Funtic II = Funtastic dříve. Jsou to totožná letadla, s Funtastikem jsem nalítal docela hodně.
Lítá pěkně, je obratný, vydrží cca 6-7 minut ostrého motorového letu na LiPol 3S 2200 mAh, při mírném letu motor-kluz asi 20 minut na jednu baterku. Pár menších problémů ale bylo. V recenzi, která vyšla v RC Revue 4/2015, o nich není zmínka.
Už při nastavování výchylek podle návodu se strhaly převody či spíše (neexistující) "ložisko" v servu křidélka. Prvotní příčina asi byla v hodně tuhém a nerozhýbaném závěsu jednoho křidélka (Číňan asi na jedno zapomněl
). Noname serva s plastovým převodem jsou dost bída, hřídelky za chvíli kvedlali o milimetr. Brzo jsem je vyměnil za levná 10g, ale s kovovým převodem. Osadil jsem přitom i klapky. V recenzi se píše, že otvory pro serva klapek připraveny nejsou. Jsou tam, ale dutinu odhalí až odříznutí horního plátku EPP, křídlo je lepené z více vrstev. Klapky jsem odřízl podle naznačení, ale jsou krátké, chtělo to určitě delší (jak navrhuje i Rimr ve videu).
Utažení spojky křídel šroubem moc nedrželo. Pomohlo trubku na koncích olepit jednou vrstvou velmi tenké pásky a pak teprve silně utáhnout šroub v křídle. Křídlo má kromě spojky i druhou výztuž - obě jsou v mém modelu uhlíkové.
Další dilema jsem měl s těžištěm – je o tom taky zmínka ve videu. (Mimochodem ve špici je tajně zalisovaná pořádná dávka ocelové zátěže.) Můj originální návod udává těžiště 85 mm za kořenem náběžky, stručný český překlad 40 mm za náběžkou s poznámkou o nutném dovážení - a teď si vyber! S baterkou 3S 2200 mAh jsem byl pořád moc vzadu - na 95mm. Po letové zkoušce jsem dovážil 70g olova do špice, čímž váha už tak dost těžkého letadla šla na 1190 g. Vyvážení mi ale vycházelo dobře se dvěma paralelními baterkami 3S 1800 mAh bez olova!
Asi díky hmotě "Hypodur" je model opravdu hodně pevný v trupu i křídlech, uchycení výškovky se ani nehne, je dobře vyřešeno. Na velké plachtění či termiku to není. Ale po nastavení divočejších režimů odtokovky jsem si konečně mohl ledacos vyzkoušet. Např. při letu na zádech přizvednu klapky a nemusím tlačit, obraty s motorem i bez jdou bezvadně, můžu klapkami pomáhat nebo ne atd.
Párkrát jsem s Funtastikem brutálně praštil a vždycky odešla spojka křídel. Ovšem křídla sama vydrží neuvěřitelné věci. Jednou se mi křídlo tak ohnulo, že v něm byly sekance od vrtule, ale vydrželo. Zatmelil jsem díry, vyměnil uhlíkovou spojku a pohoda. Dal jsem nakonec dvě trubky do sebe (jak radí i Rimr ve videu). Jenže energie nárazu se někde pohltit musí, takže deformační zóna vznikne jinde - při poslední ráně jsem totálně zrušil trup. Ale už mám nový
.
Můj osobní názor na Funtastic/ Funtic II:
Vyměnit serva v křídle, dovážit těžiště nejlépe velkou baterkou. Za rozumný peníz mám obratný větroň s klapkami na trénink, zkoušení a divočiny. Je výborný na vyzkoušení manipulace s klapkami, s odtokovkou, s obraty v různém nastavení. Díky pevné konstrukci se nemusím bát dát mu zabrat, vydrží fakt hodně a opravy nejsou problémem.
Na úplně první létání to asi není, jako středoplošník je přece jen trošku méně stabilní a díky váze hůř plachtí, o termice nemluvě. Při doporučených výchylkách je na trénink a blbiny vynikající.