Po návštěvě Dji Training Day jsem neodolal a jednoho Sparka jsem si pořídil. Bohužel se zatím nedá sehnat kombo tak jsem vzal jen robota a k němu druhý akumulátor. Je to můj první létající robot a musím říci, že mne to celkem nadchlo. Spark dělá přesně to co má, a vše funguje dle očekávání. Strávil se mnou dva týdny na dovolené kde odlétal 3h 9min bez jediného zaváhání.. Jelikož se u nás zatím nedá pořídit rádio tak byl ovládán pomocí gest a mobilu. Konkrétně Samsung Galaxy S7, aplikace Dji GO 4 na tomto MT funguje bez problémů, spadla jen jedinkrát a to ještě před startem.. Otestoval jsem všechny funkce včetně RTH při ztrátě spojení s MT a vše funguje bezchybně.
Co se týče kvality videa a fotek tak jsem nadšen, přeci jen proti racing coptérce je to úplně jiná liga. Gimbal dokonale stabilizuje i za silného větru což mě opravdu překvapilo. O stabilizaci chybějící osy se stará obstojně FW.
Doba letu na plně nabitý akumulátor je 15 minut i za silného větru.
Pokud jde o vzdálenost řízení pomocí MT tak jsem se dostal na 100m horizontálně (SW omezení při ovládání pomocí MT) a výšku letu jsem nepřekročil 40m, letěl by výše, ale bojím se o něj
.
Abych to jen nechválil tak zatím má Spark v EU jeden zásadní problém.. Konkrétně je nutné při každém restartu robotu resetovat nastavení WiFi pomocí držení tlačítka inteligentního akumulátoru po dobu 9s. Pokud se toto neprovede tak MT nevidí Sparka... Problém už je zdokumentován na fóru Dji a spočívá v tom že robot při každém spuštění skenuje WiFi pásmo a zabere kanál s nejnižším rušením.. Samozřejmě vždy vybere pásmo 5.8Ghz které není tak "zasviněné".. To by samozřejmě problém nebyl protože MT umí jak 2,4 tak 5,8Ghz ale jaksi pokud pracuje v EU tak jede na kanálech které robot nepodporuje jelikož má kanálovou mapu pro USA
... Je to problém jen FW takže během dalších aktualizací se toto vyřeší.. Pokud se bude ovládat pomocí rádia tak by problém nastat neměl, ale ověřené to nemám protože čekám až k pelikánům dorazí..
Další závažná chyba je nabíjení akumulátorů.. V základní verzi totiž není nabíjecí stanice a akumulátory se musí nabíjet ve Sparku pomocí USB nabíječky (standard Fast Charge V3.0) která je v balení.. To je sice hezké ale problém je, že pokud mám dva akumulátory tak buď nabíjím nebo létám a nabití akumulátoru trvá cca 80min
... Ovšem s tímto jsem se nesmířil a jal se vývoje vlastní nabíječky. Akumulátory mají totiž zespodu kontaktní plošky pro dock který ještě Dji nevydal. Stačilo zjistit zapojení. Po chvíli bádání a měření bylo jasno a stačilo nakreslit a vytisknout kolébku pro akumulátor a zhotovit CC\CV zdroj.. Dále jsem vyzkoušel mezní hodnoty proudu a napětí které akumulátor akceptuje.. Maximální nabíjecí proud je 2,5A a maximální napětí přivedené na kontakty je 13,4V , pokud se jedno nebo druhé překročí zareagují integrované ochrany, akumulátor vybliká kód chyby (nadproud, přebíjení) a odpojí zdroj.. Pak už vytvoření nabíječky nic nebránilo.. Použil jsem mírně upravené zapojení nabíječe LiIon od Miloše Zajíce. Toto funguje ale nabíjecí proud je 1,2A což mi nevyhovuje a pro větší proudy už se zapojení moc nehodí a navíc není možné používat nabíječku v autě kvůli nízkému napětí.. Nakonec jsem pořídil tento
https://arduino-shop.cz/arduino/1328-lm ... 85515.html CC\CV zdroj kde jsem nastavil omezení proudu na 2A a koncové napětí na 13,2V. K tomuto zdroji jsem přidal Step-UP měnič který zvyšuje na 15V a díky tomu je možné nabíjet akumulátor i ve vozidle ze zapalovače. Akumulátor sám automaticky ukončuje nabíjení a odpojí se od nabíječe při plném nabití. Cena tohoto nabíjedla je lidových 200CZK
. Dodám ještě že je nutné nabíječ chladit (funguje i bez chlazení ale dost topí takže musím ještě překreslit škatulku a doplnit ventilátor, celou dovolenou jsem ho provozoval bez chlazení a přežil)..
Co dodat závěrem? Asi už nic a budu sbírat další zkušenosti. Každopádně mě Spark pozitivně překvapil, dělá co má a jeho nákupu nelituji
. Ještě přidávám pár fotek ze stavby nabíječky a nějaké to video a foto z robotu. Jak pelikáni dodají rádio tak pak informuji jak to chodí (v EU by měl být dosah 500m).