Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 169 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 2:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Lark píše:
Na tu 3,5 se mi to zdá dost těžké a na učení možná i škoda. Hledal bych něco pod 2kg, ale jak píše DAF, v dnešní době to asi bude s výběrem stavebnice dost těžké.

2,4 kg není na 3,5-ku moc. Brácha kdysi udělal na stejně velkým Kiwi nábytkářskej povrch epoxydovým lakem, mělo to 2,5 kg a lítalo mu to velmi dobře. Ale spíš bych měl trochu obavu aby to nebyl pozemní rejdič jako většina Piperů co jsem kdy viděl.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 7:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
Celeron píše:
Ale spíš bych měl trochu obavu aby to nebyl pozemní rejdič jako většina Piperů co jsem kdy viděl.
Jirka


Co je to pozemní rejdič? :D

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 7:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
S Piperem se to chce naučit startovat. Osvědčilo se mi postupné přidávání plynu při rozjezdu, nikoliv "plný knedlík" hned. Ale opravdu to není začátečnická stavebnice, nebo s vydatnou podporou otce, jak slovem, tak rukou. A pokud by šlo o přestavbu Elektry na čmouďáka, to by nemuselo dopadnout dobře. Elektry s ohledem na nepřítomnost vibrací bývají subtilnější a vestavba čmouďaka by proto bez dalších úprav mohla vést v provozu k rozkladu na prvočinitele. A rekonstrukce by třeba znamenala stržení potahu, vylepení výztuh na vhodná a správná místa a znovu potáhnout.
P.S. Pozemní rejdič, když ti to začne mastit ze strany na stranu a nejsi schopen to udržet ve směru, překmitává to při rozjezdu přes střední (jako nulovou) polohu a nejde stabilizovat.
P.P.S. Domnívám se, že by to ale ta tři a půlka mohla utáhnout. Osobně tam mám ASP .32 (pětdvojku) a je na to dost silná. Létal jsem sotva na půl plynu. Křídlo dává dost vztlaku, nelétá to moc rychle. Jinak je možnost prohledat RC Album a natipovat stejné či podobné modely a srovnat parametry a pohony.
PPPS. Spletl jsem se, je to ve stavebnicích viewtopic.php?f=15&t=15227 , ne v motorových modelech.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 10:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Koukal jsem na plošné zatížení a vychází to na ~66g/dm2, tak by to s tou váhou mělo být v pohodě. Neuvědomil jsem si, že Piper má velkou plochu křídla. :oops: Podle mého názoru je ale na ty začátky lepší 3-kolý podvozek (s řiditelným příďovým kolem), jak kvůli startům, tak i kvůli přistání. Je podstatně hodnější a snáz se vodí po dráze.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 11:36 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 7.7.2008
Příspěvky: 109
Bydliště: Ústí n.L.
Obrázky: 9
Mě se kdysi dobře osvědčil model Q.B.-20H stavebnice "OK Model Pilot" stavěl jsem to pro sebe a pak ještě 3x pro kamarády, dělal jsem ho jak ze stavebnice tak i potom z balzy podle plánku. Musím říct, že ten balzový model byl podstatně lehčí (vešel se cca. do 1,5kg) než původní stavebnice z překližky a létal super. Dnes se možná dá sehnat tady http://flyingwood.wbs.cz/Motorove-modely-do-2000-mm-.html?vyhledavani=QB-20%20revival&vsude=1&list=&xmlid=1577914#detail
Wormsnake píše:
Mělo by to mít křidýlka a schopnost stratování a přistání v horším terénu bude výhoda
Pak jsem stavěl ještě podle tohoto plánku Q.B.-20S bez podvozku, takže přistává na břicho a s ním se dalo létat skoro na každé louce, foto Q.B.-20s s motorem MVVS 3,5 GFS ABC RC

_________________
*** FX-32, FX-30 2,4GHz, MC-19 2,4GHz a FlySky GT3B 2,4GHz na auta ***


Naposledy upravil denny_ul dne sob 07.01.2017 11:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 11:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
S tříkolkou pro začátek souhlasím - Simplex, Fénix, Centaur, Adam a další (řada Modelář), dále (mnou) zmiňované Bosákovy konstrukce, určitě se ale najdou i další ověřené plány. Z ARF a ARC stavebnic už také zmiňované Excel, Trailer a další. Ty už jsou ovšem špatně k sehnání (nepostavené), takže jen použité, ale s rizikem, to už se tu také rozebíralo.
Jinak můj Piper (velikost 1:6, rozpětí 1800 mm) má hmotnost cca 2250 g bez paliva. Clipper wing by, vzhledem ke kratšímu křídlu, mohl být o něco málo lehčí (1400 oproti těm 1800). Vím, že do toho dávali kolegové čtyřkubíky Číňany a pochvalovali si, jak to frčí.
P.S. Koukám, že na ty Japonské a Graupnerácké, stavebnice, jako QB 15 a 20, Taxi ad., jsme úplně zapomněli. Ty byly také osvědčené a létavé, stavba relativně nenáročná.
PPS. Stavebnice od flyingwood je řádně odlehčená pro elektropohon, čmouďaka bych do toho raději nestrkal bez zesílení.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 12:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Lark píše:
Koukal jsem na plošné zatížení a vychází to na ~66g/dm2, tak by to s tou váhou mělo být v pohodě. ...

I tak si myslím, že je to spíš na šestapůlku. :wink:
Lark píše:
... Podle mého názoru je ale na ty začátky lepší 3-kolý podvozek...

Taky si myslím. 8) Odstartovat s tím bude pro něj problém. :roll:

Ono totiž nezáleží jen na tom zda je podvozek dvoukolový s ostruhou nebo tříkolový. Velmi záleží na tom, v jakém úhlovém postavení je trup a zejména je důležitá délka ocasu a mohutnost ocasních ploch. V neposlední řadě taky poloha os předních kol vůči těžišti a také věci jako sbíhavost/rozbíhavost, na co nepanují jednotné názory. Akrobatické modely (různá F3A, nebo i 3D a Fun akrobaty, jako třeba Diablotin, Harlekýn a pod) mají vůči rozpětí dost dlouhý ocas, mohutné ocasní plochy a nízký dvoukolový podvozek, díky kterému je postoj letadla pod malým úhlem. S těmito modely se dobře startuje i začátečníkovi, nemají sklon se chovat jako "dráhový rejdič". Ale modely typu Piper J3, ale i mnohé makety dvouplošníků, mají v klidu trup vykloněn do nebe pod značným úhlem. Pod tímto úhlem samozřejmě nemohou startovat, musí při rozběhu zvednout ocas a v tom okamžiku nastává kritická fáze. Dvoukolový podvozek, který je před těžištěm, působí směrově destabilizačně a záleží na tom nakolik je už při dané rychlosti účinná SOP, aby ten destabilizační účinek vykompenzovala. Kratší trup než rozpětí tomu taky nepřidává, jak známo mohutnost ocasních ploch roste úměrně s ramenem (tedy vzdálenosti jejich 1/4 hloubky od těžiště) a jejich plochou. Naopak klesá úměrně velikosti SAT (střední aerodynamické tětivy, tedy de facto hloubky) a plochy křídla.

Jak je to i Piperů J3?

Normální verze předlohy měla rozpětí 10,74m a délku 6,83m
Ta sportovní verze měla prakticky stejnou délku trupu, ale bylo změněné křídlo, kde byl dán jiný profil a rozpětí zmenšeno na 8,69m.
Asi to bude v tomto ohledu trochu lepší, nicméně pořád to má poměrně krátký ocas a postavení čumákem nahoru.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 13:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
V tomto směru jsem zvědavý na jinou trojkolku. Pustil jsem se do stavby modelu Kivi - http://eshop.rcrevue.cz/index.php?page= ... t&Itemid=1 . Pokusím se udělat řiditelnou přední nohu, ale chci, kromě jiného, upravit postavení i hlavního podvozku. Kola jsou téměř pod těžištěm a v případě převážení modelů na ocas se dostává těžiště za jeho osu. Model je tedy schopen stát na třech, ale i na ostruze. Navíc, pokud vím, má být osa mírně za těžištěm, tak 5 - 10° a těžiště má zůstat před osou i v případě, že se ocas dotýká země. Chci tedy osu posunout mírně dozadu. Jinak stupně jsem teď lovil z hlavy, pokud se mýlím, rád se nechám opravit. Zatím mám jen základní kostru trupu, vodorovný a svislý stabilizátor, takže času na rozmýšlení je ještě dost. Protože jsou nohy hlavního podvozku vyndavacíazastamdací, můžu zkusit udělat jedny podle původního plánu a jedny podle sebe. Z úprav plánuju výrazně zmenšit vzepětí a přidělat křidélka, ale klasická ve vnější třetině, ne celou odtokovou lištu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 15:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
U 3-kolky jsem podvozek vždycky seřizoval tak, aby zadní kola byla, i při sklopení na ocas, těsně za těžištěm, a při normálním postoji čumákem mírně dolů. Má to hodně velký vliv na odskakování při dosednutí.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 16:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
No řekl bych, že jsi to sice popsal dobře, ale ... se musí zdvihnout časování otevření výfuku na 174 až 180 stupňů. Nad 180 je už motor těžko naladitelný janek ale pokud se to povede, tak výkon jde neuvěřitelně nahoru, skoro trojnásobek bez výfuku (a životnost dolů).

Jistě, máš ve všem pravdu, ale já už nechtěl zacházet do přílišných podrobností. Stejně pochybuji, že by v této začátečnické fázi začal experimentovat s dlouhou rourou. :D
Celeron píše:
Mufflery používáme běžně na 3D benzínech a že by to dělalo nějakej problém s řízením otáček pomocí karbecu jsem nikdy neslyšel ...

já o tom taky neslyšel :wink: já to mám z vlastní zkušenosti :roll: . Přírůstek výkonu byl znatelný, ale reakce na plyn se mi nelíbila. Přitom jsem se s tím dost zabýval a trápil - zkoušel různé vrtule, měnil délku kolena, nastavoval exonenciály na plyn a pod. Odlétal s MVVS 7,5 s tím asi 20 hodin a pak se vrátil k expanznímu tlumiči i když s menším výkonem. Poslední kapkou, proč jsem se rozhodl pro návrat bylo zjištění, že se motor výrazně karbonuje a to tak výrazně, že jsem ho téměř zadřel. :o Netvrdím, možná jsem dělal něco špatně, ale mnohem lepší bylo když jsem místo sedmapůlky dal desítku s velikánskou vrtulí. Malé otáčky a velký moment, s expanzním tlumičem - to je to, co se mi líbilo nejvíc. :wink:
Celeron píše:
Normální reakce na karbec a když se motor odlehčil při klesavým letu, najednou se skokem zvýšily otáčky, model vyrazil jak raketa a pak už držely otáčky a rychlost dokud se zase neubral plyn...

Dyť právě o to jde, že skokem 8O Navíc do rezonance se tomu chtělo nejspolehlivěji při tom potlačení, jenže na akrobacii jsem potřeboval spíš aby zabral ve stoupavém letu a tam se mu do ní někdy nechtělo. Stačilo trochu horší seřízení a už se mu nechtělo vůbec. :( Dokonce jsem jednou kvůli tomu i havaroval :cry: , bylo to v menší výšce a po pádu už nebyla výška na srovnání. Tehdy jsem nakřápl motorovou přepážku a když už jsem se pustil do opravy, tak jsem to předělal tak aby se tam dalo namontovat i desítkové lože. Jakmile jsem zkusil desítku, tak o návratu na menší objem jsem už vůbec neuvažoval. Pokud nejsou limity např v pravidlech, tak vždy je lepší jít do většího objemu než se za každou cenu snažit vydupat z mrňousa velký výkon. Když ale pravidla předepisují nějaký maximální objem, tak tam pochopitelně není zbytí.
Taky mám starý model PONY na dvaapůlku MVVS 2,5GRR RC s 1/4 laďákem (origo z MVVS). S tím jsem se dost naexperimentoval. Při přímé montáži bez prodloužení je rezonance kolem 22 až 24 tisíc ot/min. Nutno použít vrtule 7x4 nebo 7x3 (s tou už ale někdy pálí svíčky). Vrtule všechno APC. Při 7x5 je už přechod do rezonance nespolehlivý a při 7x6 nejde do ní vůbec. Resp možná ve vzduchu by šel, ale nejde s tím odstartovat. To samé s vrtulí 8x4, kde se mi ale hodit model (z prudkého svahu) povedlo, ale do rezonance to šlo jen po potlačení a pak v rovince (to byl jinak docela mazec), ale stačilo jen trochu natáhnout a rezonance byla fuč. :( Po prodloužení spojovací trubky mezi výfukovým oknem a tlumičem o 65mm se rezonance posunula na 16 až 17 tisíc a motor chodil krásně a docela spolehlivě na vrtuli 8x4 (master, taková zahnutá). Dalo se to dobře házet i na rovině, dokonce i mírně po větru. Ale taky po natažení do kolmého stoupavého letu vypadávala rezonance. Pokud s tím chce člověk létat jako s pyloňákem, tak je to OK, ale na nějakou akrobacii to moc není. Asi vrazím do Ponyho sedmičku s expanzním, dám menší vrtuli s velkým stoupáním a to bude pak teprve maso! :mrgreen: Kdyby to neobnášelo výraznou přestavbu čumáku (překližkové lože pro dvaapůlku je součástí konstrukce), tak bych to udělal už dávno. Teď už ale dvaapůlce končí životnost, tak asi půjdu touto cestou. Na jinou dvaapůlku to předělávat nehodlám.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 20:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
Se s tím nemažeš! To model co létal s 2.5kou uveze 7ku? A to se tam vleze? :D

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 20:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
No, nemaže, on se tam ten motor po úpravě asi vejde. Ovšem celé se to bude muset převážit, protože ta sedmapůlka je asi 3x těžší. Ale myslím, že pro éro kolem kila hmotnosti tam dát motor se zhruba trojnásobným výkonem, ta to poletí jak raketa, pokud to poletí, a domnívám se, že to bude těžko zvladatelné. Nehledě, že vibrace z nového velkého motoru budou také nesrovnatelně větší, tak aby se to případně nechtělo začít jednoho krásného dne začít ve vzduchu rozkládat na prvočinitele.
Larku máme na to stejný názor, posunu osu podle svého kousek dozadu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 21:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
http://flyingwood.wbs.cz/Motorove-model ... 914#detail
Obrázek

No tohle je mooc krásny ero!!! Tohle se me liby, na 3,5ku myslim ideal.

Od Flying wood dostanu výřezy a snad i plánek v životní velikosti nebo alespoň u jiných modelů to uváděj, u tohodle nee. :( .
Co budu potřebovat dále? Myslím to co souvisí s konstrukční stavbou, že budu pořebovat serva přijímač atd je mě celkem jasny...

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 23:05 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Je k tomu QB-20 nějaký další popis s parametrama? Zdá se mi to na 3,5ccm nějaké křehoučké, a jestli dobře koukám, vidím tam maličký elektromotorek.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 07.01.2017 23:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2015
Příspěvky: 1421
Bydliště: Šternberk, ČR
https://www.rcalbum.cz/model/2432-qb-20.html

No mě se lehkost líbí asi to bude pomalé hodné...

_________________
NazaM F550-Rozebraná, RCT800-Padená rozbitá
Vektor XXL, EasyGlider,Taranis
HB-D8T Brushless


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 169 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz