechápu k čemu tam vlastně jsou. 8O
Příloha:
CRRC_Crankshaft_02_holes.jpg
CRRC_Crankshaft_02_holes.jpg
[ 92.94 KiB | Zobrazeno 2249 krát ]


No, dal jsem to mezi hroty (mezi pinolu a hrot v univerzálce, který jsem si po upnutí vysoustružil z nějaké ocelové kulatiny nožem, abych vyloučil i to nejmenší házení univerzálky). Když jsem začal měrit na menším průměru kužele hřídele, tak už tam mi to házelo až 0,15mm a na druhé straně, na povrchu zadní kratší hřídele asi >0,30mm. :o Kdýž jsem pak jsem přesnou šuplerou změřil polohu té jamky vůči obvodu hřídele, tak jsem zjistil rozdíl (tedy excentricitu) kolem 0,3mm (viz foto).
Příloha:
CRRC_Crankshaft_03_centr.jpg
CRRC_Crankshaft_03_centr.jpg
[ 39.61 KiB | Zobrazeno 2249 krát ]


Takže nakonec jsem to upínal za ten delší konec hřídele do kleštiny, měřil házení a značil jeho vrchol lihovým fixem. Upínal to do ní i opakovaně, abych se přesvědčil, jestli to upnutí v kleštině je spolehlivé - a bylo 8) , vrchol házení byl pokaždé stejně velký a byl i ve stejné poloze kliky, takže se tomu dalo věřit. Ještě, že jsem měl i tuto možnost. :wink:
No a pak jsem to rovnal, jednak poklepem korigoval úhlovou polohu půlek kolem osy ojničního čepu, a taky jsem byl nakonec nucen přistoupit i k tomu páčení klíčem, protože evidentně při té havárii (asi čumákovce) došlo tím čelným nárazem ke stlačení obou částí klikovky k sobě. :(

A teď mi už zbývá jen vyřezat laserem nová těsnění a motor složit. Příruby jsem položil na skener a podle těch skenů namaloval v CorelDraw vektorové obrysy všech těsnění. Pokud by náhodou někdo z Vás potřeboval, tak mohu poslat vektorové soubory. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 03.02.2020 17:17, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 03.02.2020 17:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Jinak pro zájemce sem přece jen dávám celý článek s testem motoru, snad mi to autor/časopis promine.
Příloha:
CRRC_redakcni_test_clanek.pdf [805.76 KiB]
37 krát

Můj exemplář se ale od testovaného liší jednak barvou (žebrování válce je černé a prodloužený unašeč je eloxován na modro). Dále pak je rozdíl i v tom, že unašeč kusu testovaného v časopise má upnutí vrtule jen na jeden centrální šroub, zatím co můj má i ty 4 satelitní šroubky jistící proti pootočení vrtule.
Příloha:
CRRC_unasac_vrtule_m.jpg
CRRC_unasac_vrtule_m.jpg
[ 96.47 KiB | Zobrazeno 2238 krát ]


V textu článku se sice autor kdesi na konci zmiňuje o tom, že ten dlouhý unašeč je daň za to, že motor má původ v zahradní technice, a že je potřeba věnovat pozornost vyvážení vrtule. Ale o tom, že by tam bylo vhodné přidat 3. ložisko, jak tomu je u většího typu GF50i, se nezmiňuje. Možná se v tom čase padesátka ještě nevyráběla. Nemohu tedy autorovi vyčítat, že ho tato připomínka vůbec nenapadla. 8)
Ale v textu článku je i jedna chyba. :wink:
Autor píše (na konci první stranky), že ojniční čep má průměr 18mm a je v místě lisování stočen na 13mm - tak to rozhodně není pravda :P. Nevím jak k tomu autor přišel 8O , čep má zřejmě po celé délce těch 13mm a 18mm může být nanejvýš vnitřní průměr spodního oka ojnice, aby se tam vešly 1,5mm jehly. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 03.02.2020 22:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Takže sada těsnění vyrobena (i do foroty). :) Červené jsou z klingeritu, bílé z kartonového papíru, ale nakonec jsem použil ty klingeritové.
Příloha:
CRRC_tesnenia_m.jpg
CRRC_tesnenia_m.jpg
[ 133.61 KiB | Zobrazeno 2191 krát ]


Motor smontován, snad bude OK. :roll:
Příloha:
CRRC-pro_GF45i_final_03m.jpg
CRRC-pro_GF45i_final_03m.jpg
[ 78.93 KiB | Zobrazeno 2191 krát ]


To házení není sice úplně pryč, ale je to mnohem lepší než bylo. 8) Tak snad to v provozu nebude vadit. :roll: Zkoušel jsem upnout vrtuli Bambula 22x8" (tu co je na obrázku), točil s ní, tak teď ty konce listů "nestříhají", tedy neznatelně, do pár mm, předtím se rozcházely skoro o 1 cm. Jen doufám, že se to házení nebude progresivně zvětšovat. :| Ono totiž, ten prodlužovák hřídele má asi 6 cm. No a na to, že klikovka je z bláta a její prední hřídel uložena jen v jednom ložisku, je tak dlouhé prodloužení tragický nesmysl. Napadlo mi, že by možná bylo lepší vytočit prodlužovák nový, kratší, 3-4cm, by měly stačit. Uvidím, vše záleží od modelu a tvaru předku ve kterém to bude. :roll:

Africkou objednávku tedy ruším. Investovat do toho asi fakt nemá cenu. Až se to rozpadne, tak si koupím nějaký lepší motor. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 04.02.2020 12:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 359
Bydliště: Strakonice, ČR
Když už jsi do toho investoval tolik času a práce, tak je škoda, že jsi nepřidal i to třetí ložisko dopředu. Když už byl motor rozebraný, tak je to na soustruhu práce na hodinu i s výrobou přípravku.

_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 04.02.2020 12:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
jakub37 píše:
Když už jsi do toho investoval tolik času a práce, tak je škoda, že jsi nepřidal i to třetí ložisko dopředu. Když už byl motor rozebraný, tak je to na soustruhu práce na hodinu i s výrobou přípravku.

I věru nešlo. :(
Já o tom opravdu zcela vážně uvažoval, dokonce jsem už i našel, že by tam pasovalo ložisko 6902. :roll: Jenže to fakt nejde. Totiž kuželová část hřídele je zbytečně dlouhá a ta válcová zas krátká, takže končí asi jen 1 mm před guferem. Musel bych vyndat gufero a pak vyřešit zatěsnění skříně nějak jinak, možná guferem s menším přůměrem přímo na tom kuželu, pochopitelně by to nesmělo být už v místě, kde začíná drážka pro pero. Pravděpodobně větší bratr GF50i má tu klikovku v té válcové části delší právě pro to další ložisko. Neliší se jen o 1mm větším zdvihem, ale i tím. :|

Nehledě k tomu, že dodatečné vytočení osazení pro umístění druhého ložiska na stejnou hřídel tak, aby byla zachována souosost v několika tisícinové přesnosti - to rozhodně není malina. :?

Jinak, jak jsem psal v příspěvku na začátku 2. stránky vlákna, že rozborka skříně nešla snadno, tak ještě větší "sranda" byla s jejím smontováním. :o Ta hřídel do ložisek jde opravdu velmi natěsno, není to sice s přesahem, ale opravdu hodně těsným přechodným uložením. To je sice z hlediska funkce naprosto správně, ale na montáž oni musí mít nějaké přípravky, které já nemám. :( Pouhé tlačení půlek skříně k sobě by mohlo vyrovnanou klikovku znovu zdeformovat, tak to samozřejmě ne. :| Klepání bukovým klacíkem fungovalo cca do poloviny. Nahřívat to teplovzdučkou jsem se taky obával, abych nepoškodil gufero, takže jsem to sice nahřál, ale jen cca na 80°C a než se s tím páral, tak to stejně vychladlo. Paradoxně to zadní ložisko, se kterým jsem měl při rozebírání víc problémů šlo nasadit poměrně hladce až na doraz 8O , ale vtlačit hřídel do toho předního - no posledních 4mm ani za nic. :( Nakonec jsem pod matici na konci hřídele dal velkoplošnou podložku a o ni to páčil/tahal proti čelu skříně. Furt jsem měl obavu, abych pracně doklepanou srovnanou klikovku zase nerozházel. Ale mám pocit, že se to nakonec i povedlo bez poškození. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 04.02.2020 17:32 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 515
VTjr píše:
Jen ten postup byl jiný, protože metoda měření velikosti a polohy házení mezi hroty se ukázala jako naprosto nepoužitelná. :(
Jde o to, že ta klika je naprostej šmejd :x , konce jsou opracované nahrubo a důlky pro hroty nemají polohu centrickou. Já vůbec nechápu k čemu tam vlastně jsou.

No, na to není složitá odpověď - způsobů (technologií) jak se taková klika vyrábí je spousta - od super až po "oxxxxx to co to jde nejvíc".
Když Ti půjde akorát o peníze, tak ideální metoda je ty dva ramena s těma "mrkvema" přetočit z toho výkovku na poloautomatu (důlky navrtáš předtím, abys to mohl pak na to točení opřít - jinak tam ale nejsou k ničemu), pak uděláš "tak nějak" díry pro dolní klikový čep a celý to v přípravku slisuješ, tak aby to neházelo víc, než cca nějakých 0.1 - 0.2.
Pak blokneš ojnici (dělávalo se to drátem a nebo takovými tělísky) no a celý to přebrousíš na centerlessu - žádný rovnání - vyfič.
Důlky pak samozřejmě neběží, ale to číňanovi asi už bude jedno, že....
--------------
Jinak to rovnání v důlkách - no amatersky se to tak někdy dělává - jinak normálně se to ale rovná takto:
https://www.youtube.com/watch?v=tpfMYWW9LRU
čas cca 20.27.
Mj. před tím máš klasickou, solidní výrobu - přetočit na poloautomatu, pak obrousit v hrotech, rozměr se doměřuje Marpossem (18.00 - cca 19.10)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 04.02.2020 20:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Díky za poučné video. :D
Jak vidět, centrování kliky chce především fortel a řádné kladivo. :lol:
Nicméně je to klika dvouválce, Traboš měl ve středu mezi válci 2 valivá ložiska, tak oni to zřejmě upínají za ně a pak s ní točí v nich a kontrolují házení obou těch konců kliky. Na videu to není moc vidět, ale to mi dává logiku. Čili střed mezi válci je v nule a doklepávají se konce. U jednoválce to takhle asi nejde, resp šlo by, kdybych na tu delší osu narazil 2 ložiska (na to tam ale není místo, možná tak na dvouřadové jedno), vsunul do nějakého domce a doklepával ten kratší druhý konec. Ale v podstatě tím, že jsem uchytával tu delší osu do kleštiny a kontroloval házení zadní hřídele, tak jsem postupoval velmi podobně. :roll: Jen s tím rozdílem, že pro každé doklepávání nebo někdy i páčení jsem to vždy musel z kleštiny vyndat, co samozřejmě dost zdržovalo. A musel jsem to udělat nejmíň 10x. Teda páčit (odtahovat protizávaží od sebe), to se dalo i upnuté v té kleštině.

Jinak zajímavý je pak pohled jak vkládá do pístů čepy - to je fukot. Ale je to holt socialistická velkovýroba. :mrgreen: Musím si ten film prohlédnout celý a pořádně. Škoda jen, že filmaři tak rychle stříhají, člověk si to na tom kterém záběru ani nemůže pořádně ty věci prohlédnout :( (např ten přípravek na rovnání hřídelí).

Máš samozřejmě pravdu, že ty důlčíky asi používali počas hrubování a pak to brousili už bez nich. Na měření házivosti by se samozřejmě dal vyrobit i přípravek, taková kolébka s hroty, jakoby 2 poloviční lunety. Ale tolik času do toho motoru opravdu nehodlám investovat. :| Kdybych ten motor opravoval před >10 lety, kdy se vyráběl/prodával, tak bych prostě koupil i tady u prodejce (Čemecha) novou kliku za 8-10€ a hotovo. Takhle se aspoň něco nového naučím (i když nevím, jestli mi to k čemu vůbec bude). :?

Jak už jsem se zmínil, tak já jsem generálkoval přibližně stejně velký motor křoviňáku (42,5cm3). Zadřel se kroužek a vysypal nikasil ve válci. Objednal jsem válec, píst, kroužky a těsnění pod válec. Celé to stálo asi 50€ (dovozce je slovenský). Nový stejný křoviňák lze pořídit za cca 150€, ale bylo mi ho líto vyhodit - ja už jsem prostě takový ekologik, vše co se dá, opravuji. Jak jsem to rozebíral, tak pamatuji, že ty 2 půlky skříně šly od sebe mnohem snadněji než u modelářskýho CRRC. Ale bylo to asi i tím, že křoviňák má šnůrový startér, takže zadní hřídel je delší a čouhá přes zadní víko ven - čili dá se vyrážet z ložisek poklepem z obou stran. Největší problém opravy motoru se zadřeným výbrusem byl ale v tom, že to niklové svinstvo bylo vevnitř prostě všude. Takže jsem obětoval snad 2 litry technického benzinu, než jsem to z těch ložisek a všech zákoutí skříně řádně vymyl. Pak nastala fáze skládání. Jelikož s demontáží klikové skříně jsem dopředu jaksi nepočítal, ale kvůli vymytí ji demontovat musel, tak jsem si neobjednal to těsnění půlek skříně. Staré se sice roztrhlo na 2 části, kde každá zůstala na jiné půlce. Ten laserový plotr jsem tehdy ještě neměl. Tak jsem to jen namazal socialistickým Hermosalem a smontoval (doteďka to drží, neteče).
Překvápko ale nastalo, když jsem začal skládat píst a válec. Ony se asi spletli a poslali mi píst a válec z většího novějšího modelu o objemu 50cm3. Píst byl tím pádem asi o 4mm širší. Naštěstí se to lišilo jen tím vrtáním, zdvih byl u obou typů stejný a nový válec v pohodě pasoval do skříně stejně jako ten starý. Takže jediný problém byl nakonec v tom, že jsem si neobjednal i nový pístní čep. Nový by byl pochopitelně o 4mm delší. Ale vyřešil jsem to tím, že jsem si vysoustružil 2 duralové T-zátky, takové koncovky do čepu, čím jsem ho vystředil v pístu, tedy tím, že jsem ho z každé strany tou zátkou prodloužil o 2mm. No a takhle to zatím spolehlivě funkuje již asi 3 roky. Opravou jsem nečekaně získal 7,5cm3 objemu navíc. Výkon je větší (ale i ten starý mi stačil), ale taky se to teď o něco hůř tou šňůrou startuje. Zavěšené na rameni to někdy nejde a musím křoviňák sundat, nahodit a pak si ho zavěsit, předtím to šlo snadno i na rameni.

Jó a proč se to zadřelo? :o
Myslím si, že to bylo nekvalitním olejem. :(
Já jsem křoviňák kupoval zhruba ve stejném čase jako i motorovou pilu zn. SOLO. No a tam jsem k ní koupil olej STIHL, který mi prodejce doporučil a který jsem pak používal jak do pily tak i do toho křoviňáku. Pila měla po záběhu předepsáno 1:50 a křoviňák 1:40 a tak jsem to i míchal (občas do pily 1"40). Jenže pak olej STIHL došel a já koupil jiný v Mountfieldu. Záhy se křoviňák zadřel (pilu jsem tehdy naštěstí nepoužíval). Zajímavé je, že ve stejném čase se i mému kolegovi v práci zadřel přímo jejich mounfielďácký křoviňák zn. Oleomac. Ten jsme pak spolu řešili přes záruku, ale nechtěli to uznat, že prý jsme nedodrželi poměr, co ale nebyla pravda. Nakonec se nějak podvolili, uznali to jen napůl, díly se musely zaplatit a práci ne, nebo naopak. Můj křoviňák Güde ale od nich nebyl. Po opravě jsem pak míchal do něho pro jistotu 1:25 a když ten horší olej došel, tak jsem koupil zase STIHL, míchám zas 1:40/50 a pohoda. 8)
Takže na dobrém oleji opravdu záleží. :P

Jinak škoda, že už tady není Lark, ten by si jistě na tomhle tématu asi zgustl. :wink:
Ať je mu zem lehká. :cry:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.02.2020 9:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5586
Bydliště: Žilina SR
Napsal jsem do Jižní Afriky zdvořilostní dopis, že cenu dopravy proti původnímu potvrzení 7-krát zvýšili. A že pokud nejsou schopni nabídnout jinou, levnější dopravu, tak budu nucen objednávku stornovat, protože oprava by byla neekonomická. :P
No a oni mi odpověděli a nabídli novou fakturu s dopravou za 12€ :) , tedy pokud by mi nevadilo, že to půjde 4 až 8 týdnů (zřejmě lodí). :o
To by mi pochopitelně vůbec nevadilo 8) , jelikož stejně je teď zima anavíc já na ten motor ještě ani nemám model. :mrgreen:
Ale teď mi vrtá hlavou, jestli bych neměl tu objednávku rozšířit i o ty díly pro generálku :roll: , tedy krom kliky i píst, kroužky, pístní čep, válec (jehlové ložisko do horního oka bohužel v jejich nabídce není, ale to se určitě bude dát někde sehnat). Díly by vyšly na 36,80€, pokud by doprava zůstala 12€, tak celkem 48,80€, s DPH, kterou bych ale musel zaplatit celnici, protože je to >20€, kolem 60€. To není tak strašné.
Ono sice generálka není vůbec na pořadu dne, stav výbrusu je jako nový a klika je mnou srovnána vcelku dostatečnĕ pro nejbližší provoz. Ale perspektivně, vzhledem k tomu, že se ten motor vyráběl kolem roku 2008, později už nemusí být žádná možnost tyto díly sehnat. :(
Druhá stránka věci je, jestli má vůbec smysl počitat do budoucna s motorem, který má dost zásadní konstrukční nedostatek a sice uložení klikovky pouze ve 2 ložiscích. :?

Tak co si o tom myslíte? :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.02.2020 10:40 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2437
Bydliště: Ústí nad Labem
Ahoj Vlado, ten motor jsem v rukou měl a nějak jsem k němu nenašel sympatie. :(


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz