|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 10 ] |
|
Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: pon 29.03.2021 19:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Starší kamarád, modelář našel doma nepoužitý výbrus, který mi věnoval. Tvrdil, že to bude nejspíš pro MVVS 1,5D. Bylo to ale zapatláno konzervační vazelinou a zabaleno v jemném papíru, takže pravda se ukázala až po jeho vyšištění v benzínu a vyražení protipístu a pístu - teda, že to pro MVVS 1,5D rozhodně není, ani pro MVVS 1D. Vrtání to má rovných 10,0 mm, vyplachování dvoukanálové křížové, dno pístu rovné, protipístu sférické a vzhledem k vzdálenosti spodního okraje výfukových oken 16mm a výšky protipístu 4,5mm tipuji, že zdvih může být nanejvýš v rozmezí 10 až 12mm. Je to tedy výbrus motoru o objemu 0,8 - 1,0 cm3. Příloha:
Neznamy_vybrus_01_m.jpg [ 68.42 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
Neznamy_vybrus_02_m.jpg [ 74.32 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
Neznamy_vybrus_03_m.jpg [ 75.08 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Tak jsem prošmejdil v knížkách a na webu fotky a parametry všech možných nulaosmiček a jedniček a pro žádnou z nich mi to jaksi nepasuje. Třeba Jena-1 má vrtání 10,7mm, ovšem 3 výfuková okna, 3 přepouštěcí kanály a sací okno navíc, OTM-08 Kolibri 10,5mm taky 3 okna a kanály a vložka na závit, různé jiné jako Taifun taky 3 okna. Jediné, co by to podle mne tak trochu mohlo být je tento FOK-10, kterého fotky jsem našel, ale od kterého jsem nikde nenašel technická data, tedy hlavně údaj vrtání/zdvih. Příloha:
FOK10-zlava_m.jpg [ 90.64 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
FOK10-zpredu_m.jpg [ 69.62 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
FOK10-zprava_m.jpg [ 100.84 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
FOK10-lezaty_m.jpg [ 114.09 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Příloha:
FOK10-odspodu_m.jpg [ 34.67 KiB | Zobrazeno 8046 krát ]
Tak co, zná někdo z Vás od čeho to je?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne stř 21.04.2021 7:41, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
XDan
|
Napsal: sob 03.04.2021 20:04 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 24.1.2018 Příspěvky: 159 Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
|
Bohužel Vám zde zřejmě nikdo nepomůže. Já osobně vlastním z motorů o zdvihovém obsahu 1ccm pouze detonační verzi MPjeta. Podle technického zpracování bych tipoval, že výbrus pochází se sériově vyráběného motoru.
_________________ danielskop.xf.cz
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: ned 04.04.2021 18:59 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Totiž, pomoct by mi mohl jedině někdo 65+, který aktivně modelařil s motoráky od 60. let, tedy v dobách, kdy se o MPjetech nikomu ještě ani nezdálo. Já sice nevím přesně od kterého by to mohlo být motoru, vím ale dost přesně od kterých to být nemůže, a taky vím, že je to zaručeně právě z toho období. No nic, pokud se tady nikdo nenajde, kdo by alespoň znal ta technická data toho jedničkového FOKa, tak to zkusím na ruském fóru. Jak se říká u nás: Viac ľudí, viac hláv = viac kapusty.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
ponornik
|
Napsal: úte 13.04.2021 11:25 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 193 Bydliště: Kutná Hora
|
Sice mi není 65+ ale včera mi doma přistál jeden FOK 10 na díly a jeden FOK 15. O víkendu zkusím vrtání a zdvih oměřit...
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 13.04.2021 13:24 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
65+ nebyla podmínka, jen možnost . Dík za ochotu. No a když budeš ten motor rozebírat, tak zkus tu jeho vložku nafotit a taky i změřit její ostatní rozměry, tedy vnější průměry a délku jednotlivých sekcí, a taktéž výšku pístu. Ale v první řadě to porovnej s mými fotkami, protože jestli se to bude na první pohled lišit, tak měření budou pro mne asi zbytečná. Nicméně úplně zbytečná ne , protože k těm FOK-ům parametry vůbec nikde nejsou. Dost jsem hledal na webu (šacoval i maďarské stránky s překladačem), ale krom těch fotek nenašel nic. Jedině k FOK15 existuje informace o vrtání a zdvihu v knížce J. Kalinu, o dvaapůlce a jedničce se tam sice zmiňuje, ale parametry už neuvádí. Takže když to zveřejníš, možná tím i někomu pomůžeš.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
ponornik
|
Napsal: úte 20.04.2021 6:47 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 19.5.2009 Příspěvky: 193 Bydliště: Kutná Hora
|
Zdravím, tak je to opravdu výbrus na FOK 10. Vizuálně se shoduje, vrtání je 10mm, zdvih 13mm. Fotky a další rozměry doplním. Zároveň bych se rád zeptal jestli by někdo nenašel v šuplíku klikovku na tento motor, moje je prasklá. Je mi jasné, že by to byla sakra velká náhoda, ale kdo ví. Pokud by se časem nesehnala, nechám tu svoji svařit Tigem a zabrousit. Motor pak půjde na poličku a upozorněním "Nikdy nestartovat!!"
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 21.04.2021 12:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ahoj, díky za ty informace. Vypadá to opravdu na stejný výbrus. Zdvih asi nebude úplně 13mm, to by měl motor objem 1,02cm3, ale spíš mi to vychází na nějakých 12,5mm. Ono jen tak na klice se ten zdvih dost špatně měří. Nejsnadněji se to dá na funkčním motoru, když se vyndá svíčka nebo protipíst a digitálním hloubkoměrem/šuplerou, se to dá změřit naprosto přesně. Předpokládám ale, že v tom rozloženém stavu to asi tak změřit nešlo. Teď, když je už jisté, že se jedná o výbrus pro FOK 10, tak jsem lehce přejmenoval vlákno, aby do budoucna se snadněji hledalo. K tomu svařování kliky TIG-em - no v tom nejsem moc optimista, že Ti to vyjde. I když to upneš do nějaké přesné V-drážky, tak stejně se v tom sváru vytvoří napětí a tu kliku to vyhne tak, že z ní bude šavle. Do pouzdra to pak asi nevecpeš. Pro vitrínový exponát by podle mne bylo snadnější vyrobit celou kliku nanovo, co se dá zvládnout i na soustruhu. Pokud ji nebudeš zušlechťovat kalením, nebo cementací či nitridováním, tak to není moc náročné. Pokud ale máš přístup k brusce nakulato, tak to bych uvažoval možná i o vyrobení plnohodnotné kliky s nitridovaným povrchem. Otázkou však je, zda to má smysl. Možná by bylo dobré oslovit nějaké sběratele, jestli nenajdou nějaký šrot s celou klikou. Zde jsem našel vlákno ve kterém se FOKy řešily http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=8&t=74402. Na ruském fóru se objevil jeden bulharský sběratel, který se chlubil kompletní sbírkou motorů JENA a taky všech historických maďarských motorů, možná on by něco našel, jeho příspěvky jsou zde:http://forum.rcdesign.ru/f5/thread177937-113.html#post8092043 Jeho ruština není 100%, ale možná bych Ti s ním dovedl zprostředkovat kontakt. Taky bych zkusil kontaktovat i místní sběratele, těba Jiřího Linku http://www.old-engine-model.com/cz/kontakt/, nebo Standu Jelena http://www.jetimodel.com/cs/form/Kontakty/, jestli nemají nějaký šrot na prodej, nebo výměnu. Jinak je mi opravdu záhadou jak k tomu zlomení mohlo dojít. To musela být asi nějaká chyba materiálu, protože pokud jsou příliš zakalené a špatně popuštěné kliky, tak většinou se lámou jen ojniční čepy, nebo i hřídel, ale spíš v tom koutě hned těsně za lícem kliky. Ale faktem je, že u motorů s předním sáním se někdy lámou i v místě sacího otvoru a to je asi Tvůj případ. Edit: Teď jsem se podíval ještě jednou na tu fotku zlomené kliky. No jasně, je to v místě sacího otvoru, to se taky stává pokud je motor přetížen příliš těžkou vrtulí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne stř 21.04.2021 12:48, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 21.04.2021 12:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
A ještě otázka. V prvním příspěvku píšeš, že máš i FOK 15. Ani o tomto motoru nemám informace o jeho technických údajích, tedy jaké má vrtání a zdvih, potažmo objem, výkon atd. Tak pokud ho budeš rozebírat, mohl bys tyto hodnoty změřit, případně sem hodit pár fotek i toho motoru. Na tom vlákně, co jsem Ti dal odkaz, tam to není, v kalinově knížce taky ne (tam jsou jen údaje od dvaapůlky) a ani zde https://www.adriansmodelaeroengines.com ... cat_id=119. Přitom je to perfektní článek , ale nechápu proč tam tak základní věci neuvedl , zas jen k dvaapůlce.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 23.07.2021 11:51 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Taky jsem získal motro FOK-10, koupil na Aukru, ale v horším stavu, než je ten Tvůj. Příloha:
FOK-10_03m.jpg [ 91.34 KiB | Zobrazeno 4712 krát ]
Příloha:
FOK-10_04.JPG [ 89.64 KiB | Zobrazeno 4712 krát ]
Komprese je sice dobrá, ale z nějakého mne nepochopitelného důvodu začal bývalý majitel řezat patku. Příloha:
FOK-10_02_poskodena_patka.JPG [ 93.24 KiB | Zobrazeno 4712 krát ]
Našel jsem však způsob jak to opravit Příloha:
FOK-10_05_zvarena_patka.JPG [ 101.4 KiB | Zobrazeno 4712 krát ]
zde je odkaz na příspěvek v jiném vláknu, kde pojednávám o aplikaci technologie laserového svařování: viewtopic.php?f=8&t=90298&p=1515601#p1515601
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 10 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|