RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://rcmania.cz/

Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?
http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=87539
Stránka 8 z 10

Autor:  MPml [ pát 13.03.2020 15:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

sky59 píše:
Nemusite mi sem pisat teorie, urcite niekto ma v lietadle benzinovy motor, nalejte do toho 30% nitro palivo pre zhaviky s 20% olejom a skuste ma presvedcit takto, mne to v motorke neslo

Ale vlastne ani neviem o com ma chcete presvedcovat, nikdy som nenapisal ze benzinovy motor na cisty lieh nepojde, to sa vysnivalo asi MPml

až bude v motorce motor s zdvihovým objemem 2,5 cm3 :mrgreen: , tak samozřejmě použít palivo s obsahem oleje 20% je správně - nebude s tím sebemenší problém.
Proč to neběželo? - protože překvapivě (mj. už jsem psal) nutný obsah oleje jednak závisí na zatížení (měrném výkonu), konstrukci motoru, jeho měrné spotřebě, ale hlavně na zdvihovém objemu.
Viz rozdíl mezi druhou a třetí mocninou.
http://www.zsondrejov.cz/index.php?kde=101
---------------------
to samé platí pro kompresní poměr (musí odpovídat palivu)
a to samé platí pro stechiometrický popř. směšovací poměr - taky VŽDY platí pro konkrétní palivo.
---------------------
Proto taky ten motorkový motor na to modelářské palivo neběžel - protože měl malý kompresní poměr, tragicky chudý palivo (musel by se přetryskovat) a navíc protože byl násobně větší než modelářský motor, tak bylo nesmyslně moc oleje.
Takže ještě jednou - doufám, že už naposledy :roll: - to, že to neběželo nebylo proto, protože by nějaké jiskřivé zapalování na methanol nefungovalo - problém nebyl v žádným zapalování, ale pouze v tom (ta konkrétní osoba), co to tam bezmyšlenkovitě nalila.

Autor:  macil [ pát 13.03.2020 17:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

MPml píše:
zkusím se opatrně zeptat - a jsi schopen významově rozlišit 8O od sebe slova "zapalování" a "motor"?
Dopředu upozorňuji - nereju, skutečně se ptám.

Ak sa naozaj len pýtaš a neryješ, tak sa pýtať bez toho, aby si ryl nevieš. Ale to sa netýka len teba. Inak nerozumiem, prečo moja pripomienka v tebe vyvolala práve takúto otázku.

Autor:  VTjr [ pát 13.03.2020 18:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

Chlapi, kašlite na to. :P Nemá cenu sa tu hádať o slovíčka len kvôli tomu, že jeden konkrétny diskutujúci, skrývajúci sa pod nickom sky59, napísal niečo nesprávne, ale za žiadnu cenu si to nechce priznať a tvrdohlavo obhajuje, že "čierne je biele". :|
On skutočne priamo, otvorene nikde nenapísal, že benzinovy motor na cisty lieh nepojde, ale nepriamo, v náznakoch, to áno a viackrát. :wink:
Lebo najprv tu hneď v 2 príspevku viewtopic.php?f=8&t=87539#p1474811 tvrdil, že energia iskry je príliš malá na zapálenie metanolu, čo podporil tým, že hneď uviedol 2 irelevantné dôkazy, teda o nemožnosti zapálenia nafty zápalkou a o tom, že nejaká motorka na palivo žhavíka nešla (čo je síce v oboch prípadoch pravda, ale k meritu veci to vôbec nič nedokazuje). :o
Okolo toho sa zniesla vlna kritiky s relevantnými argumentmi, lenže on si nedokáže chlapsky priznať svoj omyl. :x
Ja skutočne začínam mať vážne podozrenie, že za týmto nickom sa skrýva nejaká žena-feministka. :D Lebo toto je presne tá vlastnosť - ona si nikdy neprizná omyl, "nezníži sa" k sebakritike, naopak často vec otočí tak, že niekto druhý (teda muž) je na vine, alebo nemá pravdu, prípadne on môže za to, že ona nemá pravdu. :lol:
Okrem toho Sky59 okrem uznania omylu nie je schopný ani len priznať identitu, alebo aspoň lokalitu z ktorej sa ozýva. A kvôli nemu my všetci tu zbytočne trávime čas? 8O Čas, ktorého neviem koľko nám ešte ostáva. :|
No, celkom zbytočne nie, lebo to nás núti premýšľať a aj si naštudovať veci, ktoré by sme inak tak detailne neriešili. Ale na čo nám to bude, keď vonku zúri epidémia a možno niektorí z nás to už nebudú mať komu odovzdať. :( Tak aspoň táto stopa po nás zostane. :mrgreen:
Hodne zdravia, Vlado. :D

Autor:  jyrry [ pát 13.03.2020 18:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  sky59 [ pát 13.03.2020 18:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

VTjr píše:
Hodne zdravia, Vlado. :D


Ja sa neskryvam, bez problemov ma najdes na videach z akcii, najviac zatracovane koli epp zhaviku, dodnes ma nalietane cca 150 min cisty cas a ani sa nerozpadol

Klosterneuburg-Trnava-Trencin

PS: pre uplnost podla tabuliek methylova zmes potrebuje asi 2.5 krat viac energie na zapalenie ako benzin

Autor:  VTjr [ pát 13.03.2020 23:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

Hm, takže posun, už to ide, ale potrebuje 2,5-násobne viac energie. :wink:
Podľa nejakých tabuliek. :roll: Nuž, prečo nie, ale býva zvykom uviesť zdroj informácie, takto je to vytrhnuté z kontextu. :o Pritom poznajúc zdroj, tak si to prečítam a rád sa poučím. 8)
Ale aj tak, pokiaľ viem benzínová zmes v ideálnom stechiometrickom pomere potrebuje na zapalenie iskru s energiou minimálne 3mJ, za nepriaznivejších podmienok až 15mJ. Ak by metanolová zmes požadovala 2,5-krát viac, tak by to bolo cca 38mJ. Bežná indukčná cievka dá energiu výboja 60-120mJ, takže by to mohlo stačiť. Niektoré elektronické zapaľovania dokážu vytvoriť ešte silnejšiu iskru. Navyše, metanolová zmes s prímesou nitrometanu je podstatne menej citlivá na odchylky zmiešavania so vzduchom oproti benzínovej, takže pri menej priznivom zložení zrejme nebude vyžadovať takú výraznú rezervu v energii iskry ako benzínová. U benzínu, zvlášť pri veľkom ochudobnení musí byť iskra oveľa silnejšia než pri optimálnom stechiometrickom pomere.

Autor:  sky59 [ sob 14.03.2020 7:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

Uz ked nevies byt strucny :-) mam este jedneho cervika..

Ja zase pre zmenu sa snazim "peel the onion"

Vy ste sa uspokojili s jedinou pricinou preco mi ta moto ani neskrtla a to je nevhodna zmes, mne to ale samo o sebe nestaci, co ak to nie je jedina pricina ale viacero ktore sa stretli?

To ze som si sam pre seba nieco vyskusal pre vas nema ziadnu vypovednu hodnotu, spomenul som si este na nieco ine:

Uz moj pradedo pouzival na svoje sulane cigarety benzinovy zapalovac s kamienkom, ktory voci drsnemu koliecku produkoval iskry ako z kresadla, vieme ze kresadlo dokaze zapalit aj velmi jemne pripravene drevo
Benzin bol kupovany v malych ampulkach v trafike, samozrejme bez oleja, v rovnakych ampulkach sa predavalo aj lepidlo na bicyklove duse
Nemusim snad pisat ako priserne a vsade a vsetko od toho benzinoveho zapalovaca smrdelo
Preco vyrobca nepouzil lieh namiesto benzinu? Minimalne by nic nesmrdelo, skor by vsetko "vonalo"? A ani nedymilo

Ta moto co som skusal ma magneto a to samo o sebe uz z blbej kontrukcie malo problem odpalit benzin, museli sa prihybavat elektrody na svieckach aby to vobec slo, ale kto nic neskusi potom iba googli...

A mozno si prehliadol ale na to ake zapalovania sa pouzivaju na methyl som sa uz pytal, sposobilo to ale iba reakciu u MPml, nasiel som ze sviecky maju iny material (asi nepodstatne) ale tuneri ponukaju "vykonne" zapalovania, presne dovody preco nepisu ale su na nitrozmesi

Autor:  zdzd [ sob 14.03.2020 8:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

sky59 píše:
Preco vyrobca nepouzil lieh namiesto benzinu? Minimalne by nic nesmrdelo, skor by vsetko "vonalo"? A ani nedymilo


Ty jsi opravdu tak natvrdlý nebo to na nás jen hraješ?

Opravdu nevidíš rozdíl mezi podmínkami v zapalovači a v kompresním prostoru motoru?¨

To si je podobné asi jako ořechy a jablka. Obojí roste na stromě...

Autor:  sky59 [ sob 14.03.2020 8:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

zdzd píše:

Ty jsi opravdu tak natvrdlý nebo to na nás jen hraješ?

Opravdu nevidíš rozdíl mezi podmínkami v zapalovači a v kompresním prostoru motoru?¨

To si je podobné asi jako ořechy a jablka. Obojí roste na stromě...


Ja rozdiel vidim, ale natvrdly si ty ked stale dookola omielas to iste: tebe to pojde aj na vodu ked budes mat dobry kompresny pomer, je jedno ako sa sprava, ze nehori, na vzduchu

A na otazku si zabudol odpovedat: preco to (asi ked to nerobili) nefunguje na lieh?

Edit:
http://kustombitz.mobile034.com/p/70639 ... 642nr.html

To je link na jedno zo zapalovani urcene na nitro
Verzia 7A je pre "bezne" auta
Verzia 10A je pre pretekarske auta - likviduje zapalovacie sviecky
Dava mi to aj zmysel preco sviecky na nitro su z ineho materialu ako pisem vyssie, lebo elektroforeza ich zlikviduje iskrenim

Tskze ono to nie je take cierno-biele ako tu poniektori prezentuju a snazia sa mat patent na rozum

A jedno doporucenie/prosba pre tych co sa to tyka:
Nahradte vyrazy "pises nezmysly" vyrazom "nemas pravdu" a bude to tu omnoho kulturnejsie
Plati to aj o dalsich spojeniac ktore tu neuvadzam z dovodu nedostatku miesta

Autor:  zdzd [ sob 14.03.2020 10:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

sky59 píše:
A jedno doporucenie/prosba pre tych co sa to tyka:
Nahradte vyrazy "pises nezmysly" vyrazom "nemas pravdu" a bude to tu omnoho kulturnejsie
Plati to aj o dalsich spojeniac ktore tu neuvadzam z dovodu nedostatku miesta


Nemít pravdu znamená se mýlit.

Nesmyslem je vyvozovat závěry ze skutečností, které s probíranou věcí nemají nic společného. Jako třeba namočený kapesník a palivo odpařené v horkém vzduchu pod vysokým tlakem. Míchat to do kupy nemá smysl, jest to tudíž nesmyslem.

Autor:  DAF [ sob 14.03.2020 23:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

sky59 píše:
... najviac zatracovane koli epp zhaviku, dodnes ma nalietane cca 150 min cisty cas a ani sa nerozpadol

Zkus se do toho vlákna vrátit a znovu si to přečíst. Nikdo neřekl, že to nepoletí, nebo že se to rozpadne. Jen jsem ti řekl, že časem ty bublinky natáhnou nespálený olej, který z toho už v životě nedostaneš. Z tohoto důvodu velcí výrobci takové modely nedělají. Doba 150 minut odpovídá zhruba 20 letům, no, za ty roky nic moc, tedy spíš nic, než moc. To jsem už nalétal víc času s Plutem, které jsem ho luftu hodil teprve před rokem (nepočítám ostatní modely). Schválně, o kolik se zvedne hmotnost (díky nasáknutému oleji) za dalších 150 minut v luftě. A o kolik se zvedla nástřikem antipalivového laku. Poškozeními v laku se olej dostane pod něj.
Trabant byl údajně schopen jezdit na naftu. Snad startoval normálně na benzín (směs) a pak se to přepnulo na naftu. Ovšem při vypnutí motoru to zase údajně nechtělo chcípnout. Díky tomu, že nafta je, na rozdíl od benzínu "mastná", tak ji nebylo třeba s žádným olejem míchat. Mám to jako informaci, Trabantů jsem řídil několik, ale všechny poctivě na benzín.
Jinak jako teenager jsem měl překopanou motorku se "staženou" hlavou a velkým karbecem. Na ten velký karbec to nechtělo chytat (uchlastávalo se to) a na tu kompresi to zase nechtělo chcípat (samozápaly). Ale jinak jsem se s ní docela vyblbnul.
A proč se nedává do zapalovačů líh, jestli to není tím, že je líh hygroskopický a má nižší výparnou teplotu, než benzín.

Autor:  MPml [ ned 15.03.2020 11:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

sky59 píše:
Preco vyrobca nepouzil lieh namiesto benzinu? Minimalne by nic nesmrdelo, skor by vsetko "vonalo"? A ani nedymilo

Protože výrobce nebyl debil a protože zjevně absolvoval chemií na ZDŠ bez ztráty květinky.
V prvé řadě je líh do zapalovače naprosto nevhodný - protože hoří nesvítícím plamenem (viz ta chemie z ZDŠ), takže plamen není vidět - je to velice nebezpečné, proto, pokud se líh používá pro zápal, obvykle se do něj domíchává "cokoli", co "doplní" aby byl plamen viditelný.
Druhý problém je s hygroskopičností - zapalovač na líh, mimo Údolí smrti, zásadní problém - protože to přes ten knot okamžitě natáhne vodu, po týdnu (třeba) konečná.
Mj, ví to i každý modelář - že methanolové i lihové palivo musí bezpodmínečně dobře zavírat (teda ví to každý, kromě jednoho :mrgreen: ).
No a třetí problém je v tom, že zapalovač (nebo lihový kahan) má z hlediska provozních podmínek s spalovacím motorem společné akorát to, že v něm "něco" :mrgreen: hoří.
Tyhle "myšlenkové" pochody mě fascinují - asi jako když kdysi spolužák byl překvapen, že střelná bavlna a vata v pytlíku z drogerie nefungují stejně, ikdyž vypadají :mrgreen: docela podobně.

Autor:  MPml [ ned 15.03.2020 12:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

DAF píše:
Trabant byl údajně schopen jezdit na naftu. Snad startoval normálně na benzín (směs) a pak se to přepnulo na naftu. Ovšem při vypnutí motoru to zase údajně nechtělo chcípnout.

Kdysi dávno (dávno před r. 89 :mrgreen: ), byl jednou jeden městys, A v tom městysu byla zbrojovka. Velká až největší. A v tý zbrojovce prý vyráběli věci na proudová a vrtulová letadla. No a když se tam vyrábělo, tak se taky muselo zkoušet a vyvíjet. Zkušebny dvě, stovky techniků. Na letecký zkušební medium - PL6. Samozřejmě při výrobě a montáži se i meje. V TB. Když se dělají VKZ, tak musí být PL6 skutečně čistá - takže se vymění. Kubík žádný objem. Když se cokoli zkouší, tak se samozřejmě musí dělat rozbory PL6 na kontaminaci (nečistoty, vnesený maziva). Nevyjde - výměna.
Takže PL6, hodně PL6. TB, hodně TB. Pro jedny zdroj, pro druhé (fabriku) problém. Takže se to prodávalo přímo od fabriky, cenu nenapišu, všechny by to nasxxxo :) , po 200l sudech. Jak TB z mytí, tak kerosin z zkušeben.
Nafťáky (kamna) se upravovaly naprosto běžně (jako fuška - byly i výkresy), 95% lidí, co tam měli trabanty jezdili (mimo nejtvrdší zimní období a letní parna) na "nedefinovatelnou směs" TB+PL6+vnesený mazivo, někteří i pouze na PL6 (start na normální benzín, po ohřevu přepnout na druhou nádrž). Samozřejmě, fatální problémy s přehříváním, ale to se dalo opatrnou jízdou a studenějšíma svíčkama zvládnout.
Největší problém byl v tom, že to bylo kontaminované běžným olejem, a Trabant na PL6 opravdu není dělaný - takže to celkem krutě kouřilo, svíčky peckovaly, typicky to smrdělo.
Scénky jako "smrdící a bafající Oxxxovo trabuko, bez řidíče (byl v jednotě. bál se to vypnout, protože by to už zase rychle nenahodil, cena paliva byla nula), nikdo nikdy neviděl..
Pak přišel rok 89, trabanty zmizely, zdroj se zmenšil na minimum a změnily se předpisy.
Dneska už je jiná doba, hlavní aktér a výzkumník, už se ta to dívá shora.
Ale ne, že by to nešlo.

Autor:  DAF [ ned 15.03.2020 16:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

Když už jsme odbočili od tématu, nebude pro tebe novinkou, té existovaly, a ještě existují, vícepalivové motory. Pokud si pamatuju, tak jeden takový byl v legendární Vejtřasce, Amíci jeden čas dělali turbínové auto, které jezdilo snad na vše, co hoří.

Autor:  VTjr [ pon 16.03.2020 9:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Místo žhavého vlákna elektrickou jiskru?

Vĕtšina sovĕtských tanků, byla taková.

Stránka 8 z 10 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/