semo píše:
Já to myslel tak, že křivek s charakteristikama pístových motorů je k dohledání hodně - třeba přímo od výrobců motorů a aut, ale o turbínách nic. Tak nevím, jestli jsou třeba pro lidstvo méně zajímavý
.
Podle mých zkušeností, výrobci modelářských pístových motorů si je většinou nechávají pro sebe, i když je určitě mají.
Nemohou totiž dělat efektivní vývoj spalovacího motoru, pokud by neměli měřící zařízení umožňující získat tyto tzv. vnější výkonové a momentové charakteristiky.
Já osobně jsem se s nimi setkal jen v návodech ke starým sovětským motorům a v odborných knížkách. Bohužel těm charakteristikám se ale nedalo příliš věřit, protože se nejspíš týkaly původních prototypů (naměřených ještě jejími konstruktéry, většinou zkušenými modeláři reprezentanty), ale nekvalitní sériové výrobky, prošlé socialistickým "zlepšovatelstvím" a cenovou technologickou "optimalizací", zdaleka nedosahovaly deklarované vlastnosti.
Ale např. ani jeden návod k motorům MVVS takový graf neobsahoval
, stejně tak je nemají dnešní návody k motorům OS, ASP a j. Prostě počítají s tím, že motor kupuje běžný nepříliš znalý zákazník, kterému by to bylo stejně k ničemu, který bude motor provozovat s doporučenou vrtulí a nebude nic řešit.