Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 17.02.2017 14:48 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 16.1.2005
Příspěvky: 2142
Bydliště: Hodonín
Obrázky: 53
Blog: Zobrazit blog (2)
7955 TG dají 2S Lipo napohodu - zkoušel jsem

_________________
Radim


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 17.02.2017 19:47 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
RadimHnilica píše:
7955 TG dají 2S Lipo napohodu - zkoušel jsem


a přitom nejsou ani HV .
Myslím, že je to taky hodně o chlazení - motory se dají přetížit, ale musí se vždy uchladit.
By mě zajímalo, kolik A teče do takovýho serva při zatížení :) .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.02.2017 22:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
dudaj píše:
... By mě zajímalo, kolik A teče do takovýho serva při zatížení :) .

viewtopic.php?f=39&t=65735&p=1111904#p1111904

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.02.2017 23:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.3.2009
Příspěvky: 383
Bydliště: Strakonice, ČR
to dudaj: jak jsi psal, že jsi nikdy neviděl železný (ocelový) převody v servu, tak jsem ti je vyfotil. Všechny kolečka jsou magnetický a pilník se jich normálně chytá, takže nic extra tvrdýho. Standartní servo z buginy Kyosho 1/8.
to Celeron: Ten ruskej titan taky znám, před 30 rokama jsem z něj dělal svorníky do motoru, v tý době ani jinej než ruskej nebyl.


Přílohy:
image.jpeg
image.jpeg
[ 57.62 KiB | Zobrazeno 2712 krát ]


_________________
Jeti DC-24, Element F5J, Enjoy3, Piper 2,8
lodě Tito Neri, Smit Japan, Parat, Ragazza, Genesis.
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 18:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
dudaj píše:
Myslím, že je to taky hodně o chlazení - motory se dají přetížit, ale musí se vždy uchladit..

Nedovedu si dost dobře představit způsob jak účinně chladit motorky v servech. :P

Pozor na to! Provoz na vyšší napětí výrazně zkracuje životnost kartáčků a komutátoru a ani výkonovému H-můstku se to nemusí líbit. :roll:
Výkon je totiž součinem U*I, jenže si musíme uvedomit, že zvyšováním U úměrně poroste i I.
Takže pokud například zvedneme napájecí napětí z 4,8V na 6V, výkon vzroste ne o 25%, ale cca o 56%! :!: A pokud ho zvedneme ještě víc, na 1,5-násobek, tedy o 50% až na 7,2V, tak výkon bude 2,25-násobkem, tedy poroste o 125%. :o Navíc musíme počítat s tím, že 2-článek Li-Pol může mít až 8,4V - to už ani nechci počítat - proti napájení 4,8V vychází výkon více než 3-násobný. 8O To už motor nemusí vydržet ani kdyby byl opravdu "dobře chlazen", i čem pochybuji. :lol: :mrgreen:
dudaj píše:
By mě zajímalo, kolik A teče do takovýho serva při zatížení :) .

To snadno změříš. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 19:40 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
VTjr píše:
... Nedovedu si dost dobře představit způsob jak účinně chladit motorky v servech. :P
Že by kovovým pláštěm který mají leckterá serva?


dudaj píše:
By mě zajímalo, kolik A teče do takovýho serva při zatížení :) .
VTjr píše:
...To snadno změříš. :wink:
Jooo? A čím? Když to má pulzní odběr... Odkaz jsem dával...

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 19:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
jyrry píše:
Že by kovovým pláštěm který mají leckterá serva?

Jyrry, máš sice pravdu, jenže leckterá neznamená že všechna. :wink: A je otázkou, jestli to bude stačit. Hřeje se totiž rotor a komutátor, mezi ním a statorem/pláštěm je vzduchová mezera. Komutátor se při větším U a I přehřeje na to tata, aby se uchladil, musel by vevnitě bát ventilátor. :P
Samozřejme pokud jsou serva s bezkomutátorovým motorem, tak tam je to příznivější.
jyrry píše:
[
Jooo? A čím? Když to má pulzní odběr... Odkaz jsem dával...

Asi paměťovým osciloskopem, střední hodnotu i ručičkovým ampérmetrem. Ale máš pravdu, beru zpět, není to zas tak snadné. :oops:

Otázkou je, k čemu mu to je? Není lepší dodržet výrobcem předepsané parametry napájení a nedráždit kobru bosou nohou? :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 19:58 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
VTjr píše:
Nedovedu si dost dobře představit způsob jak účinně chladit motorky v servech. :P

Pozor na to! Provoz na vyšší napětí výrazně zkracuje životnost kartáčků a komutátoru a ani výkonovému H-můstku se to nemusí líbit. :roll:
Výkon je totiž součinem U*I, jenže si musíme uvedomit, že zvyšováním U úměrně poroste i I.
Takže pokud například zvedneme napájecí napětí z 4,8V na 6V, výkon vzroste ne o 25%, ale cca o 56%! :!: A pokud ho zvedneme ještě víc, na 1,5-násobek, tedy o 50% až na 7,2V, tak výkon bude 2,25-násobkem, tedy poroste o 125%. :o Navíc musíme počítat s tím, že 2-článek Li-Pol může mít až 8,4V - to už ani nechci počítat - proti napájení 4,8V vychází výkon více než 3-násobný. 8O To už motor nemusí vydržet ani kdyby byl opravdu "dobře chlazen", i čem pochybuji. :lol: :mrgreen:

To snadno změříš. :wink:


1. motor je zapuštěn v kovovém plášti serva. Takže se teplo průběžně odvádí na povrch serva .
2. nebudu si to servo kupovat kvůli tomu, abych změřil jeho odběr :mrgreen:
3 vzhledem k tomu že kormidlem musí pohnout stejnou silou a rychlost serva se dá upravit dle potřeb,
tak požadavek na výkon může ve výsledku být stejný pouze za použití vyššího napětí - tudíž menšího proudu.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.02.2017 20:13 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
VTjr píše:
A je otázkou, jestli to bude stačit. Hřeje se totiž rotor a komutátor, mezi ním a statorem/pláštěm je vzduchová mezera.


To je pravda, ale zatížení motoru serva se nedělá tak na doraz, jako pohony, takže spíš jde o postupné nastoupání teploty motoru
v nějakém čase .
nejde o dráždění hada - prostě otestuji a rozhodnu se.
Teď budu zkoušet HV serva na 2 lipol . Pokud se mi nebude líbit teplota serva , budu to řešit .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 0:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
HV serva s tím napětím počítají, takže tam o žádné dráždění nejde. :)
Ale v případě překročení napětí nejde o to, že se to oblafne programováním. Prostě v servu můžou být součástky které to nesnesou (kondíky, H-můstek a pod). Je totiž potřeba si uvědomit, že motor je induktivní zátěž a při provozu v spínaném režimu se produkují napěťové špičky, které mohou ty tranzistory prorazit. :cry:

Jak se dá změřit proud servem a přitom nemít to konkrétní servo - tak to opravdu nevím. :lol:

No a s chlazením je to tak, že komutátor je defacto ve vzduchu, jeho tepelná kapacita je minimální a při přetížení se dovede přehřát během zlomku sekundy. Teplo z něj odvádí přímo jen osička a proudící vzduch kolem něj. Vzduch je mizerný vodič tepla, musí proudit, jinak teplo neodvede. Samozřejmě kovové pouzdro pomůže, ale proto ne až tak významně. Stator z permanentního magnetu se tolik nehřeje, resp hřeje od toho, co se na něj vyzáří z rotoru.
Kdysi jsme se na elektrotechnologii učili něco o životnosti/spolehlivosti materiálů, a bylo nám řečeno takové empirické pravidlo, že každé zvýšení teploty o 3 stupně zkracuje životnost součástky na polovinu. Takže např zvýšení o 30° ji zkrátí 2^10=1024-krát. Takže pokud je při nejaké pracovní teplotě testováním zjištěna životnost např. 10 tisíc hodin, tak přetížením a zvednutím teploty o 30° ta klesne na 10 hodin. :cry: Pokud je serv víc, tak pravděpodobnost poruchy se násobí jejich počtem. Jestli to nestačí tak k tomu nemám co dodat. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 5:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
dudaj píše:
...
Teď budu zkoušet HV serva na 2 lipol . Pokud se mi nebude líbit teplota serva , budu to řešit .

Jen aby se s těmi přijímačovými LiPolkami nezvýšila teplota celého éra... Známý měl ve velkém éru LiPol přijímačovky, nabíjel v éru a jednou mu to vzplálo...
Co LiFe? Mám ve dvou érech LiFe 18650 2s 1100mAh, napětí trochu sražené oddělovacími diodami (zdroje jedou do jedné sítě); po nabití je na přijímači a servech chvíli tak 6,7V ale brzy to klesne a dlouho drží kolem 6,4V...

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 9:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
jyrry píše:
Co LiFe? Mám ve dvou érech LiFe 18650 2s 1100mAh, napětí trochu sražené oddělovacími diodami (zdroje jedou do jedné sítě); po nabití je na přijímači a servech chvíli tak 6,7V ale brzy to klesne a dlouho drží kolem 6,4V...

Však jsem to tu psal na minulý stránce. Jen jsem musel dát kvůli těžišti 2x 2S 2,5Ah. Life jsou proti Lipol do palubní sestavy blbovzdorný, životnost téměř nekonečno, lze použít i 6V serva. Faktem je, že jsou při stejný kapacitě míň "tvarově skladný" a těžší než pytlíkovky.
S tím hóřením při nabíjení, divný. Zdravá, po letu hřející Lipol, mě při nabíjení hned po letu proudem 2-3C bez problémů vychladne dřív, než se nabije.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 9:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10494
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Ještě k těm motorům. Asi před 10 lety jsem dělal teplotní výzkum na Jelínkových osmikilech, oběžkách. Byly použitý jako pohon v uzavřeným prostoru kde bylo jen cca 3 litry vzduchu kolem motoru, takže vzduchový chlazení co známe z letadel nefungovalo. Na vinutí byl přilepen termočlánek a plášť měřilo pyrometrický čidlo. Motor byl zatěžován dynamem a dynamo bržděno do odporu. Při mnoha testech bylo prokázáno, že u motoru stačí chladit jen plechy a vinutí odvodem tepla mohutnou duralovou "hřídelí" a vlastní oběžnej plášť s magnety se v pohodě uchladí sáláním i do tak malýho prostoru a nepřekročí 75 stupňů. Motor při těch testech baštil 24V/60A (cca 1,5 KW) po dobu 30 minut a ta odvodová hřídel se vychlazovala do velkýho množství vody teploty 20 st.C.
Takže si nejsem moc jistej, že pokud je motor serva (plecháč s magnety ve kterým se točí rotor) zasunutej pláštěm do "sálacího futrálu" serva, jestli se při opravdu velkým přetížení serva dokáže uchladit rotor, vinutí a komutátor, protože odvodu tepla z rotoru do magnetů, pláště a pak futrálu serva brání vzduchová izolace uvnitř motoru.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 13:45 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
jyrry píše:
Jen aby se s těmi přijímačovými LiPolkami nezvýšila teplota celého éra... Známý měl ve velkém éru LiPol přijímačovky, nabíjel v éru a jednou mu to vzplálo...
Co LiFe? Mám ve dvou érech LiFe 18650 2s 1100mAh, napětí trochu sražené oddělovacími diodami (zdroje jedou do jedné sítě); po nabití je na přijímači a servech chvíli tak 6,7V ale brzy to klesne a dlouho drží kolem 6,4V...


Co nakonec použiji uvidím.
Hlavně f-16 musím v první řadě dokončit :D . A těch problémů který tam jsou podstatně větší je víc než dost :( .
Podvozky, ukotvení plovoucí výškovky, pevnost trupu v místě uchycení křídel.
Dřív jsem odhadoval 12 - 15 G, teď má obavy, že budu muset počítat tak 22 G .
Takže články na serva je asi to nejjednodušší :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 19.02.2017 18:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Celeron píše:
...bylo prokázáno, že u motoru stačí chladit jen plechy a vinutí odvodem tepla mohutnou duralovou "hřídelí" a vlastní oběžnej plášť s magnety se v pohodě uchladí sáláním i do tak malýho prostoru a nepřekročí 75 stupňů. Motor při těch testech baštil 24V/60A (cca 1,5 KW) po dobu 30 minut a ta odvodová hřídel se vychlazovala do velkýho množství vody teploty 20 st.C.
...

No právě, v motorku serva takovou mohutnou duralovou hřídel ani rezervoár vody nemáš. :lol: :lol: :lol:
Dudaj píše:
...ale zatížení motoru serva se nedělá tak na doraz, jako pohony, takže spíš jde o postupné nastoupání teploty motoru v nějakém čase ...

To může platit v standartním provozu. Ale pokud se servo zabrzdí buď nějakou překážkou, nebo i enormními aerodynamickými silami, tak ta teplota může vyletět nahoru až překvapivě rychle. :cry: Jak je známo, elektromotory se sériovým nebo cizím buzením mají maximální odběr a tudíž i výkonovou ztrátu při nulových otáčkách. :o

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 63 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz