Autor |
Zpráva |
vlada7
|
Napsal: pát 28.10.2016 9:14 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Detail u pantu křidélka Příloha:
20161027_184104.jpg [ 67.18 KiB | Zobrazeno 4671 krát ]
Profily u křidélky, po potažení horním potahem se proříznou. Panty už budou na přesných místech Příloha:
20161027_184049.jpg [ 41.98 KiB | Zobrazeno 4671 krát ]
Položebra u spojovací trubky Příloha:
20161027_190743.jpg [ 42.38 KiB | Zobrazeno 4671 krát ]
Dno podvozkové šachty Příloha:
20161026_190205.jpg [ 69.17 KiB | Zobrazeno 4671 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
vlada7
|
Napsal: sob 29.10.2016 20:58 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Přidával jsem dva příspěvky za sebou a podle zobrazení fotek většina asi zachytila jen jeden. Na konci šesté stránky je popis konstrukce křídla, tak jen pro info. vlada7 píše: Tak jsem začal stavbu křídla. Úvodem bych chtěl říct, že obecně návrh a stavba eliptického křídla není jednoduchá a kdo to zkusil, ví své. Určit správné profily, překroucení, pevnost při zachování optimální váhy a jejímu rozložení a dodržení přesnosti stavby je zásadní. Řekl bych, že na spitfiru je křídlo pro jeho letové vlastnosti nejdůležitější, aby se choval nezáludně na menších i vyšších rychlostech. Návrhu jsem věnoval hodně času a poodkryji tady pár informací ze stavby křídla. Křídlo bylo prokresleno do detailů včetně prostupů na serva, panty...prostě tak, aby to byla skládačka a nemusel jsem nic upravovat a brousit. Budu sem teď postupně vkládat fotky ze sestavování. Jinak žebra jsou umístěna dle předlohy pro budoucí náznak maketovosti (v místě žeber se probrousí potah a naznačí se tak zvlnění plechů, pak se olaminuje). Jsou vyrobena z 2mm lehké balzy a odlehčena. Kořenová žebra jsou z topolové překližky tl.3mm. V místech uložení nosné spojovací trubky jsou kousky žeber z letecké 3mm překližky. To je propojeno na hlavní nosník. Hlavní nosník je z tololové př.3mm dělený na výšku kvůli stavbě a doplněn čtveřicí nosníků 5x10mm zalepených na výšku. Zvolené profily jsou NACA 2415 u kořene a na koncích NACA2412. Křídlo je překrouceno o 3°. Hlavní nosníky jsou umístěny na stavební šabloně, na které se postaví celá konstra, potáhne se horní strana a pak se může křídlo sejmout. Snad je to trochu vidět na fotkách. Zatím je hmotnost všech dílů poloviny křídla (žebra, nosníky, výstuhy, lože serv) 460g. Hmotnost trupu osazeného motorem, pár servy a s podvozky váží zatím 8,1kg. Váha tedy vychází zatím dobře, i její rozložení, protože jsem zatím těžký na předek. To se změní s nasazením křídel.Až bude letadlo hotové, tak se pokusím zveřejnit nějaké postupy ohledně kreslení, protože to zajímá hodně lidí a někomu to může pomoci. Stavební šablona Příloha: 20161026_190021.jpg Umístění spodního zadního nosníku Příloha: 20161027_185422.jpg Negativ křídel po nasazení žeber Příloha: 20161027_183931.jpg Příloha: 20161027_184040.jpg
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 31.10.2016 21:36 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Už mám palivo:) Příloha:
20161030_184551.jpg [ 66.03 KiB | Zobrazeno 4420 krát ]
Slepeno, bez smrkových nosníků Příloha:
20161031_185635.jpg [ 51.06 KiB | Zobrazeno 4420 krát ]
Váha jedné poloviny bez nosníků, zatím super. Smrkové nosníky váší cca 110g. Příloha:
20161031_185618.jpg [ 73.26 KiB | Zobrazeno 4420 krát ]
A první zkouška... Příloha:
20161031_184628.jpg [ 72.07 KiB | Zobrazeno 4420 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 21.11.2016 10:49 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Níže je uvedený odkaz na facebook, kde je většina fotek ze stavby. Postupně tam posílám další fotky. Konstrukce křídel je pohromadě, teď se je chystám potáhnout balzou. Od Havla dorazili tkaniny a epoxidy, takže následuje laminování. Na trupu ještě předělávám vnitřní část kvůli změně výfuku na laděný od 3W. Roura je v trupu, kde upravuji prostor pro dobré nasávání vzduchu a odvětrání trupu. https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6f4ae0c565
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: úte 29.11.2016 15:39 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Nasazeny obě poloviny koster křídel. Teď následuje potažení ve stavebních šablonách. Příloha:
243.jpg [ 73.43 KiB | Zobrazeno 4026 krát ]
Příloha:
247.jpg [ 64.65 KiB | Zobrazeno 4026 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 19.12.2016 10:52 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Potáhnul jsem křídla z horní strany, teď dodělám klapky, odříznu křidélka a v šablonách (kvůli negativu) potáhnu spodek.. Příloha:
266.jpg [ 43.9 KiB | Zobrazeno 3797 krát ]
Příloha:
268.jpg [ 37.96 KiB | Zobrazeno 3797 krát ]
Příloha:
275.jpg [ 77.49 KiB | Zobrazeno 3797 krát ]
Stavba dále pokračuje, více fotek je zde: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6f4ae0c565
|
|
Nahoru |
|
|
doubravka
|
Napsal: pon 19.12.2016 13:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2012 Příspěvky: 1406 Bydliště: Rakovník Obrázky: 9
|
jen si ty kridelka odrizni az potahnes spodek.. at to pak nemas prekrouceny.
_________________ lítat neumim,ale o to víc mě to baví. :-)
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 09.01.2017 12:30 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Tak dodělávám křídla. Křídla jsou potahována balzou tl.2mm v šablonách kvůli negativu a přesnosti stavby. Přes 300fotek ze stavby je níže v odkazu. Hmotnost komplet jedné poloviny křídla je 1150g. Chybí jen osadit serva, laminace, barva.. Předpokládaná hmotnost jedné poloviny je kolem 1,5kg. Trup s centroplánem, podvozky a komplet pohonem má cca 8,5kg. Rozložení váhy je zatím super (jsem těžký na předek). Na křídlech už vím konstrukční úpravy a použití jiných materiálů, kde se dá dále ušetřit. To udělám až na dalším. Celkově jsem tedy zatím na necelých 11kg... Ale jsem si jistý, že dodělávkami hmotnost výrazně vyskočí. Příloha:
301.jpg [ 45.24 KiB | Zobrazeno 3393 krát ]
Příloha:
303.jpg [ 62.85 KiB | Zobrazeno 3393 krát ]
Příloha:
305.jpg [ 59.38 KiB | Zobrazeno 3393 krát ]
Více fotek zde: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 6f4ae0c565
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: pon 09.01.2017 15:06 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Myslím, že jsi co se týče váhy velký optimista...
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 09.01.2017 20:50 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
modreflek píše: Myslím, že jsi co se týče váhy velký optimista... Uvidíme, postavit letadlo v takové velikosti a hmotnosti kolem 16ti kg a méně se dá. Při správném rozložení komponentů určitě. Ve stejné velikosti létají spitfiry od váhy 14,5 - 22kg. Nechci hlavně přidávat zbytečně olovo, jako jsem to měl u dvoumetrovky. Je to prototyp a už teď vím hodně míst, kde se dá váha ušetřit. Špatné přistání, zas..gravitace, to všechno se může stát a model poškodit. Ale od toho modely nestavíme, naše era jsou na lítání . Proto jsou určité uzly konstrukce volil tak, aby se například ohnula hřídel podvozku, aby podvozek nevytrhl kus křídla apod. Každý navrhuje své modely po svém a některé jsou přehnaně předimenzované a zbytečně těžké. Takové modely jsou tu také zveřejněny. Motor je dostatečně výkonný na to, aby měl model i vyšší hmotnost, protože zase naopak nízká váha je také na škodu. Let musí mít svoji dynamiku, protože je to stíhačka. Příkladem mi je třeba Honza Doubrava, který má své modely nejenom váhově, ale i konstrukčně hodně zajímavé. Kluci dali dohromady Spitfira ve velikosti 2,3m a hmotnosti kolem 10kg a lítá super. Velkou výhodou u tak velkého modelu je, že už je v přední části více místa pro baterie, zapalování. Vše se může dát skoro za vrtulový kužel nad motor a pod krytem je ještě prostor...Prostě uvidíme
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: pon 09.01.2017 22:04 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Neboj, nerýpu... To mám z vlastní zkušenosti. Olaminovat+tmel přidá tak 2g na dm čtvereční. Potom nějaké plátování, nýty,krytky, barva... Skáče to nahoru hodně rychle.
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: pon 09.01.2017 22:36 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
To je v pohodě:). Jsem si toho vědom, protože toho na letadle ještě hodně chybí. Teď třeba před olaminováním řeším to, že povrch je moc "dokonalý" a to se mi nelíbí. Žebra a přepážky mám umístěny podle předlohy, tak zvažuji nějaké probroušení potahu, aby byl povrch zvlněný. A pak po přelaminování naznačit panely, aby se povrch podoval skutečnému. Ten měl povrch omačkaný, otlučený...Jinak nějaké části už jsem laminoval, přes to dal strhávací tkaninu, která nasála přebytečný epoxid a povrch po stržení vypadá výborně. Před tím lak kvůli snížení nasákavosti. Pak by se dal použít potahový papír, lak nebo stříkací plnič.. Zajímal by mě nějaký názor ohledně povrchovek, použitých technik apod.. Případně nějaká fotka..?
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: úte 10.01.2017 7:51 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Šel bych určitě do plniče. Když už je to olaminované, tak papír ani lak ne. Používám Milesi LBA 26. Je lehké , dobře se brousí a dá se i válečkovat. Nevýhoda je , že je čiré. Blbě se hledají chyby. Pro naznačení plátování je víc metod. Mě se osvědčily tyhle: Plechy spojené na tupo ryju nabroušenou ocelovou strunou. Pěkně z čela ,ostrá hrana, krásně to bere špónu. Plechy spojené překrytím řeším polyesterovým tmelem dotaženým k nalepené fólii a na druhé straně vybroušeným do ztracena. Nýty a krytky používám vyřezané z řekl. fólie. Barvu potom báze do autolaků a celé přestříkat dvousložk. lakem pro sjednocení povrchu. Tož to je ve zkratce postup, který se mě osvědčil.
|
|
Nahoru |
|
|
doubravka
|
Napsal: úte 10.01.2017 8:01 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2012 Příspěvky: 1406 Bydliště: Rakovník Obrázky: 9
|
ja pujdu zase do laminatu a pres to papir. tentokrat narezany jako platy plechu. uvidime jak to dopadne..
_________________ lítat neumim,ale o to víc mě to baví. :-)
|
|
Nahoru |
|
|
vlada7
|
Napsal: úte 07.02.2017 11:39 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 21.7.2006 Příspěvky: 120 Bydliště: Rakovnicko
|
Tak už mám skoro hotová kopyta na přední kryty okolo motoru a vybavení...Teď ještě detaily a udělat formy. Příloha:
Poznámka: Horní kryt
310.jpg [ 23.99 KiB | Zobrazeno 2930 krát ]
Příloha:
Poznámka: Spodní kryt
311.jpg [ 40.19 KiB | Zobrazeno 2930 krát ]
Příloha:
Poznámka: Pod barvou
312.jpg [ 57.13 KiB | Zobrazeno 2930 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|