Autor |
Zpráva |
TomasC
|
Napsal: stř 07.04.2021 18:36 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10762 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Úvodem děkuji rcmaniakovi blembondo , popsal to přesně. Díky. Souhlasím, že by se mělo říkat detonační, ale je vidět, že i špičkový výrobce udělá chybu. https://mpjet.com/shop/cs/motory-061/11 ... iesel.htmlV modelařině je mnoho takových "zkratek". Pokud si lidi budou chtít porozumět, tak si porozumí. Pokud nebudou chtít...
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: stř 07.04.2021 19:03 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Když mu stříknu injekční střikačkou nad valec palivo ,neho pomalu protočím s prstem na karburátoru tak je to Diesel. Když sam nasaje přes karburátor tak je to už detonační. Jdu na sever a už jdu na jih...
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: stř 07.04.2021 19:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
TomasC píše: ...Souhlasím, že by se mělo říkat detonační, ale je vidět, že i špičkový výrobce udělá chybu. https://mpjet.com/shop/cs/motory-061/11 ... iesel.htmlA to je právě důvod, proč mě zajímalo, jestli existuje nějaká platná definice. Moje představa je stejná jak píše DAF. Jak pracuje obvyklý diesel samozřejmě vím taky (to snad ví každý). Já jsem se snad ani s jiným označením detonačního motoru, než že je to motor detonační, snad nesetkal. Chtěl jsem se ale dobrat k nějakému praktickému a odůvodněnému uspořádání.
Naposledy upravil ellet dne stř 07.04.2021 19:27, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 07.04.2021 19:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Špatná terminologie dnes vládne světem, místo termínu vysílačka (nebo lidově rádio) se používá ovládačka, dron je ve skutečnosti také trochu něco jiného než koptéra a tak by se dalo pokračovat. Ale s názvem "diesel" pro detoňáky jsem se setkával i v době, kdy měly své velké misto na slunci. Ono tomu zřejmě pomáhalo i označení "D", absence (jakékoliv) svíčky a způsob zapálení směsi vůbec.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Libor.N
|
Napsal: stř 07.04.2021 19:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 17.12.2019 Příspěvky: 92 Bydliště: ROSICE u Brna ČR
|
To velké D - jako detonační? Asi.
_________________ Dogfighter,Twinstar,Elan,Pirát,MarabuXL,ArsenalVB10, Super Chipmunk ,Sea Fury, Kawasaki KI-61, P-51D
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 07.04.2021 20:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Libor.N píše: To velké D - jako detonační? Asi. Ne "asi", ale určitě. "G" znamená glow, tedy žhavící. "D" je (minimálně u nás) detonační. Jak venku značili detoňáky, netuším.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Džony
|
Napsal: stř 07.04.2021 20:21 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 3.5.2013 Příspěvky: 13
|
Moja skusenost a diplom hovori: Alternativou k zazihovemu je vznetovy. Nie diesel. Ze vznetovy navrhol ako prvy pan Diesel je vedlajsie. Tejto kategorizaci je jedno ci je zmes tvorena pred alebo v spalovacej komore. Dolezite su sposob iniciacie horenia a priebeh spalovania. Ano, je pravda, ze motor pana Diesela a nasledne komercne uspesne vznetove nasavaju vzduch a zmes sa tvori vo valci, ale to mimochodom robia aj moderdne zazihove s priamym vstrekom, preto kategorizacia podla toho kde sa tvori zmes na definiciu zazih vs vznet neobstoji a tvori samostatnu kategoriu triedenia motorov. Detonacne motory ako ich pozname my sa ako piestove velmi neuplatnili(nenasiel som ich vyuzitie), ale podla vyssie uvedeneho je to skor motor vznetovy. Necital som cely clanok, ale pekny uvod je tuto https://lietadla.files.wordpress.com/20 ... otorov.pdf
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: stř 07.04.2021 21:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Džony píše: Moja skusenost a diplom hovori: Alternativou k zazihovemu je vznetovy... Tak uprav moji "vizi". Čtu, že Diesel má patent na vznětový motor. Ten patent zístal několik roků před realizací vlastního motoru. Předpokládám, že patent se týká vznícení směsi za nějakých podmínek (bez zažehu směsi svíčkou). Je to nejvýhodnější pro vynálezce, protože to pokrývá jakekoliv konstrukční uspořádání motoru. Potom by detonační motor spadal pod dieslův patent a označení modelářského motoru termínem detonační je pouze bližší určení pro rozlišení od motoru se žhavící svíčkou. Od začátku diskuze se snažím dostat odpověď na definici dieslova motoru. Pokud oficiálně neexistuje kategorie dieslův motor, jedná se pouze o vžitý název zážehového motoru. Nebo je něco ještě jinak? (Možná dostal Diesel patent i na pozdější konstrukční uspořádání vlastního motoru?) Díky za odpověď
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 07.04.2021 21:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Džony píše: Moja skusenost a diplom hovori: ... TÝJÓÓÓ, já mám taky diplom! Z olympiády na pionýrském táboře, jen už nevím za co . Ale vážně, zkus přijít do servisu a říct, že máš auto s detonačním motorem. Asi si začnou ťukat na čelo. Podívej se na rozdělení (a diplom nech raději v šuplíku) motorů, elektrické a spalovací. Elektrické necháme stranou. Spalovací jsou s vnitřním a vnějším spalováním. Ty s vnějším spalováním necháme opět stranou. Budeme pokračovat v dělení dál, až se postupně dostaneme k tomu, že určitě konstrukční kategorii se říká dieselové motory. Detonačnì, které jsou také vznětové, se mimo modelářství z nějakého důvodu neuplatnily (nehodlám zkoumat a rozebírat proč). Wankel je zážehový, tedy stejně jako dnes běžné benziňáky, ale má rotační píst, na rozdíl od běžné používaných motorů. Rozdíl je (opět) v konstrukci. Pokud bych přistoupil na tvou filozofii, tak Wankel je vlastně Ottův motor. Znovu se vrátím k příměru, že každý palec je prst, ale ne každý prst je palec. P.S. Podle mě, pokud je motor v souladu s nějakou konstrukční filozofií, tedy konkrétně konstrukčně odpovídá systemu navrženému panem Dieselem, bude se mu tak stále říkat, byť existují i jiné formy vznětových motorů. Existuje Lippischovo křídlo, Flobertka, pan Colt dal také jméno určitým výrobkům, jedna kategorie nábojů nese název Browning, jiná Tokarev, či Makarov. V autech jsou také ustálené názvy pro určitá konstrukční řešení po jejich konstruktérech - McPherson (snad jsem to napsal dobře) a další. Teď jsem si ještě vzpomněl na Stierlingův motor, také se jmenuje po svém konstruktérovi, i on určitě využil věcí v té době známých a jen je dal dohromady. Odstředivý regulátor také nese jméno svého konstruktéra - Wattův, máme Archimédův šroub, "papiňák" (podle pana Papina), prostě konstrukční řešení, nesoucí název po svém "stvořiteli" - konstruktérovi/vynálezci.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: čtv 08.04.2021 9:38 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
TomasC píše: Úvodem děkuji rcmaniakovi blembondo , popsal to přesně. Díky. Souhlasím, že by se mělo říkat detonační, ale je vidět, že i špičkový výrobce udělá chybu. https://mpjet.com/shop/cs/motory-061/11 ... iesel.htmlV modelařině je mnoho takových "zkratek". Pokud si lidi budou chtít porozumět, tak si porozumí. Pokud nebudou chtít... No, já bych s tím "jasná terminologie" nebo "udělal chybu" byl víc než opatrný. Protože v prvé řadě, "diesel" (viz původní patent) " je definovaný jako "METHOD OF AND APPARATUS FOR CONVERTING HEAT INTO WORK" - takže obecně se bere "diesel" jako motor bez cizího zážehu, vznícení je pomocí kompresní teploty. O tom jestli pouze v čistém vzduchu (vstřik do čistého vzduchu), jestli směsi vzduch/palivo a na jaké palivo - to je otázka. Původní koncepce modelářského samozápalného motoru (Dyno/ Etha) opět je patentovaná, a to, že tam není vstřik do stlačeného vzduchu, ale měnitelný kompresní poměr a "hotová" směs (navíc zcela jiná než u "velkých" motorů, tam taky je. A aby to bylo ještě veselejší, tak v historií existovaly motory, co byly bez cizího zápalu (tj. kompresním poměrem - ohřátá směs), ale bez měnitelného kompresního poměru a navíc na "dospělé" palivo (tj. bez etheru - takže nafta a nebo petrolej, popř směs nafta+petrolej). Třeba kultovní motorová koloběžka Štísko. Takže používá se lecos, a názvy to samé. V anglosaských zemích se běžně modelářské samozápalné motory označují "diesel" (ikdyž nemají vstřik) - prostě tak to je, tak to je zaběhlé. Diskutovat o tom, že Ron Warring, Peter Chinn a nebo Dick Roberts nepoznají co to je za motor, bych viděl jako drzost prvního stupně. pro ilustraci: http://sceptreflight.com/Model%20Engine ... iesel.html--------- jinak v češtině je asi přesnější "samozápalný motor" - ale diesel se naprosto běžně používá - protože se ví, že pro diesel je klíčové vznícení kompresním teplem a absence svíčky a ne to, že motor má nějaký vstřik - ten mj, mají i některé motory na benzín, nebo jiná paliva. Detonační je vůbec otázka - protože palivo v motoru (fungujícím) hoří a ne detonuje - detonační spalování je zcela typický proces, navenek se projevuje detonačním průběhem hoření - "klepáním" a obvykle takový motor pak neběží příliš dlouho - respektivě pouze do fatálního poškození. Takže "detonační" se taky sice používá, ale je to mimořádně nešťastné (nevhodné).
Naposledy upravil MPml dne čtv 08.04.2021 12:22, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: čtv 08.04.2021 9:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
Džony píše: Moja skusenost a diplom hovori: Alternativou k zazihovemu je vznetovy. Nie diesel. Ze vznetovy navrhol ako prvy pan Diesel je vedlajsie. Tejto kategorizaci je jedno ci je zmes tvorena pred alebo v spalovacej komore. Dolezite su sposob iniciacie horenia a priebeh spalovania. Ano, je pravda, ze motor pana Diesela a nasledne komercne uspesne vznetove nasavaju vzduch a zmes sa tvori vo valci, ale to mimochodom robia aj moderdne zazihove s priamym vstrekom, preto kategorizacia podla toho kde sa tvori zmes na definiciu zazih vs vznet neobstoji a tvori samostatnu kategoriu triedenia motorov. Detonacne motory ako ich pozname my sa ako piestove velmi neuplatnili(nenasiel som ich vyuzitie), ale podla vyssie uvedeneho je to skor motor vznetovy. Necital som cely clanok, ale pekny uvod je tuto https://lietadla.files.wordpress.com/20 ... otorov.pdfzačal bych tím, že bych se pokusil pochopit rozdíl mezi detonačním spalováním a "běžným" (všechny ostatní, kde nedochází k překročení limitní rychlosti šíření čela tlakové vlny) spalováním. Detonační spalování je to, s čím všichni od počátku prvního funkčního spalovacího motoru dodnes bojují (ne jednoduše a spoustou více méně složitých řešení a opatření). Takže nazývat věc tím, co za žádnou cenu nechci, se mi zdá takové nepraktické.
|
|
Nahoru |
|
|
RC_FB
|
Napsal: čtv 08.04.2021 10:01 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.2.2020 Příspěvky: 104 Obrázky: 2
|
Dovolím si do toho vstoupit:
Hodně zapomínáte na rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem. Zejména na ten, že u zážehového motoru je směs zapalována (wait for it) Jiskřivou svíčkou
Ve vznětovém motoru se (zejména pro usnadnění startu) používá (wait for it) Žhavicí svíčka
Takže exaktně vzato, všechny malé modelářské motory (krom benziňáků se zapalováním) jsou vznětové. To jen tak na okraj.
Druhá věc-vznětový motor/diesel existuje i ve dvoudobé verzi s nepřímým vstřikem v sání, kdy nasává hotovou směs do klikové skříně. Viděl jsem naživo dvě taková 320 HP řadová šestiválcová hovádka, každé o asi 2900 kg živé váhy. Reverzovatelný křižákový lodní motor z r. 1932, nízkotlaké částečně ztrátové mazání vazelínou, za cenu zvýšené kouřivosti a spotřeby použitelný velmi viskózní olej, plus mazání samotnou naftou-při otáčkách 110-270 a z toho vyplývajících rychlostech žádný zásadní problém. Že to bylo velmi málo používané řešení asi netřeba dodávat.
_________________ Taranis XD9+ na OTX 2.2.2 Django F5J-100
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 08.04.2021 10:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Žhavící svíčka je třeba hlavně pro start, když je motor studený, bavíme se tedy o nafťácích (abych se vyhnul jinému diskutovanému názvu), ne žhavících, kde se svíčka nažhaví před startem a následně se její nahřátí udržuje jednotlivými zápaly při provozu. Dál není třeba svíčku žhavit. Pokud budu startovat dostatečně teplý motor, není většinou třeba zapínat (ať už manuálně či automaticky) žhavení. A jen poznámku, když tedy zážeh paliva je bez vnějšího vlivu, takže když jsem kdysi (jako mlaďas) měl motorku, kde byla snížená hlava, namontovaný větší karbec, která po vypnutí klíčku (tedy zapalování) sama běžela dál, stal se z toho diesel?
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
RC_FB
|
Napsal: čtv 08.04.2021 11:20 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 20.2.2020 Příspěvky: 104 Obrázky: 2
|
Teplý žhavík bez svíčky (bez vlákna) obvykle běží taky. Žhavička v některých vznětových motorech/nafťácích funguje úplně stejně, jako žhavička v modelářském žhavíku. Nemluvě o (obyvkle stabilních) vznětových motorech s knotem, což není nic jiného, než žhavička žhavená letlampou před spuštěním a udržovaná teplem z pracovního cyklu.
A ano, i ta motorka s vytaženým klíčkem (a tedy zapalováním do zkratu=bez jiskry) byla v danou chvíli vznětovým motorem. (Taky jsem si postavil takový motor do pily, když jsem šel s tuningem trochu nadoraz...)
_________________ Taranis XD9+ na OTX 2.2.2 Django F5J-100
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: čtv 08.04.2021 12:30 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
RC_FB píše: Teplý žhavík bez svíčky (bez vlákna) obvykle běží taky. Žhavička v některých vznětových motorech/nafťácích funguje úplně stejně, jako žhavička v modelářském žhavíku. Nemluvě o (obyvkle stabilních) vznětových motorech s knotem, což není nic jiného, než žhavička žhavená letlampou před spuštěním a udržovaná teplem z pracovního cyklu.
A ano, i ta motorka s vytaženým klíčkem (a tedy zapalováním do zkratu=bez jiskry) byla v danou chvíli vznětovým motorem. (Taky jsem si postavil takový motor do pily, když jsem šel s tuningem trochu nadoraz...) No, o tom, jestli žhavík je schopen běžet s svíčkou bez vlákna - no tak to je víc než odvážné. A že je žhavík vznětový motor - no to je taky nějaké divné - protože palivo v něm se zažehuje (viz rozdíl mezi vznicením a zážehem) o vlákno žhavicí svíčky, ne tím, že by došlo k vznícení kompresní teplotou. To by se pak taky mohlo tvrdit, že Lanz Bulldog (nebo Hornsby Akroyd) je zážehový motor, protože ve tmě mu svítí hruška.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|