Autor |
Zpráva |
Mosquito
|
Napsal: úte 09.11.2021 14:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
Ahoj.Jakou vrtuli na tohle Brno pro model typu Diablotin pro lítání 3D akrobacie?Vím,že se dávalo spíš menší stoupání a větší průměr.Poradí někdo kluci?Dík P.S.Je mi jasný,že laborování bude,ale aspoň nějakej nástřel.Vím,že se používaly třeba vrtule se stoupáním 4 apod.Jsem v 3D nováček.Dík za pochopení .
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
f4u
|
Napsal: úte 09.11.2021 14:58 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.1.2016 Příspěvky: 355
|
Dal bych 13x5 masterku, já kdysi měl něco jako Diablotina na 10ccm s 12x6 masterku, jako druhou vrtuli jsem měl dřevo 13x4 bambuli a s tou to akorát řvalo a neletělo
_________________ Jeti DC-16 F4U Corsair (Saito FG-60R3), Swift 2, VSB-66 Orlice 4,35m, Sopwith Pup 1,35m, Mustang P51
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 09.11.2021 15:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
S 13x4" to řvalo a neletělo asi kvůli zbytečně malému stoupání. Určitě ve visu to bylo dobré, ale ve vodorovném letu se Ti to nerozbíhalo. Velký průměr nedovolil desítce nabrat dostatečné otáčky a tak při malém stoupání byla maximální rychlost dosažitelná s tou vrtulí zbytečně malá. A početně už i v statice vychází 13x4" lehčí než 12x6" Ja myslím, že ta dvanáctka by snesla i 14x5", dokonce možná i 14x6". Já třeba používám s MVVS 10 GFS RC vrtuli Master 13x6", je to výsledek mnoha zkoušek a pro pomalého akrobata se mi tato nakonec jeví jako nejlepší. Ono mi to vychází i početně. Zátěž vrtule je úměrná 4. mocnině průměru a 1. mocnině stoupání. Pro rozdíl výkonnostní zátěže při stejných otáčkách mezi 14x5" a 13x6" mi vyšel koeficient 1,121. Takže, když uvažuji, že dvanáctka bude točit trochu méně, mohlo by to být tak akorát nastejno jako s mojí desítkou.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: stř 10.11.2021 9:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
To Vtjr:Ahoj Vlado.Mohl bych celkem levně pořídit Apc 15x4.A podle nějaké starší diskuze tady na mánii se na Diablotinech používaly právě pro dvanáctku a pak taky vrtule Bambula 15x4.Nejde mi o velkou rychlost.Myslíš,že by to mohlo fungovat?Jestli je to hloupost,pořídím radši nějakou tu 14ctku. PS.Mám na tom motoru obyčejný expanzní tlumič ne muffler.Model předtím lítal s Radugou 10ccm s karburátorem z motoru Mvvs.Motor chodil dobře.Ale výkonově na tenhle model slabota.Jde mi primárně nácvik visení,ne rychlý let.A větší průměr vrtule při menším stoupání prý lépe ofukuje kormidla.Proto se tyhle vrtule používaly.
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: stř 10.11.2021 12:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
Síce som kedysi mal menšie Jojo, ale pokiaľ si pamätám, na jedenapolmetrového Diablotina sa s motormi 12,7ccm a 15ccm, používali vrtule 15x4. Na 15-kach občas aj 16x4.
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: stř 10.11.2021 19:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Motor musí taky trochu točit, aby se dostal do oblasti otáček kde má maximální výkon. Když ho udusíš moc těžkou vrtulí,( rozuměj zbytečně velký průměr) tak bude mít klidně o 30% nižší výkon než by mohl mít. Proto moc velká vrtule ( i když s malým stoupáním) může být o dost horší jako vrtule o menším průměru.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 10.11.2021 21:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Souhlas. Dám ještě jednou do pozornosti, že výkonová zátěž vrtule je úměrná 4. mocnině jejího průměru!!! Totiž pro člověka není úměra k 4. mocnině čehokoli dostatečně pochopitelná. Člověk vcelku dost dobře chápe lineární závislost, trochu i tu kvadratickou, ale dál je to mimo jeho normální představivost. A to nemluvím o tom, že kdyby se jednalo o geometrické zvětšování vrtule (tedy kdyby s průměrem ve stejném poměru rostlo i stoupání) tak by růst té zátěže byl úměrný dokonce 5. mocnině poměru zvětšení. Však zkuste si spočítat na kalkulačce, že třeba rozdíl mezi 15" a 14" průměrem při stejném stoupání bude představovat vyšší zátěž o celých 32% a to už není málo. Takže s průměrem vrtule to vůbec není "cól sem - cól tam". Takže, když se to přežene, motor na to pochopitelně zareaguje nižšími otáčkami, které v případě, že se jeho režim dostane hodně pod maximum jeho vnější charakteristiky, mohou být i mnohem nižší než by se očekávalo. A v kombinaci s malým stoupáním to nakonec může znamenat mnohem nižší tah, i ten statický, o dynamickém ani nemluvě. No nevím, ja osobně si myslím, že vrtule 15x4" je vhodná spíš pro patnáctku a pro dvanáctsedmičku by byla příliš velká.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 10.11.2021 21:24 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Mosquito píše: ... Mohl bych celkem levně pořídit Apc 15x4 ... Problém je i v tom, že APC má jiný tvar listů, jsou špičatější než u MASTERek. Dle mých zkušeností, APC stejného rozměru jsou aerodynamicky o trochu lehčí než vrtule MASTER. Tohle fakt nejde poradit od stolu. Prostě musí se zkoušet, zkoušet a zkoušet. Ja vím, že pak se z toho doma plní krabice vrtulemi, které neobstály. Jako každý starší modelář, co provozuje motoráky, i já jich mám doma několik desítek, no možná i stovku. Ale Murphy se vždy postará o to, že zrovna to, co by se mi momentálně hodilo v těch zásobách nenajdu a tak kupuji nové a nové.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: pát 12.11.2021 9:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
Ahoj.Je.mi jasný,že laborování bude a jak píšeš,vrtulï mám taky celou skříň.Mám tady MA 13x6,13x8,dál dřevěnou Bambula 14x6 a teď Apc 15x4.Ještě dokoupím nějakou tu Ma14x5,jestli ten rozměr existuje a bude ze zkoušet a zkoušet a zkoušet . Všem moc dík za rady PS: Neměl byste někdo uloženou stránku s výkonovýmy parametry motoru Mvvs 12,7?Ten motor nsem dostal v zuboženém stavu,ale vyčistil jsem ho a má velmi dobrou kompresi.Brna jsem nějaký měl,ale jen do 6,5ccm.Tohle prej byly hodně povedený motory.Má i tu nejnovější verzi karburátoru.
|
|
Nahoru |
|
|
Nihilák
|
Napsal: pát 12.11.2021 13:52 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2020 Příspěvky: 70 Bydliště: Praha 8 - Karolinenthal
|
Ahoj, tohle laborování mne nejvíc baví, je to výsledek dobře odvedené práce na letadle. Pořídím testovací vrtule a létám(exaktní se mi tváří APC). V jeden okamžik zjistím, že letovému projevu jedna vrtule prostě chutná a takříkajíc si vrtule najde letadlo. Přebytečné vrtule "upravím" během tréninku rozpočtů. Je hezké se k tomu občas vrátit a porovnat, jak se mění apetit pilota.
Jiřin
_________________ Pořád se učím létat rovně akobatickou cochcárnu a nejpomalejší pylony.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 12.11.2021 15:07 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Mosquito píše: Ahoj.Je.mi jasný,že laborování bude a jak píšeš,vrtulï mám taky celou skříň.Mám tady MA 13x6,13x8,dál dřevěnou Bambula 14x6 a teď Apc 15x4.Ještě dokoupím nějakou tu Ma14x5,jestli ten rozměr existuje a bude ze zkoušet a zkoušet a zkoušet . Všem moc dík za rady PS: Neměl byste někdo uloženou stránku s výkonovýmy parametry motoru Mvvs 12,7?Ten motor nsem dostal v zuboženém stavu,ale vyčistil jsem ho a má velmi dobrou kompresi.Brna jsem nějaký měl,ale jen do 6,5ccm.Tohle prej byly hodně povedený motory.Má i tu nejnovější verzi karburátoru. MA 13x6" bych klidně vyměnil, nebo odkoupil. A mohu pohledat co mám od 14" do 16". A ještě, pamatuješ, kdysi pře 9 lety jsem Ti poslal karburátor pro TONO-5,6? Ty jsi potřeboval pouze tu originální jehlu. No a teď jsem taky získal jedno staré TONO do sbírky, ale ty páčky na karburátoru jsou na něm výsledkem lidové tvořivosti. Takže pokud bys náhodou ty původní z toho karbecu nepotřeboval a ještě je někde máš, tak ty by se mi hodili pro restaurování mého motoru do původního stavu. Na fotce jsem vyznačil to, co by se mi hodilo. Příloha:
RC-karburator_TONO-56_01-u.jpg [ 126.15 KiB | Zobrazeno 5436 krát ]
Ale pokud jsi to přece jen nějak využil, někomu dal, nebo už zahodil, tak nic, v pohodě, seženu snad jinde. A přikládám ještě soubory MHT se stránkou k motorům z webu MVVS, kterou mi kdysi poslal nebohý Lark. V souboru Letecké motory najdeš to, co potřebuješ, snad. Víc nemám, ono MVVS na svoji historii zvysoka kašle, jakmile nějaký typ vyřadili z výroby, tak ho hned smazali z webu a po jeho parametrech se pak prostě slehla zem. Na dnešním jejich webu se o dříve vyráběných typech nedočteš vůbec nic a k historii tam krom pár nekvalitních černobílých fotek a stručného textu nenajdeš nic. Jaký to rozdíl třeba s OS, kde na jejich stránkách najdeš celou stať k nevyráběným typům, kek kterým lze většinou stáhnout i jejich návody v PDF. Tak snad Ti aspoň tohle pomůže. Příloha:
MVVS.ZIP [387.49 KiB]
104 krát
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 12.11.2021 19:00 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
I kdyby měl někdo jiný tyto díly k mání, tak uvítám, pochopitelně. Dopravu si objednám a zaplatím sám (Zasilkovnou).
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: pát 12.11.2021 23:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
To Vtjr:Vlado promiň,ale Tono je prodané a ten karburátor jsem k tomu přidal.Aktuálně na Tono bohužel nic nemám.Je mi to líto.Kdybych o nečem věděl ozvu se ti.Robert
P.S.Strašně moc děkuju za tu stránku s motory Mvvs.Oni na historii kašlou a na svých stránkách o těhle motorech nic nemají.Moc dík.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: sob 13.11.2021 18:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Nevadí, nemusíš se omlouvat, však je to 9 let, já jen kdyby náhodou. Jinak jedna APC 14x5" N visí na Aukru za 150Kč už přes 2 mĕsice a nikdo ji nechce, zde https://aukro.cz/vrtule-apc-14x5-n-pattern-6950914102. Ale teď nevim co znamena to N, jestli to neni náhodou pro elektropohon. A za ty stránky ze starší verze webu MVVS spíš podĕkuj nebohemu Liborovi Paušovi, který zde fungoval jako Lark. Mnĕ taky nenapadlo si včas tyto vĕci archivovat. K starším MVVSkám mám toho mnohem víc, jestli chceš mohu Ti to postupnĕ to posílat na e-mail. Ale nevím zda ho nĕkde vyhrabu? Nepamatuji, zda jsme tehdy komunikovali i mejlem nebo jen přes SZ.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|