Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: stř 09.03.2022 20:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
Ahoj kluci.Dostal jsem za hubičku 15 litrů tohodle vrtulníkového paliva.Obsahuje 30%nitromethanu ,20%syntetického oleje a 50%metylu.A teď k dotazu.Nitromethan je teď docela nedostatkové zboží.Já lítám taky čtyřtakty Asp i Saito,ale v letadlech.Kupuju palivo do čtyřtaktů s 5%nitromethanu.Rád bych tu Bekru vylítal.Ale 30% je na ty moje motory zbytečně moc.Když dám třeba 25%Bekry a 75%toho paliva na čtyřtakty tak vycháží něco přes 11%nitra na litr jestli dobře počítám popř40%Bekry a 60%čtyřtaktního paliva a pak to je 15%nitra na litr..To by mohlo vyhovovat.Není nějaký rozdíl mezi syntetickým olejem pro heli a letecké motory?Zkrátka než to půjdu vyzkoušet radši se zeptám.Bude to těm čtyřtaktům chutnat?Nitro nepochybně ano,ale aby tomu chutnal ten olej pro heli?Dík za pomoc.Palivo do dvoutaktů si míchám sám,ale u čtyřtaktů je poněkud víc věcí kterým by to mohlo vadit tak se radši ptám.Dík za pomoc


Přílohy:
IMG_20220309_182716.jpg
IMG_20220309_182716.jpg
[ 41.41 KiB | Zobrazeno 4607 krát ]

IMG_20220309_182612.jpg
IMG_20220309_182612.jpg
[ 51.64 KiB | Zobrazeno 4607 krát ]

Screenshot_2022-03-09-20-19-53-952_org.mozilla.firefox.jpg
Screenshot_2022-03-09-20-19-53-952_org.mozilla.firefox.jpg
[ 47.92 KiB | Zobrazeno 4607 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: čtv 10.03.2022 9:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
Tak nikdo neporadí :) ?Co třeba Vtjr?Vlado prosímtě.Ty máš bohaté zkušenosti s mícháním paliv.Tak kdybys měl čas mi poradit,budu rád.Dík


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: čtv 10.03.2022 19:51 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 14.10.2014
Příspěvky: 205
Bydliště: Podkriváň SR
Obrázky: 4
Mosquito píše:
......Kupuju palivo do čtyřtaktů s 5%nitromethanu....

Mne Vlado "Vtjr" pred časom poradil zhruba asi takýto prepočet na 5% Nitra...

Do 1-no Litrovej plastovej kuchynskej odmerky s riskami si naleješ .../bod č 1/... asi 1,6 decilitra 30% syntetického paliva....potom tam doleješ .../bod č.2/... 1,4 decilitra ricínového oleja.....a nakoniec .../bod č.3/... si tú plastovú nádobu doplníš do objemu celého litra /čiže doleješ 6 decilitra/ čistým Methylom....a budeš máť v nádobe obsah 1 Liter miešaného paliva s obsahom 5% Nitra... Budeš tam mať syntetiku ....ricín...Nitro a methyl...Vo všeobecnosti je známe že štvortakty môžu lietať aj na samotné ricínové palivo /uvádzajú to aj výrobcovia/ ale tu budeš mať primiešaný aj syntetický olej... Ja to vždy potom na konci sezóny prepláchnem asi jednou alebo dvomi nádržkami /čisto syntetického paliva/ vyvrčanými na zemi na letisku....motor sa očistí sám a nie je po zimnom spánku zalepený...

Pre vyššie % Nitra budeš musieť zvýšiť objem toho prvého úkonu /V spomínanom recepte/ a znížením objemu druhého úkonu.... Ale myslím si že ti v pohode bude stačiť aj 5% Nitra.... A ak by si to miešal takto /ako som ti to popísal/ tak by si mal Nitro na namiešanie zhruba na niečo okolo 32 Litrov celkového 5% Nitra paliva /z jednej 5 Litrovej 30% bandasky paliva.../

Keďže sa už samotné Nitro nedá zohnať tak ja to riešim podobným spôsobom ale kupujem 30% palivo do autíčok....Je tam najmenší podiel oleja takže toto 30% palivo vychádza najlacnejšie od ostatných 30% palív


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: čtv 10.03.2022 21:43 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
To Palci72:Děkuju za rady,ale já nechci míchat palivo s ricinovým olejem.Máš tam chybu ve výpočtu.1,6 dcl+ 1,4dcl + 6dcl=9dcl čili 0,9 litru a ne litr paliva.A navíc s vysokým obsahem ricinového oleje.A ten čtyřtaktům vážně moc neprospívá.Nezlob se,ale potřebuju něco jiného.Počítat umím velmi dobře.Potřebuji spíš vědět jestli nebude vadit ten vrtulníkový olej.Poměry a kolik čeho namíchat zvládnu spočítat sám.Chci palivo s čistě syntetickým olejem.Když smíchám 0,2 litru toho paliva Bekra a ,0,8 litru paliva pro čtyřtaktu,tak mi vyjde palivo s deseti procenty nitromethanu.To chci zkusit kvůli lepšímu běhu.A nebo si z té Bekry dokážu namíchat palivo s 5%nitra.Syntetický olej i čistej metyl mám.1litr ré Bekry by měl.stačit na 6 litrů paliva s pěti procenty nitra.Ricin si míchám jen do paliva pro dvoutakty.A poměr je 9%syntetického oleje a 3%ricinu.Mám vyzkoušeno,že 12%maziva stačí pro všechny mnou používané dvoutakty nad 6,5 ccm.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pát 11.03.2022 14:10 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2011
Příspěvky: 321
Obrázky: 0
Ani Klotz ani EDL určitě čtyřtaktu nevadí,aktuálně asi nejlepší dostupné syntetické oleje.

_________________
Jan Hess-MODELSPORT,RC,vrtulníky SAB Goblin-RAW,e- shop,jhess@mscomposit.com,www.modelsport.info


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pát 11.03.2022 15:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
To MS composit:To jsem potřebovel slyšet.Díky moc za info.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: ned 13.03.2022 13:36 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 14.10.2014
Příspěvky: 205
Bydliště: Podkriváň SR
Obrázky: 4
Mosquito píše:
To Palci72:Děkuju za rady,ale já nechci míchat palivo s ricinovým olejem.Máš tam chybu ve výpočtu.1,6 dcl+ 1,4dcl + 6dcl=9dcl čili 0,9 litru a ne litr paliva.............

Hops... tak Sorry.... ospravedlňujem sa...chybička se vloudila... ano priznávam na miesto tej 6-ky mala byť čislica "7" decilitra...
No ja si myslím že to že ricín štvortaktom neprospieva ....to je len taká babská povera.... Štvortakty na ricín práveže lietajú dobre....Je to aj v popise navodu od výrobcu každého nového motora... /ja ich tak prevádzkujem a nevadí mi to/ ale pravdepodobne....nikomu sa to potom nechce po sezóne rozoberať a vyplachovať....takže tie motory z toho paliva ostávajú zalepené...a tak sa z toho potom tradujú tie reči o neprospievaní ricínu......inú chybu tomu nevidím...
Ja som ťa nenahováral že máš lietať na ricín...ak máš možnosťi tak lietaj na Syntetiku...mne je to jedno...každý nech si lieta čo mu vyhovuje....Pre mňa sa zdá Syntetika dosť drahá....nekupujem ju....
Nech sa ti darí a nech ti to dlho lieta...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2022 14:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Nezapojil som sa do vlákna jednak preto, lebo som bol na dovolenke a riešil iné veci než debatovanie na fóre, a keď už som si otvoril tablet, tak ma pohlcovali informácie o vojna na Ukrajine. No a tiež preto, lebo názov vlákna o nejakom palive pre Heli ma neupútal, ja heliny neprevádzkujem, nemám teda s nimi skúsenosti, tak som do toho nevstúpil. Toľko na vysvetlenie prečo som nevyslyšal to volanie o pomoc. :mrgreen:

Teraz k téme. V podstate ja súhlasím s tým čo vo svojom príspevku napísal Palci, teda o tom ricínovom oleji. :D
Mám podrobne preštudované mnohé návody k 4-taktným spaľovacím motorom (viaceré z nich vlastním a prevádzkujem) a vo väčšine prípadov výrobcovia v nich odporúčajú ako mazivo ricínový olej, alebo kvalitný syntetický olej (otázkou je ktorý je podľa nich ten kvalitný), alebo zmes ricínového a syntetického oleja. Presne takto je to formulované v návodoch od ASP/Magnum, OS a aj Yamada (teda v anglických origináloch, nielen v slovenských a českých prekladoch). :roll:
Takže jediný výrobca, ktorý odporúča len čisto syntetický olej je Saito. :o
Ale dávam do pozornosti článok, ktorý bol publikovaný na anglickom webe firmy zaoberajúcej sa predajom a servisom práve týchto motorov Saito, kde oni ricínový olej v zmesi so syntetikou naopak odporúčajú a podrobne a zrozumiteľne vysvetľujú aj prečo. Pripájam ten text aj s prekladom do slovenčiny.
Příloha:

Myslím, že je zbytočné opakovať argumenty a vysvetlenia z článku, ale podstatné je to, že nevhodnosť ricínového oleja do 4-t motorov je naozaj rozšírený mýtus. :P
Tu sa však treba asi zamyslieť z akého dôvodu to firma Saito píše v svojich návodoch. :?
Ja vidím ako hlavný dôvod to, že oni počítajú s priemerným užívateľom, ktorý sa o svoje motory nijako extra nestará, teda nečistí ich po lietaní, neodkladá po sezóne správne nakonzervované. Takže ak by mu tie zvyšky ricínového oleja v motore zaschli, tak by to pre ten motor mohol byť naozaj problém. :( Ale ak by použil zmes ricínu a syntetiky, tak v tom prípade aj nevymytý motor nikdy až tak tragicky nezatuhne, to mám vyskúšané. :wink:
Druhá vec je, že je všeobecne rozšírená obava ohľadne korozívnych účinkov nitrometánu, ale mnohým uniká to, že prepálený ricínový olej má tie účinky ešte omnoho horšie. Prepálením ricínového oleja totiž dochádza k jeho čiastočnej polymerizácii, a tak ricínový olej na rozdiel od syntetických a minerálnych olejov, ktoré zahriatím rednú, teda ich viskozita klesá, tak on naopak hustne a viskozita rastie. Teda toto, čo je jeho najlepšia vlastnosť, síce schopnosť udržať neporušený olejový film aj pri vysokých teplotách, je z hľadiska uvoľňovania organických kyselín pri tomto procese polymerizácie zas vlastnosť škodlivá. Čo napokon dokáže zaschnutý ricínový olej je vidno pri rekonštrukciách starých detonačných motorčekov, ktoré sa desaťročia váľali niekde v pivniciach, kde ich potomkovia modelárov náhodou našli a dali na Aukro. Nejeden taký motor som kúpil a reštauroval. Našťastie väčšinou koróziou utrpeli predovšetkým guľkové ložiská, ktoré sa ale dali ľahko vymeniť za nové. Ale kto o tejto zlej vlastnosti ricínového oleja vie a urobí potrebné opatrenia, tak sa korózii spoľahlivo vyhne a palivo s ricínovým olejom používa. A naopak, pri správnom používaní sa dá dosiahnuť výrazne dlhšia životnosť než s čistou syntetikou. :mrgreen:
Ešte vidím jeden dôvod prečo to u Saito v návodoch píšu, a síce konštrukcia valca ich motorov. Na rozdiel od ASP, Magnum, OS, TT , motory Saito nemajú odnímateľnú hlavu valca, ale hlava s valcom tvorí jeden nedeliteľný celok. Tým pádom je prístup k sedlám a vodítkam ventilov ťažší než napríklad u OS. Samozrejme s tým súvisí aj to, že sa to potom ťažšie čistí ak dôjde k zalepeniu alebo zakarbonovaniu hlavovej časti valca. A zakarbonovanie tam takisto hrozí, pretože v 4-t motoroch, na rozdiel od 2-t, je prevádzková teplota hlavy o niečo vyššia. Na strane druhej v 4-t motoroch sa maže stratovým olejom, ktorý je pomerne hustý a čiastočne prepálený, v priestore valca je nariedený metylom, ale keď prepasíruje cez štrbinu medzi piestom a vložkou do kľukového priestoru a ďalej do vačkového rozvodu, tak už je pomerne hustý. A tu v rozvodoch je práve miesto, ktoré z hľadiska životnosti 4-t motora považujem asi za najkritickejšie. Vačka tlačí na misky zdvíhadiel, pričom medzi nimi dochádza k šmykovému treniu. Videl som zvíhadlá a vačkové hriadele 4-t motorov ASP prevádzkovaných na palive s čisto syntetickým olejom. Motory toho ani nemali veľa nabehaného, ale na pracovných povrchoch bola zreteľne viditeľná kavitácia v dôsledku suchého trenia. :cry: Samozrejme príčinou mohol byť aj nekvalitný materiál zdvíhadiel a vačky, či jej nedostatočné zušľachtenie (však vieme, že ASP bol čínsky klon OS), ale som presvedčený, že pri mazaní ricínom by k tomu zrejme nedošlo. :roll:
Zaujímavé to je ale v prípade motorov YS, teda Yamada, ktoré rovanko ako Saito majú valec v jednom celku s hlavou, ale v návode sa vyslovene odporúča ricínový olej alebo zmes so syntetikou. Tam je to asi z toho dôvodu, že tieto motory nie sú mazané stratovým olejom, ale podobne ako 2-t motory čerstvým palivom, ktoré u nich prechádza kľukovým priestorom a samozrejme pritom maže aj rozvody. A práve tam asi najviac hrozí zadretie vačky, lebo olej v palive je rozriedený metylom a zrejme jedine ricínový olej môže zabezpečiť kvalitné premazanie rozvodov.

Tak to je asi toľko z mojej strany ohľadne dilemy syntetický vs. ricínový olej. Ja by som uprednostnil zmes 1:1. :mrgreen:

Ešte je dobré sa pobaviť o množstve oleja v palive.
Tu prikladám užitočnú tabuľku o odporúčaných zloženiach palív pre rozličné typy motorov.
Příloha:

Všimni si, že pre 4-t motory ASP a OS so stratovým mazaním sa až na výnimky odporúča olej v koncentrácii len 15-18%, zatiaľ čo Saito viac, rovných 20% a YS 18-20%, teda takisto viac. No myslím si, že v prípade Saito sa horšie mazacie schopnosti syntetiky snažia dohnať vyššou koncentráciou, teda jeho množstvom. Prečo je to tak aj u YS som sa zmienil už vyššie.

A nakoniec ako postupujem v dávkovaní komponent pri miešaní palivových zmesí s použitím nejakého vysoko nitrovaného paliva, ktoré riedim na nižššiu koncentráciu. :wink:
V prvom rade musím vedieť zloženie. Píšeš, že to Heli palivo obsahuje 30% nitra a 20% syntetického oleja. To znamená, že 100ml paliva obsahuje 30ml nitra a 20ml oleja (zvyšný metyl neriešim).
Ak chcem z neho vyrobiť palivo kde bude 6% nitra (to aby mi to lepšie vychádzalo pri počítaní z hlavy) a 18% maziva (z toho 9% syntetiky a 9% ricínu), tak začnem určovať dávku podľa nitrometanu (zvyšný metyl neriešim, ten sa dolieva do 100%). Pre namiešanie 1 l paliva s 6% nitra potrebujem teda dodať 60ml nitrometanu. Takže nalejm do fľašky 200ml toho 30% paliva, čím som okrem 60ml nitra tam dodal aj 40ml syntetického oleja. Toho tam však potrebujem mať viac 90ml, čiže pridám ďalších 50ml syntetiky, rovnako ako chýbajúcich 90ml ricínu. Nakoniec doplním litrovú fľašu po vrch čistým metylom, zatrepem a je hotovo, ide sa lietať. :wink:
Kedysi sa mi takto podarilo získať z výpredaja za facku 5 litrový kanister automobilového paliva dokonca s 45% nitro-metánu. Miešal som z neho 4,5% nitrované palivo tak, že som vždy nalial 1 deci a potom doplnil ricín a syntetický olej. A niekedy aj 9% palivo, keď som použil na nitrovanie jeho 2 deci.
Samozrejme môj návod vyžaduje mať okrem toho "hustého" paliva k dispozícii ostatné komponenty v čistom stave, predovšetkým metyl. Ale to dnes nie je problém zohnať na rozdiel od zakázaného nitro-metánu. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2022 15:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
MS COMPOSIT píše:
Ani Klotz ani EDL určitě čtyřtaktu nevadí,aktuálně asi nejlepší dostupné syntetické oleje.

Ja som používal Molsyn, ktorý mi kedysi 4 litre podaroval Igor Burger (to už keď on vyriešil F2B-elektropohon a definitívne odstavil spaľováky). Keď mi ten došiel, tak som si zadovážil väčšiu zásobu syntetického oleja P2000 (to bolo od Tornáda) a s tým si miešam palivo dodnes. Ricínový olej nakupujem od LovoOil.
Škoda, že už dávnejšie zmizli také oleje ako Aerosynth-II, ktoré obsahovali účinné dekarbonizačné prísady. Bohužiaľ ten ricínový olej od LovoOilu je prakticky čistý, rafinovaný, bez akýchkoľvek týchto prísad. A či niečo také obsahuje P2000 - netuším. Takisto však Molsyn nič také neobsahoval a či to v sebe majú Klotz alebo EDL takisto neviem.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: stř 23.03.2022 8:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
Ahoj Vlado.Děkuju za tvou jako vždy vyčerpávající odpověď.Já nepochybuju o výborných mazacích schopnostech ricinu.Ale u čtyřtaktů jak si ostatně psal mohou nastat i problémy se zasycháním a zatuhnutím na klíčových místech.Paliva s polovinou obsahu ricinu bych se asi spíš bál.Ne pro dobré mazací schopnosti,ale kvůli znečištění a napékání oleje na motor který dosahuje větších pracovních teplot než dvoutakty.Normálně lítám i na zbytky Tornada a to ricin obsahovalo.Asi 3%.Takové palivo si míchám i pro dvoutakty od 6,5ccm výše.Dávám 9%oleje P 2000 a 3%ricinu.Já bych se ricinu nevzdával úplně.Přidal bych cca čtvrtinu až třetinu z celkového obsahu oleje.Pro čtyřtakty je asi lepší obsah maziva cca 18%-20%.Ale paliva Kavan co prodávají mají jen 12% syntetického oleje.Mám metyl,nitromethan,ricin i syntetický olej.Jaký obsah oleje a nitra pro čtyřtakt zvolit?Lítám na 5%nitra.Projeví se nějak výrazně zvýšení obsahu nitra např. na 10% na spolehlivosti běhu atd.?Mám motory Asp 8,5ccm-20ccm čtyřtakt a jedno Saito 10,2ccm.Dík za pomoc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: čtv 24.03.2022 23:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Pro dvoutakty používám směs syntetiky s ricínem v poměru 2:1 až 3:1 a myslím si, že by to mohlo platit i pro 4-t.
Co se týče procenta nitra, tak zkušenost je taková, že pro dosaženi lepší spolehlivosti stačí 5%. Dál je to už jen o zvyšování výkonu nebo zlepšeni chlazení (heliny, auta). Ale to vše ma i své vyjimky. Toto platí pro motory, které jsou navrženy buď na palivo FAI, nebo jen na málo nitrovane palivo. Existují však motory, které jsou přimo navrženy na palivo s vysokou koncentrací nitra (napřiklad OS soutěžní řady Surpass, všechny YS-Yamada, a taky většina vrtulnikových a autíčkových motorů), které mají příslušně snižený kompresní poměr tak, že ty s malou koncentrací nitra prostě chodit nebudou a spolehlivě už vůbec ne. Problémem je i to, že i v případě odnimatelné hlavy válce se kompresní poměr snižuje dodatečnymi podložkami celkem snadno, zatím co jeho zvyšováni je značně problematické. A upravovat kompresni poměr motorů s neděleným válcem je takřka nemožné. Takže pokud se v návodu YS piše, že v palivu ma byt 15 až 30% nitra, tak pod 15% bych určitě nešel, spíš aspoň těch 20%. Ale ASP a spotřebních OS se to netýká, těm 5% stačí, ovšem 10% neuškodí. Dokonce znám lidi, co je s přižhavovanim provozují i bez nitra.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pát 25.03.2022 22:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
Dobře.Díky moc za vše hny rady Vlado.Ještě jedna otázka zůstala nezodpovězena.Palivo Kavan má na etiketě,že obsahuje (mimojiné)jen 12% oleje.Lítám na zbytky Tornáda a tam tuším bylo cca 18% maziva.Kolik procent té směsi syntetického a ricinového oleje by bylo ideální pro čtyřtakty Asp o obsahu 10ccm-20ccm?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pon 28.03.2022 11:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Popravdě nevím, ale u 4-T se já vždy držím toho co je v návodu a se snižováním % maziva radši neexperimentuji. Takže pokud píšou 18%, tak dávám 18%. Naproti tomu u dobře zaběhaných 2-T s ABC výbrusem, větších objemů (tedy 10ccm a víc), se snižování % maziva nebojím, ty běžně provozuji na 12% maziva (z toho je 1/3 ricínový olej). Dokonce mám jednu starou MVVS 7,5, která má naběháno zdokumentovaných >120 hodin na takové palivo a je pořád ve vynikajícím stavu. Co mám jednu 4-T Yamadu FZ-110S, tak tam se určitě nedoporučuje jakkoli s palivem laborovat (tá ale u mne zatím nevrčela, leží nová v krabici a čeká až na ni přijde čas, takže zkušenosti s ní stejně nemám žádné), Pak mám dvacítku OS FS-120 Surpass, který s palivem pod 15% nitra prostě nejede a taky oni doporučují 18% maziva směsi syntetického a ricínového oleje, tam taky nijak neexperimentuji. A nakonec moje desítka ASP FS-61, tam s olejem stejně, ale jí bohatě stačí i 5% nitra, se kterým drží krásně volnoběh i bez přižhavování.
Já to vnímám tak, že v 2-T motorech je z hlediska mazání nejkritičtějším uzlem spodní oko ojnice a pokud to je s bronzovým pouzdrem, a motor je s výbrusem ABC, tak snese i trochu méně oleje. Ale u 2-T menších objemů, tam pod 20% maziva nejdu nikdy. Pokud jde o starší typy motorů, které mají ještě tzv. černý výbrus (litinový píst a ocelovou zakalenou vložku, resp. Al píst s litinovými kroužky a ocelovou vložkou), tak u nich čistou syntetiku určitě ne, aspoň polovinu maziva ve formě ricínového oleje, nebo nejlépe jen čistý ricín.
Naproti tomu u 4-T je kritickým místem vačková hřídel s miskami na zvedátka. Pouzdro ojnice většinou vypouzdřené bronzem mají, otáčky nejsou nikdy extra vysoké, takže tamtoho tolik nehrozí, ale ve styku vaček s miskami dochází ke smykovému tření. :( A jak jsem už psal, viděl jsem už nejednu vačkovou hřídel ASP, kde vačky nesly výrazné stopy odírání od suchého tření. :o
Ono ve velkých autech to bývá dnes řešeno jinak.
Nedávno mi opravovali motor mého auta, 2-litrový diesel Toyota, kde po 220 tisíc km prdlo těsnění pod hlavou. Motor musel ven a celá horní část a prsa se rozebíraly. No a tam vačka tlačí na ramínka přes malé kladky s jehlovými ložisky. Tedy všude je čistě valivé tření. A taky na těch vačkách, ani kladkách i po tolika kilometrech nebyly naprosto žádné stopy opotřebení (jaký to byl obrovský rozdíl proti tomu, když jsem kdysi viděl vačky a misky svého motoru Škoda 120). Taky při pohledu na stěny válců, na kterých jsou pořád zřetelné stopy po honování (na té mé sto-dvacítce byly po 175 tisící km válce už naprosto hladké). Rozvody jsou poháněny řetězem, kterého životnost je obrovská, takže, věřil bych tomu, že nebýt bohužel té omezené životnosti těsnění pod hlavou, tak ten motor by měl být schopen vydržet i milión km. A to shnije dřív spodek karoserie a nápravy. :roll:
Každopádně tak, jak je to ve velkých, moderních, automobilových motorech, to v modelářských 4-T motorech bohužel asi realizovat nelze. Krom toho modelářské motory mají nevýhodu i v tom ztrátovém mazání, na rozdíl od tlakového u velkých.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 28.03.2022 11:28, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pon 28.03.2022 11:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Mosquito píše:
... Palivo Kavan má na etiketě, že obsahuje (mimojiné) jen 12% oleje. Lítám na zbytky Tornáda a tam tuším bylo cca 18% maziva. ...

Kdysi jsem se o složení různých paliv velmi zajímal a dal dohromady i tuto tabulku, kterou jsem tehdy dal i na RCmanii (ale to vlákno se mi už nechce hledat):
Příloha:
Zloženie_Tornado_Rapicon_Byron_Caliber_ModelTechnics.gif
Zloženie_Tornado_Rapicon_Byron_Caliber_ModelTechnics.gif
[ 123.68 KiB | Zobrazeno 3236 krát ]


Jenže 6 let jsem ji už neaktualizoval, takže třeba v ní uvedené paliva Rapicon a Tornádo dnes už v prodeji nejsou. Ale ModelTechnics tam kupodivu mám, Kavan ani Bekra ne, ale složení Bekry jsi sám uvedl na začátku vlákna. :)
Faktem ale je, že jelikož si celou tu dobu to palivo míchám sám, tak ani nemám pořádný přehled o tom, co je dnes v prodeji dostupné. :?

Každopádně bych na Tvém místě do toho paliva Kavan k těm 12% oleje (předpokládám čistě syntetického) přidal ještě 6% ricínového a mělo by to být OK. Pokud se bojíš ricínu, tak syntetického, nebo třeba jen 4,5% ricínu a 1,5% syntetiky. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Palivo Modeltechnics BEKRA 30 heli
PříspěvekNapsal: pát 01.04.2022 9:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.5.2008
Příspěvky: 595
Bydliště: Praha
Ahoj Vlado.Moc děkuju za tvojí vyčerpávající odpověď.Na čtyřtakty tedy namíchám palivo z 18%maziva.A dám 3 díly syntetiky P 2000 a 1 díl ricinu.A 5%nitra,zbytek metyl.Moc děkuju za cenné rady a ochotu pomoct.Dík Robert


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz