Switch to full style
Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odeslat odpověď

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

ned 28.06.2020 19:00

zdzd píše:Důvod je. A nejméně dva.

První je kompresní tlak v hlavě, který vložku sice málo, ale přece jen roztáhne a tím drobet uvolní píst.

Druhý, hlavní, je ten, že kompresní tlak vytláčí píst zpět. Tím zmenší namáhání ojnice na tah. Ta na to není konstruovaná a "vyrvání" skřípnutého pístu z vložky natahuje ojniční oka.

Další věc je, že takto rvaný píst může u ABC motorů strhnout pochromovaní.



Ano, tomu rozumím , díky.

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

ned 28.06.2020 21:17

AK JE TO ABC ... co asi bude, alebo este horsie AAC, NIKDY nepretacat kym nie je zabehnuty. Bez sviecky ani nahodou. Nastartuje sa po podstreknuti (ak to nejde inak tak vybrat sviecku a cvrknut priamo na nu a kvapku na piest - ale nepreliat, to rozpusti olej na stenach) brnknutim v protismere. Ak je clovek lenivec ze to musi nutne tyrat starterom, lebo sa mu nechce podstreknut, tak je mozno lepsie povazovat motor za zabehnuty :mrgreen: ... proste namontovat a lietat na primerane (pozri nizsie) bohatu zmes pri nizsom vykone

Ak je motor v popisovanom stave, pridal by som aspon 5% synteticky olej do toho RICINOVEHO FAI paliva. FAI palivo nie je zabehove palivo a mala kubatura potrebuje v takomto stave aspon tych 25%

Este pridam pre istotu ... nezabieha sa na stiahnuty plyn ani na bohatu brblajucu zmes ako si mozes precitat v starych navodoch napisanych pre liatinove piesty alebo kruzky. ABC AAC ABN sa zabieha na vysoke otacky a bohatu ale nie hlboko tarokujucu zmes (bohaty ale cisty az jemne vynechavajuci ton) a to kratkymi behhmi (nie nechat bezat pol hodinu prdkajuce pri garazi). Proste prehriat a vypnut, nechat vychladnut a znova - tie prechody je to o co tu ide. Niekde tu bude v historii navod.

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

ned 28.06.2020 21:26

igorb píše:Niekde tu bude v historii navod.


Ale jo:

Jak zabíhat motor a ABC výbrusem:

Magnum 2 takt bude true ABC, s tym by problem nemal byt, proste to hod na dosku, daj tam odporucanu vrtulu na zabeh (ale kludne moze byt aj "normalna" s ktorou budes lietat), nakopnes a na plne otvoreny karburator nastelujes vysoky tarok

- ak sa bude tarok mat snahu cistit a samovone zvysovat otacky, zhasnes motor a nechas vychladnut, a zopakujes

- az pojde ciste, nechas ho nejaku minutku bezat a zacnes pripchavat ovzdusnenie nadrze, motor musi zvysit otacky, hned odopchas ovzdusnenie a motor sa musi vratit - ak sa to deje je to v pohode, nastavis co najvyssie otacky ale stale v taroku a nechas takto vybehnut nejake 2-3 nadrze ale v max 5 minutovych behoch - vzdy nechas vychladnut

- potom zacnes privierat (staci aj tym pripchavanim) aby motor bezal na cisty ton, ale vzdy s navratmi do taroku - proste zahukas s nim a nechas v taroku vychladit - ak nema problem vracat sa, vybehnes este nejaku nadrz dve privrety na cisty ton ale stale bohaty

-das ho do modelu a vyskusas ci to iste dobre funguje aj v modeli, ak ano, lietaj s nim par letov na bohate nastavenie ale v cistom tone

- az toto absolvuje, VYMEN SVIECKU a mozes privriet na optimum a zacat stelovat karburator na prechody

NENECHAJ ho bezat na nizke otacky studeny (privrety karburator, velmi bohata zmes), netoc nim zbytocne kym ho prvy krat nakopnes, nepremyvaj ho pred zabehom ak nevies co potom s nim a ako ho namazat a aj start urob radsej menej podliaty ako preplaveny - podlej nadpiest ak je to len trochu mozne (aj za cenu vymontovania sviecky) - nove ABC potom obycajne chyti na prvy drc.

Autor: IGOR http://www.mojehobby.cz/userInfo.php?udid=3964

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

ned 28.06.2020 21:30

Vdaka, kukam ze ti ide googlenie este lepsie ako gutcharovi :- )))))))))))))))

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

ned 28.06.2020 21:31

To není google, to je hlava.

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

pon 29.06.2020 4:57

igorb píše:AK JE TO ABC ... co asi bude, alebo este horsie AAC, NIKDY nepretacat kym nie je zabehnuty. Bez sviecky ani nahodou. .

To samozřejmě platí pro jakýkoli modelářský motor s výbrusem bez kroužků - a to i včetně klasického "černého" výbrusu. Prostě NIKDY netrápit nový motor protáčením bez svíčky (protipístu).
Nejhorší , co lze motoru provést - absolutní jistota :roll: .

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

pon 29.06.2020 5:30

blembondo píše:Původní 3.5 s černým výbrusem na záběh spotřebovala jednu ojnici.Natáhlo se spodní oko.Modernizovaná ABC už na tom byla lépe ale protáčení rukou není dobré.V provozu se počítá s tím že při startu a běhu se mírně nafukuje horní část válce tlakem plynů a na to je dělaná vůle/kuželovitost/.Tedy za studena je ta vůle menší..Takže v klidu nastartovat a zabíhat.

To, že se natahovaly ty ojnice ovšem bylo tím, že když ten motor vznikal, tak jaksi komusi nedošlo, že ojnice u původní K&B .21 (z níž ta stará třiapůlka vychází) je z úplně jiného materiálu (kvalitativně) než byl tehdy za hlubokého socialismu schopný dodat Děčín. Takže cca stejné rozměry v kombinaci s těsným výbrusem (ta původní třiapůlka - ta první, s tím karburátorem na dva šrouby a plochou přírubou - skoro identická s tím Torpedem) - absolutní jistota problémů.
Proto se taky ten motor poměrně rychle celý předělal - protože to v serií, v socialismu, z socialistických materiálů, socialistickou technologií, zrovna moc nešlo vyrábět.

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

stř 01.07.2020 19:23

Souhlasím s tím, že moderní motory se nemají v žádném případě zabíhat nastudeno (ať už startérem, nebo vrtačkou či v soustruhu). O této operaci jsem četl v knížkách o modelářských motorech psaných v 50. letech minulého století, nebo ještě starších. Ale už v 70. letech to absolutně nikdo z motorářských bardů nedoporučoval. Ano, ty motory tehdejších konstrukcí se takto před-zabíhaly, jenže měly valcový tvar vložky válce (tedy ne-konický), většinou černý výbrus (ocelová vložka a litinový píst, nebo z hliníkové slitiny s litinovými kroužky), a ojnici z oceli s bronzovými pouzdry.
A jak už bylo řečeno, dnes mají motory konickost vložky a s pokrytím vrstvičkou chrómu, niklu, nebo nikasilu, případně i různé keramiky. Přesnost výroby je taková, že nutné opotřebení v záběhu je minimalizováno. No a lícování součástek (výbrusu) je navrženo tak, aby vůle/těsnost byla optimální právě při pracovní teplotě, rozhodně ne za studena. Takže je třeba zapomenout i na ty postupy při horkém zabíhání doporučovanými v 60-80. letech v návodech k motorům MVVS, kdy se o ABC ještě málokomu zdálo. Ten návod, co tady uvedl Zdeněk (vlastně Igor), tím je potřeba se řídit a basta. :mrgreen:

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

pát 10.07.2020 21:29

Chlapi záhada objasněna:)), v palivu (20 litrů) koupeném z druhé ruky jaksi nebyl olej ani po promichaní... Prodávající se dušoval, že je to 80/20 klasika s ricinem, kterou sám míchal...... Koupil jsem tedy čerstvých 40 litrů metylu a 10 litrů ricinu.... Motor super chytil na druhé klepnutí....

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

sob 11.07.2020 5:27

KamilK píše:...... Koupil jsem tedy čerstvých 40 litrů metylu a 10 litrů ricinu....

Kde?

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

sob 11.07.2020 6:42

KamilK píše:Chlapi záhada objasněna:)), v palivu (20 litrů) koupeném z druhé ruky jaksi nebyl olej ani po promichaní.


Klasika zdejších dotazů :lol: .

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

sob 11.07.2020 22:40

musis kupovat palivo len od dobrej firmy :mrgreen:
Přílohy
fuel.jpg

Re: Mvvs 3.5 příliš těsný výbrus

pon 13.07.2020 13:34

KamilK píše:Chlapi záhada objasněna:)), v palivu ... jaksi nebyl olej ani po promichaní...

Sakra, to nedovedeš poznat zda v té tekutine je nebo není olej? :o Navíc když by ho tam mělo být podle tvrzení prodávajícího až 20%. Kápneš na prst, počkáš až vyschne a zbyde mastnota. Tohle přece poznám i u paliva pro benzínové 2-takty, kde oleje bývají jen 2-4%. Tvůj motor měl opravdu obrovské štěstí, že jsi ho na ten, asi čistý, metyl netýral déle, jinak by bylo po něm a už by tu vzniklo nové téma "Nemá někdo z vás nový výbrus na třiapůlku MVVS?" :P

Jinak ale, dle fotky se ani mně nezdá, že by to byla fabrická, neupravovaná třiapůlka. :roll: Ta skutečně měla odlévanou hlavu. Do stejného karteru se pak vyráběly MVVS 4,0 a 4,6. Dvě 4,6-ky mám, ale ty mají hlavu modře eloxovanou. Jak ale vypadala čtyřka - nevím. :? Mám dojem, někde jsem to viděl, že tam byla hlava eloxovaná načerveno. Ale frézovaná neeloxovaná hlava, s tím jsem se u třiapůlek nesetkal.
Ono je docela možné i to, že po nějaké havárii se ta původní odlévaná poškodila a majitel pak vyrobil novou s frézovanými žebry. :roll: Stejně jako jsem to udělal já na své MVVS desítce, kde se mi na té odlévané ulomilo jedno žebro. :mrgreen:
Odeslat odpověď