caarlos
|
Napsal: ned 17.01.2016 11:26 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 30.12.2015 Příspěvky: 23 Bydliště: Ústecký kraj
|
Tak ještě jednou: je mi jasný, že řídit letadlo je uplně něco jiného a nejsem hlupák, abych si myslel, že model může být průpravou ke skutečnému řízení letadla. Ale budu-li nad tím přemýšlet tak, jak psal např. zdzd, musím nakonec uznat, že princip zafixování "mozek-ruce-směr" může být fatální u modelu i reálu. A je mi jedno, zda ostatní píší, abych se s tím zbytečně nezabýval. Chci nad tím přemýšlet. A i když nejsem malé děcko a model-reál jsem schopen oddělit tak podle mě to zbytečnosti nejsou. Jdu létat
_________________ INTRUDER UFO
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: ned 17.01.2016 13:31 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Pokud se nepletu tak Yoda lita UL a lita Mode 2. Tj. vesjkovka/kridelka (nebo smerovka u letadla bez kridelek) na prave ruce a na leve plyn a smerovka. Pak je to jak pises - leva ruka je volna protoze plyn drzi na zoubkach a smerovka neni az tak dulezita.
Ja litam Mode 2 u plosniku i copter a musim rict ze me to jednak vyhovuje a druhak me prijde ze me coptery zlepsuji letani s plosnikem. Protoze u toho jsem na smerovku prakticky nesahal ale ted , kdyz coptera jinak nezatoci, uz ji pouzivam vyrazne castejs.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: pon 18.01.2016 0:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
A ak mám v lietadle volantové ovládanie, pomôže mi to? Mám si kúpiť volantový vysielač?
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 18.01.2016 9:25 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Amper píše: Pak je to jak pises - leva ruka je volna protoze plyn drzi na zoubkach a smerovka neni az tak dulezita. Mě drtí tahle hláška, jak směrovka není až tak důležitá... Vždyť je to totální kravina (bohužel velmi rozšířená), modelů, které se řídí pomalu víc směrovkou než křidélky (i když je mají!) je řada, typicky větroně, ale i řada maket. Absolutně nezbytná je směrovka pro řadu prvků při akrobacii. Coptery se také řídí víc přes yaw, koneckonců sám píšeš, že tě to už také trklo a zpětně se ti to přenáší k letadlům Jinak k tomu srovnání s letadly - já si myslím, že hlavní rozdíl je, že se u modelu pro řízení nepoužívají nohy, tohle je ten zásadní bod, kde se to rozděluje. Ve výsledku se proto stejně používají obě ruce skoro pořád (právě kvůli potřebě řídit směrovku i křidélka) a návyky se budou lišit vždy. Mimochodem ve vzdálenější historii existovalo a výjimečně se najde i dnes uspořádání "single stick", kdy rádio mělo ovladač jen jediný, který se zato kroutil i podél svislé osy a tak se tři prvky ovládaly jednou rukou, druhá ruka byla jen na plyn. I toto létalo v minulosti i pár fakt velkých machrů v USA, nicméně ujalo se to jen minimálně.
|
|
Nahoru |
|
|
Amper
|
Napsal: pon 18.01.2016 9:55 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Asi jsem se spatne vyjadril ale ja netvrdil ze se ma litat bez smerovky Ja napsal ze neni az tak dulezita (bavime se o copterach) protoze pro udrzeni copteru na miste jsou primarni naklony. Jsem presvedceny na 110% ze zacatecnik (protoze skilled master asi neresi jak ma zmenit rozlozeni ) copter zvedne, bude ho drzet pred sebou a bude provozovat na zacatku presuny v pred/zad, leva/prava. A protoze je copter v tedle smerech vyrazne agilnejsi nez na smerovce tak by to melo byt na primarni ruce. Naopak - pokud si bude vyrazneji drbat do smerovky tak akorat copter otoci, splete si smer a zabodne ho do zeme.
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 18.01.2016 10:19 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
No nevím, já bych řekl, že začátečník u copteru naopak tolik nepotřebuje řešit náklony, protože o to se stará řídící deska Ano, je to nutno cvičit pro přesuny, ale popravdě pokud nefouká moc vítr, tak je na promyšlení spousta času i deskou typu CC3D bez GPS. Na náklony s nutností rychlé reakce dojde až v režimu acro, ale s tím začátečník nemá důvod začínat, normální je odrazit se od Stabilize u APM, ATTI u CC3D či Level u NAZE32. Naopak směrovku bude nováček potřebovat skoro hned při prvním odletu kousek od sebe pro zatočení. Tohle mi přijde proti modelu letadla trochu odlišné, u něj se musím o náklon starat jako o primární s rychlou reakcí hned od prvního letu, naopak ale připouštím, že u dost modelů letadel si mohu dovolit směrovku trochu odložit stranou (pro učení, začít ji vracet do hry je žádoucí co nejdříve).
|
|
Nahoru |
|
|
OK2BUH
|
Napsal: pon 18.01.2016 11:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.11.2013 Příspěvky: 3515 Bydliště: Olomouc, ČR
|
Pokud lítám kolem hlavy tak potřebuju obě ruce bez ohledu v jakém módu protože pořád zatáčím. Při dálkovém letu z bodu A do bodu B mi v módu 2 nebo 3 stačí jedna ruka. Držím pith dopředu a pomocí roll kompenzuji boční vítr. Yaw drží kompas a druhá ruka má volno.
|
|
Nahoru |
|
|
macil
|
Napsal: pon 18.01.2016 16:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 25.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
|
tomashr píše: Mimochodem ve vzdálenější historii existovalo a výjimečně se najde i dnes uspořádání "single stick", kdy rádio mělo ovladač jen jediný, který se zato kroutil i podél svislé osy a tak se tři prvky ovládaly jednou rukou, druhá ruka byla jen na plyn. I toto létalo v minulosti i pár fakt velkých machrů v USA, nicméně ujalo se to jen minimálně. Taký Youngblood to používa stále. https://youtu.be/TnGhEInTXYc?t=186
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pon 18.01.2016 16:54 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Youngblooda jsem přirozeně myslel, tuším s tím začínal i Chip Hyde, ale u něj mám pocit, že od toho již upustil. Ono to smysl pořád má i třeba pro postižené, například větroně F5J jeden jednoruký pilot ze Slovenska létá a single stick ve spojení s pultem je pro tyto lidi zajímavá možnost. Jen se to holt posunulo spíš do kategorie "kuriozit" či individuálních předělávek pro specifické účely a prakticky tento styl zmizel z běžné nabídky. Mnou zmíněný jednoruký má tuším klasickou pultovou Futabu, kde se individuálně upravilo rozložení prvků kolem jednoho knyplu.
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: pon 18.01.2016 20:03 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
OK2BUH píše: Mě by spíš zajímalo, je tady mezi námi víc pilotů, jestli je pro ně přijatelné mít v práci knipl pitch-roll a na modelu pitch-yaw. Zcela bez problému , a to i při krizovkách. Nikdy se mi nestalo, že bych zareagoval špatně ve smyslu popletení módů. Modely lítám MODE 1, což je dosti značně odlišné od kvrdlání pákama v práci ve vrtulníku. Proto tady tvrdím, že je nejlepší naučit se takový mód, který člověku sedí nejvíc. Dle mých zkušeností se model a letadlo vůbec neovlivňuje. I letadla existují různá, někde se drží knipl levou rukou, někde pravou a taky to jde. Já ale s modely i v práci létám už desítky let takže mám ty návyky dosti zafixované. Proto ta moje pravda nemusí být absolutní a platná vždy a všude. Každému, co mu sedí
|
|
Nahoru |
|
|
OK2BUH
|
Napsal: pon 18.01.2016 20:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.11.2013 Příspěvky: 3515 Bydliště: Olomouc, ČR
|
OK, díky. Takže to není problém. Já jsem to nezkoušel, byl jsem napřed pilot a až potom jsem začal modelařit a hned FPV. No a knipl pitch-yaw se mi zdál nepřirozený tak jsem prostě zvolil mód který byl nejpodobnější tomu co jsem uměl. Určitě bych si zvykl na jiný mód ale nebyl důvod. Taky tvrdím ať si každý vybere co mu nejlépe pasuje.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pon 18.01.2016 21:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
To: "Troll" další. Taky je to asi o tom zda pravidelně a relativně často musíš používat-střídat stroje, u kterých je to daný, a prostě si musíš zvyknout. Tak aby jsi je měl pod kůží, aniž by jsi o tom přemýšlel. Já to zažil u osobních aut. Dokud jsem jezdil převážně vlastní, a jen sem tam přesedl do jiné značky. Přivyknutí na změnu trvalo relativně dlouho a nešlo úplně snadno. Od časů kdy jsem musel v práci jet, tím čím bylo potřeba, se i přesedání dost zautomatizovalo. S usednutím za volant a po pár metrech jízdy se "přemítání" jednoduše samo vyplo. Reakce na provoz se staly nepodmíněnými reflexy stejnými jako jsou dýchání nebo jídlo. Bez ohledu na odchylné vedení řadicí páky, manuál/automat vůle pedálů, řízení. Anebo kdysi brzda/řízení s/bez posilovače a jejich odlišné chování. Později také ABS či ASR. Prostě vždy to bylo auto a řidič, co si bez velkých řečí a dlouhých teorií museli rozumět.
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: úte 19.01.2016 18:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Řídit auto a letadlo je dost rozdílná věc, ale i z Tvého příspěvku vyplývá to hlavní- mít různé módy je možné.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|