Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
Vloni jsem si docela oblíbil Danovo malé, skladné, levné a elektrické (4 hlavní důvody, proč nemám doma většího akrobata než 2,3m) Vertigo 2m. Tak jsme se domluvili, že mi taky jednu stavebnici vyrobí. Protože potřeboval zkusit nějaký změny, které namaloval po zkušenostech s prototypem, tak nakonec postavil i můj kus a dodal mi v podstatě ARF stavebnici.
Příloha:
Vertigo_2M_hovering_2low.jpg [ 76.87 KiB | Zobrazeno 14630 krát ]
Z volitelné výbavy jsem si vybral uhlíkový podvozek od PT model. Je to krásně udělaný lehoučký kus uhlíkového umění, který sám o sobě stojí asi 1500Kč, ale to se v celkové ceně letadla docela ztratí.
Konstrukce: To je hlavní rozdíl oproti všem ostatním akrobatům této velikosti. Vertigo je postavené z polystyrenových balzou polepených dílů. Toho polystyrenu tam fakt není moc, a překližky, už vůbec ne.
Příloha:
P1060550.JPG [ 83.59 KiB | Zobrazeno 14630 krát ]
Tato konstrukce se nakonec ukázala velmi lehká, letadlo se dobře staví a je celé kulaté
Příloha:
P1060554.JPG [ 81.88 KiB | Zobrazeno 14630 krát ]
Příloha:
P1060553.JPG [ 60.88 KiB | Zobrazeno 14630 krát ]
Víc detailů ze stavby je k vidění v Danovo návodu:
Tenhle způsob stavby mě opravdu zaujal, jistě by šel využít i na mnoha dalších modelech, od akrobatů po makety.
Další fotky, zajímavosti a postup stavby (v mém případě spíš dokončení letadla) budu postupně přidávat. Zatím aspoň video jak jsem si vloni hrál s půjčeným prototypem:
Jak je vidět z videa, Vertigo 2m je velmi lehký létavý akrobat. Zvládá přesnou i 3D akrobacii a nechá si líbit opravdu hodně. Jak se na dnešní akrobaty poslední generace sluší, konstruktér nešetřil velikostí kormidel. Všechna kormidla jsou navíc zavěšena na kapsových pantech, takže jsou křídla i ocasní plochy aerodynamicky čisté, bez větších žlábků před kormidly.
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
První modifikací byl motorový domek. V základu se dá do Vertiga přišroubovat buď benzínový motor, nebo domek prodloužit o originální podstavec ke Scorpionu, se kterým Dan lítá. Nebo to vyřešit jinak.
Já se rozhodl pro pohon motorem Hacker A60 18L, se kterým mám skvělé zkušenosti z mé Extry 330 SC o rozpětí 2,25m a hmotnosti 8kg (Vertigo bude lehčí). K Hackeru jsem přidal regulátor JETI Mezon 135A a 12s 5000mAh baterek (stejně jako v Extře).
Příloha:
P1040352_res.jpg [ 167.91 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
Protože je motor docela dlouhý a gyroskopický moment roztočeného motoru s vrtulí je obrovský, doporučuje výrobce použít zadní opěrné ložisko. Kamarád Všeliška mi proto vyfrézoval domek, podobný jako do extry, jen s rozměry Vertiga. Motor do něj padne jako ulitý, a lze doladit stranové vyosení (výškové taky, ale komplikovaněji).
Příloha:
P1020374.JPG [ 61.37 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
Příloha:
P1020376.JPG [ 59.27 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
Příloha:
P1020380_res.jpg [ 201.1 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
Domek jsem k trupu přilepil a pro jistotu spoj zesílil přelaminováním. Stejně tak jsem laminátem zesílil motorovou přepážku, přes něj nalepil sklotextitovou podložku (aby se neomačkala překližka utažením motoru šrouby - i kvalitní letecká překlížka v Extře po nějaké době povolila a šrouby jsem musel často dotahovat) a olaminoval i hrany mezi motorovou přepážkou a boky domku.
Příloha:
P1030940_res.jpg [ 129.69 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
Příloha:
P1030941_res.jpg [ 117.43 KiB | Zobrazeno 14604 krát ]
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
Pavle však ty už máš objednáno, ne? Tak pak taky pošli nějaký fotky ze stavby
úprava výškovky: první verze měly ve vop (která je polystyrenová, potažená balzou) krabičku na servo. Do té se servo v podstatě zavře a zalepí. To se mi se Savöxem za "dvaapůl" úplně dělat nechtělo. Nehledě na to, že tam dost možná zanedlouho přijde Hacker Ditex, a zalepená serva se špatně mění. Ne že by původní řešení nebylo funkční, ale... Takže jsem krabičku vybrousil a vydlabal. Pár nápadů zamítnutých ještě v corelu draw, poslední jsem si vytiskl a realizoval. Z fotek je všechno snad jasné. Dvě položebra, purex, víc purexu, 4 vruty. Jupí! Kdybych dělal vop od začátku, vlepil bych si tam pořádné položebro i s krabičkou, rozhodně to bude snazší a pevnější než se snažit to napatlat do hotové vop.
Přílohy:
P1040643_res.jpg [ 174.38 KiB | Zobrazeno 14345 krát ]
P1040616_res.jpg [ 199.05 KiB | Zobrazeno 14345 krát ]
P1060430_res.jpg [ 142.72 KiB | Zobrazeno 14345 krát ]
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
Toje za necelých 14 dní To uteče jakvoda.
Něco k elektronice:
Pro tyhle letadla je několik málo možných značkových pohonů: Hacker, AXI a Scorpion. Přičemž naposledy když jsem měl doma Vertigo 2m se scorpionem tak se z něj ještě kouřilo Když jsem se bavil s Markusem Dr.Low Rummerem (jeden z prvních lidí co v Evropě lítal obry na elektriku), tak Hacker mi doporučil (ještě než v tý firmě začal pracovat, aby bylo jasno ). Takže jsem si ho - na jeho zodpovědnost - do Extry objednal a osvědčil se.
Regulátor MEZON 135 jsem zvolil proto, že má vestavěnou jeťáckou telemetrii. Ne že bych jí příliš využíval, lítám na stopky 6,5 minuty s téměř 100% rezervou v baterce. Ale alarmy na napětí a kapacitu můžou zachránit letadlo, například pokud odejde jeden článek v sadě a poklesne napětí, nebo pokud si pilot dá do letadla baterky které právě sundal z nabíječky - ale tu při připojení baterek nezapnul (což se mi taky povedlo). Je to takový backup, všichni děláme chyby, a je dobrý o nich vědět než to letadlo spadne. Ale není to podmínka, Yaka 54jsem 3 sezony lítal bez telemetrie a taky to šlo.
Serva jsem vybral Savöx 1271 (25kgcm a 0,08s/60°) na výškovky a 1272 (30kgcm a 0,1s/60°) na křidélka a směrovku. Ještě mám na cestě několik serv Hacker Ditex TD1612S s telemetrií, zajímá mě, jaké v takovým letadle budou síly http://www.ditex-servo.com/project/ditex-td2612s/
Přijímač bude stejně jako v extře 2x RSat 2 + Central Box 200, vypínač buď magnetický nebo dálkově ovládaný RCSW.
Poslední kousek elektroniky je Hiestech Hilog, který mi počítá starty, nalítaný hodiny, měří přetížení atp. Užitečná věc. Když teď Extru na začátku její třetí sezony připojím k PC, tak uvidím, kolik opravdu má nalítáno. A dokonce i kdy jsem byl lítat, kolik startů jsem udělal, jak byly dlouhé, jaké bylo max přetížení...
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
Aby mi vyšlo táhlo výškovky co nejvíc v rovině, použil jsem "dlouhé" kuláky MP Jet na páce serva i křidélka.
Příloha:
P1060678.JPG [ 49.4 KiB | Zobrazeno 13509 krát ]
K tomu 5cm závitové M3 tyčky a je to.
Příloha:
P1060685.JPG [ 56.92 KiB | Zobrazeno 13509 krát ]
Příloha:
P1060692.JPG [ 53.29 KiB | Zobrazeno 13509 krát ]
Jen pro jistotu upozorňuji, když něco šroubujete kov do kovu (šroub co drží páku v servu, kulák do kovové páky, nesamojistnou matku na šroub, ... vždycky je potřeba to zajistit Loctitem nebo jiným rozebíratelným lepidlem na šroubové spoje. I na elektrických letadlech se tyhle věci povolují upadlé táhlo výškovky je něco, o co asi nikdo (hlavně při létání před lidmi) nestojí. Aneb jedna z věcí které mě naučila moje temná vrtulníková minulost a u letadel se mi to mnohokrát vyplatilo, a několikrát málem dost nevyplatilo (když jsem si říkal, že to budu kontrolovat atp).
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky:5 Blog:Zobrazit blog (1)
Jo takhle. Hele, klid, je to výškovka, tam ty síly nejsou nijak drastický. Kovová páka to snese určitě, ten 2mm sklotextit nejspíš taky (v ruce je to tuhý jak kráva) a ložisko v servu by tím nemělo trpět, pokud si to dobře představuju? protože půjde jen o namáhání hřídele a ta to asi zvládne?
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru