Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 10:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Finišuju s Z50L. Dostal jsem se k ostruze a přemejšlím, jak ji vlastně vyřešit. Podle fotek skutečný mašiny vypadá, že je jen vlečná, neřízená a při pojíždění a rozjezdu, než se zdvihne zadek se směr řídí přibržďováním pravýho či levýho kola hlavního podvozku.
To mít nebudu a tak mám bobky, jak to vlastně bude pojíždět na asfaltu a v trávě s neřízeným, pouze vlečeným zadním kolem. Nikdy jsem na žádným dvoukoláku nezkoušel jak se to chová. A letadla s dvoukolákem, co mám ani jedno nemá kolo ostruhy odsazený hodně dozadu za osu zatáčení, což je podmínka aby se ostruha chovala jako vlečná, takže i po rozpojení řízení ostruhy to nevyzkouším...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 11:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Osobně bych klidně použil tuto http://www.houska-modelar.cz/shop/produ ... s_id=13994 , a klidně bych jí i řídil (pokud neděláš 100% maketu). Docela slušně odpovídá předloze https://www.google.cz/search?q=Zl%C3%AD ... K7V4ccccpM: .

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 13:12 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 25.6.2012
Příspěvky: 54
Ahoj

Jak je na tom tvoje pajda s rozměrama? Myslím tím, jestli je proti předloze nějaká změna v délce trupu před, nebo za těžištěm.

Díky za odpověď

Raďas


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 13:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.12.2013
Příspěvky: 546
Bydliště: Rokycany
Na Z-XII jsem nejdřív měl vlečenou ostruhu bez kola. Nedalo se s tím ani pojíždět! Pak jsem tomu dal kolečko, a žádná patrná změna. Až když jsem ji připojil ke směrovce, dalo se startovat. Je to ale jen 1300mm. Tak nevím jestli je to ta zkušenost co hledáš.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 13:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7120
Bydliště: Vsetín
Stejná zkušenost s letadlem 1,4m "piper" kde jednou při mezipřistání povolilo uložení na řízení ostruhy. S letadlem se dalo odstartovat jen s obtížemi a přijet k noze skoro nemožné.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 14:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 8.7.2011
Příspěvky: 6960
Bydliště: Písek, ČR
Přispěju ze své zkušenosti:

Na dvojkolce Bobber jsem hned udělal řízenou ostruhu, spřaženou se směrovkou. Dovolil jsem si i luxus samostatné servo pro směrovku a samostatné servo pro ostruhové kolečko. Výhoda je, že můžu trimovat směrovku a ostruhu nezávisle, bez složitého ladění nějakou mechanikou:
http://rc.ludl.cz/index.php/hornoplosni ... f8399655-5

Pojiždění je paráda, jako s autíčkem (mám dost velká kola, tak i na trávě je pohodlíčko).
Ale bacha, vidím jeden problém při řiditelném kolu ostruhy:
Při rozjezdu jede éro zcela rovně, dokud se dotýkají všechna tři kola země. Ale jakmile se zadek zvedne do vzduchu, okamžitě přestane ostruha řídit směr, uplatní se vyosení motoru, vrtule tlačí do směrovky a v tu chvíli éro bez varování může prudce vybočit. Mě to hodně zaskočilo, neměl jsem správně vyosený motor a letadlo při prvním vzletu chtělo skočit do pole vedle dráhy. Kdyby byla ostruha volně otočná (vlečená) a ne řízená, tak myslím že to vybočování by se projevilo dříve, už při rozjezdu. S řízenou ostruhou je to styl pořád rovně - a při zvednutí ocasu NAJEDNOU prudce na stranu. Tak bacha na to při záletu - buď připraven na rychlý zásah směrovkou ve chvíli, kdy to ještě neletí, ale už se zvedne ocas.

A ještě na jednu věc bacha, na tvar ostruhy - tj. na úhel pod kterým jde osa otáčení kola když letadlo stojí na zemi/pojíždí.
Tady jsem načmáral situaci:
Příloha:
Osa otáčení kola ostruhy.JPG
Osa otáčení kola ostruhy.JPG
[ 27.15 KiB | Zobrazeno 3358 krát ]


1. osa otáčení kola kolmo k zemi. To je asi ideál
2. Kolo je "vlečené" vzadu - má při pojíždění tendenci se samo vracet do příméhop směru. To taky není špatné.
3. Kolo je "podseknuté" - má tendenci samovolně zatáčet. To je hodně špatné....

Při mé stavbě jsem to měl nejdříve špatně, podle bodu 3) a rychle jsem to předělával. (Na zemi letadlo stojí v jiné poloze než když letí, to byla moje chyba). Tady je ukázka jak to bylo špatně:
Příloha:
Ostruha.jpg
Ostruha.jpg
[ 172.46 KiB | Zobrazeno 3358 krát ]


_________________
FrSky Horus, letadla, heli+koptéry.
http://rc.ludl.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 15:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
U ostruhy, na kterou jsem dával odkaz, je to udělané tak, že osa otáčení je mírně před osou kola. Kolo tak má tendenci se samo rovnat do směru (je vlečené). Jen se musí seřídit tuhost osy, je tam pojistná matička. Pro přiblížení, je to obdobně jako na Woitově obrázku 1 s tím, že osa kola je o fous za svislou osou otáčení. Protože přesazení není nijak velké, není potřebná velká síla na ovládání. Osobně jsem to dělal na blimp, přičemž táhlo ke kolečku jsem dával o otvor blíž k ose serva, než bylo táhlo ke směrovce. Jinak má Woita pravdu s tou možností reakce modelu po nadzdvižení ocasu. Osvědčilo se mi při startu přidávat postupně a ne to odpálit jako raketu.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 18:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
radek munzar píše:
Jak je na tom tvoje pajda s rozměrama? Myslím tím, jestli je proti předloze nějaká změna v délce trupu před, nebo za těžištěm.

Rozpětí 205 cm, dýlka od špičky kuželu po trim směrovky 155 cm. Laminát trup, křídla a zadek polyš s balzovým potahem. Polotovary od Pavla Šaška z Prahy.
Asi to je přesná maketa. Od středu trubky křídla (cca těžiště) po špičku kuželu je 49 cm a 106 cm je dozadu. Mám v tom DLA35 RA s mufflerem v trupu s vývodem až skoro u odtokovky křídla. Všechno jsem narval co nejvíc dopředu aby vyšlo co nejlíp těžiště. Například baterky rádia a zápalka včetně plynovýho serva jsou vedle motoru pod haupnou. Až to bude víc fotogenický, tak dám fotky na Rajče.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 18:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
DAF píše:
U ostruhy, na kterou jsem dával odkaz, je to udělané tak, že osa otáčení je mírně před osou kola.

Je mi to jasný, na fotkách má originál kovaná vidlice kola dokonce úhel dozadu kolem 45 stupňů. Asi to opravdu udělám hned řízený ocelovou strunou od směrovky.
Jen by mě zajímalo, co to je za chujovinu mezi zatáčecí hřídelí ostruhy a vlastním listem ostruhy. Z fotek mi to není jasné. Předpokládám, že pruží celý list ostruhy. Není to nějakej mechanizmus, co po odlečení ostruhy za letu srovná vidlici do směru letu aby kolo za letu kladlo co nejmenší odpor?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 18:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Moje zkušenosti jsou shodné s DAF, jen bych doplnil, že pružiny pro svázání se směrovkou jsou potřeba poměrně tvrdé a Austria-P mě navedl na provedení s použitím tlačných pružin (Ostruha_3). Má to velkou přednost, že v klidu pružiny nenamáhají trvale ložisko serva, nebo směrovky. Na Z-37 jsem si to upravil podle svých představ a možností (Odpruzeni_ostruhy_01) a funguje to náramně. Pružiny jsou z kolíčků na prádlo. :lol:


Přílohy:
Ostruha_03.jpg
Ostruha_03.jpg
[ 95.17 KiB | Zobrazeno 3202 krát ]

Odpruzeni_ostruhy_01.JPG
Odpruzeni_ostruhy_01.JPG
[ 54.68 KiB | Zobrazeno 3202 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 19:19 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 24.4.2016
Příspěvky: 310
Bydliště: Nove Zamky
Obrázky: 0
Kedze som aj ja kupil Zlin Z-50 XL a potrebujem ho dokoncit poprosim tiez o raduohladne ostruhy je mi jasne aku pouzit ale nemam jasno vo velkosti kolecka.Zlin ma rozpetie 1600mm dlzku 1400mm a vaha by sa mala pohibovat okolo 3000g.
Ospravedlnujem sa ze to pisem sem ale nechcem zbytocne zalozit novu temu.

_________________
Bellanca Decathlon V2-B,Fieseler Fi 156 "Storch


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 20:17 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.10.2012
Příspěvky: 105
Já jsem to řešil takto viz. foto. Polotovary také od pana Šaška. Motor ZDZ 40, naprosto dostačující.


Přílohy:
P5180621.JPG
P5180621.JPG
[ 81.77 KiB | Zobrazeno 3144 krát ]

P5180622.JPG
P5180622.JPG
[ 125.16 KiB | Zobrazeno 3144 krát ]

P5160601.JPG
P5160601.JPG
[ 101.12 KiB | Zobrazeno 3144 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 21:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2012
Příspěvky: 1096
Bydliště: Šumná Šumava
Obrázky: 2
Celeron píše:
Finišuju s Z50L. Dostal jsem se k ostruze a přemejšlím, jak ji vlastně vyřešit. Podle fotek skutečný mašiny vypadá, že je jen vlečná, neřízená a při pojíždění a rozjezdu, než se zdvihne zadek se směr řídí přibržďováním pravýho či levýho kola hlavního podvozku.
To mít nebudu a tak mám bobky, jak to vlastně bude pojíždět na asfaltu a v trávě s neřízeným, pouze vlečeným zadním kolem. Nikdy jsem na žádným dvoukoláku nezkoušel jak se to chová. A letadla s dvoukolákem, co mám ani jedno nemá kolo ostruhy odsazený hodně dozadu za osu zatáčení, což je podmínka aby se ostruha chovala jako vlečná, takže i po rozpojení řízení ostruhy to nevyzkouším...


Na opravdové "pajdě" je ostruha vlečená, neřízená. Je to jediná moucha tohoto letadla - při delším pojíždění na vzlet může, (a stává se hlavně na asfaltu kde chybí odpor) díky malému průměru koleček a tedy i brzd, dojít kvůli přehřátí k explozi závětrné pneu.
Nevím nakolik bude tvůj model přesná maketa, ale řízeným ostruhovým kolem rozhodně vlastnosti jen vylepšíš.

_________________
Zpátky doma, v kopcích :-)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 21:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2012
Příspěvky: 1096
Bydliště: Šumná Šumava
Obrázky: 2
--------------

_________________
Zpátky doma, v kopcích :-)


Naposledy upravil LittleFalco dne úte 27.02.2018 8:59, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ostruha Z50L
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 21:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2012
Příspěvky: 1096
Bydliště: Šumná Šumava
Obrázky: 2
------------

_________________
Zpátky doma, v kopcích :-)


Naposledy upravil LittleFalco dne úte 27.02.2018 9:00, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz