jyrry píše:
....Nakonec je to konstrukce prevzata, nikoli autorska; pripominky by se daly zapracovat ale je fakt otazka nakolik je to nutne.
P.S. Tu smazanou poznamku bych sam nenapsal lip
... ano je to prevzata konstrukce a je mozne na ni videt nektere konstrukcni uzly a technologicke postupy , ktere by bez znalosti veci v dalsich aplikacich absolutne propadly. Realitou je,ze model bez problemu leta a vse funguje jak ma,...takze i tak se da.
Mym prvnim prispevkem jsem chtel nastartovat debatu ,ktera by oduvodnila, proc tu poletuchu autor navrhl dost netradicnim (na prvni pohled) a v nekterych uzlech, dle me ne zcela optimalnim zpusobem.
Je to cca 1,5m poletucha ,ktera klame telem. Po lehkem soustredeni jeden zjisti, ze prevazna cast konstrukce kridla je jenom karoserie, navlecena na uhlikovou trubku.Ta pobere jak ohyb tak krouceni.
Podminkou je vhodna trubka(ne pultruzni) a balza rozumne pevnosti, aby se zebra nemohli pri zatizeni krutem, utrhnout od lepidla v miste spoje.
Da se rict ,ze krome technologicko realizacnich problemu ( naroky na velkost stycne plochy a presnost zamku, dodrzeni geometrie pri skladani z mensich kusu, osadzovani pasnic ...) je z hlediska siloveho nakonec jedno, jak jsou provedeny drevene nosniky ci tuhy balzovy potah. Kdyby tam zbyli jenom zebra ,nabezna a odtokova hrana, kridlo by bylo funkcni.
Tuhy potah na horni strane nabezne hrany z 1mm balzy byl pouzit zrejme ve snaze o dodrzeni relativne presneho tvaru ,alespon na casti zvoleneho profilu. Je otazkou,do jake miry je toto splneno pri pouziti lehke a mekke balsy ( tvarova deformace mezi zebry a riziko prebrouseni balzy na zebrech).
Tenky potah by se na okraji pravdepodobne poskozoval ,proto se celkem hodi vyztuha v podobe podelniku. Pokud podelnik nebudeme povazovat za pasnici nosniku, ale pouze za vyztuhu okraje potahu,pak z pevnostniho hlediska nevadi, ze je narusen zubem v korenove casti kridla.
Za predpokladu, ze vsechna zatizeni pobere uhlikova trubka nechybi ani stojiny mezi radoby
pasnicemi. Evidentne se po
pasnicich nechce, aby plnili svou zakladni funkci .... jsou tam asi jenom z duvodu osaleni nepritele, vcetne krasne prohleho pomocneho nosniku v zadni sekci kridla. Vyhodou je rozdeleni potahu na mensi sekce ( tuhost v krutu, lepsi opravitelnost potahu ... ).
O dalsich zvlastnostech toho konstrukcniho navrhu ( z meho pohledu) skusim napsat pozdeji ... na jeden prispevek o tak malem letadle by toho bylo najednou nejak moc.
veka1