Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: pát 08.06.2018 16:40 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
ufon13 píše: ... co mi ale vadí nejvíce ted je že často používané části lože i všechny ostatní části s posuvem se vytlačují a to tak , že když seřídím na střední části tak na krajích to nejde utočit. Špatné také je zpřevodování posuvů plastovými ozubenými kolečky... No to je právě věc na zamyšlení. Jak rychle se to litinové lože opotřebuje aby to začalo dělat podobné problémy? Na staré ruské mašince se mi to taky uprostřed mírně vydralo, tam když to vymezím uprostřed, tak to na krajích taky drhne. Celé to je ale uděláno špatně, není tam klasické lože, ale jen 2 ocelové tyče na koncích vetknuté do litinového bloku stroje, a litinový suport je na jedné straně rozříznut aby se mohl stahovat šroubem, druhou stranu vymezovat nelse, co je pohopitelně nah..no. Tohle řešení pochopitelně pružilo samo o sobě i když bylo ještě nové bez vůlí. Teď se to na vůlích rozdrncá a pak ty tyče chytí kmity. Prostě udělat s ním pěkný povrch na houževnatější oceli je už dnes problém, dural, mosaz, bronz a automatová ocel ale v pohodě. Ozubená kola z plastu, tož to může být tragedie pokud je plast nekvalitní. I ten ruský je má kovová, ale nevýhodou je, že dělají strašný randál. I proto automatické posuvy používám jen když řežu závity, obráběcí posuny kvůli hluku nepoužívám. I kvůli tomu, že se mi nechce pokaždé skládat s těch kol 4-stupňovou převodovku. Na závity se používají jen 3 stupně a to mám nastaveno napořád. AT320 má ale ozubená kola kovová a jeho chod je opravu tichý i při automatickém posuvu. Takže, co si myslíte o litinovém versus povrchově kaleném loži za mnohem vyšší cenu. Má cenu to pro mne řešit?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Lark
|
Napsal: pát 08.06.2018 17:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
S tím sešroubováním na dva šrouby máš pravdu, ale funguje jen při přesném opracování ploch a dobré tuhosti dílů. Jak kvalitně jsou opracované styčné plochy ale můžu jen spekulovat. Takové plochy se dělají broušené, nebo zaškrabané, o čemž dost pochybuju. Pokud to přejeli frézovací hlavou, tak bych o rovinnosti dost pochyboval. Kalené, nebo litinové lože vydrží oboje a záleží na tom, jestli obsluha není čuně a jak se o kluzné plochy stará. Zničit se dá v krátké době i to kalené. Ohledně té vůle šroubů jde o to, jestli je vůle v závitu mezi matkou a šroubem, nebo v jejich uložení. Uložení by nemělo dělat velké problémy, a pokud není seřiditelné maticemi, dá se udělat podložka. Pokud je ale v závitu, tak je to trochu komplikovanější, ale i to se dá řešit, třeba rozříznutou, nebo dvoudílnou maticí. S tím že čínský výrobek bude asi potřebovat trochu dotunit se asi musí počítat.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 08.06.2018 17:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Bylo to v uložení, matice byla dostatečně těsná, ale když jsem zakvedlal supportem v příčném směru, tak to lítalo asi 0,5mm spolu s šroubem i kličkou. Na noniusu se rozevírala mezera, když jsem zatáhl k sobě.
Jinak jak vypadá dosedací plocha nožové hlavy zespodu jsem pochopitelně neviděl, ale vrchní plocha supportu s T-drážkama byla hezky hladká broušená.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pát 08.06.2018 18:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Nevšiml jsi si jestli je šroub zajištěný maticemi? To by se dalo snadno seřídit. Pokud je na pevno, tak jedině přesná podložka. Třeba by se dala udělat z planžety.
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 08.06.2018 18:23 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Já jsem ti to poslal jen jako ukázku. Jdou koupit i levnější stroje. Nebo ty samé v jiných obchodech levněji. Spíš jsem to myslel jako tip k zamyšlení.
Představ si výrobu třeba hřídele s drážkou. Vysoustružíš hřídelku. Pak překopeš soustruh na frézu a zafrézuješ drážku. Sranda na 20minut. Nebo na 5minut když ty stroje budeš mít dva. A tam vidím ten rozdíl.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 08.06.2018 18:33 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Lark píše: Nevšiml jsi si jestli je šroub zajištěný maticemi? To by se dalo snadno seřídit. Pokud je na pevno, tak jedině přesná podložka. Třeba by se dala udělat z planžety. Na to bohužel nebylo dost času, ten mů kamarád, co mĕ tam dovedl, mĕl dost napilno, takže na prohlížení bylo tak 20 minut. A ani mne to nenapadlo. Každopádné ten mů kamarád je zkušený mistr a říkal, že pokud jen to, tak si stím poradíme. Ale ješté postuduji ná vod (je tam na jejich webu), vidĕl jsem tam mnohé čsti nakreslené v rozsypu.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 08.06.2018 18:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
HavelAircraft píše: Já jsem ti to poslal jen jako ukázku. Jdou koupit i levnější stroje. Nebo ty samé v jiných obchodech levněji. Spíš jsem to myslel jako tip k zamyšlení.
Představ si výrobu třeba hřídele s drážkou. Vysoustružíš hřídelku. Pak překopeš soustruh na frézu a zafrézuješ drážku. Sranda na 20minut. Nebo na 5minut když ty stroje budeš mít dva. A tam vidím ten rozdíl. OK, však já se i zamýšlím. To co píšeš jsem zažil nejednou, s tím ruským to bývala i půlhodina i víc. Taky je nevýhoda i v tom, že soustruh může být zrovna dobře zkalibrován na nĕjaký přesný průmĕr a po té přestavbĕ se bude muset kalibrovat znovu, co je další ztráta času. Toho všeho jsem si vĕdom. A zvažuji, jestli s tím dovedu žít, nebo budu pokaždé nadávat jako doposud. Ale pro mluví to, že přece jen je ta přestavba mnohem snazší a taky to, že starý soustruh mi přece pořád zůstane taky a nĕkdy se to může hodit i v takových situacích kdy zrovna budu mít přestavĕné na frézku a budu potřebovat nĕco malého rychle vysoustružit. Nakonec za pomoci nového bych ho mohl zrepasovat, zdokonalit. Na titĕrné vĕci je pořad perfektní.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne sob 09.06.2018 11:43, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pát 08.06.2018 18:53 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
ufon13 píše: ... podotýkám že tam velmi často brousím na kulato za pomoci stopkové brusky, ... Tak ale abrazivní prach by poškodil i to kalené lože. To je speciální případ. Normálnĕ se to na soustruhu nedĕlá. To je pak mnohem lepší si koupit cirkulárkové vřeteno, na nĕj namontovat univerzálku a brousit na tom.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne sob 09.06.2018 11:39, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 08.06.2018 20:26 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
ufon13 píše: ten můj to dělal už při koupi ale méně a také tou dobou jsem dělal krátké věci na velmi malých průměrech takže mi to tolik nevadilo, po zhruba 8 letech se to prošoupání a omačkání zhoršilo zhruba na trojnásobek původního ale podotýkám že tam velmi často brousím na kulato za pomoci stopkové brusky, a ikdyž po každé této akci vše zaA)vysávám silným vysávačem bez pytlíkůa hepanesmyslů, za B) omývám techničákem a za C) zalévám bud převodákem nebo jiným hustým olejem, tak postupně vidím že životnost to nemá jakou bych očekával a nejspíše mě bude čekat brzo generálka.......Nevíte o někom kdo ji zvládne za jiný než ,,nekřestanský obolus,, ? Když do toho prachu z broušení naleješ olej tak vyrobíš perfektní brusnou pastu. Takže si soustruhu spíše škodil.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pát 08.06.2018 20:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ufone, to je přesně to co jsem zmiňoval. Chováš se k němu jako čuně. Brousit se na soustruhu samozřejmě dá, ALE veškeré kluzné plochy a šrouby musí být hodně dobře zakryté ještě před započetím práce, aby se do nich ten brusný prach nedostal. Jak napsal HavelAircraft, naolejováním po zaprášení to ještě "vylepšíš" a tu brusnou pastu zataháš i do míst kde nebyla a zasekaný brusný prach z těch kluzných ploch už nikdy pořádně nevyčistíš, protože ta zrnka se zaryjí do povrchu.
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: pát 08.06.2018 21:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Tak jsem koukal do toho návodu a šroub příčného suportu je ve dvou ložiscích (poz. 23 a 27) a ta axiální vůle je asi daná výškou osazení na šroubu a hloubkou vybrání v tělesu, takže seřízení asi jedině podložkou. Špatně se v tom hledá, protože návod jsou dvoustránky a rozstřel a legenda jsou každé na jiném listu. Navíc to rozlišení obrázku je dost mizerné. Malý podélný suport předpokládám že bude dělaný stejně.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: sob 09.06.2018 6:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Ten soustruh a frézka, co dával odkazy HavelAircraft, prodává pod jiným označením a trochu jinak zaplechovaný Proma. Za mě nebrat, už jsem si s tím užil celekem dost. Třeba předlohový kolo soustruhu je železo na železo a i při mazání se zadřelo. Předělal jsem ho na kuličkový ložiska. Půlka výmněnejch posuvovejch kol byla širších, musely se stáčet. Nejhorší je univerzálka, která na různým roztažení čelistí různě smajdá. U frézky v převodovce vřetena jsou ozubený kola odstříknutý z nějakýho křehkýho plastu s modulem na kterej neexistují frézy, takže při vylomení zubu jsme museli vše předělat na kola ocel/mosaz a ocel/ delrin. V ose Z prasecká vůle snad 2 mm. Na trapézech X a Y taky cca 0,1-0,2 mm, naštěstí šly matky rozříznout a udělat na nich vymezení pomocí stažení pomocným šroubem. Jak se veme na obojím trochu víc, hned to drnčí jako sviňa. Nojo, ale masivnější mašiny do dílny v 1. patře dát nešly a ani na ně nebylo místo. Dal jsem na obojí odměřování a teprve nyní po hromadě úprav se na tom něco dá dělat. Univerzáku ale musím koupit novou.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: sob 09.06.2018 11:36 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Už jsem se asi rozhodl, že ten soustruh/frézku AT320 koupím. Pochybnosti ohlednĕ litinového lože rozptýli mé 2 poslední včerejší konzultace se zkušenými odborníky. Nakonec přece i kultovní "osmnáctka" nebo ještĕ starší Volman byli litinové a mnohé dodnes fungují. Ocelová povrchovĕ kalená lože jsou prý svařovaná, mají sice lepší otĕruvzdornost, ale zas prý horší tuhost a tvarovou stálost. Tedy i ta litina má své přednosti a pokud se o to človĕk stará, tak v kusové a maloseriové výrobĕ ho prý přežije. Takže toto už nebudu řešit. Dalším důvodem je, že jsem tento typ vidĕl naživo, dokonce si i zkusil sam trochu na nĕm soustružit. Oceňuji taky i jeho tichý chod. Nedostatek ve vůli šroubu považuji za řešitelný. Univerzalita soustruh/frézka je samozřejmĕ takovou vyhodou/nevýhodou, ale pro mne spíš výhodou a přijatelne rozmĕry, hmotnost i cena taky. No a ještĕ k tomu co napsal Celeron. Já jsem Promu si prohlížel u jednoho známého a konstatoval, že proti mému starému ruskému Universalu-II by to byl jen nepatrný krůček vpřed, jestli vůbec. Tedy kupovat tu Promu by byly z mého pohledu absolutnĕ vyhozené peníze. Samozřejmĕ nevylučuji, že se Celeron plete, podobnost toho soustruhu s Promou je čistĕ zdánlivá a jedná se o mnohem lepší stroj, připadně o originál ze kterého Číňankové Promu okopčili podobně jako motory ASP z OS nebo DLA z DLE a ty zas z DA. Je však i nepominutelné riziko, že Celeron má pravdu, navíc AT320 jsem naživo viděl, Promu naštěsti taky, ale to, co doporučuje Havel, nikoliv. Ono totiž ty fotky na webech u obrábĕcích strojú a nářadí vždy vypadají mnohem lépe, než realita. Taková je bohužel má zkušenost. A nejen má.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Lark
|
Napsal: sob 09.06.2018 12:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
|
Ty pochybnosti s materiálem lože bych vůbec neřešil. Někdy před 35 lety, ještě když jsem dělal v nářaďovně na magnetce, tak jsme si s kolegou postavili 2 ks malého soustruhu. Lože jsme měli svařenec, několikrát žíhaný a jen zlepšený (dvou stříškový jako na dospělých mašinách aby šel koník až k vřetenu) a na něm jezdil litinový suport. Jak už jsem psal, když se stoj řádně udržuje, tak pro domácí práce modeláře musí vydržet na celý život majitele. To samé uzubená kola. Měli jsme měkká, ocelová, s bronzovým pouzdrem a žádný problém taky nebyl. Kolega si dodatečně udělal i frézovací nástavec (já už jsem pracoval jinde) a děličku na frézování ozub. koleček a podobně. Pro frézování se místo nožové hlavy nasazoval svislý suport s drážkovanou deskou a byl ještě 2 šrouby přitažený do čela malého podélného suportu. Je pravda, že frézovat naležato je míň šikovné, ale vyložení a tuhost byla určitě podstatně lepší, než samostatný vřeteník vyložený na sloupu. Frézy se upínaly do univerzálky, nebo do kleštinové hlavičky. Přestavba byla rychlá, takže nebyl problém ani při výrobě složitějšího kusu, to přehodit i několikrát. Dodnes mě mrzí, že jsem ho prodal.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 64 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|