Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 15:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 8.2.2007
Příspěvky: 328
Bydliště: Velké Opatovice
No to byla spíš reakce na Burra :-)

Každopádně od balancování LiPol nikoho neodrazuju, sám ho taky používám. Jen nikomu netvrdím, že jinak, než s balancerem se nabíjet nedá. To, že nabíječ nedovolí nabíjet bez připojení balančního konektoru je "blbuvzdorná" funkce, protože hlavně zjistí počet článků. Při nabíjení bez balanceru musí člověk trochu přemýšlet a korektně je nastavit. Rozumné je, pokud na to upozorní (třeba jako můj ULTRAMAT). Že nedovolí nabíjet bez připojení je nesmysl a souhlasím s novfra, že taková funkce je pro mě důvod takový nabíječ nekupovat.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 19:46 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 451
nedávejte tam ty lipólky :mrgreen:

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 19:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
@novfra a ini...

Dufam ze vyssie uvedena foto vsetko dostatocne vysvetluje

Ak nie, len dodam ze kazdy clanok je INY a pri seriovom nabijani bez balancovania je vysoke riziko ze niektory clanok bude prebijany co u lipol znamena ohen


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 20:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
sky59 píše:
@novfra a ini...

Dufam ze vyssie uvedena foto vsetko dostatocne vysvetluje



Foto nevysvětluje nic. Nebo víš něco víc?
Jestli ano, tak prosím odpověz:
Jaké akumulátory byly ve vysílačce?
Jak byly nabíjené?
Za jakých okolností nastal stav na fotce?

Pak se můžeme bavit o tom, co tento stav způsobilo.
A když si najdeš chvilku času, odpověz mi, prosím, na mé otázky, které jsem položil dříve.
Chtěl bych nabíjet tak, jak se má a nerad bych v tom tápal.
Když si tedy ten znalec baterek a nabíjení :D
PS: ta fotka nevysvětluje vůbec nic! Pokud ji tedy nedoplníš nějakým komentářem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 21:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
sky59 píše:
@novfra a ini...

Dufam ze vyssie uvedena foto vsetko dostatocne vysvetluje

Ak nie, len dodam ze kazdy clanok je INY a pri seriovom nabijani bez balancovania je vysoke riziko ze niektory clanok bude prebijany co u lipol znamena ohen
Ta fotka opravdu nic nevysvětluje (možná trochu hovoří o majiteli). A nabíjím taky často bez balancování stačí hlídat napětí článků ale i to lze trochu obejít, musíš jen vědět co děláš, ne kopírovat jen něčí postup.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 22:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Teda to je věda, to nabíjení vysílače... 8O
Ještě že mám Gr. HoTT, tam je jednočlánek, ale zase přicházím o to echt adventure s nabíjením dvou a více článku :mrgreen:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 22:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
jyrry píše:
Teda to je věda, to nabíjení vysílače... 8O
Ještě že mám Gr. HoTT, tam je jednočlánek, ale zase přicházím o to echt adventure s nabíjením dvou a více článku :mrgreen:
Zapomněls ale napsat, že origo je tam 4xNiMH :mrgreen:(Mx-20)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: čtv 14.06.2018 22:35 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
ellet píše:
... origo je tam 4xNiMH ...

Nooo.... to je... ale s tím není taková zábava :lol:

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 5:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 8.2.2007
Příspěvky: 328
Bydliště: Velké Opatovice
Fotka pěkná, ale nic neprokazuje. Takový stav na 99 procent nenastal nepoužitím balanceru. Pokud nemáš podrobnější informace můžu jen zkusit tipnout:

- Špatně nastavený (velký) nabíjecí proud
- Špatně nastavený počet článků = vysoké napětí (minimálně v jednotkách voltů na článek) (Tohle je jediný případ, který by odhalil balancer)
- Nabíječ nastavený na jiný typ aku
- poškozený aku

ale to jsou všechno chyby obsluhy.

Zkus najít v RC Revue článek, ve kterém zkoušeli co LiPol vydrží. Podařilo se jim, že baterka vzplála, ale po brutálním týrání, ne při překročení max napětí o několik mV.

Ona totiž LiPo nemá ostrou hranici nabití, nebo vybití pod kterou je vše v pořádku a nad kterou dojde okamžitě ke zničení baterie. Nedodržení těchto hranic způsobuje snižování životnosti tím víc, čím víc jsou hranice překročené. Exploze, nebo vzplanutí jsou extrémní stavy, ke kterým dochází při výrazném překročení těchto hranic.

Nabíjení pouze s občasným použitím balanceru není nebezpečné, pokud jsou baterie v dobrém stavu. (Nepoškozené, "nenačaté" třeba příliš velkým vybíjecím proudem apod.)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 6:17 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Vita_1 píše:
Fotka pěkná, ale nic neprokazuje. Takový stav na 99 procent nenastal nepoužitím balanceru. Pokud nemáš podrobnější informace můžu jen zkusit tipnout:

- Špatně nastavený (velký) nabíjecí proud
- Špatně nastavený počet článků = vysoké napětí (minimálně v jednotkách voltů na článek) (Tohle je jediný případ, který by odhalil balancer)
- Nabíječ nastavený na jiný typ aku
- poškozený aku

ale to jsou všechno chyby obsluhy.

Zkus najít v RC Revue článek, ve kterém zkoušeli co LiPol vydrží. Podařilo se jim, že baterka vzplála, ale po brutálním týrání, ne při překročení max napětí o několik mV.

Ona totiž LiPo nemá ostrou hranici nabití, nebo vybití pod kterou je vše v pořádku a nad kterou dojde okamžitě ke zničení baterie. Nedodržení těchto hranic způsobuje snižování životnosti tím víc, čím víc jsou hranice překročené. Exploze, nebo vzplanutí jsou extrémní stavy, ke kterým dochází při výrazném překročení těchto hranic.

Nabíjení pouze s občasným použitím balanceru není nebezpečné, pokud jsou baterie v dobrém stavu. (Nepoškozené, "nenačaté" třeba příliš velkým vybíjecím proudem apod.)



ved si odpovedal na vsetko co si sa pytal aj s novfra...
- spatne nastaveny nabijaci prud (vysoky) v pripade balanceru predcasne vypne nabijanie a nic sa nestane, pretoze sa prekroci napatie na clanku
bez balanceru pri vysokom prude nenabite clanky preziju ale uz nabite exploduju
- ano, dobry balancer ktory sa neda "obejit" je vymozenost a tento stav je vylucitelny ako mozna pricina havarie LiPo
- ak je zle nastaveny typ baterie musis kupit nabijacku s kamerou a rozpoznavanim baterii
- poskodeny aku? co si chcel povedat?

pri fotke je jasne napisane , nedavat tam LipO baterie... a NiCd take nieco nedokaze, tak co sa pytas ake tam boli?

"Nabíjení pouze s občasným použitím balanceru není nebezpečné, pokud jsou baterie v dobrém stavu" - toto je nesplnitelne kriterium z principu, to zistis az po vzblknuti...
"Ona totiž LiPo nemá ostrou hranici nabití" - asi mas pravdu, a preto je velmi dolezite sledovat napatie na KAZDOM CLANKU samostatne, ked su v serii
nic negarantuje ekvivalentne rozlozenie napatia na clankoch, baterie ktore su uz vyhodene mavali pri zapocati nabijania aj 1V rozdiel! Stale boli pouzitelne aj ked sa
museli dlhsie nabijat na nabijacke

A este jedna mudrost ktoru sa snazim kazdemu vysvetlit: zacalo to u autobaterii...ked sa poniektori stazovali, ze bateria sa dlho nabija = ak sa nakoniec nabije budte radi,
ma stale dobru Ah kapacitu
Pre LiPo plati rovnake: ak sa bateria nabija, tak sa ohrieva iba tepelnymi stratami ktore vznikaju na vnutornom odpore (u LiPo veeelmi maly, preto sa pouzivaju a davaju
vysoky prud do zataze)cela energia sa meni a uklada v chemickom procese, a ked sa bateria nabije a energia sa uz nema kde ukladat do chemickeho procesu co sa asi stane s nabijacim prudom povedzme 2A? pri napati clanku 4V sa vsetka energia zacne menit na teplo = 8W
pri trojclanku 24W, co to urobi za hodinu? Ak to dovtedy nerozdrapi tak to chyti plamenom, uz rozumiete?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 6:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
sky59 píše:
pri fotke je jasne napisane , nedavat tam LipO baterie... a NiCd take nieco nedokaze, tak co sa pytas ake tam boli?


NiCd a NiMh umí udělat přesně takovou paseku, jaká je obrázku. Ale jaké tam byly ve skutečnosti baterky opravdu netuším. Jen se mýlíš v úsudku.

sky59 píše:
A este jedna mudrost ktoru sa snazim kazdemu vysvetlit: zacalo to u autobaterii...ked sa poniektori stazovali, ze bateria sa dlho nabija = ak sa nakoniec nabije budte radi,
ma stale dobru Ah kapacitu

Zrovna tak můžu napsat: buďte rádi, že má vaše baterka velkou kapacitu a proto se dlouho nabíjí. Že má ale vysoký odpor a tím pádem už nenastartujete, je celkem jedno :lol: Hlavně že máte velkou kapacitu.
Na 2l diesla pro start stačí (a to ještě hooodně přeháním) 1Ah. V zimě s dlouhým žhavením 2Ah.
Změřenou spotřebu mám se žhavením cca 3s a bylo to do 300mAh.
Nepotřebuji v baterce v autě 80Ah, která neumí na povel "zabrat", ale potřebuji JEDNU Ah, která ale bez poklesu napětí (vnitřní odpor = dlouhé nabíjení) vyběhne z baterky ven a udělá co má.
Je zajímavé, že výrobci jdou proti Tvému tvrzení a do aut osazují akumulátory typu AGM a to z důvodu, aby byly rychle nabité. Souvisí to se start stop systémem a řízeným ("rekuperačním") nabíjení. Zrychluješ, nenabíjíš, dáš nohu z plynu a nabíjíš. A nenabíjí se na 14,4V, ale o pár voltíků víc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 7:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 8.2.2007
Příspěvky: 328
Bydliště: Velké Opatovice
S Tebou je to marný.

Všechny případy byly chyba obsluhy. Tím jsem chtěl říct, že pokud něco zmastí obsluha tak je na průser zadělané a nic to nezachrání.

Nevím, jestli víš jak se nabílí LiPol baterka. Je to v režimu IU. To znamená, že nabíječ do ní pustí proud, který si nastavíš a čeká až napětí vzroste na 4,2V na článek. Až k tomu dojde začne proud snižovat tak, aby napětí dále nerostlo. Pokud proud klesne pod hodnotu, kterou má nabíječ nastavenou jako "dostatečně malou" se nabíjení ukončí. Z toho plyne, že pokud do aku pustíš dvojnásobný proud dojde pouze k tomu, že na těch 4,2 to dojde za poloviční čas. Celou dobu ta baterka dostává po prdeli daleko víc, než když ji nabíjíš na nepatrně vyšší napětí protože není stoprocentně vybalancovaná. A tento stav žádný balancer nezachrání. Díky tomuto způsobu nabíjení nemůže dojít k tomu, že do nabité baterie valíš 2A. K tomu dojde jen když nastavíš jiný typ baterie, nebo špatný počet článků.

Poškozená baterie - to je snad jasné. Mechanicky (havarie, upadla na zem, okousal pes a co já vím co dál) Nebo i to, že při začátku nabíjení je pravidelně rozjetá o 1V jak píšeš. Takovou baterii bych zkusil opatrně nabít a vybít. Pokud by se nesrovnala okamžitě bych ji vyřadi. To je adept na ohýnek. Při nabíjení je celkem hlídaná, třeba i balancerem, ale při vybíjení vysokým proudem ...

LiPol, která se nabíjí neúměrně dlouho má možná ještě nějakou kapacitu, ale už taky není vhodná k dalšímu provozu. Pravděpodobně má zvýšený vnitřní odpor, což se projeví zvýšenou teplotou při vybíjení. Možná by se dala použít pro malé odběry, ale určitě ne v modelu. Nevíš co se v ní opravdu děje a havarovaný model z důvodu chcípnuté baterie jsem už viděl.

Na jedné straně baterie důsledně balancuješ a na druhé používáš baterie v pochybném stavu (rozdíl 1V mez články, dlouho se nabíjí). To je myslím daleko riskantnější.

Jak už jsem psal - pohoné baterie balancuji při každém nabíjení protože tam to má smysl. Baterie které používám pro menší odběry balancuji občas, abych měl kontrolu nad jejich stavem


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 8:44 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2014
Příspěvky: 451
18650 a je klid. To nej do Tx..


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 8:53 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Vita_1 píše:
S Tebou je to marný.

Všechny případy byly chyba obsluhy. Tím jsem chtěl říct, že pokud něco zmastí obsluha tak je na průser zadělané a nic to nezachrání.

Nevím, jestli víš jak se nabílí LiPol baterka. Je to v režimu IU. To znamená, že nabíječ do ní pustí proud, který si nastavíš a čeká až napětí vzroste na 4,2V na článek. Až k tomu dojde začne proud snižovat tak, aby napětí dále nerostlo. Pokud proud klesne pod hodnotu, kterou má nabíječ nastavenou jako "dostatečně malou" se nabíjení ukončí. Z toho plyne, že pokud do aku pustíš dvojnásobný proud dojde pouze k tomu, že na těch 4,2 to dojde za poloviční čas. Celou dobu ta baterka dostává po prdeli daleko víc, než když ji nabíjíš na nepatrně vyšší napětí protože není stoprocentně vybalancovaná. A tento stav žádný balancer nezachrání. Díky tomuto způsobu nabíjení nemůže dojít k tomu, že do nabité baterie valíš 2A. K tomu dojde jen když nastavíš jiný typ baterie, nebo špatný počet článků.

Poškozená baterie - to je snad jasné. Mechanicky (havarie, upadla na zem, okousal pes a co já vím co dál) Nebo i to, že při začátku nabíjení je pravidelně rozjetá o 1V jak píšeš. Takovou baterii bych zkusil opatrně nabít a vybít. Pokud by se nesrovnala okamžitě bych ji vyřadi. To je adept na ohýnek. Při nabíjení je celkem hlídaná, třeba i balancerem, ale při vybíjení vysokým proudem ...

LiPol, která se nabíjí neúměrně dlouho má možná ještě nějakou kapacitu, ale už taky není vhodná k dalšímu provozu. Pravděpodobně má zvýšený vnitřní odpor, což se projeví zvýšenou teplotou při vybíjení. Možná by se dala použít pro malé odběry, ale určitě ne v modelu. Nevíš co se v ní opravdu děje a havarovaný model z důvodu chcípnuté baterie jsem už viděl.

Na jedné straně baterie důsledně balancuješ a na druhé používáš baterie v pochybném stavu (rozdíl 1V mez články, dlouho se nabíjí). To je myslím daleko riskantnější.

Jak už jsem psal - pohoné baterie balancuji při každém nabíjení protože tam to má smysl. Baterie které používám pro menší odběry balancuji občas, abych měl kontrolu nad jejich stavem


preto potrebujes vec co sa vola balancer a pre typy obsluhy ake uvadzas je to nutnost

fakt je to marny :)

EDIT: a vsetko sa mi to rozlezalo v hlave... vlastne mate vo vsetkom uplnu pravdu, ballancer je uplne zbytocny, staci dobra obsluha ktora nerobi chyby a bude sediet s voltmetrom pocas nabijania a kontrolovat napatia na jednotlivych clankoch.... sorry za moje nespravne nazory

EDIT2: uz ked som taky nechapavy, stale nerozumiem ako dokaze ten vas bezballancerovy nabijac zabezpecit ze v tom IU rezime znizi prud iba do tych clankov ktore uz dosiahli float voltage level U ?? ja som si myslel ze v clankoch zapojenych v serii je rovnaky prud !?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Aurora 9X - nabíjení
PříspěvekNapsal: pát 15.06.2018 9:52 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 8.2.2007
Příspěvky: 328
Bydliště: Velké Opatovice
Tak se hned neuražej. To, ze je balancer zbytečný tady nikdo nepsal. Jen se snažím vysvětlit, že není všemocný a nezachrání všecko. Vždyť píšu, že ho taky používám. Jenže jsou situace, kdy to nejde, nebo je to zbytečně komplikované. Já se třeba v některých érech k balančnímu konektoru prostě nedostanu a vytahovat celé baterky je komplikované. Jsou to ale napájecí baterky pro zapalování benzinového motoru ze kterých se odběr pohybuje v desítkách, maximálně sto mA. Tak to řeším tak, jak jsem psal. Prostě je balancuji jen občas. Při kontrole jsou články od sebe pár setin voltu.

Nabíječ bez balanceru měří napětí a proud samozřejmě do celé sady. No a protože jednotlivé články v sadě sice nejsou úplně stejné, ale protože jsou velice podobné - jsou velice podobné i napětí a proudy na jednotlivých článcích. (Pokud není na článcích rozdíl 1V jak jsi to psal Ty) Takže nabíječ to hravě zjistí.

Jen mi, prosím, vysvětli jakým způsobem balancer zabrání destrukci, nebo poškození baterie, pokud obsluha nastaví nesprávně typ akumulátorů, nebo nabíjecí proud. Jediné v čem balancer pomůže je to, že nedovolí nastavit nesprávný počet článků. Jenže to celkem dobře detekují i nabíječe bez připojeného balanceru prostým změřením napětí na celé sadě. Ano - sada musí být vpořádku, aby hodnoty napětí dávaly smysl. Ale to jaksi považuji za sampozřejmost.

No a v tom to asi celé je. Snažím se tady celou dobu vysvětlit to, že balancer je dobrá věc a je ho potřeba používat. Zároveň ale tvrdím, že není nutné úplně zavrhnout nabíjení bez něj. V určitých případech to prostě možné je. A daleko důležitější, než používání balanceru za každou cenu, je mít aocky v dobrém stavu - jak mechanicky, tak "elektricky"


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 57 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot], Trias, Woita a 50 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz