Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: ned 05.03.2017 22:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Nazdar pánové,

pomalu začínám kreslit vlastní konstrukci heli na spalovák. Prozatím mám jasno o motoru - Zenoah 26ccm, jen nevím jak velké listy to utáhne, předpokládám že 900mm listy pro pohodové létání budou tak akorát.

Máte někdo zkušenosti o tom jak velké listy lze použít? A kolik má ten Zenoah ideální otáčky? četl jsem něco o 14tis, což se mi zdá poměrně hodně...

Ohledně výroby by neměl být problém, mám téměř neomezený přístup k docela služnému strojnímu vybavení (frézky, soustruhy, brusky BPH/BK, CNC,...) a umět na tom taky něco umím...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 11:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Ahoj,
já jsem se někdy po roce 2000 pustil do kreslení benzínové heli, ale dostavěl jsem ji až někdy v roce 2006 nebo 7, teď už nevím. Díly jsem si tehdy nechal všechny dělat u pána, který mi to dělal jako melouch, protože v té doě jsem neměl žádnou jinou možnost soustruhu nebo frézky. Pak jsem se na ní učil lítat a lítal jsem s ní s přestávkami a úpravami až do jara nebo začátku léta 2016, kdy jsem narazil na nějakou technickou závadu, 2x po sobě s různými servy přestala jít vrtulka. Příčinu jsem neodhalil :(
Ale zpátky k Tvým dotazům. Já jsem měl od začátku motor Zenoah 23 v letecké verzi s úpravou na heli. Úprava spočívala v tom, že místo unašeče vrtule byl unašeč odstředivé spojky a chlazení bylo realizováno pomocí ventilátoru a tunelu chlazení z heli Futura od Robbe - tehdy se ještě Futura vyráběla. Startování bylo řešeno vlastnoručně vyrobeným tahovým startérem - to už jsem vlastnil malý soustruh a frézku.
Tenhle motor byl výkonově níž, než jsou Zenoahy dneska, nicméně stačil docela dobřena pohodové létání po nebi s listama 795mm a pak 760mm. Listy byly souměrné z výprodeje u Lindingera. Otáčky na rotoru byly něco kolem 1500-1600, převod byl 8,33:1. Otáčky motoru z toho vychází cca 12900, což je zbatečně moc.
Po delší pauze, kdy jsem heli vytáhl a oprášil asi před 2 a půl roky, jsem změnil pastorek na 17zubů, pokud si dobře pamatuju, převod se změnil na 7,35, otáčky motoru byly něco pod 12 tisíc. Myslím, že jsem zvedl o něco málo otáčky na rotoru.
V té době jsem také heli předělal na bezpádlo. Jako FBL jsem použil Spirita. Vlastnosti heli se zlepšily - do té doby lítala velmi příjemně takovým "maketovým" způsobem, ale udělat s ní třeba přemet bylo dost na hraně, protože původní pádlová hlava neměla dost velký rozsah úhlů. Po demontáži mechanismu pádel se to zlepšilo a šlo lítat i lehké akro. Pak jsem vyměnil původní hlavu za novou vlastnoručně dělanou.
Před rokem a půl jsem si do heli koupil nový motor, dost dlouho jsem váhal, jaký zvih.objem zvolit, nakonec jsem vzal G290RC - výkonově znatelně výš, než můj původní motor a váhově to samé.
Bohužel to asi nebyl dobrý nápad, protože po řadě letů, kdy jsem byl nadšený vyšším výkonem, přišla ta dvě selhání vrtulky a nemůžu se zbavit dojmu, že v tom má prsty výkonnější motor a vyšší otáčky na rotoru, tím vyšší vibrace.
Tím asi osud této heli v její původní podobě končí, protože autorotační kolo bylo použité z Futury a už je nedostupné. Mám ještě jedno, ale kdyby i to odešlo, tak už bez nějaké větší přestavby by to opravit nešlo.

Ale to jsem se nějak rozkecal :D a na Tvoje dotazy jsem úplně neodpověděl.

Takže:

Volba motoru - Určitě Zenoah, to je myslím dobrá volba. Další otázka je provedení motoru - existují provedení G...RC (G230RC, G260RC atd), což je kompaktní pohonná jednotka dodávaná včetně spojky a chlazení nebo existuje verze G...PUH (G230PUH a G260PUH), ta je primárně určená pro heli. V tomhle provedení motor nemá ani spojku, ani chlazení, oboje se musí realizovat nějak jinak.
Heli s motory G...RC dělá např. Vario. Heli s motorem G...PUH dělá např. Century Heli (Radikal G30).
Osobně bych při konstrukci doporučil určutě typ G...RC, protože jeho použitím odpadne aspoň část starostí :D Katalogově má sice větší váhu, ale chlazení se stejně musí doplnit a spojka taky. Jinak je motor stejný, liší se jiným tvarem karteru, ale jeho hliníkový odlitek asi zas o tolik víc neváží.

Jak velké listy utáhne Zenoah 26ccm - to je otázka, ne kterou neumím takhle odpovědět. Píšeš pro pohodové létání, ale to je široký pojem. Vím asi o 2 lidech (nebo subjektech) - určitě jich bude víc, které nabízejí sady dílů pro přestavbu Trexe a dalších heli velikosti 700 až 800 na motory Zenoah a pro lehčí SD dávají do Trexe 700 motor G230RC. Luboš Hort (lze vygooglovat) postavil Lamu s rotorem myslím o průměru kolem 2000mm s motorem G260RC a s převodem pokud si dobře pamatuju asi 10:1.

Ty provozní otáčky - motory Zenoah mají max. kroutící moment v oblasti kolem 9000 otáček nebo něco mezi 9 a 10 tisíc otáček.
Když si najdeš použité převody třeba do heli Radikal G30, tak zjistí, že převodový poměr je poměrně malý, takže motor by neměl točit tolik, co píšeš.

Ještě stojí za zmínku spojka a výfuk.
Zatím jsem používal spokju komplet vlastní konstrukce, ale motory G:::RC mají spojku, tedy její vnitřní část, už na sobě namotnovanou, stačí sehnat spojkový bubínek, co se používá do aut.
Výfuk - asi nebudeš chtít použít původní výfuk, který hluk moc netlumí. Pak nezbyde než sehnat nějaký jiný s lepším tlumení. Já mám od někoho dělaný, ale zapomněl jsem za ty roku od koho. Jinak výfuky dělá např. pan Břečka, má nějaké stránky, lze vygooglovat.
Ten můlj výfuk byl velmi dobrý pro motor 23, ale s motorem 29 s ním začaly být problémy - uklepávalo se koleno.

A ještě se zeptám - chceš stavět heli úplně od základu a nebo použít některé díly a nebo celky z továrních heli? já už bych dneska asi celou heli komplet nestavěl, ale když máš,jak píšeš, téměř neomezené možnosti obrábění včetně cnc, tak by to asi bylo pěkný. Pokud jsi pobobně potrefený jako já, takže Tě mnohem víc těší lítat s něčím, co si sám uděláš, než s něčím koupeným, tak to asi budeš stavěk celé.
Já jsem v souvislosti se stavbnou velké sporotvní makety Hughes 500, o které je tu vlákno, nakreslil přestavbu heli Assault 700 na motor G290, mám na to všechny díly, plechové bočnice atd., ale po problémech s původní benzínovou heli jsem bohužel ztratil kuráž a do makety půjde elektrika.
Nicméně benzínu bych se nerad vzdával, má to spoustu výhod.

Omlouvám se za hodně ukecanou odpověď :D
Pavel


Přílohy:
IMG_3693.jpg
IMG_3693.jpg
[ 73.72 KiB | Zobrazeno 5998 krát ]

IMG_4139.jpg
IMG_4139.jpg
[ 66.81 KiB | Zobrazeno 5998 krát ]

IMG_4140.jpg
IMG_4140.jpg
[ 73.98 KiB | Zobrazeno 5998 krát ]

IMG_9503.JPG
IMG_9503.JPG
[ 29.62 KiB | Zobrazeno 5998 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 11:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
A ještě pár fotek po přestavbě na motor G290RC:


Přílohy:
IMG_20151024_213625.jpg
IMG_20151024_213625.jpg
[ 88.05 KiB | Zobrazeno 5991 krát ]

IMG_20151025_225425.jpg
IMG_20151025_225425.jpg
[ 55.09 KiB | Zobrazeno 5991 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 15:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.7.2009
Příspěvky: 1007
Bydliště: EU
pavel123: Nádherná strojařina, pěkná práce.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 15:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
kraro píše:
pavel123: Nádherná strojařina, pěkná práce.


Díky :) bohužel, jak jsem psal, už má asi odzvoněno, aspoň v téhle podobě s autorotačním kolem z Futury... :(

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 06.03.2017 20:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Mám před sebou dvě úskalí... První je deska cykliky, ale to jsem nejspíš už tak nějak vymyslel, druhá věc jsou bočnice, nejspíš bych to viděl na 3mm dural, super dural, nebo podobné. Z čeho a jak tlusté máš bočnice ty?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: úte 07.03.2017 12:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Bočnice na téhle původní heli jsou z duralu, horní tl.3mm, spodní tl.2,5mm
Jak jsem psal, že mám připravené všechno pro přestavbu Assaulta 700 na benzín, tak tam jsou bočnice z jednoho kusu tl. 2,5mm, ale není vyzkoušené, jestli to bezpečně stačí. Pevnostně to musí stačit, otázka je jestli to nebude nějak víc vibrovat.

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: čtv 27.04.2017 5:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Tak jsem se kousek pohnul z místa :) vykresy nakreslene a pomalu vyrabim :) prozatím mám téměř hotovou sestavu zadního rotoru, uz chybí jen tři dílky. Zadní mechanika se skládá z celkem 35 dílů (bez spojovacího materiálu) a z toho 18 ložisek :D

Některé díly jsou vyrobně na hraně, hlavně z důvodu že nejmenší co mam k dispozici je soustruh SV-18 a frézka FA-3 :D


Přílohy:
WP_20170426_001.jpg
WP_20170426_001.jpg
[ 52.32 KiB | Zobrazeno 5383 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: pon 29.05.2017 8:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.7.2009
Příspěvky: 1007
Bydliště: EU
blesk píše:
Tak jsem se kousek pohnul z místa :) vykresy nakreslene a pomalu vyrabim :) prozatím mám téměř hotovou sestavu zadního rotoru, uz chybí jen tři dílky. Zadní mechanika se skládá z celkem 35 dílů (bez spojovacího materiálu) a z toho 18 ložisek :D

Některé díly jsou vyrobně na hraně, hlavně z důvodu že nejmenší co mam k dispozici je soustruh SV-18 a frézka FA-3 :D

Krásná práce, strojařovo srdce zaplesá :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: úte 30.05.2017 5:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Jen zkušebně složené a nasazené na kousku trubky.


Přílohy:
WP_20170503_002.jpg
WP_20170503_002.jpg
[ 43.6 KiB | Zobrazeno 5141 krát ]

WP_20170503_003.jpg
WP_20170503_003.jpg
[ 44.46 KiB | Zobrazeno 5141 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: ned 11.06.2017 20:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Tak rotorová hlava nachystaná :) pr.hř. 15mm, příčné čepy 12mm. Každý grip ve dvou kulickovych a jednom axialním ložisku.


Přílohy:
WP_20170607_002.jpg
WP_20170607_002.jpg
[ 43.45 KiB | Zobrazeno 5095 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: úte 25.07.2017 7:49 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
Ahoj,
Celé jsem to tu nepřečetl, ale jenom bych chtěl trochu varovat před 290RC motorem. Co jsem četl na zahraničních fórech (ano, jedna "paní" tam povídala, ale ty "paní" tam mají nalétáno 1000 startů s benzinovími heli), tak G290RC vibruje jak blázen (v setovém stavu). Samozřejmě vše záleží, na jakých otáčkách se provozuje - s tím souvisí i převodový poměr.
U toho motoru bych alespoň zkontroloval, jak je z výroby hodně "rozhozená" klikovka. Co jsem si vyměnil pár mailů s BHHanson, tak výrobní tolerance je okolo 0,0025in (0,0635mm). Vyplatí se to srovnat až na 0,01mm.
Další, co se tam dělá je, že se hooodně odlehčuje píst. Důvod je ten, že Zenoah byl původně dimensován jako 23cc motor (22.5cc). Pak se ale objem zvyšoval a to tím způsobem, že se převrtal.
Takže pokud bych dával setový motor, tak bych dal 240RC. Pokud 290RC, tak bych zkontroloval klikovku a koupil lehčí píst.
Další věc je ještě ta, že všechny konverze se staví z G10 bočnic. Co jsem se bavil s člověděm z Helibugu, tak je to prý kvůli vibracím - G10 pohlcuje vybrace více, nežli tvrdý karbon. Samozřejmě tu je ještě aspekt ceny a profitu. Nevím, jak jsou na tom hliníkové rámy, co používáte.
Pokud je vše správně sosené, tak bybylo nejlepší dát vrtulník do visu a změřit vibrace - moderní FBL už toto umí (např. Spirit) a hned se bude vědět, jestli jdou vibrace od ocasu nebo od motoru....
Tady dávám přílohy z toho, když jsem nastavoval/centroval motor (26cc Zenoah PUH) do HWC konverze.
Jedno je špatně sosená sestava motor-spojka-podpora pastorku a tím i navazující hlavní kolo s šikmým ozubením.
Druhý je už lepší výsledek...
Vše je měřeno přes Spirit, který je připevněn 3M páskou, přes In Flight analyzátor a v ose Y
Příloha:
Poznámka: Vibrace 1
Screenshot_2017-05-28-19-10-30.jpeg
Screenshot_2017-05-28-19-10-30.jpeg
[ 63.38 KiB | Zobrazeno 4866 krát ]


Příloha:
Poznámka: Vibrace 2
Screenshot_2017-07-14-14-36-19.jpeg
Screenshot_2017-07-14-14-36-19.jpeg
[ 54.71 KiB | Zobrazeno 4866 krát ]


_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: úte 25.07.2017 8:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2013
Příspěvky: 321
Bydliště: Hlinsko v Č.
pavel123 píše:
Bočnice na téhle původní heli jsou z duralu, horní tl.3mm, spodní tl.2,5mm
Jak jsem psal, že mám připravené všechno pro přestavbu Assaulta 700 na benzín, tak tam jsou bočnice z jednoho kusu tl. 2,5mm, ale není vyzkoušené, jestli to bezpečně stačí. Pevnostně to musí stačit, otázka je jestli to nebude nějak víc vibrovat.


Dejte pozor na 115z hlavní kolo z Assaluta - já jsem ho používal a "rozpadl se" kvůli bublinkám pod zuby... Mám to zdokumentovaný zde (v EN):
115T main gear fail investigation
https://www.helifreak.com/showthread.php?t=772115

Pak jsem si pracně sehnal 115T kola Align (ještě se dají někde koupit).

Roman

_________________
T-Rex 470LP; Logo 600SX; T-Rex 700 Gasser + Hanson 300


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: sob 07.10.2017 17:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Tak přes léto jsem vůbec nic neudělal, ale už se pomalu zase rozjíždím :) podle fotek je vidět že nastala změna a to docela rapidní a to přechod z benzínu na elektrony. Krmit to bude 24 Li-Ion článků. Bude to dvoumotor - ocasní fenestron bude mít vlastní motor - odpadne problém s převododováním. Zavřené to bude v EC-135 a točit by to mělo s 1020mm listy. Převod je přes metrický řemen s roztečí 3mm. Prozatím mám 3 malé řemenice abych mohl měnit otáčky. Prozatím při plném plynu cca 650-850 podle zvolené řemenice.


Přílohy:
WP_20171007_001.jpg
WP_20171007_001.jpg
[ 52 KiB | Zobrazeno 4565 krát ]

WP_20171007_002.jpg
WP_20171007_002.jpg
[ 56.05 KiB | Zobrazeno 4565 krát ]

WP_20171007_004.jpg
WP_20171007_004.jpg
[ 67.92 KiB | Zobrazeno 4565 krát ]

WP_20171007_005.jpg
WP_20171007_005.jpg
[ 74.62 KiB | Zobrazeno 4565 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Stavba benzínové heli
PříspěvekNapsal: sob 21.10.2017 17:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
Deska cykliky hotová :) hl. Hřídel 15mm ložisko 40/50/6


Přílohy:
WP_20171021_001.jpg
WP_20171021_001.jpg
[ 60.24 KiB | Zobrazeno 4265 krát ]

WP_20171021_002.jpg
WP_20171021_002.jpg
[ 55.49 KiB | Zobrazeno 4265 krát ]

WP_20171021_003.jpg
WP_20171021_003.jpg
[ 67.23 KiB | Zobrazeno 4265 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz