Autor |
Zpráva |
broucek
|
Napsal: čtv 15.07.2021 16:15 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 29.6.2021 Příspěvky: 12
|
Paráda! Krásná práce, díky za fotky.
Ale nedá mi to se nezeptat. Jsou zde použity vůbec nějaké ty původní díly ze 40. let a pokud ano, tak které? Trochu mi tam neštymují ty imbusy. Ale díval jsem se, že šrouby s vnitřním šestihranem a k tomu příslušné klíče byly patentovány v roce 1936. Sice si nejsem jistej, jestli už za protektorátu byly tolik rozšířené a dostupné pro zbytné "hobby" výrobky, ale časově to jinak sedí.
Já taky chci věřit, že ty moje díly jsou na tu Boru 51, ale co s tím průměrem pístu? Šuplerou měřit umím. A měřil jsem to klasikou od Kinexu i čínskou digitální. Zkusím ty odlitky ještě vyčistit a nafotit to za lepšího světla a z více úhlů.
Jsou na ten vyfotografovaný motor k dispozici díly, nebo je to unikátní stavba? Abych nechodil kolem horké kaše. Rád bych si nějaký ten historický leteckomodelářský benzíňák s jiskřivou svíčkou postavil. Ale nemám výbavu ani schopnosti na přesnou strojírenskou výrobu. Takže bych si rád pořídil nějakou stavebnici s již opracovanými díly. Bylo by to jen tak pro radost na stojánek. Ne do modelu. Ale musí to být plně funkční. Víte někdo o něčem?
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
MPml
|
Napsal: pát 16.07.2021 6:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
původního na tom řekl bych není nic - ale je otázkou co se vlastně myslí tím "původní". Takže odlitky jsou nové, původní (ty, co se prodávaly za války) vypadaly jinak. Ostatní díly jsou mírně nebo i úplně jiné, s výkresy to jasně nesedí. No a ty imbusy - to asi ani nemá smysl komentovat. Svíčka je taky "nová" - používala se třeba u ZB-9. Unašeč je jiný, přerušovač to samé - originál má vypadat úplně jinak. Tryska a jehla s původním nemá nic společného - originál je s rádlovaným kolečkem a dvěma šestihrannýma matičkama a cvakací brzda do rádlování - žádná trubka zvenku. Hlava má jiný tvar, válec taky, elox na hlavě je historicky čistá prasárna - v té době nebyl žádný český benziňák barevně eloxovaný. U tohoto autora takovýto přístup nebyl neobvyklý - celkem živě si v rámci klubu pamatuji ty diskuze ohledně toho, že když už někdo páchá repliku, tak ten motor by měl pokud možno vypadat tak, jak vypadal v originálu - že k konstrukci a výrobě historického motoru je třeba přistupovat vždy alespoň trochu s pokorou - v duchu doby, kdy předloha vznikala.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 16.07.2021 6:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
broucek píše: Paráda! Krásná práce, díky za fotky.
Ale nedá mi to se nezeptat. Jsou zde použity vůbec nějaké ty původní díly ze 40. let a pokud ano, tak které? Trochu mi tam neštymují ty imbusy. Ale díval jsem se, že šrouby s vnitřním šestihranem a k tomu příslušné klíče byly patentovány v roce 1936. Sice si nejsem jistej, jestli už za protektorátu byly tolik rozšířené a dostupné pro zbytné "hobby" výrobky, ale časově to jinak sedí. ? Časově nesedí nic, imbus šrouby se za války prakticky nepoužívaly - v soukromém sektoru už vůbec ne. Vzhledově taky ne (na modelářských motorech v té doby se imbusy nepoužívaly), a hlavně na výkresu jsou jasně točený šrouby s šlicem, navíc M2,6. A když už jsme u toho - tak třeba unašeč má být na pero - (nejspíš asi woodruff) - opět viz nejasný výkres. To ale je otázkou - protože originál klika má závit M7 ale průměr do ložiska 8, takže čelo je pak 0.5 - a na takhle malém čele se ten unašeč omačká při prvním dotažení vrtule - takže to okamžitě ztratí axiální vůli na klice. To samé je i futro pro kliku - v originál dokumentaci se má nalisovat - což při tlouštce stěny co má přední víko je sázka na jistotu - proto taky má třeba Buškovo Letná to futro narádlovaný a zalitý přímo do toho pískovýho odlitku. Prostě jak už jsem psal - Bora je rozporuplný motor - v výkresu (je to všechno na jedný plachtě) chybí koty, některý věci jsou naprosto nedomyšlený či dokonce úplně špatně (přefuky).
|
|
Nahoru |
|
|
Bayeux
|
Napsal: pát 16.07.2021 7:33 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.2.2017 Příspěvky: 358 Bydliště: Ruda nad Moravou
|
JJ, opět musím podepsat příspěvek MPml... Imbusy (stejně jako křížové šrouby) by byly na rekonstruovaném původním originál motoru v mých očích "zločinem", ale u této repliky, která to z první nepopírá, to je asi skousnutelné (byť možná zbytečné) a dost často používané (činí tak i Láďa Davidovič). Navíc zde asi vítězí tvrdost a kvalita šroubů (jestli jsou takto v kvalitě imbusy lépe sehnatelné než klasické šrouby ví určitě líp MPml - ale obecně vím, že to tak mezi kluky je, i pro přichycen motorů na lože atd.).
Rozhodně fandím ve stavbě motoru - překvapil mě v tomto jeden mladík, který si vyžádal výkresy na Felgiebela, a pak poslal fotky a nakonec video chodícího motoru! Šokem bylo, že to byl UČEŇ na škole, tohle vše páchající ve svém volném čase ve školní dílně za podpory mistrů (za což jim díky !). Mno a už maká na ALKO...
Naděje, že se třeba nevyplní slova kamaráda, když jsme hodnotili naše sbírky, a měl děsivou lakonickou poznámku: "aby to bylo pak jednou komu předat nebo prodat" ! Nehledě na to, jestli to nebude zakázané (ekologové) a aby někdo vůbec věděl, CO to bylo a nebylo to jen hádacím předmětem v soutěži alá Kufr !
Ale to je OT - k Tobě, "broucku", asi trochu škoda, že Ti přistály díly právě na BORU, ale ber to jako výzvu a poselství, určitě fandíme ! Hold nezbude než výkresy a pár slepých uliček Járy Cimrmana... Ať jich je co nejméně!
Bayeux
_________________ EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
|
|
Nahoru |
|
|
Bayeux
|
Napsal: pát 16.07.2021 8:00 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.2.2017 Příspěvky: 358 Bydliště: Ruda nad Moravou
|
MPml píše: původního na tom řekl bych není nic - ale je otázkou co se vlastně myslí tím "původní"
Ano, je to vždy otázka "zodpovědnosti", přístupu, také citu a hlavně té POKORY toho, kdo motor dodělává - skládá, oživuje. Já jako stavař = strojařinou nepolíbený obdivuju každého z nich ! Viz třeba pro názornost IKARy na fotce: přední je dodělávaný též p.Pokorným z původních odlitků z ČKD, byť s trochu jinou hlavou od výkresu, s úpravou svíčky apod. (viz článek J.P. na webu KHMM). PERFEKTNĚ chodící motor! Zadní dopracoval ??? A co na něm je vše originál? Nevím, nedohledám. Být hnidopich, tak vezmu výkres a budu přepočítávat žebrování válce a zkoumat každý detail... Ale: každý jsme za svůj motor (přední - J.Pipek, zadní je můj) neskutečně šťastní, protože držíme v rukou kus krásné české historie, navíc i dnes po takřka 80ti letech plně funkční ! Obecně nemám rád naleštěné repliky (ale někdy nic jiného nezbývá) a dám přednost zašlému originálu, byť má třebas ulomený či kousek žebrování (můj IKAR). Ale bez replik nebo z nalezených odlitků (kterých bylo dost) později dodělaných by těch motorů už moc nebylo! A je to tak i s Brown Jr., Baby Cyclone apod. - a těch bylo v poměru s českým "rybníčkem" celé "moře" - a přesto se REPRO dělaly a jsou cenné a vyhledávané...
Přílohy: |
IPRO_IKAR.jpg [ 75.8 KiB | Zobrazeno 5051 krát ]
|
|
_________________ EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 16.07.2021 9:25 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
Bayeux píše: Ano, je to vždy otázka "zodpovědnosti", přístupu, také citu a hlavně té POKORY toho, kdo motor dodělává - skládá, oživuje. Já jako stavař = strojařinou nepolíbený obdivuju každého z nich !
Viz třeba pro názornost IKARy na fotce: přední je dodělávaný též p.Pokorným z původních odlitků z ČKD, byť s trochu jinou hlavou od výkresu, s úpravou svíčky apod. (viz článek J.P. na webu KHMM). PERFEKTNĚ chodící motor! Zadní dopracoval ??? A co na něm je vše originál? Nevím, nedohledám.
Být hnidopich, tak vezmu výkres a budu přepočítávat žebrování válce a zkoumat každý detail...
Ale: každý jsme za svůj motor (přední - J.Pipek, zadní je můj) neskutečně šťastní, protože držíme v rukou kus krásné české historie, navíc i dnes po takřka 80ti letech plně funkční !
Obecně nemám rád naleštěné repliky (ale někdy nic jiného nezbývá) a dám přednost zašlému originálu, byť má třebas ulomený či kousek žebrování (můj IKAR). Ale bez replik nebo z nalezených odlitků (kterých bylo dost) později dodělaných by těch motorů už moc nebylo! A je to tak i s Brown Jr., Baby Cyclone apod. - a těch bylo v poměru s českým "rybníčkem" celé "moře" - a přesto se REPRO dělaly a jsou cenné a vyhledávané... Ti Ikarové zrovna nejsou dobrý příklad. V prvé řadě Ikarové jsou akorát dvoje (původní - pár kusů, dělané pro IPRO za války). Ty to teda podle mě na 99% nejsou, ani v jednom případě. A pak ty druhý, dělaný z odlitků ČKD, někdy po válce. U obou jsou odlitky (řekl bych) originál, takže není co řešít. Navíc ty odlitky byly tak pěkný, že by se i v současnosti k tomu jen těžko přibližovalo (ne, že by to nešlo, ale problémy by byly větší, než si kdokoli, kdo sám nic gravitečně nelil, dokáže představit). A ten zbytek? - ten sice výkresům přesně neodpovídá, ale protože to jsou amatérsky dělané motory, tak bych to nehrotil - ducha to zachovává, vzhled to má, typické prasárny (imbus, elox, některé tehdy nepoužívané konstrukční koncepce - jako bezmyšlenkovitý tunning) - tam taky nevidím. Takže oba bych viděl jedna radost. Mechanický stav, netuším, takže nekomentuji. A co se týče Felgiebelů - no to je oproti Boře, taky jiný level - výkresy slušný, nesmysly v výkresech žádný (zjevně to kreslil někdo, kdo velmi dobře věděl), a navíc ten motor je technologicky jednoduchý a "odolný vůči amaterské výrobní nezkušenosti". Takže Felgiebel problém obvykle není. Ale i tak se dá totálně zxxxxxt - viz třeba "slavné" kusy, co kdysi vyráběl Franta z Vraného a měly přefuk a sací trubku přiletovanou cínem (!) - a on to tehdy za poměrně těžké peníze celkem drze prodával za zrestaurované originály. Vypadalo to sice výborně (že to není "opravený" originál poznal snad každý), ale akorát do prvního natočení - kdy sání a přefuk upadly hned jak se to trochu ohřálo. Repliky juniorů jsou samozřejmě taky různé, přičemž třeba ty od Herbieho Wahla se poznají na první pohled - jsou naprosto perfektní a tak by to taky mělo mj. vypadat. Mj, jestli je junior dobrý a nebo ne, se dá poznat na první otočení klikou - podle toho jak je dobrý výbrus. Protože Jr. má slepý válec, takže se nedá honovat běžně jako normální výbrus (kde je díra skrz), ale musí se honovat "do slepa" (taky je před čelem malý zápich) a musí být bezpodmínečně správná honovací hlava a neběžné (hard tipped) kameny - což pro kohokoli, kdo není opravdu v obraze je okamžitě konečná. Když to pak někdo spatlá jinak (nějak to odlapuje, nebo odhonuje nevhodnou hlavou), tak to nemá geometrií a běhá to jako ta Bora . Takže rozdíly jsou značné a cena tomu taky pak odpovídá (pokud kupující tuší).
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 16.07.2021 9:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1171
|
teď ještě koukám na ty ikary - jedna fatální vada (skutečně fatální) tam je - ty potočený šrouby o 45° na hlavě. Pokud je to kvůli tomu, že jsou strhaný ty závity v límci na válci, tak je to špatně - protože se měly udělat nový šrouby, s stejnou hlavou, ale větším závitem (tak aby to šlo přeřezat) - pak by to nebylo vidět a bylo by to akceptovatelné. Takhle to je bohužel jak pěst na oko. Jo a jehla je taky naprosto špatně - takhle se to tehdy nikdy nedělalo - vypadá to pak jak jedenapůlka středisko Prostě to jsou zásadní věci, co by nikdy být neměly - stejně jako třeba Ford T, na elektronech a v metle , by vypadal divně.
|
|
Nahoru |
|
|
Bayeux
|
Napsal: pát 16.07.2021 10:59 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 19.2.2017 Příspěvky: 358 Bydliště: Ruda nad Moravou
|
Nezlob !!!
_________________ EXminimaketář & El & CO2 maniac dezertující ke kořenům - KHMM.cz; Hitec FLASHman 4 až 8, HTS
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pát 16.07.2021 12:44 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Trochu vás pobavím, ty ortodoxní možná i naštvu. Asi před 40-ti lety jsem nějak přišel k motoru Alko 750 Speciál. Už ho nemám, prodal jsem ho, ale zaujal mě koncepcí. I rozhodl jsem se jen tak z hecu něco v podobném stylu stvořit, ale větší (tehdy na trhu větší motory vůbec nebyly). I zvážil jsem možnosti a limitován největším průměrem duralové kulatiny, kterou jsem měl, nafoukl jsem ho na 26 ccm (originál měl 7,5 ccm). Nakonec tedy na motoru to, co bylo původně odlitky jsou obrobky z duralu, klikovka z jednoho kusu oceli, kalená a broušená, uložená na dvou ložiskách. Vložka válce ocelová kalená a broušená, píst duralový ( - bylo to ale "z hecu") se dvěma (to má i originál) pístními kroužky - ty jsem vyrobil z brzdového válce Škodovky - a tak podobně, co šuple dalo. Až během výroby mě napadla další "sabotáž" - přeškolil jsem ho na žhavíka. No a největší překvapení mě potkalo při funkční zkoušce - on chytil na první protočení a měl se velmi k světu ! Jenže - protože jsem po pravdě řečeno pozitivní výsledek moc nečekal - neudělal jsem mu žádný výfuk a jeho zvukový projev tak byl moc i pro mne, natož pro sousedy A nakonec - protože mi to nějakou dobu trvalo - mezitím přišla revoluce a po ní jsem drahnou dobu nemodelařil a časem se větší motory staly běžně dostupné, samozřejmě v lepším a profesionálním provedení, nedošlo k jeho nasazení v modelu. Zůstalo u tohoto "vítězství nad přírodou" - ale důkazy jsou
Přílohy: |
IMG_2569.JPG [ 86.72 KiB | Zobrazeno 5000 krát ]
|
IMG_3013.jpg [ 60.5 KiB | Zobrazeno 5000 krát ]
|
IMG_3011.jpg [ 63.71 KiB | Zobrazeno 5000 krát ]
|
IMG_3009.jpg [ 94.53 KiB | Zobrazeno 5000 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
psmotokary
|
Napsal: pát 18.03.2022 0:31 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 12.9.2014 Příspěvky: 43
|
Příloha:
IMG_20220317_101317.jpg [ 68.96 KiB | Zobrazeno 3086 krát ]
Také přidám jedny odlitky, řekl bych, že jde snad o původní.
|
|
Nahoru |
|
|
pes65
|
Napsal: pát 22.09.2023 14:30 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 22.9.2023 Příspěvky: 1
|
Dobry den , díly na fotce nejsou vžadném připadě z motoru Bora 51 na boru mám výkresy včetně original odlitku , níže zobrazená replika Bory není originál ale něčí vlastní výtvor oproti originálu má válec otočený o 90stupnů kanály mají být z boku při pohledu ze předu a navíc na karteru schází žebra .
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: pát 22.09.2023 23:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9140 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
pes65 píše: ...díly na fotce nejsou vžadném připadě z motoru Bora 51 ... Když už jsi tohle vlákno vyhrabal, tak někdo do toho dělá, někdo jen přeprodává .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|