Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 139 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 7:17 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
VTjr píše:
Jasne textit :oops: , pomýlil som sa.
Vyrábali ho tuším v Malackách, neviem už názov fabriky (asi Kablo) a neviem či ešte vôbec existuje. Robili tam tuším aj lamináty pre pre plošáky.
Tu drážku som si všimol až potom, čo som napísal svoj príspevok. Tým pádo si sa aj tak frézovaniu nevyhol. Ale jasne, nebolo to žiadne 3D.
Inak som zistil, že vo firme stále mám dve dosky tohoto matroša, 10mm aj 3mm. Chcel som z toho kedysi vyrábať formu na pieskový odliatok takého rámu, ale potom z toho zišlo, lebo sa rozplynul investor. Tak dobrý tip, možno ho využijem pri stavbe niečoho. :wink:

Áno, je to už OT, ale prečo by sme si nepokecali :mrgreen: . Kľudne to oddel do samostatného vlákna. Zakladateľ sa už asi nestačí čudovať kam to dospelo. :lol: :lol: :lol:

Texgumoid (typ textitu - firemní název) se jmenuje Texgumoid protože obsahuje bavlněný hadr (to je to "tex" - textilie ) a vyráběl se v n.p Gumon Bratislava (z toho je to "gumo") no a to nakonec je Izolační deska ("id"). Složením je to za tepla lisovaná deska, z bavlněných hadrů, pojená fenolovou pryskyřicí (tzn. cca stejné jako slavné panely na Trabant, akorát je tam orientovaný hadr, místo bavlněného odpadu).
Celá historie Gummonu Bratislava je bohužel excelentní ukázkou toho, jak komunisti nakonec dokázali zničit původně světovou firmu.
https://www.scd.sk/?aktualne-cislo-caso ... spolocnost
Sám Otto Bondy, také skončil špatně https://www.holocaust.cz/databaze-obeti ... tto-bondy/


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 8:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4286
Bydliště: SK Bratislava
jyrry píše:
Jen? :-)
Nejen. Hlavně přinese přesnost a opakovatelnost.

Chlupatost - 3D nefrézuji, jen 2D, ale myslím že to bude stejné - s tupým nebo nevhodným nástrojem to bude chlupaté vždycky.
Plocha 2D řezu je hladká, nebo s drážkami, to podle břitu (hladký nebo přerušovaný). Horní okraj je chlupatý, ale také to záleží na směru frézování oproti směru vláken. Taky dost záleží na balze.


Kua chlapci nejako ste tie iskry zopsuli, dufam ze to jyrry po sebe uprace :-P ... ked je uz ten one moderator :mrgreen:

tu mate ako taka stavebnica z frezy vyzera, ano ide hlavne o presnost (vsetko sedi, aj rebra v dlabancoch, vcitane stavebnych pomocok) a opakovatelnost (modely su rovnake tak nie je problem doladit detaily na dalsom modely bez znovuriesenia fungujucich veci)


Přílohy:
2d.jpg
2d.jpg
[ 73.42 KiB | Zobrazeno 1356 krát ]

3d1.jpg
3d1.jpg
[ 63.76 KiB | Zobrazeno 1356 krát ]

3d2.jpg
3d2.jpg
[ 65.39 KiB | Zobrazeno 1356 krát ]

r.jpg
r.jpg
[ 112.89 KiB | Zobrazeno 1353 krát ]

t2.jpg
t2.jpg
[ 55.53 KiB | Zobrazeno 1352 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 8:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4286
Bydliště: SK Bratislava
Ale ide to aj rucne ...

http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=123&t=49537


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 10:00 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 7101
Bydliště: Moravský kras
igorb píše:
Ten kolik to nezapaluje,


Ten žhavicí kolík to v případě malých jetů i zapaluje. Ona ta startovací sekvence je docela alchymie.. Popíšu jeden případ (malý jet s radiálním kompresorem a společnou spalovací komorou), ale je to podobné i u jiných malých jetů - ve spalovací komoře je umístěn věnec palivových trysek napájených palivem z čerpadla přes ventil (někdy je to rozděleno i do sekcí přes dva ventily) plus jedna přídavná tryska u toho žhaviče. Start začíná žhavením, po nějakém čase se spouští palivové čerpadlo a otevírá se ventil pomocné trysky u žhaviče. Současně se pomalu pouští startér a o malinko později, když už hoří palivo u žhaviče, se otevírá ventil paliva do hlavních trysek (nebo toho segmentu, který je nejblíž žhaviči, kde už mezitím vzplanulo palivo u pomocné trysky, další segment se pustí o něco málo později, aby z něj zbytečně nestříkalo palivo v době, kdy se ještě nemá od čeho zapálit, chytne to později a navíc jinde, než je potřeba - to je důvod segmentace). A teď nastupuje alchymie se startérem - když nabíhá moc rychle, utrhne plameny od trysek, doslova to sfoukne a motor zhasne. Když nabíhá moc pomalu, je tam paliva víc, než se může ideálně spálit, hoření je nestabilní a z motoru lítají plameny.. (nějakou dobu jsem dělal vývoj řídící elektroniky pro tyhle účely a strávil něco času zkouškami na teststandu kde se to ladilo...). Stlačení vzduchu na to má samozřejmě vliv ale ne zas tak velký, když porovnáš otáčky při kterých to chytá (v případě jetu o kterém mluvím cca 5000, startér točí max. cca 8000, ustálené volnoběžné otáčky motoru jsou 30000)...

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 10:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
Díky za odborné vysvětlení. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 10:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
igorb píše:

Igor, vďaka za ten odkaz. :wink:
Čo sa týka mňa, mám k dispozícii 2D laserový 100W stroj o formáte A1 (900x600mm, hĺbka spustenia stola asi 450mm), teda vcelku dosť veľká mašina. 8)
Skúšal som tým rezať tak preglejky ako aj balzu.
S preglejkou je to horšie, okraj je riadne opálený a musí sa brúsiť. S leteckou preglejkou, ktorá obsahuje veľmi veľa lepidla je to ešte omnoho horšie, navyše tá sa len veľmi pomaly prepaľuje, takže je to aj oveľa pomalšie. Ale ide to a je to presné, len treba pridať na hrúbku rezu asi 0,6mm, no s obrúsením aj 1 mm.
Ale čo sa týka balzy, tak rez čistý, hladký a bez viditeľného opalu a rezanie expresne rýchle. Desina balza nie je problém, hrubšiu som neskúšal.
Tiež s tým ide dobre depron a iné penové materiály, ale napríklad aj polymetylmetakrylát (prexisklo, akryl) v pohode až do hrúbky 10mm a rez je prakticky kolmý (väčšiu hrúbku som neskúšal).
Čo s tým nejde je polykarbonát. :( Teda ide, ale rez je škaredý opálený, musel by sa dodatočne veľa brúsiť. Ale tam, kde na vzhľade okraja nezáleží je to tiež použiteľné. Skúšal som to na starých CD, a potom naostro na 4mm hrubej platni (pre zákazníka, ktorému na vzhľade rezu nezáležalo, lebo to rámoval do niečoho a rez zostával skrytý).
Samozrejme tie 3D diely by som musel dať niekde vyfrézovať :roll: , alebo to vyskladať s kúskov a obrúsiť (ak trup lodičky, však to bol bežný postup).
Keďže mi nevadia ani bedničkové trupy, tak si obliny na vrchnej/spodnej časti kľudne viem odpustiť. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 10:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
Igor, kedysi si dával odkaz ako jeden brit staval F2B a profilovo súmerné krídlo tak, že ho zlepoval z dvoch škrupín. Polebrá boli len také balzové oblúky. Tak s laserovým strojom vyrezať na ne diely by bola brnkačka a s minimálnym odpadom - oproti bežným rebrám by sa množstvo balzy ušetrilo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 12:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 530
jyrry píše:
Nevím jak na východě, ale tady to vyrábí (a mám za to že i vyráběli) tady ;-)

oni jako něco vyrábí? - možná tak řežou těsnění, nebo lepí o kroužky - jinak to ale je klasický obchodník.
Naopak bývalý gumon byl skutečný výrobce těch desek a tyčí. A návštěva tam, vždy neopakovatelný zážitek.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.03.2020 13:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4286
Bydliště: SK Bratislava
VTjr píše:
Igor, kedysi si dával odkaz ako jeden brit staval F2B a profilovo súmerné krídlo tak, že ho zlepoval z dvoch škrupín. Polebrá boli len také balzové oblúky. Tak s laserovým strojom vyrezať na ne diely by bola brnkačka a s minimálnym odpadom - oproti bežným rebrám by sa množstvo balzy ušetrilo.


Volakedy som to tak robil, ale z tych vyrezov sa neda urobit spravny profil pri lichobeznikovom kridle.

Inac vyrezat ich fakt nie je problem (ked uz mas pripravenu balzu, co trva urcite viac) a mozno rychlejsie ako tym lejzom, staci sablona s dorazmi a uz to frci :mrgreen:


Přílohy:
Untitled-5.JPG
Untitled-5.JPG
[ 57.49 KiB | Zobrazeno 1295 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.03.2020 9:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
Ešte 3 OT otázky: :wink:
1. Má vyznam lichobežníkové kridlo iný než estetický? Teda nie u veľkého lietadla, myslím u F2B. Veď vieme, že u neho sa pri prekročení kritického uhlu nábehu trhajú prúdnice skôr na koncich. Má samozrejme lepší indukovaný odpor, len či je to u modelov významné?
2. Bola táto konštrukcia (na poslednej fotke) dostatočne tuhá a ľahká, alebo mala nejaké iné nedostatky? Ja totiž o takej uvažujem, ale tie polrebrá by boli z balzy cca 3mm ale páskované dvojkou, takže by mali T prierez. Čo ty na to?
3. Je takáto stavba prácnejšia alebo jednoduchšia?

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.03.2020 10:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4286
Bydliště: SK Bratislava
tak 4 OT odpovede na 3 OT otazky:

1/ z pevnostneho hladiska pri tej istej vahe lichobeznik vyjde lepsie a tiez sa do urcitej miery eliminuje nerovnakost rychlosti obtekania
2/ obkresloval som Werwageovo Juno, s cim bol majster sveta tak asi to mal dobre, ale je pravda ze v sucasnosti by sa uz asi nechytal
3/ zalezi ci vies dobre urobit papierovy potah, lebo na tom to stoji :- ))
4/ preco si neurobis v Uckach vlakno a mozes toto vsetko priesit tam, nie vo vlakne s iskrivou svieckou :twisted:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.03.2020 12:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
K bodu 4.
Síce súhlasím a tiež mám ten pocit, vzniklo to nejak mimovoľne (ako každé OT - čím viac OT tým je to zaujímavejšie a nezastaviteľnejšie), ale aby to malo hlavu a pätu musela by sa tam časť tohoto vlákna presunúť, co môže urobiť len moderátor, ja nie. :wink:
K OT sa to schyľovalo už od Tvojho prvého príspevku s fotkami na konci 4. strany. Tam by sa to dalo seknúť, no s výnimkou posledného príspevku od JirkyA na tejto strane, kde sa on ešte vracia k tým turbínam a môjho poďakovania za ním.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.03.2020 8:46 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 5.10.2019
Příspěvky: 6
Zdravím pánové , ptám se na co myslíte že jezdí plochodrážní motory,lodní závodni motory atd. Co třeba Dollyng .60 - ve své době nejvýkonnější desítka ?? METYL-JISKRA. Výhoda je jasná - přesnější bod zážehu. jen to chce kompresi kolem 1:14 a řádně obohatit. Jestli někdo zkouší detonační palivo,tak je mimo .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.03.2020 11:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5627
Bydliště: Žilina SR
Ale to tu už nikdo nespochybňuje :o, krom Sky59, kterého příspěvky spustili polemiku.

Jinak dotaz, těch 14:1 je myšleno jak? :roll:
Je to celý zdvihový objem k objemu spalovacího prostoru anebo objem vrchu válce od oken nahoru k objemu spalovacího prostoru? :?
No a samozřejmě o detonačním palivu tu nebyla vůbec řeč. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.03.2020 8:55 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 1095
Nikde som nenapisal ze som nalial do motorky methyl, ale hotove kupene palivo do zhavika.

Fakt je ten, ze motorka na to ani neskrtla. To je fakt s ktorym nikto nepohne.

Prevadzkovat zhavik na cisty metyl asi nepojde koli mazaniu.

Palivo co som skusal ma v sebe 20% oleja a 30% nitro. Sedliacky rozum hovori ze tam asi bude 50% methylu. Je to povodne pre heli (je to tam napisane tak zase nebudte poniektori moc mudri) Dokonca ked som bol minuly tyzden na Slovensku tak som si dal tu robotu ze som vyskusal ako to vlastne chyta. Namocil som s tym papierovu vreckovku a skusal zapalit zapalovacom. Benzin som neskusal lebo si viem zivo predstavit ako chyta ten benzin. Pre mna ten pokus iba potvrdil ze ta motorka na to nemohla ist. Mam o tom aj video, vlastne dve. "Modrou" elektrickou iskierkou som to zapalit nekusal. Nemal som po ruke.

Takze taka je realita. A ak chce niekto nieco zase napisat tak si chodte najprv vyskusat zapalit palivo co som vyskusal a benzin ktory ako chyta na elektricku iskru.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 139 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz