Autor |
Zpráva |
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 30.11.2017 19:31 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Uvažuji nad spínacím obvodem kdy bude ovládán stejnosměrný elektromotor. 12v Jednoduché vysvětlení. Představa funkce je asi jako elektrický podvozek ovládaný spínačem Obvod bude mít akumulátor jako zdroj pro pohon. Pohon bude obstarávat elektromotorek se závitem na hřídeli kde budou dva pevné dorazy. Při najetí na doraz se obvod vypne.
Ovládání. Při vypnutém spínači bude pohon v poloze A Sepnutí spínače způsobí posun z polohy A do polohy B. V poloze B se motor vypne(aby nedošlo k poškození motoru). Vypnutí spínače způsobí přesun do polohy A a vypnutí motoru Následné sepnutí tlačítka způsobí posun do polohy B
Skutečně velice jednoduchá logika. Vypnutý spínač pohon v poloze A. Zapnutý spínač pohon v poloze B.
Takže regulační prvek pro vypnutí elektromotoru by mělo být dosažení max nastaveného proudu. Podobná regulace se používá třeba u elektricky stahovacích oken.
Řeším nějaký jednoduchý obvod pro řízení takového systému. Kde bude pohon z dorazu na doraz. Troufnul by si někdo takový ovládací systém navrhnout?
Přílohy: |
1CCAAEA7-E42C-4EE8-9225-B4D227AB909F.jpeg [ 45.14 KiB | Zobrazeno 3857 krát ]
|
|
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jova
|
Napsal: čtv 30.11.2017 19:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
|
Bez elektroniky by na to mohlo stačit jedno relé, 2 koncáky a 2 diody.
_________________ EPP samokřídla fotky: https://mapy.cz/fotografie?fotomapy&x=15&y=49&z=8&aid=861
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: čtv 30.11.2017 20:05 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Vpodstatě ano ale já bych chtěl omezit kabely a použít raději právě vypínání omezním proudu.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 30.11.2017 21:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
V podstatě by to měl zvládnout třeba PIC12F675 se snímáním proudu... kdybych měl čas, byla by to výzva neb to sám časem budu potřebovat (podvozek). Nebo třeba triviálně jen přepínač a do přívodu od zdroje nějaký 7812 stabík který omezí zkratový proud do odpojení zátěže...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: čtv 30.11.2017 21:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
HavelAircraft, můžeš to trochu víc upřesnit. Ten šroub bude přímo na hřídeli motoru? Ty dorazy budou tvrdé? Jaké otáčky (rychlost) bude mít ten posuv? O jaký výkon se jedná? Nechat motor dojet pod proudem na tvrdý doraz a vypínat vlastně až zkratový proud, se mi zdá docela prasárna. Alespoň ten šroub by měl být odpružený, nebo dvojité dorazy s odpruženou částí, protože jinak to moc dlouho nevydrží. Lepší by bylo, kdyby ten motor těsně před koncem vypnul koncák a na doraz dojížděl jen setrvačností.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pát 01.12.2017 0:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Na to přeci stačí dva přepínací koncáky a dvě diody.
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 01.12.2017 8:08 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Celeron píše: Na to přeci stačí dva přepínací koncáky a dvě diody. Jak sem psal v předchozím příspěvku. Koncákům se chci vyhnout Parametry pohonu zatím nejsou důležité. Základ byl napsaný stejnosměrný motor 12v.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
jova
|
Napsal: pát 01.12.2017 8:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
|
No já bych řekl, že právě ty parametry jsou pro návrh to nejdůležitější
_________________ EPP samokřídla fotky: https://mapy.cz/fotografie?fotomapy&x=15&y=49&z=8&aid=861
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 01.12.2017 8:42 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Parametry jsou důležité pro konkrétní návrh a dimenzování obvodu. Dotaz byl zatím jen obecný. Ideál by byl nějaký základ který by podle potřeby šel upravit na různé zatížení.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pát 01.12.2017 9:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Právě že záleží jak bude ten rotor těžký, jakou to bude mít setrvačnost, a jakou rychlostí to do toho dorazu křápne. Silová část elektroniky se dá upravit dle potřeby.
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 01.12.2017 9:08 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Ok dejme tomu speed 280 s převodovkou. A 4mm závitovou tyčí.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
jova
|
Napsal: pát 01.12.2017 9:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.2.2009 Příspěvky: 1124 Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
|
Jak už zde bylo řečeno, tak jak to požaduješ, budeš muset vyřešit dva problémy. 1. mechanika - roztočený šroub se při dojezdu na doraz má tendenci vždy "zakousnout". 2. elektronika - musí vyhodnotit co je přetížení při přesunu a co už doraz na konci. Asi bych to řešil takto: 1. doraz nedělat na konci závitu, ale pomocí čepu a palce na závitové tyči. Díky tomu by se to "nezakusovalo", ale jen zarazilo otáčení. 2. S elektronikou ti "univerzálně" neporadím protože neustále nechceš prozradit nic konkrétního. Snad jen, že v obvodu motoru by mělo být proudové omezení, aby jsi ani při jeho zastavení nepřekročil příliš jeho jmenovitý proud.
_________________ EPP samokřídla fotky: https://mapy.cz/fotografie?fotomapy&x=15&y=49&z=8&aid=861
|
|
Nahoru |
|
|
jirka525
|
Napsal: pát 01.12.2017 10:00 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 15.9.2017 Příspěvky: 161 Bydliště: Psáry
|
Jestli se ti jedná pouze o detekci nadproudu, tak asi nejjednodušší zapojení je na obrázku. Musí se to ale vybavit nějakou řídící elektronikou, protože po případném vypnutí by tranzistor zase rozepl a motor by šel opět do dorazu. Hodnota pdporu R1 se vypočítá podle proudu, při kterém chceš vypnout motor. R1=0,7/I.
Přílohy: |
nadproud.png [ 43.16 KiB | Zobrazeno 3618 krát ]
|
|
_________________ Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pát 01.12.2017 11:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Takovou věc jsem před lety dělal, byla to elektronika lineárního servopohonu, který ovládal docela svalnatý ventil. Požadavkem bylo právě silové najíždění do koncové polohy. Ta elektronika nebyla úplně jednoduchá; například si uvědom, že ten motor má také špičku proudového odběru při rozběhu, takže je zapotřebí zjištěný nadproud (potřeba definovat limit) po nějakou dobu ignorovat. Přimlouval bych se také za koncáky, je to o dost jednodušší.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|