Výrobu nových modelů pro závody kolem pylonů na letošní mistrovství světa elektroletů v japonském městě Takikawa
https://www.f5wcjapan.jp/ jsem využil na testování vhodného vstupního otvoru.
V minulosti jsem vyzkoušel:
Turbokužel: dobrý, ale za motorového chodu to moc nechladí.
NACA otvor: no za tu práci to určitě nestojí a přečtení reportu NACA i nedává moc podkladu pro funkčnost, ale je COOL
Kolmo naříznout trup, prohřát laminát a promáčknout dovnitř, vyztužit a pilníčky opracovat. To nahřívání je dost riskantní s následky na trupu (někde najdu fotku)
Různé kryty nasávacích otvorů: ta jsem si oblíbil v poslední době.
Ale pro letošní rok jsem chtěl něco jiného. Hlavním důvodem byl přechod na motory o větším průměru od JETI. Účinností posun, ale taky málo místa v trupu.
Abych uvedl něco o potřebě chladit. Létá se s příkonem cca 1000W. Startovní výkon jde někam k 1,7kW, ale to rychle opadne na tak 900-1000W.
Létá se 5S kapacita 1,6Ah-2,6Ah. Doba motorového letu je okolo 60sec. Takže 1000W po dobu jedné minuty.
Mimochodem jde o v poslední době o českou nejúspěšnější letecko-modelářskou disciplínu. Za poslední tři mistrovství světa Češi vždy získali titul jak v jednotlivcích, tak i v týmech. V roce 2016 v Itálii jsme kategorii zcela ovládli a na prvních třech místech byl Čech.
Já létám regulátory JETI SPIN 66. Bez problémů to zvládají a jsou lehoučké a malé. Mnohem lepší regulátory MEZON jsou těžší, ale účinnost je trošku lepší. A naprosto dokonalá telemetrie. Používám na ladění pohonů a do lehčích modelů. Už se těším na novou generaci MEZON PRO, které spojí výhody obou.
Ale zpět k tématu. Jak uchladit tak 100W?? (něco motor, něco regulátor).
Pár fotek pro srovnání:
Turbokužel PohodaLet
Takhle vypadá NACA otvor:
Proříznutý trup:
...obrázek doplním...
Otvor s krytem nasávacího otvoru:
A teď k letošní variantě. Chtěl jsem to opravdu pracovně rychlé, tak jsem jen profrézoval otvor v trupu na levé horní straně. Otvor jsem upravil kulatým pilníkem průměr 6mm, aby vznikl náběh chladícího vzduchu.
Funkčnost mě velmi překvapila!!!!
Ještě porovnání referečního a "chlazeného" trupu:
Tak a po rozsáhlém úvodu, snad prominete... výsledky.
V sobotu jsem dal 10 startů s každým modelem a po vypnutí motoru (1000Wmin) jsem se podíval na teplotu regulátoru z telemetrie. Regulátor je umístěn hned za motorem.
Model GAMA, s kryty nasávacích otvorů, okolo 85 stupňů, ale tam je ještě jiná vrtule a i motor, jen pro srovnání.
Model BETA, bez chlazení, se teplota pohybovala cca od 93stupňů k 97stupňům.
Model ALPHA, s chlazením, teplota od 69stupňů do 73stupňů.
Tedy teplotní rozdíl 20stupňů a to je dobrý výsledek. Tedy otvory hned za vrtulí moc nefungují, skoro stejné jako zcela bez práce. Ale obyčejná šikmá díra je docela dobrá.
V neděli jsem už létal i model BETA s chladícím otvorem a pokles o 20stupňů se potvrdil.
Je ještě třeba říci, že model letí kolem 260-280km/hodinu a tak tam docela "fouká".
A ještě poznámka o výstupním otvoru. Avionic má výhodu v tom, že má velmi dobře vyřešený výstup vzduchu, vzadu pod VOP.