Před pár týdny mi dorazila domů nová (tedy verze 2) stavebnice od Graupnera záchranářské lodě Bernhard Gruben. Info, viz. https://de.wikipedia.org/wiki/23,1-Meter-Klasse_der_DGzRS. Verze 2 spočívá v tom, že prakticky není použítá výrobní metoda "víčka na jogurt", ale všechny díly (tedy to co stavebnice obsahuje) jsou velmi přesně vylisované. Bohužel, jak je u Graupnera dobrým zvykem, lodě jsou často více či méně zjednodušené a leckteré detaily v tom lepším případě chybí (v tom horším nesedí základní rozměry trupu, nástaveb, a pod. nebo nebo jsou jinak rozmístěné různé doplnky a detaily). Tahle stavebnice by spíš měla být ten lepší případ .
V komletu chybí dceřinná loď Johann Fidi, ta se dá ale také dokoupit. Po zběžném obhlédnutí co ve stavebnici je a konfrontací s realitou, jsem se rozhodl co nejvíce doplňků vyrobit, tak aby se výsledek co možná nejvíce blížil realitě. U toho mi pomůže 3D tisk, což případně umožní dostat doplňky i k případným dalším zájemcům.
Začal jsem nějakými drobnými pracemi na trupu a instalacemi. Do trubiček jsem vybrousil otvory pro mazání a naletoval mazací trubičky. A pak se pustil i do bortu na palubě.
Přílohy:
20170901_203829-WP_20170901_19_49_34_Rich.jpg [ 70.75 KiB | Zobrazeno 3930 krát ]
20170903_204544-WP_20170903_19_54_27_Rich.jpg [ 36.55 KiB | Zobrazeno 3930 krát ]
20170909_093741-WP_20170909_09_36_25_Pro.jpg [ 36.76 KiB | Zobrazeno 3930 krát ]
20170910_112845-WP_20170910_11_27_43_Pro.jpg [ 33.93 KiB | Zobrazeno 3930 krát ]
Tahle loď v původní verzi neměla bow thruster, ale otočné čerpadlo (PumpJet): https://www.schottel.de/marine-propulsion/spj-pump-jet/. Po prvních pár letech provozu, bylo toto zařízení odstraněno a namontován klasický "bow thruster", viz. foto. Ostatní lodě této třídy mají už také bow thruster, PumpJet je sice hezká, ale asi v drsných podmínkách, kdy je DGzRS potřebuje, je zřejmě málo účinná, případně všesměrový tah není až tak nutný, na rozdíl od výkonu.
Graupner pro jistotu (aby zřejmě nemusel řešit dilema v jaké verzi má stavebnici udělat) "zapoměl" na oboje a pokud si tedy chce stavitel dát do lodě pumpjet nebo bow thruster, musí si pomoci sám.
Dilema jsem řešil i já a pod tíhou jednoduchého argumentu, že pumpjet byl v reálu nahrazen bow thrusterem, jsem rozhodl, že v modelu si s pumpjetem (jakkoliv by to bylo zajímavé) hrát nebudu. Po přeměření trupu jsem se tedy dal do kreslení bow thrusteru. Podle fotek z drydocku by měl mít vnitřní průměr 33mm (loď je v měřítku 1:20), a 10mm zbylo na prostor pro kuželová ozubená kola. Nedávám tomu moc šancí, že vytištěná z ABS budou vůbec fungovat, ale proč to nezkusit? V nejhorším případě dokreslím z boku lopatku a šroub bude jen falešný .
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz - první zkoušky ve vodě na 6V, chtělo by to asi drobet silnější motor, ale i tak zatím stačí. Poté jsem to ještě zkoušel dalších asi 15 minut a stále bez problémů
Přílohy:
WP_20171217_16_32_42_Pro.jpg [ 65.92 KiB | Zobrazeno 3418 krát ]
WP_20171219_21_18_01_Pro.jpg [ 24.07 KiB | Zobrazeno 3418 krát ]
WP_20171219_21_27_43_Pro.jpg [ 50.86 KiB | Zobrazeno 3418 krát ]
Na posledním obrázku je klapka i kuželová ozubená kola ... co tedy bylo použito ? Jde mně spíš o výdrž těch ozubených kol - přece jenom jsou docela malá a výkon zase není úplně zanedbatelný.
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 263 Bydliště: Kladno, ČR
Opravdu pěkná práce, držím palce do dalšího rozvoje. Poděl se pak i o výdrži těch kuželových ozubených koleček v reálném provozu, na to jsem zvědavý, jsou fakt maličká.
Děkuji. Je tam opravdu oboje a postavit lze obě verze. Na tu verzi s lopatkou se vyřízne vyznačený otvor. Zatím testuji verzi s ozubenými koly. Až to bude vlepené do trupu, budu dál zkoušet.
Po prvních testech jsem musel udělat několik změn. První je ta, že plocha styku kuželových ozubených kol byla příliš malá a po promazání soukolí to začínalo mírně prokluzovat v max. zátěži. Přidal jsem tam asi 8mm dlouhou trubičku, čímž se styčná plocha zněkolikanásobila. Je také potřeba dávat velmi dobrý pozor, aby se při provrtání neodebralo příliš materiálu, raději jsem to neprovrtal celé a o to větší silou narazil na osičku. V ruce to teď nejde ani protočit.
Druhá změna je spojka hřídele a motoru, vytiskl jsem na ni válečky a teprve na ně nasunul elastickou spojku. Drží to velmi pevně.
Po testech jsem první bow thruster rozbil, abych se podíval na kolečka, a zdá se, že nijak netrpí.
Zatím nejmenší kuželová kola jsem dostal koupit o průměru 8 mm s modulem 0.5 mm. Je to z nějakého ( snad ) odolnějšího plastu, ale odhaduji to tak maximálně na pohon motorem 280 nebo menším. Mám strach o životnost. Asi to napřed osadím do nějakého testovacího rámečku a uvidím, kolik to vydrží. Chtěl bych udělat nějakou polomaketku gumového člunu v měřítku 1:10 ( na vlek za expediční auto ) a chtěl bych tam jako pohon dva závěsné motory. Škoda, že tak malá kuželová ozubená kola nejsou k dispozici v nerezu. Dávat za dvě kolečka přes 15 € se mně moc nechce ... http://raboeschmodels.com/index.php/nl/ ... l?Itemid=0
Registrován: 23.11.2016 Příspěvky: 319 Bydliště: Český Těšín Obrázky:2
Ozubená kola z obyčejného ABS na převodu extruderu tiskárny po nepřetržitém chodu 78 dnů nejeví sebemenší známky opotřebení. Jdou sehnat daleko vhodnější materiály pro tisk ozubenách kol než ABS a není problém vytisknout fungující šroub s maticí M4. (http://www.rebelove.org/download/file.php?id=3304&t=1) Tisknou se i diferenciály pro RC auta (https://www.google.cz/search?q=printed+differential) takže bych se tištěných i malých ozubených kol nebál
Viděl jsem, že se tisknou ozubená kola do mnoha věcí, většinou to je ale větší nebo to nemá takové otáčky nebo namáhání. Proto jsem se obával, že to moc nevydrží. Ale ono to k mému překvapení funguje velmi dobře. Ten první bow thruster jsem rozbil, abych ty ozubená kola po necelé hodině provozu viděl, a vůbec nic se jim nestalo Druhý (už vylepšený) jsem vlepil do lodě a funguje bezvadně.
Ty diferenciály jsou taky zajímavé, hlavně se mi líbí Torsen.
Těch větších ozubených kol bych se nebál, ale přece jenom zuby s modulem 0.5 jsou opravdu velice malé a přitom výkon toho závěsného motoru se šroubem 25 mm přece jenom zase tak malý nebude ... proto bych se chtěl ujistit, že to nějaký čas vydrží. Když už do toho budu věnovat svůj čas, tak aby to nebylo úplně zbytečně. Možná by stálo zato se podívat po nějakém hodně malém ozubeném řemenu a jít třeba touto cestou. Ale tak malý ozubený řemen ( např. se zuby po 1 - 1.5 mm ) jsem zatím nenašel. Zatím nejmíň 2.5 mm a to je už hodně. Jinak ty diferenciály jsou parádní, Torseny obzvlášť. Tam už těch kol je tolik, že určitá přesnost už musí být dodržena. Co si pamatuju, tak někdo vyráběl Torsenovy diferenciály do aut 1:5. Pořízení takového diferenciálu s několika sadami ozubených kol ( pro individuální nastavení svornosti ) vyšlo na desítky tisíc.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru